Gå til innhold

Greit å spørre familie/venner om hjelp til oppussing?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har nylig kjøpt oss hus. Det trenger en del oppussing. Det gjelder noe hagearbeid (tas på våren), noe utvendig på huset, oppussing inne (male, bytte noen gulv, pusse opp bad osv). Noe må vi ha fagfolk til, men andre ting trenger vi hjelp til. Vi kan selvsagt legge ut jobbene på finn.no, men det koster jo en del å betale for jobbene. Og noen jobber krever ikke fagfolk. 

Vi vet vi har familie og noen venner som sikkert er villige til å hjelpe. Vi vil selvsagt ikke presse de. Men hva tenker dere om å opprette en facebookgruppe med venner og familie og spørre om hjelp? Da kan vi legge ut ulike jobber som de som vil kan si ja til å hjelpe oss med. Vi vil jo selvsagt hjelpe tilbake om de trenger hjelp en gang i fremtiden. Jeg vet at våre foreldre sikkert vil hjelpe en del til. Venner har gjerne nok med sitt, men kanskje noen hadde hatt mulighet til å hjelpe med mindre tidkrevende oppgaver som bortkjøring av et lass søppel, male en vegg ol. 

Vi vil jo ikke virke kravstore og det skal jo selvsagt være frivillig. 

Hva tenker dere om ideen?

Ville selvsagt servert mat og vært villig til å kjøre/hente de som hjelper. Vil også arrangere en stor innflytningsfest (ute pga. stor hage) til sommeren. Hadde vært fint om noen heller hadde hjulpet oss med noe arbeid enn innflytningsgaver (vi har det vi trenger). Selve festen, mat og drikke ville vi selvsagt spandert. 

Anonymkode: 1fb5b...7db

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

God idé😊det koster absolutt ingenting å spørre. 

Anonymkode: b5a81...2c4

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke jeg ville laget Facebookgruppe. Men spurt en og en personlig for SÅ å lage en Facebookgruppe eller noe sånt. :)

Anonymkode: 54c19...7b9

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg ville spurt direkte de det gjelder, konkrete ting når det er aktuelt. Jeg hadde ikke likt å bli inkludert i en slik facebook-gruppe.Men jeg kunne godt bli spurt: "Har du bil og mulighet til å hjelpe oss neste lørdag, det gjelder bortkjøring av søppel?"

Anonymkode: ec605...407

• Liker 22
Gjest Faerunpedia
Skrevet

Jeg synes gruppe er en god ide. Å spørre noen personlig fører til et press, men i en gruppe er det lettere å si nei/velge noe som ikke er så tidkrevende. 

Gjest padawan
Skrevet

Jeg tror også det ville vært bedre å spørre direkte og kombinere det med middagsinvitasjon etter det er jobbet en del timer.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke jeg ville laget Facebookgruppe. Men spurt en og en personlig for SÅ å lage en Facebookgruppe eller noe sånt. :)

Anonymkode: 54c19...7b9

Kanskje det hadde vært en ide ja. Kanskje lettere for folk å være ærlig om de ikke kan da. Også kunne vi heller brukt gruppen til å koordinere litt. F.eks om flere sier seg villig til å male, så kan man kanskje finne et par dager hvor flere kan møtes samtidig. Da er det jo også lettere å organisere f.eks grilling ol. som takk for hjelpen og sosial hygge. Lettere om man er flere kanskje :) 

7 minutter siden, Meadow skrev:

Jeg kunne ha stilt opp på en slags dugnad, for eksempel maling av hele huset utvendig og grilling etterpå, men småjobber her og der blir nei. Når dere har kjøpt dere et oppussingsprosjekt må dere nesten belage dere på å greie det meste selv. Jeg har en nevenyttig mann som alltid blir spurt om tjenester her og der, han er drittlei av å bruke fritiden sin og har begynt å si nei. 

Anonymkode: 1fb5b...7db

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er selvsagt innafor å spørre både familie og nære venner! 

Facebook er såå 2010 da😅 Jeg ville laget en gruppe på telegram eller WhatsApp (personlig foretrekker jeg telegram, men det spørs jo om folk har lastet det ned da..) 

Anonymkode: 2f381...b9e

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Selvfølgelig kan du spør om det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt todelt, men så sant det ikke ligger tunge forventninger der fra din side så går det sikkert fint. Et vennepar av meg skulle male leiligheten sin da de flyttet, og inviterte venner for å gjøre det mot at de kjøpte en kasse øl. Vi var bare 3 som møtte opp, så det ble mye jobb, og to av oss drakk heller ikke øl, så den kassa ble bare stående. Venneparet ble skikkelig fornærmet over at ikke hele gjengen kom for å hjelpe dem, og det ble en kveld med veldig dårlig stemning. I utgangspunktet synes jeg nok at man burde belage seg på å pusse opp selv, men jeg har heller ikke noe i mot å hjelpe til litt, så lenge det ikke er en forventning og alltid må være på mottakers premisser.

Anonymkode: 6b33c...beb

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg ville ikke gjort det. Det tar dere bare lengre tid å gjøre det selv, og kjøper dere et oppusningsobjekt, så må dere belage dere på å gjøre en jobb. Ingen liker å si nei til en jobb, og ingen liker å få et nei når de spør! Så om noen bare svarer nei og kommer med en grunn dere ikke syns er unnskyldning nok, så vil dere reagere, og sikkert spørre igjen. Det er aldri lurt å spørre andre om hjelp når det gjelder visse ting.

Det dere heller kan gjøre er å vente til noen tilbyr seg. Folk rundt dere vet sikkert at det er mye å gjøre, så er de ikke helt bevisstløse, så tilbyr de seg. Eventuellt etter at dere oppdaterer på Fb el. Det er ihverfall det som jeg har sett fungerer. Har selv tulbudt å hjelpe noen på den måten. Uansett hva du tror, så liker ingen å jobbe gratis for noen, uten at de har tilbudt seg selv. 

Anonymkode: 42b61...e7d

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Skal vi se... Hvor mye vil jeg klare å spise og drikke for på en fest? Max 1000 kroner. Det er én times arbeid.

Tror dere må belage dere på å gjøre jobbene selv, eller betale for at andre gjør dem.

Anonymkode: f0d65...070

• Liker 10
Skrevet

Nei jeg tenker at ting man klarer selv, gjør man faktisk selv. Jeg hadde ikke spurt om hjelp til noe så enkelt som å male og legge gulv.

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Man bør aldri kjøpe en bolig med mer oppussingsbehov enn man selv har tid og råd til.

Om noen tilbyr hjelp kan dere takke overstrømmende ja og være veldig klare på at de som hjelper vil få tilsvarende hjelp tilbake ved behov.

Anonymkode: d05d3...e98

• Liker 11
Skrevet (endret)

Vi valgte å invitere til oppussingsfest/helg på facebook da vi kjøpte nåværende leilighet, men det var kun én helg (folk kunne ulike dager), og da bestilte vi/kjøpte vi inn godt med pizza/snacks/godteri/kaker og drikke (brus/det folk ville ha/øl), og det var veldig morsomt. Det var mange som kom, og vi fikk malt hele leiligheten på en helg. Det var kun maling som skulle utføres, større prosjekter har vi latt profesjonelle ta seg av (som da vi pusset opp kjøkkenet). Vi er supertakknemlige! 

MEN, jeg ville ikke spurt mer enn én gang, og jeg ville latt folk bestemme selv. Og sier man nei, så er jo det helt greit. Men vi fikk ihvertfall veldig positiv respons, og det hele ble skikkelig hyggelig! :) 

Endret av SPOCA
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke oppføre dere som voksne oflk og bare spørre dem direkte? Det er ikke noe galt i å spørre familier og venner om hjelp! Det er det man har familie til! I vår familie har alle bidratt hos alle ) Vi ha rpusset opp, bygget, malt, ja gud vet hva og ingen tar seg en krone betalt.

Men dette med å opprette en facebook-gruppe er bare lavmål. Virker nesten som at dere er ute å tigger og går bevvist ut på at folk skal jobbe gratis for dere.

Dere fremstå mer ordentlig av å ringe dem og spørre. Verre er det ikke..

Anonymkode: c06e1...8f4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi har også kjøpt ett oppussingprosjekt og velger å på å gjøre jobben selv. Mannen er håndverker og blir ofte spurt om småjobber her og der. En uting syntes jeg da størsteparten av barselperm gikk til å hjelpe andre. Vil jo heller bruke tiden på å jobbe hos oss selv. Syntes det er frekt å legge folk til en slik Facebook gruppe.

Greit nok å hjelpe en fattig studerende nevø med å male en vegg eller kjøpe noen møbler, nedvask m.m, men voksne folk kan ikke belage seg på hjelp av hele nettverket for at man selv har valgt å kjøpe ett billig hus. Med full jobb, små barn og våre egne prosjekter hadde jeg gladelig betalt meg ut av det enn og stille på dugnad. Men nå er det jo litt rart å måtte betale for ett hus som ikke er sitt. 

Anonymkode: 8f8c5...a28

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet

på det aller meste ville jeg ha skrevet en status om deres nye oppussingsobjekt og at dersom noen gode samaritanere ønsker å bistå, vil dere gledelig servere både mat og drikke eller gavekort etc etc. Da vil folk kunne tilby selv og ikke føle seg presset ved å bli spurt direkte.

Når dere kjøper et oppussingobjekt kan dere ikke belage dere på at andre skal jobbe gratis - enten må dere ha råd til å ansette noen for jobbene som må gjøres eller ha tiden til å gjøre det selv. All hjelp er eventuell bonus. 

Anonymkode: caeec...936

• Liker 21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...