Gå til innhold

Sprettrumpe........ og pene bein!

Fremhevede innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Så "I can't have my cake and eat it", mao? Grr....Jeg er fra naturens side ganske muskuløs, og nok mer rask enn utholdende, men jeg har jobbet jevnt og trutt med utholdenheten en lang tid nå. %0-60% av maks er like kjedelig som å se på at maling tørker.

Jaja....Man må vel bare akseptere at naturen setter grenser (og snart starter terrengsykkelsesongen), og dessuten antar jeg at det er mindre fare for tap av muskelmasse (og overflødig fett :-( ) hvis man inntar karbohydrater (relativt raske) relativt kort tid før utholdenhetsøkten.

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet
Takk for svar, litt sprik, men dog :-)

Det kan virke som treningsformen hennes ikke er optimal, men hun har lav forbrenning og har i lange perioder slitt med overvekt. Men var for få år siden 20 kg lettere enn nå, så hun vet det er mulig.

Jeg vil selvsagt gjerne hjelpe henne, det er hovedgrunnen til at jeg spør. Kan ikke skjønne det er noe galt i det. Og heller ikke i at jeg ikke vil såre henne, men heller prøve å pushe og motivere litt.

Turer går vi så ofte vi kan; vi bor ikke sammen, så det kan ikke bli hver dag.... Pga avstand er fellestrening også litt vanskelig.

Men jeg skulle gjerne hatt tilbakemeldinger på spesifikke øvelser som hjelper på figuren (rompe/lår). Da kunne jo jeg begynne og så kunne hun kanskje "ta etter".. :-)

har du tenkt at hun kanskje IKKE er interessert i å trene rompe og lår? Eller må hun liksom trene det, for det er noe du ønsker at hun skal gjøre?

beklager, men hva om du var glad i henne for den hun, og slutter å forvente at hun skal bli en hun kanskje aldri vil bli. :roll:

Skrevet

Til trådstarter: Jeg er selv lubben og "kraftig" som noen sier, og kjæresten min sier ikke noe på det, han synes det er greit (antar jeg :hoho: )

Men altså, sannheten er grei å komme med til kjæresten din tror jeg kanskje, i en mild form. Men jeg for min del ville ikke likt at kjæresten min gikk ut her på nettet og spurte bak ryggen min hvordan han kunne få meg til å gå ned i vekt, og bli så sexy som han vil at jeg skal være :o

Og gi henne litt tid på å komme ned i vekt, det er sunt å gå ned i vekt om man er overvektig, men det er ikke nødvendig å "pushe" på så man går ned for fort. Jeg synes det høres ut som at hun prøver veldig bra jeg :wink:

Skrevet

Man begynner å blande da ja :) Ny forskning er entydig der.

Man anbefaler 50% for å vrkelig nyte godt av de kjemiske prossessene som skjer vd lavintenstettrening.

Den anaerobe terskelen er jo helt individuell OG kan forbedres ved trening. Blir litt overkill å si at den ligger der og der....

Skulle forresten gjerne vist dere en figur som illustrerer det jeg prøvde å forklare om fettforbruk i forhold til total brukt energimengde, men finner den ikke igjen. Uansett: Ingen fare å jobbe opp mot 80% og fremdeles bruke mye av fettlagrene på kroppen. Men det er rett at over 80 % synker dette. Prosentvis andel brukt av fett synker, som Mathias sier, rundt 60%. Dette ble rotete - jaja... gir meg ikke! :-)

Gjest Gjesta
Skrevet

Flott å ha deg her, Trudi! Bra at det er flere som er mer enn gjennomsnittlig interesserte i trening og helse. Jobber du "i bransjen"?

Gjest Gjesta
Skrevet
Ja, jeg gjør det. :)

Du og?

Nei (av og til tenker jeg dessverre), men det er min hobby nummer 1, og har vært det i mange år. :)

Skrevet

Jeg gjør det forsåvidt kun ved siden av andre studier, men angrer absolutt ikke på at jeg begynte. Kan anbefale deg å begynne! Får masse tilbake! (Er instruktør) Selv om hovedfokus er trening for kundene får man jo i praksis lønn for å trene - ingen dårlig deal! :)

Gjest mathias..
Skrevet

Den anaerobe terskelen er jo helt individuell OG kan forbedres ved trening. Blir litt overkill å si at den ligger der og der....

den varierer ja, men blanding _begynner_ rundt der ja. for alle. Dvs at _ren_ forbrenning kan ikke trenes med høy intenistet.

Ny forksning viser også at musklene er mye mer lettomsettlige til energi enn fett, så man henter derfra når man trenger mye energi

Man trenger mye energi når man gir på....

Når det gjelder tap av muskelmasse så vil ikke det synes for deg L og andre som ikke er ute etter de siste små prosenter som en bodybuilder... :)

Gjest Gjesta
Skrevet
Når det gjelder tap av muskelmasse så vil ikke det synes for deg L og andre som ikke er ute etter de siste små prosenter som en bodybuilder... :)

Men man vil jo helst miste fett, om noe, og ikke muskelmasse.... :roll:

Gjest Gjesta
Skrevet

Til trådstarter: har ikke tanken streifet deg at hun kanskje er inne på kvinneguiden?..jeg synes ikke det høres ut som om hun er så interessert i å trene jeg.. hvis hun virkelig ville , så hadde hun nok klart det...hva med å leve med henne sånn som hun er? det er ike alle som kan bli slanke vet du, og du har nå engang valgt henne, så da synes jeg ikek du skal pushe på i forhold til slanking... :o men det er jo min mening da..hvis du overhode ikke tenner på store jenter..så burde du kanskej si det på en skånsom måte...tror jeg.. :o

Gjest Mathias....
Skrevet
Det er jo ganske annerledes enn vanlig styrketrening kun for å bli sterk - for i slik trening blir jo de færreste veldig mye større. Så: Hva er hovedprinsippene?

Helt kort går prinsipene ut på å trette muskulaturen HELT ut... Det være seg med få rep eller mange rep... Men man tar ut _alt_.

Videre må man følge kostholdsprogrammet slavisk....

P.s jeg er ingen bygger selv...

Skrevet

Hvis hun allerede trener endel spinning (som jeg forstod ut av hovedinnlegget), trenger hun jo ikke MER trim, og man kan jo gå tur til man blir blå i ansiktet uten at det blir kjempeeffektivt (hvis det ikke dreier seg om en time eller mer pr dag, i relativt høyt tempo).

Greit nok at å gå ikke forbrenner veldig mange kalorier sammenlignet med andre aktiviteter, men å få et forslag om å gå en tur sammen oppfatter jeg som hyggeligere enn å bli fortalt at en burde trene.

Å gå er dessuten knapt mulig å gjøre feil, mens det allerede er kommet frem at spinning kan bli gjort feil?!

Skrevet

Greit nok at å gå ikke forbrenner veldig mange kalorier sammenlignet med andre aktiviteter, men å få et forslag om å gå en tur sammen oppfatter jeg som hyggeligere enn å bli fortalt at en burde trene.

Å gå er dessuten knapt mulig å gjøre feil, mens det allerede er kommet frem at spinning kan bli gjort feil?!

Ikke vær så redde for at spinningen gjøres "feil". I de fleste tilfeller er det ikke noe problem at folk kjører for hardt - de fleste av oss liker jo ikke selvpining. Det viktigste er jo at man gjør NOE og jeg mener spinning er en glimrende aktivitet.

Jeg er helt enig med Leviin: Det viktigste må da være at det er lystbetont?

Heller stor og blid enn tynn og sur! :)

Gjest synseren
Skrevet
Vet godt at hun ønsker å slanke seg' date=' og må jo bare si rett ut at det hadde vært et pre mht seksuallivet vårt også. Selv om jeg er kjempeglad i henne blir det "litt mye å ta i "...... :-( Og ønsker jo heller ikke at dette skal bli noe problem på sikt.[/quote']

Har du ikke sex for sexèns skyld, eller har du sex for kroppens skyld?

Kan ikke gjøre noe mer med en mer veltrent kropp enn du kan gjøre med din kjære...

Gjest Nattegjesten
Skrevet
Til trådstarter: har ikke tanken streifet deg at hun kanskje er inne på kvinneguiden?..jeg synes ikke det høres ut som om hun er så interessert i å trene jeg.. hvis hun virkelig ville , så hadde hun nok klart det...hva med å leve med henne sånn som hun er? det er ike alle som kan bli slanke vet du, og du har nå engang valgt henne, så da synes jeg ikek du skal pushe på i forhold til slanking... :o  men det er jo min mening da..hvis du overhode ikke tenner på store jenter..så burde du kanskej si det på en skånsom måte...tror jeg.. :o

Tror sjansen for at hun ser dette er mikroskopisk. For det første er jeg anonym, og for det andre har hun ikke PC hjemme og heller ikke nett-tilgang på jobb.

Dessuten: Hun vil selv slanke seg, jeg har aldri nevnt det...... Men vi har snakket litt om treningsformer, dietter etc fordi hun selv ønsker å gjøre noe med vekta.

Men bevares, jeg er da ærlig nok til å innrømme at jeg gjerne ser at hun kommer ned i nærheten av normalvekt, tror nok det kan ha en innvirkning på lyst og tenning; om det ikke er et problem nå så kanskje etterhvert....???

Gjest Anonymous
Skrevet

Pilates og poweryoga er verdt å prøve. Evt supersakte jogging, i et tempo hvor man fortsatt kan prate, helst i en time.

For min egen del går jeg nå på shapemassage, og det er figurforming som funker! Man må trene selv 3 ganger i uken, men de legger forholdene til rette for at fettet forsvinner akkurat der det sitter hardest på oss jenter. Jeg kan se stor forandring selv, etter at jeg nå er halvveis i programmet. Har allerede fått sprettrompe, skvetter når jeg ser meg i speilet, og jeg hadde tidligere en rompe som hang litt ned og ut på siden... :)

Se evt www.shapemassage.no

Selv syns jeg ikke det er noe galt i at man syns kjæresten sin er litt stor, eller at man vil hjelpe dem litt i kampen mot kiloene. Man vil jo gjerne hjelpe de man er glad i dersom det er noe de sliter med. Og selv kan jeg også se at mannen min legger litt på seg innimellom. Man er jo ikke blind, men man er jo like glad i personen. Det er bare litt viktig hvordan man formidler budskapet, så man ikke bidrar til økt trøstespising. Men det virker det jo som hovedinnlegger er veldig klar over. Lykke til!

Gjest Håvar
Skrevet

Helt kort går prinsipene ut på å trette muskulaturen HELT ut... Det være seg med få rep eller mange rep... Men man tar ut _alt_.

Videre må man følge kostholdsprogrammet slavisk....

P.s jeg er ingen bygger selv...

Bodybuildere trener 10-12 repetisjoner i hver serie. Gjerne 18-24 serier i løpet av en treningsøkt.

Det du beskriver Mathias er maksimal styrketrening, og de som trener slik blir ikke særlig store, men de blir veldig sterke. Bodybuildere som går over til å trene maksimal styrke går ned i muskelmasse, men opp i styrke.

Det er viktig for ALLE som trener at de tar ut minst 80% av maks, ellers får de bare minimal effekt.

Men for bodybuildere er kostholdet like viktig som treningen. De må spise hver 3. time. (Aldri mer enn 4 timer mellom hvert måltid). Det er også viktig hva de spiser, hvert måltid bør inneholde ~200g proteiner og en del langkjedede karbohydrater (frukt/grønnt). Særiøse bodybuildere står gjerne opp om natten for å spise også, for å opprettholde forbrenningen mens de sover.

TIL TRÅDSTARTER:

Jeg synes ikke det er noe galt at du søker råd anonymt på nettet. Men et treningsforum ville kanskje vært en bedre plass enn dette?

Uansett, synes det er alt for mange som skal utbrodere tekniske detaljer når de gir råd til nybegynnere.

Her er mine råd:

KOSTHOLD

er en livstil. Du er hva du spiser. Det er kostholdet som styrer forbrenningen og det er kun en måte å gå ned i vekt på, å styre kosten. Og det er kun to metoder som er effektive:

1. Øke forbrenningen. Dette gjøres ved å SPISE OFTE, men sundt. Du skal som hovedregel spise noe hver 3. time og INGENTING MELLOM MÅLTIDENE. Du skal heller aldri spise oftere enn hver 2. time og aldri sjeldnere enn hver 4. time.

2. Fasting er godt kjent hos Jo-Jo slankere. Viss du faster en stund, så går du kjappt ned i vekt. Men du vil gjerne gå like fort opp igjen når du slutter, fordi du gjerne går tilbake til gamle kostholdsvaner. Jeg er ikke særlig kjent med fasting og anbefaler deg å søke mer om temaet på et kostholdsforum eller i en bok. Fasting utøves ofte av bodybuildere 1-2 uker før en konkurranse, for å få minimalt med kroppsfett under konkurransen. Det medfører ofte tretthet/slapphet.

Altså det jeg sier er at de som gjerne vil ned/opp i vekt trenger en livstilsendring, i første omgang med hensyn til kosthold. Dersom du begynner å trene, men ikke er bevisst på hva du spiser; øker appetitten og du spiser gjerne mer, men ikke riktig. Det får veldig negative konsekvenser viss du stopper å trene en stund.

HVA BØR IKKE DU SPISE?

Du bør holde deg helt unna sukker og raffinerte karbohydrater. Når du lager mat, kan du prøve å erstatte sukker med f.eks. banan (evt kan du bruke kunstige søtningmidler, men naturlige produkter er å foretrekke). I frokostblandinger er rosiner også et godt alternativ. Syltetøy og saft er også fy (på grunn av sukkeret). Høyt fettinnhold er også fy fy. Blandede kjøttprodukter er også fy.

Altså IKKE SPIS: Sukker, høyfettholdige produkter (ost untatt lettost, sæter rømme, fløte, o.l.), lyst brød (loff, kneipp), kjøttdeig, kjøttkaker, karbonader, fiskekaker, fiskepudding, o.l. Spiser du pudding, blir du pudding :tunge1:

HVA KAN DU SPISE?

Sukker kan erstattes med banan eller annen frukt. Rent kjøtt/fisk (filéter, koteletter o.l.). Egg.Grønnsaker, alt er bra. Du kan også gjerne bytte ut potetene med pasta/ris. Fiber. Stek i olje. Grovt brød. Pålegg er vanskelig, men hold deg unna ting som inneholder mye sukker.

Eks. på kostholds plan for å gå ned i vekt:

Frokost: (07:00) Frokostblanding (finn en med mye fiber og bruk rosiner/banan som søtningsmiddel, ikke syltetøy eller sukker).

Mellommåltider: (10:00, 13:00) Eple,banan en grov brødskive (det gjelde å spise noe, men ikke alt for mye).

Middag: (16:00)Lag det du har lyst på, så lenge du holder deg til planen over, bruk fantasien. (Det sies at 200g kjøtt, 200g poteter/pasta/(ferdig)ris og minst 3 forskjellige grønnsaker er en god (men ikke absolutt) mal). Prøv å begrens saltforbruket.

Mellommåltid: (19:00) Frukt.

Kveldsmat: (22:00) En/To brødskiver m/melk (gjerne et egg tilberedet som du selv vil, begrens saltforbruket).

Aldri spis deg helt mett. Du kan tilpasse en slik plan etter din arbeidsdag/skoledag. Men husk, aldri mer enn 4 timer eller mindre enn 2 timer mellom måltidene. Spis frokost og middag som skiller seg ut fra de andre måltidene. Og ikke småspis imellom. Det har ikke noe å si om du ikke er sulten når du spiser. Sult er bare et tegn på at forbrenningen stopper opp (har ikke mer å forbrenne). Husk, det er frokosten som starter forbrenningen og er derfor "det viktigste måltidet".

TRENING

Her er all trening god trening. Det spiller ingen rolle om du trener styrke, sykler (spinning), går på ski eller svømmer. Så lenge du gjør det 2. timer minst 2 ganger i uka. Variert trening kan også gi en veldig positiv effekt. (Det er kjedelig å gjøre det samme flere ganger i uken over lengre tid). Men som sagt, det er viktig å trene minst 2 ganger i uka, gjerne 2 faste dager med helst 24 timer pause mellom øktene (oppbyggingsperiode). Men ikke tren mandag og tirsdag og ha fri onsdag til søndag. Fordel treningen utover uken.

Viss man ikke er vant med å trene, er det viktig at man ikke tar det altfor hardt i begynnelsen. Kroppen må venne seg til å trene. Tilvenningstiden varierer fra person til person. Det kan være 2 uker til 6måneder, men du kjenner det selv på kroppen når du vil ta i hardere. Det er uansett viktig at du er SLITEN når du kommer hjem.

Dette ble mye mer enn jeg trodde at jeg skulle skrive, men det er både et viktig og omfattende tema. Dette er innledende råd, uten å gå teknisk i dybden på hvorfor det er slik. Men håper du fant det logisk og at det hjelper både DEG og HENNE. Det er faktisk ikke noen forskjell på hvordan gutter og jenter går opp/ned i vekt.

Den beste måten å introdusere en slik plan overfor henne er om du selv begynner med en slik kostholds/treningsplan (gjerne begynn med å bygge muskler). Når du har drevet med dette en stund. Så er det lettere også å få henne til å endre kostholdet.

Men obs, dette kan være dramatiske endringer for noen.

Hilsen

Håvar

Gjest Håvar
Skrevet
Ikke vær så redde for at spinningen gjøres "feil". I de fleste tilfeller er det ikke noe problem at folk kjører for hardt - de fleste av oss liker jo ikke selvpining. Det viktigste er jo at man gjør NOE og jeg mener spinning er en glimrende aktivitet.

Jeg er helt enig med Leviin: Det viktigste må da være at det er lystbetont?

Heller stor og blid enn tynn og sur! :)

Som jeg sa i innlegget over, man må ta ut 80% av maks for å ha effekt av treningen, uansett hva slags trening det er. Om det er styrke eller kondisjon.

Det er uansett riktig at all aktivitet forbrenner kalorier. Det sies faktisk at det å tenke forbrenner veldig mye i forhold til mange andre aktiviteter... :o

Men man får ikke økt kondisjon eller økt styrke av å forbrenne kalorier.

Det du kaller "selvpining" vil ikke føles som pining etter at du er ferdig med treningen ;) Og etterhvert heller ikke mens du trener - når du har blitt vant til det. Det finnes ikke en bedre følelse enn å ta ut maks i en øvelse (for oss treningsnarkomane).

Visste du ikke at når du trener, så forbrenner du bare 20% av de kaloriene som forbrennes som følge av en treningsøkt. De resterende 80% blir forbrennt i ettertid, under oppbyggingsfasen. Dersom du ikke tar ut minst 80% av maks, vil kroppen bli svært lite brutt ned og derfor blir det også en svært begrenset oppbyggingsfase etter treningen og da får du heller liten effekt av treningen. Lengden på oppbyggingsfasen varierer etter hvor flink du er med kostholdet.

"Heller stor og blid enn tynn og sur! :)"

Har du ikke lagt merke til hvor blide folk er etter at de har hatt en skikkelig treningsøkt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...