AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #1 Skrevet 8. januar 2019 Lurer på om sobril fungerer som sovetablett eller demper det bare angstsymptomer? Anonymkode: e241a...ea4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #2 Skrevet 8. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer på om sobril fungerer som sovetablett eller demper det bare angstsymptomer? Anonymkode: e241a...ea4 For meg fungerer den både mot angst + at den gjør meg avslappet og søvnig når jeg skal sove. Anonymkode: 13bed...8f8 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #3 Skrevet 8. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For meg fungerer den både mot angst + at den gjør meg avslappet og søvnig når jeg skal sove. Anonymkode: 13bed...8f8 Tilleggsopplysning: Fordi angsten hindrer meg i å slappe av, må jeg ta sobril på kveldene for å få slappet av slik at jeg får sovet. Anonymkode: 13bed...8f8 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #4 Skrevet 8. januar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: For meg fungerer den både mot angst + at den gjør meg avslappet og søvnig når jeg skal sove. Anonymkode: 13bed...8f8 Skjønner, men må du legge deg nedpå for å bli søvnig eller kan du sitte våken å kjenne søvnen komme? Jeg har foreløpig ikke lagt meg for er lys våken men tok en sobril jeg har liggende for angst.. Er ikke hovedsakelig angsten som gjør at jeg ikke får sove nå tror jeg . Anonymkode: e241a...ea4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #5 Skrevet 8. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner, men må du legge deg nedpå for å bli søvnig eller kan du sitte våken å kjenne søvnen komme? Jeg har foreløpig ikke lagt meg for er lys våken men tok en sobril jeg har liggende for angst.. Er ikke hovedsakelig angsten som gjør at jeg ikke får sove nå tror jeg . Anonymkode: e241a...ea4 Ja jeg kan sitte våken og kjenne søvnen komme. Hvis du sitter med pc/mobil el.l. på kveldene, kan det hvite lyset fra skjermen hindre deg i å komme i søvn-modus. Om du installerer f.lux, vil skjermen gradvis få et varmere lys på kveldene, slik at du slipper det hvite lyset som er ødeleggende for søvn. Anonymkode: 13bed...8f8 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #6 Skrevet 8. januar 2019 Jeg tar sovetabletter og sobril samtidig. Sobril fungerer kun på angst hos meg. Anonymkode: ca1f6...889 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #7 Skrevet 8. januar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg kan sitte våken og kjenne søvnen komme. Hvis du sitter med pc/mobil el.l. på kveldene, kan det hvite lyset fra skjermen hindre deg i å komme i søvn-modus. Om du installerer f.lux, vil skjermen gradvis få et varmere lys på kveldene, slik at du slipper det hvite lyset som er ødeleggende for søvn. Anonymkode: 13bed...8f8 Takk for tips, jeg innstallerer flux nå 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tar sovetabletter og sobril samtidig. Sobril fungerer kun på angst hos meg. Anonymkode: ca1f6...889 Okei Problemet mitt er at legen ikke vil gi meg sovetabletter. Jeg tror det er fordi det står registrert på meg at jeg eksperimenterte med valium fra gata en periode på videregående når jeg var deprimert. For mer enn 10 år siden !!! Anonymkode: e241a...ea4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #8 Skrevet 8. januar 2019 Sobril er berolignede middel, ikke sovemedisin. Men en person som har mye angst vil ofte sovne av det, fordi angst og stress i kroppen gjerne forhindrer dem i å sovne, selv om de er trøtt. Fjerner meg angsten=> sovner en gjerne. Anonymkode: 59200...371
Nicathv Skrevet 8. januar 2019 #9 Skrevet 8. januar 2019 (endret) Edit: skreiv litt feil midt på natta. Endret 8. januar 2019 av Nicathv
Nicathv Skrevet 8. januar 2019 #10 Skrevet 8. januar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei Problemet mitt er at legen ikke vil gi meg sovetabletter. Jeg tror det er fordi det står registrert på meg at jeg eksperimenterte med valium fra gata en periode på videregående når jeg var deprimert. For mer enn 10 år siden !!! Anonymkode: e241a...ea4 Det høres lite trolig ut. Enten er det andre grunner, eller så har du en ekstremt sær lege.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #11 Skrevet 8. januar 2019 3 timer siden, Nicathv skrev: Diazepam (stoffet som er i Sobril, Valium og Vival) er en benzodiazepin. Benzodiazepiner er sedativer/depressiver, dvs "downers". (Sedate betyr beroligende, avslappende, sakte) Benzoer er angstdempende, muskelavslappende, smertelindrende, respirasjonsdempende og søvnfremkallende til varierende grad. Hvis man tar stor dose av dem vil man falle i søvn uansett hvor mye man prøver å motstå. Litt som når man har drukket masse. Fortsetter man å øke dosen blir man søvnig, bevisstløs og deretter død, fordi man puster saktere og saktere jo høyere dose, helt til man slutter å puste, forenklet forklart. Her var det noen faktafeil. Sobril er en benzodiazepin, men virkestoffet er Oxazepam, ikke Diazepam. En overdose med kun f.eks Sobril (altså ikke kombinert med andre piller eller rusmiddel) vil også være nært umulig. Anonymkode: d194f...c6e 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #12 Skrevet 8. januar 2019 3 timer siden, Nicathv skrev: Det høres lite trolig ut. Enten er det andre grunner, eller så har du en ekstremt sær lege. Da er legen min også sær. Samma her...får ikke sovemedisin pga samma årsak. Anonymkode: 83e41...539
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #13 Skrevet 8. januar 2019 Sobril hemmer vel tankevirksomheten, slik jeg har forstått det. Noe som gjør den egnet til å dempe angst og gjøre innsoving lettere. Jeg tok 4 x 10 mg før første gang jeg dro på treningssenter. Det var en pussig opplevelse jeg ikke vil anbefale. I disse dager blir jeg sabla trøtt av 15 mg samme når på døgnet jeg tar den. Anonymkode: 3176b...f43
LivetErVakkert Skrevet 8. januar 2019 #14 Skrevet 8. januar 2019 Vil ikke anbefale å bruke beroligende piller kun som sovemedisin, da de er veldig avhengighetsskapende. Det er jo også sovepiller/innsovningpiller som f.eks Zopiklone og Stilnoct (avhengighetsskapende mener jeg), men som du skriver så vil ikke legen din gi deg det. Jeg var i samme situasjon (men jeg var også totalt avhengig av beroligende og Zopiklone), og legen min ville kun gi meg Vallergan. Som er en allergimedisin, men søvnighet er en bivirkning. Jeg sover godt og lenge på disse, men blir rimelig zombie dagen etter. Synes det er verdt det en gang i ny og ne for å få en god natts søvn. Har du prøvd det?
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #15 Skrevet 8. januar 2019 7 timer siden, Nicathv skrev: Det høres lite trolig ut. Enten er det andre grunner, eller så har du en ekstremt sær lege. Jeg fikk ikke bedøvelse under fødselen fordi jeg hadde røyka hasj i min ungdom jeg! Han var redd jeg skulle falle tilbake til gamle synder. Møkkalege. Skal legge til at dette er snart 30 år siden. Anonymkode: f145a...821 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #16 Skrevet 8. januar 2019 Jeg har fått Sobril skrevet ut EN gang av legen min. Hun var veldig opptatt av hvor vanedannende det var, og ga meg et strengt blikk og sa;"Du skal IKKE bruke det som sovemedisin!" Hvorfor hun sa dette, vet jeg ikke, men det har vel noe med at sover er noe man gjør ofte (hver dag) og at Sobrilen da vil bli vanedannende og så er man hekta før man vet ordet av det. Hun (legen) mente det kunne ta så kort tid som 1-2 uker å bli hekta på noe. Det tror jeg ikke noe på, men.... Uansett, jeg unngår da Sobril om kvelden, og tar det kun maks et par ganger i uka på dagtid. Blir litt trøtt, men ikke verre enn at jeg klarer å holde meg våken. Hjelper utrolig godt mot angstanfall. Anonymkode: b2589...843
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #17 Skrevet 8. januar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Her var det noen faktafeil. Sobril er en benzodiazepin, men virkestoffet er Oxazepam, ikke Diazepam. En overdose med kun f.eks Sobril (altså ikke kombinert med andre piller eller rusmiddel) vil også være nært umulig. Anonymkode: d194f...c6e Hva mener du med dette? Er det ikke dødelig hvis man inntar mange sobril-tabletter? Anonymkode: 13bed...8f8
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #18 Skrevet 8. januar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått Sobril skrevet ut EN gang av legen min. Hun var veldig opptatt av hvor vanedannende det var, og ga meg et strengt blikk og sa;"Du skal IKKE bruke det som sovemedisin!" Hvorfor hun sa dette, vet jeg ikke, men det har vel noe med at sover er noe man gjør ofte (hver dag) og at Sobrilen da vil bli vanedannende og så er man hekta før man vet ordet av det. Hun (legen) mente det kunne ta så kort tid som 1-2 uker å bli hekta på noe. Det tror jeg ikke noe på, men.... Uansett, jeg unngår da Sobril om kvelden, og tar det kun maks et par ganger i uka på dagtid. Blir litt trøtt, men ikke verre enn at jeg klarer å holde meg våken. Hjelper utrolig godt mot angstanfall. Anonymkode: b2589...843 Det er så vanedannende at du kan bli hekta på så kort tid. Det er forskjellig fra person til person, men tar man Sobril daglig vil man trenge større dose for samme effekt bare etter noen dager. Sobril skal i teorien gjøre en mer søvnig. Men det er avhengig av hvor mye angst du har. Si at på en skala fra 0 - 10 så ligger et friskt menneske på angstnivå 1-2 på kvelden. En person som har angstlidelse vil kanskje ligge på 5-6. Hvis førstkommende tar Sobril vil hun senkes til en 0. En med angst vil senkes til 2-3, og bli søvnig. Poenget med Sobril er å senke en fra nivå 8-9 til en akseptabel 3-4. Da er man ikke trøtt nok til å sovne, man skal føle seg normal og klare å gjennomføre aktiviteter og gjøremål. Anonymkode: 40e5e...951
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #19 Skrevet 8. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med dette? Er det ikke dødelig hvis man inntar mange sobril-tabletter? Anonymkode: 13bed...8f8 Riktig. "Benzodiazepiner generelt, også Sobril, regnes som lite overdosefarlige dersom du ikke blander med andre rus- eller legemidler. Overdosering av Sobril er normalt ikke livstruende med mindre den er kombinert med andre dempende stoffer, for eksempel alkohol." Hentet fra Rustelefonen. Anonymkode: d194f...c6e
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #20 Skrevet 8. januar 2019 Om du tar Sobril når du ikke har angst, vil ikke man bli fortere "resistent" mot den da? Er jo kjipt om ikke medisinen mot angst virker lengre, fordi du har "misbrukt" den..? Anonymkode: 46af4...82b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå