Gå til innhold

Blir presset til å ta førerkortet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så her sitter jeg da.. Halvveis griner fordi jeg innser at jeg snart må begynne å øve til teorien noe som er så uinteressant og dermed aldri kommer til å få inn hodet. Jeg har øvelseskjørt sånn typ 3 ganger og kan dermed ingenting. Ingen av de som "tvinger" meg til å ta kortet, er interessert i øvelseskjøre med meg heller. Jeg har også angst for bare å sitte på i bil (nær slektning av meg døde i bilulykke for noen år siden, etter det har jeg alltid vært usikker), så hvordan dette skal gå det aner jeg ikke. 

Noen som vet hvordan jeg kan overvinne angsten mot å sitte på i første omgang, og hvordan jeg skal mote meg opp frem til kjøretimene jeg skal ha i sommer? 

Og hvordan klarer man å bestå teorien? Alt virker så utrolig vanskelig og uoverkommelig

Anonymkode: 7cd91...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så her sitter jeg da.. Halvveis griner fordi jeg innser at jeg snart må begynne å øve til teorien noe som er så uinteressant og dermed aldri kommer til å få inn hodet. Jeg har øvelseskjørt sånn typ 3 ganger og kan dermed ingenting. Ingen av de som "tvinger" meg til å ta kortet, er interessert i øvelseskjøre med meg heller. Jeg har også angst for bare å sitte på i bil (nær slektning av meg døde i bilulykke for noen år siden, etter det har jeg alltid vært usikker), så hvordan dette skal gå det aner jeg ikke. 

Noen som vet hvordan jeg kan overvinne angsten mot å sitte på i første omgang, og hvordan jeg skal mote meg opp frem til kjøretimene jeg skal ha i sommer? 

Og hvordan klarer man å bestå teorien? Alt virker så utrolig vanskelig og uoverkommelig

Anonymkode: 7cd91...e50

Vær åpen og ærlig med kjørelærer om angsten. Det er vanskelig, men det vil hjelpe deg mye, ellers kommer dette til å bli veldig mye kjipere og vanskeligere enn det trenger å være.

Men trenger du egentlig lappen? Har du ikke lyst på den, og trenger den ikke til det yrket du eventuelt er i/vil inn i, så ser jeg ikke problemet med å ta det rolig med dette og se det litt an. Ikke press deg selv til å gjennomføre noe du ikke vil - da er det lite sannsynlig at det går. Jeg hadde det likt som deg, men var veldig motivert til å ta lappen og begynte når jeg var 21. Har nå fått den, men det har ikke vært lett for meg heller - og jeg var motivert og ikke presset av andre. Ville anbefalt deg å snakke med de som du føler at presser deg til dette, og at dere kan bli enige om en løsning. At du tar en kjøretime i sommer og føler deg frem, og at de kan hjelpe deg på veien og kjøre sammen med deg. Eller at du venter til i er klar. Du vet best. 

Anbefaler dog ikke å kjøre med personer som er utålmodige og kjeftete ledsagere. Det gjorde vondt verre for meg, og jeg fikk mindre og mindre lyst til å sette meg i bilen med ledsageren min, og mer lyst til å gi opp hele greien fordi jeg ble skreket til at jeg var en udugelig sjåfør og at jeg ikke fikk til noen ting. Fikk gleden igjen av å kjøre med kjørelæreren som roste meg der det skulle roses og kom med rolig konstruktiv og forklarende kritikk der jeg kunne jobbe med ting.

Anonymkode: 3f8d6...539

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil råde deg til å ta lappen nå, mens du er ung. Moren min pushet meg, jeg ville ikke den gang, men så begynte hun å messe om hvis jeg fikk unger og hvor tungvint det ville bli ev uten.. I dag er jeg sjeleglad for at noen maste på meg.. Uansett, kan det være lurt å bare tatt lappen. Hvis du liker å reise, f.eks leie bil på ferietur? I jobbsammenheng, barn, dra til fjellet, påsketur, hytteturer etterhvert? Prøv å ha en positiv innstilling, dette klarer du! Heier på deg :) 

Anonymkode: b2ce5...512

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare få det gjort. Prøv å skjerpe deg og ikke gjør et så stort nummer ut av det. "Angst" slik du beskriver det, er en medisinsk diagnose. Har du den, skaff deg et ryggrad og si NEI til førerkortet. Ellers se deg rundt. En hver idiot klarer å ta førerkortet. Du som skriver nokså feilfritt norsk kommer til å bestå med glans - alt dette med teorien er bare rimelig logiske, selvinnlysende greier. Det er lov å øve seg med alle disse nettilbudene på førerkortteori, eller bare med boken på stølen en helg. Lykke til!

Anonymkode: acf7c...fd2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare få det gjort. Prøv å skjerpe deg og ikke gjør et så stort nummer ut av det. "Angst" slik du beskriver det, er en medisinsk diagnose. Har du den, skaff deg et ryggrad og si NEI til førerkortet. Ellers se deg rundt. En hver idiot klarer å ta førerkortet. Du som skriver nokså feilfritt norsk kommer til å bestå med glans - alt dette med teorien er bare rimelig logiske, selvinnlysende greier. Det er lov å øve seg med alle disse nettilbudene på førerkortteori, eller bare med boken på stølen en helg. Lykke til!

Anonymkode: acf7c...fd2

Fy så lite empatisk du er. Flott at det er enkelt for deg, men ikke dra andre under samme kam. Å ta førerkort er faktisk ikke like enkelt for alle.

Tipper det er akkurat dette TS får høre av de som presser henne. Skjerp deg selv, og kom heller med råd som TS får bruk for i sin situasjon, i stedet for selvforherligende drittslenging.

Anonymkode: 3f8d6...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fy så lite empatisk du er. Flott at det er enkelt for deg, men ikke dra andre under samme kam. Å ta førerkort er faktisk ikke like enkelt for alle.

Tipper det er akkurat dette TS får høre av de som presser henne. Skjerp deg selv, og kom heller med råd som TS får bruk for i sin situasjon, i stedet for selvforherligende drittslenging.

Anonymkode: 3f8d6...539

Jeg tror dette innlegget du siterte egentlig var ment som tough love. 

Og ts hadde garantert ikke angret om si to år da, når h'n sitter der med førerkortet. Det er helt valgfritt hvor mye man ønsker å bruke det, men i mange byer er det helt essensielt å ha førerkort. 

Ikke vondt ment, men bare noe så enkelt som å date noen uten førerkort, som ikke har tatt det pga angst, kan fort sette på bremsen hos ukjente mennesker. Så kan man jo tenke at da er den andre personen et rasshøl, men angstlidelser er gjerne ikke noe man forteller helt i begynnelsen av en relasjon.. og det vil komme fort frem når man ikke har førerkort i en viss alder, uten annen grunn.. 

Anonymkode: 4d23c...d57

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vet ikke jeg hvor hardt du blir presset og om du virkelig trenger førerkortet, men jeg vil anbefale deg å forsøke å ta lappen nå for din egen del. Selv om du ikke ser behovet nå, vil du garantert være glad for det senere. Jeg hadde ingen som maste på meg når jeg var ung og nå er jeg 44 år og holder på med kjøreopplæring nå (og tro meg, det er ikke enkelt).

Hvis du klarer å mobilisere til å gjennomføre for deg selv, så gjør det. Teorien er mulig å få til, les all pensum grundig før du prøver deg på tester. Les spørsmålene nøye og sett av tid til det.

Anonymkode: 0c341...5c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror dette innlegget du siterte egentlig var ment som tough love. 

Og ts hadde garantert ikke angret om si to år da, når h'n sitter der med førerkortet. Det er helt valgfritt hvor mye man ønsker å bruke det, men i mange byer er det helt essensielt å ha førerkort. 

Ikke vondt ment, men bare noe så enkelt som å date noen uten førerkort, som ikke har tatt det pga angst, kan fort sette på bremsen hos ukjente mennesker. Så kan man jo tenke at da er den andre personen et rasshøl, men angstlidelser er gjerne ikke noe man forteller helt i begynnelsen av en relasjon.. og det vil komme fort frem når man ikke har førerkort i en viss alder, uten annen grunn.. 

Anonymkode: 4d23c...d57

Joda, men jeg tror at TS har god tid. Tipper at hun er mellom 16 og 19 år, og da trenger hun ikke å forhaste seg eller presse seg selv når dette er såpass vanskelig at hun gråter av tanken.

Jeg tenker at TS trenger en tålmodig kjørelærer og/eller ledsager som gir henne god tid til å føle seg komfortabel i bilen, ikke presser henne fordi «hun må gjennomføre mens hun er ung».

Jeg kjenner flere som tok lett på det å ta lappen, men som under opplæringen følte seg utrygge i bilen og presset til å gjennomføre for raskt. De avsluttet kjøreopplæringen fordi de hadde negative assosiasjoner til kjøring, og orket aldri å starte igjen.

Er enig i at TS bør starte nå, men er ikke enig i at hun bare skal «skjerpe seg» og godta å bli presset gjennom det. Å være redd for å kjøre bil er en rasjonell frykt, og spesielt for TS som har mistet et familiemedlem i trafikken.

Anonymkode: 3f8d6...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lappen er jo noe jeg skjønner at jeg trenger. Jeg bor på landet og skal muligens ut som helsefaglærling der hjemmesykepleie blir aktuelt og igjen bil vil bli nødvendig. Skjønner at jeg må skjerpe meg som flere sier her, men det er faktisk ikke så enkelt som man skulle tro. 

Anonymkode: 7cd91...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Lappen er jo noe jeg skjønner at jeg trenger. Jeg bor på landet og skal muligens ut som helsefaglærling der hjemmesykepleie blir aktuelt og igjen bil vil bli nødvendig. Skjønner at jeg må skjerpe meg som flere sier her, men det er faktisk ikke så enkelt som man skulle tro. 

Anonymkode: 7cd91...e50

Sjekk om det er en angstring i nærheten av der du bor. Der kan du lære deg å leve med angsten. 

Anonymkode: 8ac12...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.1.2019 den 16.24, AnonymBruker skrev:

Så her sitter jeg da.. Halvveis griner fordi jeg innser at jeg snart må begynne å øve til teorien noe som er så uinteressant og dermed aldri kommer til å få inn hodet. Jeg har øvelseskjørt sånn typ 3 ganger og kan dermed ingenting. Ingen av de som "tvinger" meg til å ta kortet, er interessert i øvelseskjøre med meg heller. Jeg har også angst for bare å sitte på i bil (nær slektning av meg døde i bilulykke for noen år siden, etter det har jeg alltid vært usikker), så hvordan dette skal gå det aner jeg ikke. 

Noen som vet hvordan jeg kan overvinne angsten mot å sitte på i første omgang, og hvordan jeg skal mote meg opp frem til kjøretimene jeg skal ha i sommer? 

Og hvordan klarer man å bestå teorien? Alt virker så utrolig vanskelig og uoverkommelig

Anonymkode: 7cd91...e50

Jeg hater bilkjøring. Sa fra til kjørelærern at jeg var redd og tok det fra der. Brukte laaang tid og jeg hater det fremdeles. Men jeg fikk da lappen. Anbefaler teoritentamen.no. Betal og ta prøven 300 ganger til du består! Og å ha kjøretime(r) med kjørelærer før du tar teorien. 

Anonymkode: b3852...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hater bilkjøring. Sa fra til kjørelærern at jeg var redd og tok det fra der. Brukte laaang tid og jeg hater det fremdeles. Men jeg fikk da lappen. Anbefaler teoritentamen.no. Betal og ta prøven 300 ganger til du består! Og å ha kjøretime(r) med kjørelærer før du tar teorien. 

Anonymkode: b3852...d56

Har tatt mange tester på teoritentamen, men svarer bare feil og blir så oppgitt at jeg klarer ikke å lære noe.

Jeg skal kjøre intensivt i sommer og jeg fikk beskjed om at jeg burde ha teorien til jeg skal begynne å kjøre, siden de vil ta oppkjøring i samme slengen. De har vel litt for store forventinger.

Men enda et spørsmål: De gangene jeg har øvelseskjørt har jeg aldri vært over 60 km/h, hvordan tar kjørelærer dette? Tvinger de meg til å kjøre fortere, eller blir jeg sendt hjem? Føler meg så utrolig dum, men jeg har aldri hatt interesse for kjøring og dermed vet jeg null og niks om hverken regler eller noe som helst om trafikk.

Anonymkode: 7cd91...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har tatt mange tester på teoritentamen, men svarer bare feil og blir så oppgitt at jeg klarer ikke å lære noe.

Jeg skal kjøre intensivt i sommer og jeg fikk beskjed om at jeg burde ha teorien til jeg skal begynne å kjøre, siden de vil ta oppkjøring i samme slengen. De har vel litt for store forventinger.

Men enda et spørsmål: De gangene jeg har øvelseskjørt har jeg aldri vært over 60 km/h, hvordan tar kjørelærer dette? Tvinger de meg til å kjøre fortere, eller blir jeg sendt hjem? Føler meg så utrolig dum, men jeg har aldri hatt interesse for kjøring og dermed vet jeg null og niks om hverken regler eller noe som helst om trafikk.

Anonymkode: 7cd91...e50

Tror ikke intensivtkurs passer for deg? Hadde ikke funka for meg. Jeg har aldri interessert meg for bil selv og er dritdum på det fremdeles. Trodde ikke jeg skulle fikse teorien. Etter kjøretimer så blir det mye lettere å ta den. Jeg brukte kjempe lang tid på å få lappen.

Dette med fart går bra, det går seg til. Husk på at kjørelærer har full kontroll. Og du blir ikke sendt hjem, nei. Møt opp til første kjøretime og ta det fra der. Ville ikke kjørt på med intensivkurs når du er såppas usikker. 

Anonymkode: b3852...d56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.1.2019 den 16.37, AnonymBruker skrev:

Har tatt mange tester på teoritentamen, men svarer bare feil og blir så oppgitt at jeg klarer ikke å lære noe.

Jeg skal kjøre intensivt i sommer og jeg fikk beskjed om at jeg burde ha teorien til jeg skal begynne å kjøre, siden de vil ta oppkjøring i samme slengen. De har vel litt for store forventinger.

Anonymkode: 7cd91...e50

Jeg er trafikklærer (kjørelærere finnes vel ikke i Norge lengre).

Grunnen til at de vil at du skal ta teorien er todelt: 1) Det er mye enklere å lære seg å kjøre hvis man ikke må stoppe for å forklare alle regler og alle skilt. Jeg har ingenting i mot å forklare regler eller slikt, men jeg tror alle har mulighet til å lære seg noe på egenhånd.

2. Ventetid på oppkjøring kan være LAAANG. Seks uker er ganske normalt, spesielt om sommeren. Så vi foretrekker å bestille oppkjøring ganske tidlig, og heller flytte den hvis eleven ikke er klar. Det er så kjipt når eleven er klar, men teorien ikke er i boks. Da blir det fort dyrere og det kan ta mange måneder (spesielt hvis det er en stryk eller to på teorien). 

På 9.1.2019 den 16.37, AnonymBruker skrev:

Men enda et spørsmål: De gangene jeg har øvelseskjørt har jeg aldri vært over 60 km/h, hvordan tar kjørelærer dette? Tvinger de meg til å kjøre fortere, eller blir jeg sendt hjem? Føler meg så utrolig dum, men jeg har aldri hatt interesse for kjøring og dermed vet jeg null og niks om hverken regler eller noe som helst om trafikk.

Anonymkode: 7cd91...e50

Jeg har elever på alle nivåer. Jeg har hatt elever som kjører tilnærmet perfekt og som kan enormt mye om bil. Jeg har også hatt elever som setter seg i baksetet og som må få forklart at man bruker rattet for å svinge.

Når du starter opplæringen starter du på trinn 2. Da er den øverste farten man trenger 60km/t. Først når dette trinnet er ferdig går farten opp. Jeg har aldri sent noen hjem fordi de kjører for sakte. Jeg har hatt elever som var redd i 6km/t og som synes det var for fort. Da øver vi til eleven føler seg trygg. 

Jeg tar meg god tid til å finne ut hvorfor eleven ønsker førekort og når de forventer å være ferdige. Pass på at du finner en lærer som passer for deg, som ikke stresser deg opp eller presser deg unødvendig. Det er ingenting galt med å bytte lærer/skole hvis du er misfornøyd. Læreren plikter å føre opplæringskort slik at du kan fortsette der du slapp med en annen.

På 7.1.2019 den 16.24, AnonymBruker skrev:

Så her sitter jeg da.. Halvveis griner fordi jeg innser at jeg snart må begynne å øve til teorien noe som er så uinteressant og dermed aldri kommer til å få inn hodet. Jeg har øvelseskjørt sånn typ 3 ganger og kan dermed ingenting. Ingen av de som "tvinger" meg til å ta kortet, er interessert i øvelseskjøre med meg heller. Jeg har også angst for bare å sitte på i bil (nær slektning av meg døde i bilulykke for noen år siden, etter det har jeg alltid vært usikker), så hvordan dette skal gå det aner jeg ikke. 

Noen som vet hvordan jeg kan overvinne angsten mot å sitte på i første omgang, og hvordan jeg skal mote meg opp frem til kjøretimene jeg skal ha i sommer? 

Og hvordan klarer man å bestå teorien? Alt virker så utrolig vanskelig og uoverkommelig

Anonymkode: 7cd91...e50

Angst kan du få behandling for. Jeg ville tatt opp temaet med fastlegen min.

Vil det være lettere hvis du har med deg noen du stoler på? Noen elever tar med seg typen, eller foreldre eller noen andre (stort sett noen de øvelseskjører med). Du kan også be om å starte kjøringen på en rolig plass (hvis eleven ønsker det kjører jeg til et mindre traffikert område for å starte). 

Husk at trafikkskolene har moderne sikre biler, og du har en ledsager som kjører 1800 kjøretimer i året. Vi velger biler med god sikkerhet. I tillegg har vi ekstra pedaler (påbudt med bremse på automat og clutch og bremse på manuell, men mange har også gasspedal). Hvis en elev plages med noe kan jeg overta og kjøre fra høyresiden. 

Det er svært sjeldent vi har ulykker med skolebilene. Noen uhell skjer her og der men da er det bare materielle skader. 

For å bestå teorien ville jeg valgt en teoribok, lest den tre ganger, og så brukt teoriappen eller teoritentamen til jeg består prøvene der. Hvis det er vanskelig å lese finnes det nettsider som eteori.no som har blandinger av videoer, tekst, og oppgaver. Hvis du sliter med lesevansker kan du få muntlig teoriprøve. Da leser sensor spørsmålene og hjelper deg med å forstå hva det blir spurt om. Et triks som ofte fungerer er å ikke lese svaralternativene. Finn ut hva du tror svaret er, og så leter du etter det alternativet som er likt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...