Gå til innhold

Bøker du har lest i 2019


Gjest Zeitgeist

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min historie Northug. Driver nå med Else går til psykolog. 

Anonymkode: 345c1...0a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med i år igjen. Har satt mål på 150 bøker i år, så får vi se hvordan det går. Er også med på en lesechallenge hvor jeg må utfordre meg selv litt når det gjelder sjangere. Toern og treern er bøker i den challenge'n. :nigo: 

Så langt i år har jeg lest:

#1. The Long Way to a Small, Angry Planet (Wayfarers, #1) - Becky Chambers. Denne likte jeg skikkelig godt! Jeg er ikke superfan av sci-fi, særlig om ting blir veldig tekniske, men denne fokuserte mer på dynamikken mellom de ulike personene i besetningen på romskipet. 5/6.

#2. Dragon Sword and Wind Child (Tales of the Magatama, #1) - Noriko Ogiwara. Jeg er litt usikker på hva jeg synes om denne...tror jeg lander midt på treet. Den er nydelig skrevet (oversatt - originalen er på japansk), karakterene er fine og historien er utrolig gjennomført, men bare...den fikk en kort bok på under 300 sider til å virke som en murstein på 600+. Så...3/6.

#3. Grandmaster of Demonic Cultivation - Mo Xiang Tong Xiu. Leste mangaen, og den er helt fantastisk! Den er altså basert på denne boken, og jeg kommer til å fortsette å lese etterhvert som den blir gitt ut. Har vel kommet 50+ kapitler enn så lenge, så det er noen timer med god lesning der. 5/6.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

1   Period Power - Nadya Okamoto 

2   Livets Lenker(27) - Skygger fra fortiden - Christin Grilstad Prøis 

3   Livets Lenker(28) - Den som ser

4   Livets Lenker(29) - Skjebnedøgn

5   Livets Lenker(30) - Fortielser og Løgner 

6   Livets Lenker(31) - Sannhetens time 

7   Alle mot èn - Ann Kristin Liland 

Endret av Blod
Lenke til kommentar
Del på andre sider


1. Balansekunst, Rohinton Mistry - - en sekser! Knallbra, sterk og viktig bok hvor vi følger fire skjebner i India i tiden mellom frigjeringa og unntakstilstanden 

2. Catching Christmas, Terri Blackstock 

--lydbok, Storytel. Meget sjarmerende og koselige roman


3. Hitler - min nabo, Edgar Feuchtwanger 
4. This Secret We're Keeping, Rebecca Done 
5. Lost, Robotham (Joseph O'Loughlin #2) 
6. Too close, Natalie Daniels 
7. Bjørnstad, Fredrik Backman (Bjørnstad #1) 

--digga denne, skal snart i gang med oppfølgeren, nr to i serien, som nettopp landa i postkassen i dag


8. The Missing Pieces Of Sophie McCarthy, B. M. Carroll 
9. once upon a river, Diane Setterfield 
10. Tell Me A Secret, Jane Fallon 
11. Lille linerle, Miriam H. Bjerkli
12. My Map Of You, Isabella Broom
13. Ut å Stjæle hester, Pettersson (+📽️ filmen kommer i mars, gleder meg) 
14. The Last Lie, Alex Lake (lettlest kosekrim, men egentlig noe makkverk, usannsynlig, lite troverdig, altfor overdramatisk) 
15.  Shatter (Joseph O'Loughlin #3) Michael Robotham (så langt den beste i serien!) 
16. Bessys bok, Jane Harris (gisken Armand leser denne på lydbok og tror ikke jeg ville likt boka like godt om d ikke var for hennes glimrende fremførelse) 

Videre vil jeg lese mer av Joseph O'Loughlin-serien. Og så skal jeg lese om igjen Jan Wieses bok "kvinnen som kledde seg naken for sin elskede" _blir tredje gang jeg leser den. Fantastisk bok! Planlegger også å lese noen klassikere i år, bla Anna Karenina og Brødrene Karamasov. Og for å gi hjernen noe lett og koselige innimellom tyr jeg til noen av Cather Ryan Hyde sine mange søte bøker 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Shirog-Jenta jeg en gang var. Kjempe bra bok, utrolig historie! Verdt å lese om man liker bloggeren eller ikke. Lærer masse om innvandring og slik kultur!

naken, fordi jeg ville se hvordan den var, og ble like skuffet som forventet... 

i en mørk, mørk skog av Ruth Ware. Altså den er utrolig spennende! Masse handling. Ikke helt ferdig, men kunne lett lest den om igjen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gretagarbo

Lest i Januar: 

1. An anonymous girl - Greer Hendricks & Sarah Pekkanen (3/5)

2. Frelseren - Jo Nesbø (2/5)

3. If Beale Street could talk - James Baldwin: Gleder meg til å se filmen! (3/5)

4. Crazy rich asians - Kevin Kwan (4/5)

5. YOU - Caroline Kepnes: Anbefaler lydboken av denne. Innleseren er fantastisk! (3/5) 

6. Spionen - Paulo Coelho: Fryktelig kjedelig dessverre. (1/5)

7. Bird Box - Josh Malerman (3/5)

8. Solgt - Zana Muhsen (4/5)

9. The Dirt - Neil Strauss med Mötley Crue (4/5)

10. Elsk meg - Sophie Elise Isachsen: Mye bedre enn forventet (3/5)

11. One of us is lying - Karen M. McManus (2/5)

12. This will only hurt a little - Busy Philips (3/5)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


1. Balansekunst, Rohinton Mistry 
2. Catching Christmas, Terri Blackstock 
3. Hitler - min nabo, Edgar Feuchtwanger 
4. This Secret We're Keeping, Rebecca Done 
5. Lost, Robotham (Joseph O'Loughlin #2) 
6. Too close, Natalie Daniels 
7. Bjørnstad, Fredrik Backman (Bjørnstad #1) 
8. The Missing Pieces Of Sophie McCarthy, B. M. Carroll 
9. once upon a river, Diane Setterfield 
10. Tell Me A Secret, Jane Fallon 
11. Lille linerle, Miriam H. Bjerkli
12. My Map Of You, Isabella Broom
13. Ut å Stjæle hester, Pettersson (+📽️
14. The Last Lie, Alex Lake
15.  Shatter (Joseph O'Loughlin #3) Michael Robotham 
16. Bessys bok, Jane Harris
17. Ingrid Winters makeløse mismot, Janne S. Drangsholt 
18. Bleed for me (Joseph O'Loughlin #4) Michael Robotham 
19. Pay It Forward, Catherine Ryan Hyde (🎥
20. Bare så du vet det, Jon Almaas

21. Four is An Odd Number, Sandy Griffith 
22. Apehuset, Sara Gruen

Nr 21 lytter jeg til på lydbok nå, er nesten halvvegs. Og 22 strata jeg på i morges, omtrent hundre sider inn i den nå. Så langt en veldig god start på leseåret med nesten bare 4-5-6 på treninga for disse bøkene (med noen på unntak: lille Linerle, Ingrid Winter, The Last Lie) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.1.2019 den 22.24, Lill3My skrev:


1. Balansekunst, Rohinton Mistry 
2. Catching Christmas, Terri Blackstock 
3. Hitler - min nabo, Edgar Feuchtwanger 
4. This Secret We're Keeping, Rebecca Done 
5. Lost, Robotham (Joseph O'Loughlin #2) 
6. Too close, Natalie Daniels 
7. Bjørnstad, Fredrik Backman (Bjørnstad #1) 
8. The Missing Pieces Of Sophie McCarthy, B. M. Carroll 
9. once upon a river, Diane Setterfield 
10. Tell Me A Secret, Jane Fallon 
11. Lille linerle, Miriam H. Bjerkli
12. My Map Of You, Isabella Broom
13. Ut å Stjæle hester, Pettersson (+📽️
14. The Last Lie, Alex Lake
15.  Shatter (Joseph O'Loughlin #3) Michael Robotham 
16. Bessys bok, Jane Harris
17. Ingrid Winters makeløse mismot, Janne S. Drangsholt 
18. Bleed for me (Joseph O'Loughlin #4) Michael Robotham 
19. Pay It Forward, Catherine Ryan Hyde (🎥
20. Bare så du vet det, Jon Almaas

21. Four is An Odd Number, Sandy Griffith 
22. Apehuset, Sara Gruen

Nr 21 lytter jeg til på lydbok nå, er nesten halvvegs. Og 22 strata jeg på i morges, omtrent hundre sider inn i den nå. Så langt en veldig god start på leseåret med nesten bare 4-5-6 på treninga for disse bøkene (med noen på unntak: lille Linerle, Ingrid Winter, The Last Lie) 

 

 Hvordan får du tid til å lese så mye? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, tirben skrev:

 Hvordan får du tid til å lese så mye? 

Leser typisk en time om morgenen, en om ettermiddagen og så på senga. 😃 lydbok på tur/husarbeid. Er sykmeldt så vil heller lese enn å bruke dagen foran en skjerm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leksikon om lys og mørke-Simon Stranger

Holder på med Hatet som vant av

Mads Drange og av Motiv X Stefan Ahnhem.

Leser også masse enkle bøker om vampyrer og overnaturlige vesener på Kindle. 

Anonymkode: 908bf...14a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil være med her! Har lagt to labre leseår bak meg, satser på at 201blir bedre!

1. A Feast for Crows - George R.R. Martin. Fullført i 2019n men påbegynt for ganske lenge siden...Etter å ha slukt de forrige bøkene i A song of ice and fire-serien stoppet det litt opp på denne. La den litt fra meg en stund men bestemte meg for at jeg skulle bli ferdig nå. Og synes faktisk den tok seg veldig opp denne gangen, så nå er jeg klar for å starte på siste boka.

2. The name of the wind - Patrick Rothfuss. Har lyst til å lese mer fantasy, og denne blir jo lovprist overalt synes jeg (også KG). Og med god grunn! Gleder meg til å lese fortsettelsen!

3. Nei og atter nei - Nina Lykke. Er noe med å lese om voksne vellykka mennesker som holder på å miste fotfestet helt. Godt skrevet og lettlest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne ønske jeg klarte å lese så mye, men for meg er lesing sovemedisin :P Aner ikke hvorfor, men jeg leser 2s også sovner jeg :( Er tydeligvis en avslappende aktivitet, men jeg har alltid beundret folk som klarer å være våken mens de leser.

Anonymkode: b047d...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Ja, det syns jeg, veldig spennende :)

Da skal den skrives opp på listen min. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har dessverre blitt altfor lite lesing så langt i år på grunn av mye overtid på jobben. Leser for tiden Wuthering Heights, og ble akkurat ferdig med Rotters Club. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LEST I 2019

Januar
1. Balansekunst, Rohinton Mistry
2. Catching Christmas, Terri Blackstock
3. Hitler - min nabo, Edgar Feuchtwanger 
4. This Secret We're Keeping, Rebecca Done
5. Lost, Robotham (Joseph O'Loughlin #2)
6. Too close, Natalie Daniels
7. Bjørnstad, Fredrik Backman (Bjørnstad #1)
8. The Missing Pieces Of Sophie McCarthy, B. M. Carroll
9. once upon a river, Diane Setterfield
10. Tell Me A Secret, Jane Fallon
11. Lille linerle, Miriam H. Bjerkli
12. My Map Of You, Isabella Broom
13. Ut å Stjæle hester, Pettersson 
14. The Last Lie, Alex Lake
15.  Shatter (Joseph O'Loughlin #3) Michael Robotham
16. Bessys bok, Jane Harris
17. Ingrid Winters makeløse mismot, Janne S. Drangsholt
18. Bleed for me (Joseph O'Loughlin #4) Michael Robotham
19. Pay It Forward, Catherine Ryan Hyde
20. Bare så du vet det, Jon Almaas

Februar
21. Four is An Odd Number
22. Apehuset, Sara Gruen
23. Vi mot dere, Fredrik Backman (Bjørnstad #2)
24. Now You See Her, Heidi Perks
25. The House Next Door, James Peterson
26. Keiseren av Portugalia, Selma Lagerlof <--starta på denne i morges, en nordisk klassiker skrevet av en av få kvinnelige Nobelsprisvinnere 
27. The Cows, Dawn O'Porter <--lyttet til denne på lydbok nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høydepunkt siden sist:

#4: Bad Blood: Secrets and Lies in a Silicon Valley Startup - John Carreyrou. Dette er historien om hvordan en ung kvinne klarte å bløffe seg til milliarder av kroner, for så å miste det igjen. Kjempespennende lesning, også for meg som ikke hadde hørt om denne skandalen før. Anbefales! 6/6

#5: The Fork, the Witch, and the Worm: Eragon - Christopher Paolini. Eragon! Dette var en samling på 3 korte historier fra Eragon-verdenen. Jeg likte de to første, mens den siste var litt meh. Det var uansett veldig fint å være tilbake i Alagaësia igjen. 5/6.

#8: Welcome to Your Authentic Indian Experience - Rebecca Roanhorse. Denne var helt, helt fantastisk. Jeg kan ikke si så mye hva den handler om, fordi derfor, men den må leses. Dette er en novelle som man får lest gratis her. Utrolig tankevekkende og forstyrrende. 6/6.

#10: The Rise of Genderqueer - Wren Hanks. Altså, denne var vanskelig å lese. Som i at den gav meg altfor mye følelser på én gang. Også en bok i leseutfordringen min, og dette er altså en diktsamling. Jeg grua meg til dette punktet, fordi jeg ikke har vært borti dikt siden norsktimene på videregående, men herregud, jeg er utrolig glad for at jeg endte opp med å lese akkurat denne. Den er brutalt ærlig, og tankevekkende og trist og fæl og bra og og og. Hjernen min eksploderte nesten. Karakter en million, og kommer garantert til å være en av de beste bøkene jeg leser i 2019. :hjerte: 

#12: The Cruel Prince - Holly Black. Jeg styrer som oftest unna bøker som dette. Opphypa YA-bøker er veldig lite min ting, og jeg har lest altfor mange dårlige bøker i denne sjangeren enn jeg har tid og lyst til. Denne her kom egentlig som resultat av at jeg ikke hadde noenting å høre på lydbok, og så var den der bare. Og denne var et fint unntak, dere! Spennende, mørk, og gode karakterer. Lite kjærlighetshistorie, som er det jeg liker minst med denne sjangeren, så bra for meg. Jeg frykter dog hva som kommer til å skje i toern, som jeg har liggende klar i lydbokbiblioteket mitt, kjærlighetsmessig, så jeg har ikke turt å begynne på den ennå. Vil leve litt til på denne gode følelsen før jeg begir meg ut på det jeg frykter er nok en blæ utvikling som ikke gir noen mening. Men uansett, denne kan anbefales! 4,5/6.

#16: Binti - Nnedi Okorafor. Spennende og lettlest sci-fi, og opplysende og informativ i vårt samfunn i dag, mtp fremmedfrykt og ukjente kulturer. 6/6.

#18: Sylvie Asleton and the Shrike's Curse - James T. Callum. Spennende start til noe jeg håper blir en serie? Denne fant jeg på grunn av leseutfordringen om bøker som har mindre enn 100 ''ratings'' på Goodreads. Akkurat nå har den 11. Så vi får se hva som skjer. Men ja, spennende og mørk. Fin start på det som virker å være en god serie. 5/6.

#24: Everything Leads to You - Nina LaCour. Kjempefin romantisk bok. Denne forfatteren skriver så drømmende og godt, elsker bøkene hennes. 5/6.

#25: Journey of Shadows - Sam J. Charlton. Også en bok i utfordringen om mindre enn 100 karakterer gitt på Goodreads, men her er det skrevet en hel serie. :nigo: Gleder meg til å lese resten, for denne er spennende, dere. Klassisk fantasy, og for én gangs skyld liker jeg alle de (så langt) tre hovedpersonene og deres historier. 5/6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...