Gå til innhold

Vil dette bryte min ketose?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kom tilbake til follehøgskole fra juleferie i dag. Prøver å gå ned i vekt så la om til lavkarbo i ferien og har vært i ketose i en uke.

På folkehøgskolen blir dette naturligvis litt vanskelig (regner med at de har mye sukker og mel i maten selv om det er kjøtt og at mye av kjøttet er marinert) og det blir dyrt og ikke minst usosialt å kjøpe alt selv. Så jeg lurer rett og slett på om jeg kan klare å fortsette å være i ketose ved å spise middag her, men bare spise kjøtt og grønnsaker? Altså droppe potet/ris/pasta og saus så godt det lar seg gjøre.

Typiske middager her er kjøttboller/kjøttkaker, karbonader, fiskekaker, spagetti og kjøttdeig, taco, pølse, chili con varme, diverse supper (beta-, blomkål-, linse-, kylling-), kyllinggryte, svinenakke, hamburger og fisk (men sistnevnte vet jeg jo at er greit).

Til kveldsmat og frokost tenkte jeg å ta med eget lavkarboknekkebrød og ha på masse smør, ost, skinke, makrell i tomat og annet pålegg.

Hva tenker dere? Vil det være mulig å opprettholde ketosen eller må jeg da kjøpe og lage all mat selv?

Anonymkode: cd5fc...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du går ut av ketosen om du spiser for mye karbohydrat, mens du ødelegger vektnedgangen om du spiser for mange kalorier totalt. Hvis du er så fin på det at du ikke kan spise den maten du får servert, må du belage deg på å koste mellomlegget selv. Du er under utdannelse, så benytt sjansen til å tilegne deg (god) kunnskap og kritisk tenkning.

Anonymkode: c1b86...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må du på død og liv være i ketose? I det lange løp vil det ikke gjøre en dritt for deg annet enn å hemme deg i matveien. Spis MED MÅTE, så vil du gå ned i vekt. Porsjoner maten din og ikke forsyn deg to ganger (vent i det minste 10 min før du eventuelt tar en ny porsjon). Du kan selvfølgelig kutte på karbohydrater, det er bare bra, men alle karbohydrater er ikke fienden din... 

Anonymkode: 57c36...a91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må du på død og liv være i ketose? I det lange løp vil det ikke gjøre en dritt for deg annet enn å hemme deg i matveien. Spis MED MÅTE, så vil du gå ned i vekt. Porsjoner maten din og ikke forsyn deg to ganger (vent i det minste 10 min før du eventuelt tar en ny porsjon). Du kan selvfølgelig kutte på karbohydrater, det er bare bra, men alle karbohydrater er ikke fienden din... 

Anonymkode: 57c36...a91

Dette. 

Anonymkode: b6d2a...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du går ut av ketosen om du spiser for mye karbohydrat, mens du ødelegger vektnedgangen om du spiser for mange kalorier totalt. Hvis du er så fin på det at du ikke kan spise den maten du får servert, må du belage deg på å koste mellomlegget selv. Du er under utdannelse, så benytt sjansen til å tilegne deg (god) kunnskap og kritisk tenkning.

Anonymkode: c1b86...471

Snakk om å misforstå HI totalt.

Anonymkode: ff229...b62

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må du på død og liv være i ketose? I det lange løp vil det ikke gjøre en dritt for deg annet enn å hemme deg i matveien. Spis MED MÅTE, så vil du gå ned i vekt. Porsjoner maten din og ikke forsyn deg to ganger (vent i det minste 10 min før du eventuelt tar en ny porsjon). Du kan selvfølgelig kutte på karbohydrater, det er bare bra, men alle karbohydrater er ikke fienden din... 

Anonymkode: 57c36...a91

Prøv heller å svare på det TS spør om.

Anonymkode: ff229...b62

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prosessert kjøtt (kjøttboller, kjøttkaker) inneholder nok karbohydrater til å bryte en ketose. Du bør spise rent kjøtt og fisk og grønnsaker over bakken om du skal holde deg i ketose. Når man er i ketose og på lavkarbo er det ikke viktig å telle kalorier, så du trenger ikke å ta veldig hensyn til det. Du skal ha fett. Vil anbefale deg å satse på sunt fett istedet for animalsk fett feks Avokado eller kokos og evt litt nøtter (pekan)

Nå vet jeg ikke hva slags muligheter du har for å lage egen mat, men kiwi selger billig svinekjøtt feks. Om skolen har seperate grønnsaker, så er det enkelt å holde seg unna rotgrønnsaker også (litt vanskeligere om de kjører grønnsaksblandinger). Salat kan du spise ubegrenset av, men hold deg unna mais. 

Anonymkode: cff1e...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er individuelt hvor mye karbs man kan spise uten å "komme ut av ketose". Derfor må du prøve deg litt frem. Det enkleste du kan gjøre for å bidra til ketosen å tidsbegrense spisingen, "periodisk faste". 

Anonymkode: 41c75...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prosessert kjøtt (kjøttboller, kjøttkaker) inneholder nok karbohydrater til å bryte en ketose. Du bør spise rent kjøtt og fisk og grønnsaker over bakken om du skal holde deg i ketose. Når man er i ketose og på lavkarbo er det ikke viktig å telle kalorier, så du trenger ikke å ta veldig hensyn til det. Du skal ha fett. Vil anbefale deg å satse på sunt fett istedet for animalsk fett feks Avokado eller kokos og evt litt nøtter (pekan)

Nå vet jeg ikke hva slags muligheter du har for å lage egen mat, men kiwi selger billig svinekjøtt feks. Om skolen har seperate grønnsaker, så er det enkelt å holde seg unna rotgrønnsaker også (litt vanskeligere om de kjører grønnsaksblandinger). Salat kan du spise ubegrenset av, men hold deg unna mais. 

Anonymkode: cff1e...b2c

Har hør dette, men lurer på hvorfor?

Anonymkode: ff229...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hør dette, men lurer på hvorfor?

Anonymkode: ff229...b62

Fordi at når du spiser deg mett på fett og protein vil du antagelig spise mindre uansett for du blir fortere mett og metthetsfølelse varer lengre :)

Anonymkode: cd5fc...005

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...