Karovarher Skrevet 19. januar 2019 #21 Del Skrevet 19. januar 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Litt på siden, men du strøk pga uøkonomisk kjøring? Hva mente de med det? Jeg har en tenåring som snart skal i gang med lappen. Økonomisk kjøring var det ikke snakk om da jeg tok lappen i forrige årtusen. Nå har jeg elbil og må kjøre økonomisk, men hvordan kjørte du uøkonomisk til stryk? Anonymkode: cc54f...0d0 Jeg tok den på automat så om hva jeg sier er 100% sant er noe annet, men jeg tror det har noen med giring å gjør. På automat slipper du å tenkte for den gjør jobben for deg, mens i manuell må du gire riktig. Trur det blir uøkonomisk vist du har f.eks bruker 3. gir når du kjører 80. Er kanskje ikke den rette å spør, men de er det jeg tror 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #22 Del Skrevet 19. januar 2019 På 18.1.2019 den 8.54, AnonymBruker skrev: Litt på siden, men du strøk pga uøkonomisk kjøring? Hva mente de med det? Jeg har en tenåring som snart skal i gang med lappen. Økonomisk kjøring var det ikke snakk om da jeg tok lappen i forrige årtusen. Nå har jeg elbil og må kjøre økonomisk, men hvordan kjørte du uøkonomisk til stryk? Anonymkode: cc54f...0d0 At man kjører for lenge med turteller over 2, det blir mye utslipp av det. Jeg slet spesielt med at jeg la bilen ned i 1. eller 2. gir før rundkjøringer og stoppet nesten helt opp rett før rundkjøringen, når jeg egentlig kunne ligget ett gir høyere men kjørt litt saktere inn og fått god oversikt og dermed slippe å stoppe for å se. Greit å gjøre det en gang eller to altså, men det var tydeligvis noe jeg gjorde for ofte på oppkjøring. Anonymkode: 5a392...7b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #23 Del Skrevet 19. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: At man kjører for lenge med turteller over 2, det blir mye utslipp av det. Jeg slet spesielt med at jeg la bilen ned i 1. eller 2. gir før rundkjøringer og stoppet nesten helt opp rett før rundkjøringen, når jeg egentlig kunne ligget ett gir høyere men kjørt litt saktere inn og fått god oversikt og dermed slippe å stoppe for å se. Greit å gjøre det en gang eller to altså, men det var tydeligvis noe jeg gjorde for ofte på oppkjøring. Anonymkode: 5a392...7b8 Kan legge til at akkurat dette jo også kan føre til dårlig trafikkflyt, så det var hovedsaklig økonomisk/miljøvennlig kjøring og flyt jeg strøk på. TS Anonymkode: 5a392...7b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #24 Del Skrevet 19. januar 2019 Uøkonomisk kjøring med automat er unødvendige stopp i kryss og rundkjøringer, man skal holde flyt i trafikken. På samme måte som med manuell. Anonymkode: 053c8...12e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 21. januar 2019 #25 Del Skrevet 21. januar 2019 På 18.1.2019 den 8.57, Kritt skrev: Regner med dette regnestykket forutsetter at du tar all kjøringen hos kjørelærer. Det krever en del øvelse å bli fortrolig med manuelt gir, men dette er en type øvelse man godt kan gjøre med foreldre eller andre. Tror de fleste har lært seg akkurat dette på denne måten før de går i gang med kjøretimer. Det er overraskende mange som ikke har manuelle biler. Da blir all giringen hos oss. For en svak elev er en mye bedre løsning å kjøre opp til automat, kjøre i et år eller to og så utvide til manuell. Man trenger ingen ny obligatorisk opplæring. Synes det er fjottete at folk velger manuell fordi de er dårlig informert om reglene. Man kan også kjøre opp til tilhenger med manuelt gir senere og så få førekort for manuell på den måten. På 15.1.2019 den 8.25, AnonymBruker skrev: Jeg tar førerkort på manuell ja, øvelseskjører privat med automatgir, men kjører en gang i uken med kjøreskole hvor bilen har manuell gir. Håndterer giringen greit, og syns på en måte jeg er for flink med giren til å gi opp manuellappen nå. Hadde sikkert hatt lappen en stund allerede om jeg bare hadde gått for automat tidligere, men jeg føler det er for sent å snu.. Ble i utgangspunktet presset av foreldre og andre til å gå for manuell, min far mener det er bortkastet penger å ta lappen på automat. Angrer litt på at jeg hørte på det i dag. Men en dag må det bare gå! Anonymkode: 5a392...7b8 Det koster sånn hva, 4000 for en oppkjøring med oppvarming? Da kan man øve alene, få blikk, flyt og alt det andre inn, og så ta en ny oppkjøring på manuell. Du trenger ikke noe mer opplæring heller, man kan omså ta det obligatoriske på automat og så bytte til manuell. På 18.1.2019 den 9.17, Forundret.. skrev: Hørte på radioen for få uker siden at over femti prosent stryker på teorien. Pressemeldingen til ATL som førte til den saken har en fjottete ordlyd. Mer enn 50% av teoriprøvene på klasse B blir det stryk på. Men det er ikke slik at mer enn 50% stryker på første forsøk. Det er ikke uvanlig at enkelte prøver 10 ganger på teorien uten å bestå. Disse skyver statistikken massivt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 21. januar 2019 #26 Del Skrevet 21. januar 2019 På 18.1.2019 den 8.54, AnonymBruker skrev: Litt på siden, men du strøk pga uøkonomisk kjøring? Hva mente de med det? Jeg har en tenåring som snart skal i gang med lappen. Økonomisk kjøring var det ikke snakk om da jeg tok lappen i forrige årtusen. Nå har jeg elbil og må kjøre økonomisk, men hvordan kjørte du uøkonomisk til stryk? Anonymkode: cc54f...0d0 De er ikke veldig strenge på økonomisk og miljøvennlig kjøring. Det er forventet at man har riktig gir når man skal kjøre i jevn fart. Turtall under 2000 på dieselbil feks. Litt mer avansert handler det om riktig aksellerasjon, og å slippe gasspedalen tidlig hvis farten åpenbart må ned. Hvis du kjører i feil gir vil du kunne stryke på økonomisk og miljøvennlig kjøring, men sensor forteller bare de mest graverende feilene, ikke alt man gjør feil. Å være for sen ut av førstegir er også en vanlig feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 21. januar 2019 #27 Del Skrevet 21. januar 2019 På 19.1.2019 den 13.33, AnonymBruker skrev: Kan legge til at akkurat dette jo også kan føre til dårlig trafikkflyt, så det var hovedsaklig økonomisk/miljøvennlig kjøring og flyt jeg strøk på. TS Anonymkode: 5a392...7b8 Flyt og samhandling er et av de viktigste punktene du blir testet på. Hvis man er dårlig på lukevalg lager man kø. På 19.1.2019 den 14.25, AnonymBruker skrev: Uøkonomisk kjøring med automat er unødvendige stopp i kryss og rundkjøringer, man skal holde flyt i trafikken. På samme måte som med manuell. Anonymkode: 053c8...12e Eller at man aksellerer for hardt, bremser mye og brått (isteden for å slippe gassen). Flyt og samhandling er et egent punkt, uavhenig av økonomisk og miljøvennlig kjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #28 Del Skrevet 22. januar 2019 13 timer siden, abrasiveRefraction skrev: Det er overraskende mange som ikke har manuelle biler. Da blir all giringen hos oss. For en svak elev er en mye bedre løsning å kjøre opp til automat, kjøre i et år eller to og så utvide til manuell. Man trenger ingen ny obligatorisk opplæring. Synes det er fjottete at folk velger manuell fordi de er dårlig informert om reglene. Man kan også kjøre opp til tilhenger med manuelt gir senere og så få førekort for manuell på den måten. Det koster sånn hva, 4000 for en oppkjøring med oppvarming? Da kan man øve alene, få blikk, flyt og alt det andre inn, og så ta en ny oppkjøring på manuell. Du trenger ikke noe mer opplæring heller, man kan omså ta det obligatoriske på automat og så bytte til manuell. Pressemeldingen til ATL som førte til den saken har en fjottete ordlyd. Mer enn 50% av teoriprøvene på klasse B blir det stryk på. Men det er ikke slik at mer enn 50% stryker på første forsøk. Det er ikke uvanlig at enkelte prøver 10 ganger på teorien uten å bestå. Disse skyver statistikken massivt. Du ser jo i HI at jeg har skrevet at jeg har strøket på oppkjøring, det vil si at jeg allerede har tatt alt det obligatoriske på automat og mangler bare å bestå oppkjøring. Siden det var meg du svarte dette til.. Anonymkode: 5a392...7b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #29 Del Skrevet 22. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du ser jo i HI at jeg har skrevet at jeg har strøket på oppkjøring, det vil si at jeg allerede har tatt alt det obligatoriske på automat og mangler bare å bestå oppkjøring. Siden det var meg du svarte dette til.. Anonymkode: 5a392...7b8 Manuell gir skulle det stå. Anonymkode: 5a392...7b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #30 Del Skrevet 10. mars 2019 Sitat Første gang strøk jeg på uøkonomisk kjøring, andre gang var tilbakemeldingen at jeg var for forsiktig i rundkjøringer og sakket farten for mye når det var klar bane, og stolte ikke på andre bilisters tegn og stoppet unødvendig (livredd for vikepliktsbrudd). Vær så snill, enten legg fra deg dette med en gang eller hold deg LAAAANGT unna veiene.. Fy faen, det finnes lite som er så irriterende som å ligge bak noen som absolutt skal stoppe i hver eneste rundkjøring selv om det ikke kommer en sjel... Jeg har visst i 100-150m at det er bare å kjøre gjennom rundkjøringen, men så skal noen absolutt omtrent stoppe.. Når det er sagt, håper du klarer legge av deg denne kjørestilen.. Anonymkode: e3522...9a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå