Gå til innhold

Klarer aldri å ta lappen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så frustrert, og det føles som jeg aldri vil klare å bestå oppkjøring.

Har kjørt opp og strøket to ganger, begge gangene var jeg sikker på at jeg skulle bestå på forhånd. Men så kløner jeg det skikkelig til. Det begynner å bli flaut. 

Første gang strøk jeg på uøkonomisk kjøring, andre gang var tilbakemeldingen at jeg var for forsiktig i rundkjøringer og sakket farten for mye når det var klar bane, og stolte ikke på andre bilisters tegn og stoppet unødvendig (livredd for vikepliktsbrudd).

Nå har jeg øvelseskjørt som en helt både med kjørelærer og med samboer siden forrige oppkjøring, og føler meg veldig komfortabel i bilen. Men etter de to oppkjøringene som gikk dårlig, har jeg en dårlig følelse og er nesten sikker på at det skjer igjen. Er redd for å bli for nervøs, og klarer ikke å se for meg at jeg går ut av trafikkstasjonen med lappen denne gangen heller. Eller noen sinne, for den saks skyld.

Jeg vet at kjørelærer ikke hadde sendt meg dit om han ikke mente at jeg var god nok, men selvtilliten har likevel fått en stor knekk, det er noe med den oppkjøringssituasjonen som jeg ikke takler..

Noen andre her som har brukt flere forsøk på oppkjøringen men klarte det til slutt? Hvordan knakk dere koden før dere endelig besto oppkjøring?

Anonymkode: 5a392...7b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beklager at det kom to tråder forresten! Nettet klikket, og jeg trodde ikke det ble publisert første gang. 

Anonymkode: 5a392...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hva med å poste dette i korrekt under-kategori ?   

Anonymkode: e8c8a...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Hva med å poste dette i korrekt under-kategori ?   

Anonymkode: e8c8a...684

Herregud, sorry. Var litt i søndagståke tror jeg. Ser at moderatorene har flyttet tråden nå :)

Anonymkode: 5a392...7b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner folk som aldri fikk lappen av samme grunn, de ble rett og slett utpsyket. Mitt råd er å kjøre myyye mer før neste oppkjøring. 

Anonymkode: 781ce...afb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner 2 som har strøken 4 ganger. Hvorfor aner jeg ikke. Er dette manuell? Jeg prøvde å kjøre manuell selv, men fucka skikkelig opp etter 10m i bilen selv om jeg hadde øvelsekjørt automat i 2år. Jeg tok lappen på automat som jeg mener var mye enklere. Jeg er 20 og fikk lappen for noen mnd siden. Jeg øvelste kjøre sikkert 2-3 ganger i uken siden jeg var 16 (mye mindre når jeg ble 18/19) 

Vet ikke om det er mye til hjelp, men før jeg tok lappen var jeg drit nervøs for å stryke pga høyre regelen og fucke opp i rundkjøringer. Hva jeg gjorde for å forbrede meg var å kjøre til plassen med mest rundkjøringer litt etter rushtid hvor jeg så øvde og fikk forklart av far hva jeg gjorde rett og galt. 

Jeg hadde og enn kjørelærer som kom med all de "Du kan få så og så mange prikker om du bryter den regelen" hver gang jeg tabba meg ut. Lykke til! Ikke gi opp håpet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.1.2019 den 1.20, Karovarher skrev:

Jeg kjenner 2 som har strøken 4 ganger. Hvorfor aner jeg ikke. Er dette manuell? Jeg prøvde å kjøre manuell selv, men fucka skikkelig opp etter 10m i bilen selv om jeg hadde øvelsekjørt automat i 2år. Jeg tok lappen på automat som jeg mener var mye enklere. Jeg er 20 og fikk lappen for noen mnd siden. Jeg øvelste kjøre sikkert 2-3 ganger i uken siden jeg var 16 (mye mindre når jeg ble 18/19) 

 Vet ikke om det er mye til hjelp, men før jeg tok lappen var jeg drit nervøs for å stryke pga høyre regelen og fucke opp i rundkjøringer. Hva jeg gjorde for å forbrede meg var å kjøre til plassen med mest rundkjøringer litt etter rushtid hvor jeg så øvde og fikk forklart av far hva jeg gjorde rett og galt. 

Jeg hadde og enn kjørelærer som kom med all de "Du kan få så og så mange prikker om du bryter den regelen" hver gang jeg tabba meg ut. Lykke til! Ikke gi opp håpet

Jeg tar førerkort på manuell ja, øvelseskjører privat med automatgir, men kjører en gang i uken med kjøreskole hvor bilen har manuell gir. Håndterer giringen greit, og syns på en måte jeg er for flink med giren til å gi opp manuellappen nå. Hadde sikkert hatt lappen en stund allerede om jeg bare hadde gått for automat tidligere, men jeg føler det er for sent å snu.. Ble i utgangspunktet presset av foreldre og andre til å gå for manuell, min far mener det er bortkastet penger å ta lappen på automat. Angrer litt på at jeg hørte på det i dag. Men en dag må det bare gå!

Anonymkode: 5a392...7b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2019 den 8.25, AnonymBruker skrev:

Jeg tar førerkort på manuell ja, øvelseskjører privat med automatgir, men kjører en gang i uken med kjøreskole hvor bilen har manuell gir. Håndterer giringen greit, og syns på en måte jeg er for flink med giren til å gi opp manuellappen nå. Hadde sikkert hatt lappen en stund allerede om jeg bare hadde gått for automat tidligere, men jeg føler det er for sent å snu.. Ble i utgangspunktet presset av foreldre og andre til å gå for manuell, min far mener det er bortkastet penger å ta lappen på automat. Angrer litt på at jeg hørte på det i dag. Men en dag må det bare gå!

Anonymkode: 5a392...7b8

Gratulera 😮 😄 Faren min var motsatt, han mente manuell var bortkastet for "de fleste biler du kjøper idag er på automat"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Karovarher skrev:

Gratulera 😮 😄 Faren min var motsatt, han mente manuell var bortkastet for "de fleste biler du kjøper idag er på automat"

Din far har jo rett! Min far er gammal yrkessjåfør, så han syns vel det er for fisefint med sånn derre automatgir. Han har tre biler, og kun en el-bil som er automat, han hadde nok kjøpt den med manuell girkasse om han kunne 😄

Kjøper sikkert automat selv, men på en måte trenger jeg førerkort på manuell, fordi jeg utdanner meg i et yrke hvor man trenger førerkort, og veldig mange av arbeidsplassene har biler med manuell gir. Det var ihvertfall slik når jeg var i praksis for to år siden. De ville heller ikke at man bruker egne biler, så å bare kunne kjøre automat var et problem.

Anonymkode: 5a392...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Karovarher skrev:

Gratulera 😮 😄 Faren min var motsatt, han mente manuell var bortkastet for "de fleste biler du kjøper idag er på automat"

Det har han sikkert rett i, men veldig kjedelig når du leier bil i utlandet og ender opp med manuell til tross for bestilt automat (skjedd meg flere ganger) eller får lyst til å prøve en gammel engelsk sportsbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men du strøk pga uøkonomisk kjøring? Hva mente de med det? Jeg har en tenåring som snart skal i gang med lappen. Økonomisk kjøring var det ikke snakk om da jeg tok lappen i forrige årtusen. Nå har jeg elbil og må kjøre økonomisk, men hvordan kjørte du uøkonomisk til stryk?

Anonymkode: cc54f...0d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2019 den 8.25, AnonymBruker skrev:

Jeg tar førerkort på manuell ja, øvelseskjører privat med automatgir, men kjører en gang i uken med kjøreskole hvor bilen har manuell gir. Håndterer giringen greit, og syns på en måte jeg er for flink med giren til å gi opp manuellappen nå. Hadde sikkert hatt lappen en stund allerede om jeg bare hadde gått for automat tidligere, men jeg føler det er for sent å snu.. Ble i utgangspunktet presset av foreldre og andre til å gå for manuell, min far mener det er bortkastet penger å ta lappen på automat. Angrer litt på at jeg hørte på det i dag. Men en dag må det bare gå!

Anonymkode: 5a392...7b8

Min kjørelærer sa at en kan regne med 12-15000 ekstra om man tar manuell i disse dager. Tar man automat så kan man kjøre opp 3 ganger etterpå fir å ta manuell.. 

En tankevekker.

Jeg valgte derfor å spare meg for bryet med å ta manuell nå i første omgang, og tar heller å prøver ny oppkjøring om et års tid på manuell.

Tok automat på første forsøk.

Anonymkode: 92589...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Min kjørelærer sa at en kan regne med 12-15000 ekstra om man tar manuell i disse dager. Tar man automat så kan man kjøre opp 3 ganger etterpå fir å ta manuell.. 

En tankevekker.

Jeg valgte derfor å spare meg for bryet med å ta manuell nå i første omgang, og tar heller å prøver ny oppkjøring om et års tid på manuell.

Tok automat på første forsøk.

Anonymkode: 92589...195

Regner med dette regnestykket forutsetter at du tar all kjøringen hos kjørelærer.  Det krever en del øvelse å bli fortrolig med manuelt gir, men dette er en type øvelse man godt kan gjøre med foreldre eller andre. Tror de fleste har lært seg akkurat dette på denne måten før de går i gang med kjøretimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjørte opp 4 ganger til sammen med 2 forskjellige kjøreskoler. Brukte også ufattelig mye penger på det, huff! Men jeg kjørte ingenting før jeg begynte med kjøretimer. Visste knapt hvordan jeg startet bilen. Kjøpte etterhvert bil som kjæresten min kunne øvelseskjøre med meg i, men tok lang tid likevel for han var ikke en sykt god sjåfør han heller 😅

 

Anonymkode: beaee...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.1.2019 den 21.39, AnonymBruker skrev:

Jeg er så frustrert, og det føles som jeg aldri vil klare å bestå oppkjøring.

Har kjørt opp og strøket to ganger, begge gangene var jeg sikker på at jeg skulle bestå på forhånd. Men så kløner jeg det skikkelig til. Det begynner å bli flaut. 

Første gang strøk jeg på uøkonomisk kjøring, andre gang var tilbakemeldingen at jeg var for forsiktig i rundkjøringer og sakket farten for mye når det var klar bane, og stolte ikke på andre bilisters tegn og stoppet unødvendig (livredd for vikepliktsbrudd).

Nå har jeg øvelseskjørt som en helt både med kjørelærer og med samboer siden forrige oppkjøring, og føler meg veldig komfortabel i bilen. Men etter de to oppkjøringene som gikk dårlig, har jeg en dårlig følelse og er nesten sikker på at det skjer igjen. Er redd for å bli for nervøs, og klarer ikke å se for meg at jeg går ut av trafikkstasjonen med lappen denne gangen heller. Eller noen sinne, for den saks skyld.

Jeg vet at kjørelærer ikke hadde sendt meg dit om han ikke mente at jeg var god nok, men selvtilliten har likevel fått en stor knekk, det er noe med den oppkjøringssituasjonen som jeg ikke takler..

Noen andre her som har brukt flere forsøk på oppkjøringen men klarte det til slutt? Hvordan knakk dere koden før dere endelig besto oppkjøring?

Anonymkode: 5a392...7b8

Jeg ble hvertfall stresset av at det var en fremmed person som satt å "dømte" meg. Kanskje det kan være et tips å få med noen du ikke kjenner så godt som samboeren din til å kjøre noen ganger? F. Eks en kompis av han, en onkel eller noe. Fort gjort å bli vel komfortabel og ikke så skjerpet når du kjenner personen godt.

Er jo også en fordel for deg å ha vært i situasjonen to ganger før, da vet du hva de ser etter og hva du må være ekstra obs på. Lykke til👍🏻👍🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg kjørte opp 4 ganger til sammen med 2 forskjellige kjøreskoler. Brukte også ufattelig mye penger på det, huff! Men jeg kjørte ingenting før jeg begynte med kjøretimer. Visste knapt hvordan jeg startet bilen. Kjøpte etterhvert bil som kjæresten min kunne øvelseskjøre med meg i, men tok lang tid likevel for han var ikke en sykt god sjåfør han heller 😅

 

Anonymkode: beaee...e60

Pleier forresten å si noe sånn som: "Alle gode ting er 3" eller noe lignende når folk spør meg om jeg sto på første oppkjøring.. Blir for flaut (til og med for ei voksen dame som ikke sto før fylte 28) å si at jeg faktisk måtte kjøre opp 4 ganger. 

Anonymkode: beaee...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fikk lappen på 4. forsøk -ikke gi opp selvom det føles håpløst mens det står på!

Anonymkode: 15c39...f49

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest secretidentity

Jeg fikk lappen. Jeg strøk ikke på selve oppkjøringen. Den besto jeg første gang, men teoriprøven derimot, strøk jeg mange ganger og trodde ikke jeg ville klare det heller. Det så mørkt ut. Siden jeg strevde, men klarte det til slutt, vil du også gjøre det. Vet hvor frustrerende det er, men en lettelse når det er over. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, secretidentity skrev:

Jeg fikk lappen. Jeg strøk ikke på selve oppkjøringen. Den besto jeg første gang, men teoriprøven derimot, strøk jeg mange ganger og trodde ikke jeg ville klare det heller. Det så mørkt ut. Siden jeg strevde, men klarte det til slutt, vil du også gjøre det. Vet hvor frustrerende det er, men en lettelse når det er over. :)

Hørte på radioen for få uker siden at over femti prosent stryker på teorien.

Endret av Forundret..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest secretidentity
Akkurat nå, Forundret.. skrev:

Hørte på radioen for få ryker siden at over femti prosent stryker på teorien.

Jeg tok lappen i 2002 og det var vanskelige krav da også. :) Teoriprøven er ikke enkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...