Gå til innhold

Kan noen oversette dette? (Gynokolog)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser en liten antevertert uterus med AP-mål 40 mm, lett intrauterin diastase på 1 cm, noe blodfylt. Ingen
 fostersekk. Mot venstre adnex ses noe vanskelig en cystelignende struktur, måler på det meste 53 x 40
 mm. Ses gode doppler signal. Bimanuell palpasjon med TVUL, lett palpasjonsøm over dette, ikke
 peritonittisk.
 Visualiserer ikke høyre ovarie.
 Ingen fri væske i fossa Douglasi.

Har googlet antevertert uterus og det er visst ganske vanlig. Men er den veldig liten? Lurer på den tingen som er «noe blodfylt»? Husker hun sa at det var noe blod i livmoren? Så det som en litt stor boble på ultralyd.  

«Ses noe vanskelig en cystelignende struktur»? Så den klart og tydelig på skjermen jeg også, så hvorfor skriver hun vanskelig? 

Doppler signal? Peritonittisk? Fossa douglasi? 

Står det noe jeg burde bekymre meg over her? 

Anonymkode: 61b99...da2

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det hadde vært noe å bekymre seg over hadde du nok blitt innkalt til ny time eller gyn hadde ringt for å forklare :)

Anonymkode: 4440a...682

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det hadde vært noe å bekymre seg over hadde du nok blitt innkalt til ny time eller gyn hadde ringt for å forklare :)

Anonymkode: 4440a...682

Spurte mye når jeg var der, men fikk liksom ingen konkrete svar. Lurer jo på hvorfor hun har skrevet om fostersekk..

AnonymBruker
Skrevet

DERFOR skal ikke pasienter få svaret. Sukk

Du skal gå gjennom sånne svar med helsepersonell så du ikke skal lure på ting. Ring fastlegen din for gjennomgang

Anonymkode: 602eb...ec1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

DERFOR skal ikke pasienter få svaret. Sukk

Du skal gå gjennom sånne svar med helsepersonell så du ikke skal lure på ting. Ring fastlegen din for gjennomgang

Ja ellers kunne hun bare gått ordentlig gjennom det etter undersøkelsen eller skrevet epikrise på norsk? Eneste jeg fikk vite var cyste - ny time om 3 mnd 

Skrevet

Dette er ikke ment for pasienten.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Peonjenta skrev:

Dette er ikke ment for pasienten.  

Ser det.. men det omhandler meg så siden dette er ting vi ikke snakket om etter timen burde det være forståelig 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ser det.. men det omhandler meg så siden dette er ting vi ikke snakket om etter timen burde det være forståelig 

Dette skal være forståelig for HELSEPERSONELL, ikke pasienten. Derfor skal du som pasient ikke få det skrivet. Fordi det gir usikkerhet, spørsmål og psykiske belastninger fordi du TROR det er noe feil.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja ellers kunne hun bare gått ordentlig gjennom det etter undersøkelsen eller skrevet epikrise på norsk? Eneste jeg fikk vite var cyste - ny time om 3 mnd 

Det er norsk. Medisinsk norsk, legens fagspråk. Dette er en kopi av legens arbeidsverktøy/dokumentasjon, og det må leses med det i bakhodet. Dette er skrevet av en lege, for andre leger, som dokumentasjon på hva som er gjort, hva som er sett, og hva som er konkludert med. Andre leger vil kunne lese beskrivelsen og skjønne hva som er gjort, vurdert og tenkt. Det som ikke er norsk er navn på anatomiske strukturer og fagspråk. Vanskelig betyr nok at det var vanskelig å finne/få godt innsyn til det/at gynekologen ikke kunne se helt perfekt det hn ville sett, ikke nødvendigvis at det var vanskelig å se på skjermen. 

Vet ikke hva du jobber med, men det kan godt være du dokumenterer ting på jobb som andre har innsyn i, men hvor du bruker fagspråk? 

Det er undersøkt og konkludert med en cyste, og det er jo i prinsipp det du trenger å vite. Epikrisen beskriver hvordan hun kom frem til den konklusjonen. 

Anonymkode: 98c94...c26

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...