Gå til innhold

Kysse egne barn på munnen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Edit: Nei, jeg KYSSER ikke foreldrene mine, jeg NUSSER dem. 

Anonymkode: 27c86...e27

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enda en ting sjuke folk skal seksualisere. Jeg er 35 år, nusser femåringen min, søstrene mine, og mamma og pappa fremdeles. Har vokst opp en vidunderlig kjærlig familie med masse kos, lange helgefrokoster i dobbeltsenga, gode samtaler, naturlig nakenhet og nussing. 

Viderefører det til egne barn, som forøvrig også nusser og besteforeldre og tanter. 

Hele seksualiseringen av kos, amming, bading, dusjing og nussing mellom foreldre og barn handler om en vanvittig historieløshet, en sykelig distanse til naturen og det naturlige, og en motbydelig konstant seksualisering av kroppen. 

Visste dere at nussing opprinnelig har flere funksjoner? Det er for det første en videreføring av hvordan vi har matet babyer i millioner av år, nemlig ved å tygge maten og "spytte" den inn i babyens munn. Dette sikret fordøyelsen for babyen, som ikke har like velutviklet amylaseproduksjon som voksne, og for-fordøyde en del ting som trevlete kjøtt og harde grønnsaker. Som en fuglemor som mater ungene sine. 

I tillegg er nussing, både på munn og andre steder en kontroll av barnets helsetilstand (leppene er veldig følsomme og oppdager lett utslett og feber f.eks selv i begrenset lys). Og hver gang vi nusser vil bakterier/andre patogener overføres fra barn til mor, slik at mor kan lage antistoffer som overføres via melken ved neste amming. 

På grunn av disse viktige funksjonene har nussing blitt en handling som utløser oxytosin hos både mor og barn, noe som gir sterkere tilknytning og gjør at vi ønsker å nusse de mer av ren kjærlighet. Som igjen sikrer overlevelse hos barnet. 

Denne tilknytningsforsterkningen slutter aldri, og vil gi like mye boost i lykkefølelse og kjærligheten mellom en mor på 70 og en sønn på 45.

Jeg kysser mannen min på en helt annen måte enn jeg kysser andre mennesker jeg elsker, men vi nusser også flere ganger om dagen. Det styrker tilknytningen oss i mellom og forholdet vårt, uten å være seksuelt det heller. Seksuell kyssing oss i mellom involverer bl.a tunge, blikkontakt, hentydninger og kroppskontakt på en helt annen måte enn et "jeg er glad for å se deg" eller "hade bra" nusser. 

Samfunnet vårt er tragisk når alle disse nydelige kjærlighetserklæringene seksualiseres. Men vi ser jo hvordan ting går til helvete med alle tilknytningsskadene hos folk. :(

Anonymkode: 27c86...e27

Nusser du faren og mora di på munnen.?

Anonymkode: 2a75a...5fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nusser du faren og mora di på munnen.?

Anonymkode: 2a75a...5fb

😂

Endret av Akvarium85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Edit: Nei, jeg KYSSER ikke foreldrene mine, jeg NUSSER dem. 

Anonymkode: 27c86...e27

Du er voksen og nusser faren din, moren din og dine voksne søsken på munnen? Hver sin lyst sier jeg bare!

Jeg synes det er evig nok med klemmer og kyss på kinn og panne, har aldri sett behovet for å nusse barna på munnen.

Anonymkode: 52856...f96

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du er voksen og nusser faren din, moren din og dine voksne søsken på munnen? Hver sin lyst sier jeg bare!

Jeg synes det er evig nok med klemmer og kyss på kinn og panne, har aldri sett behovet for å nusse barna på munnen.

Anonymkode: 52856...f96

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du er voksen og nusser faren din, moren din og dine voksne søsken på munnen? Hver sin lyst sier jeg bare!

Jeg synes det er evig nok med klemmer og kyss på kinn og panne, har aldri sett behovet for å nusse barna på munnen.

Anonymkode: 52856...f96

Hva med å lese innleggene mine, lære noe nytt om evolusjon, antroposofi, biologi og utvide horisonten litt? 

Anonymkode: 27c86...e27

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå er jo så koselig når 1 1/2 åringen kommer og skal nusse. Han får gjøre det så lenge han vil på hans premisser. Overhodet ingenting seksuelt med det. Man gjør jo det i voksen alder i andre kulturer, betyr jo ikke at det er overbefolket av pedofile for det! 

Anonymkode: 2e0cd...e06

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Hva med å lese innleggene mine, lære noe nytt om evolusjon, antroposofi, biologi og utvide horisonten litt? 

Anonymkode: 27c86...e27

Jeg leste det, og det er bare svada, foruten den delen at måten ble tygget av foreldre tidligere og så gitt til barn. Når det er sagt, tror jeg neppe de spyttet maten i munnen på barna foråsidetsånn. Det finnes ikke naturlig, i alle samfunn er kyssing/nussing/kall det hva du vil på munnen noe som i hovedsak skjer mellom partnere, og du kan prøve å lese i historiebøkene for å se om du finner folkeslag eller stammer som har praktisert munnkyssing med andre i voksen alder!

Det er heller ikke noe som praktiseres i antroposofiske miljøer.

Anonymkode: 52856...f96

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Herregud for noen holdninger altså. Jeg gir og får nuss fra sønnen på 11(snart 12). Det er INGENTING seksuelt med det så hva er problemet? Og som en sier over vi gir nuss ikke kyss. 

Anonymkode: 4cbee...955

Jeg synes kyss/nuss på munnen mellom mor og en 12 årig gutt ikke høres bra ut i det hele tatt og er over streken for hva som burde aksepteres.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med en mor som syntes nussing på munnen var ekkelt. Jeg vokste egentlig generelt opp med foreldre som jeg i voksen alder føler har et veldig anstrengt forhold til kropp, nakenhet og berøring. Og derfor var jeg lenge veldig lik, man arver jo ofte slike holdninger og tanker fra foreldrene sine naturlig nok.

Så fikk jeg min egen sønn. Og anspentheten rundt kropp og nakenhet har gradvis forsvunnet for min del. Selv om jeg lenge holdt på at det å nusse barn var litt spesielt. Helt fram til 2åringen min prøvde å nusse meg på truten selv. Jeg tror jeg avledet han den første gangen, men det fikk meg til å tenke litt. Og i ettertid har jeg latt han nusse meg på munnen hvis han ønsker det.

Jeg kommer nok aldri til å ta initiativet til å nusse han på munnen selv, og jeg er nok enda litt ukomfortabel med det. Men jeg vil ikke være ukomfortabel, irriterer meg egentlig litt at jeg er det. Det er jo egentlig bare hyggelig. Og nei, "muss" (som han kaller det) jeg får fra sønnen min ligner på ingen måte på den sensuelle måten jeg kysser pappaen på.

Synes egentlig bare det er koselig at andre nusser sine barn og familiemedlemmer. Det er jo bare enda en måte å vise at man er glad i noen på.

Sitat

 

Kom borti sitatknappen, og får ikke fjernet boksen.

Endret av heipådegsann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke nødvendigvis at foreldre legger noe seksuelt i det å nusse barna på munnen, men jeg synes likevel det er svært upassende og ekkelt. Blant oss voksne er jo kyssing/nussing på munnen ansett som en innledende seksuell handling, og det er nettopp derfor nussing på barns munn blir så riv ruskende galt i mine øyne. For det ER en del av en seksuell handling, selv om foreldrene ikke nødvendigvis mener det slik når de gjør det. Hvorfor er det ikke godt nok å nusse dem på kinnet eller pannen? Hvorfor må det være på munnen?

Anonymkode: 28157...8a2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke nødvendigvis at foreldre legger noe seksuelt i det å nusse barna på munnen, men jeg synes likevel det er svært upassende og ekkelt. Blant oss voksne er jo kyssing/nussing på munnen ansett som en innledende seksuell handling, og det er nettopp derfor nussing på barns munn blir så riv ruskende galt i mine øyne. For det ER en del av en seksuell handling, selv om foreldrene ikke nødvendigvis mener det slik når de gjør det. Hvorfor er det ikke godt nok å nusse dem på kinnet eller pannen? Hvorfor må det være på munnen?

Anonymkode: 28157...8a2

Hvorfor ER det det? Fordi du føler det sånn? Trenger jo ikke å være slik for andre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns faktisk det er direkte ekkelt. Kyss så mye du vil på barnet, men hold deg til områder som kinn, panne, hender, føtter...

 

Anonymkode: e45ae...8c0

Må være ærlig: synes det er du som har et problem, når du ikke takler at en mor kysser sitt barn. 

Anonymkode: ac39a...aca

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 23 og kysser fortsatt mamma og pappa på munnen en gang i blant når vi sier hade eller ser hverandre for første gang på en god stund 😅 Gjerne sier vi at vi er glad i hverandre og.

Har gjort dette hele livet, skjønner mange syntes det er rart men jeg syntes ikke det.  Kysser også gode venner en gang i blant.

Er ikke snakk om tungekyss eller lange kyss, er bare et kjapt "Nuss" med skikkelig tulle-trutmunn. Finnes ikke noe seksuelt i det i mine øyne.

Endret av Lisanna
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser ikke problemet. Datteren min som straks blir 6 gjør det noen ganger, vi snakker da kjappe nuss på munnen, gjerne med trutmunn, og ikke kyss som på noe vis ligner kyss man gir kjæresten sin. Jeg tar aldri initiativet til kyss på munnen (men kysser dem gjerne andre steder), men har heller ikke tenkt å avvise henne når hun gjør det en gang i blant. Jeg regner med hun slutter med det helt av seg selv etterhvert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve nusset til barnet er ikke nødvendigvis problematisk. Utfordringene kommer ved at tilsynelatende samme "type" nuss gis på en seksuell måte til kjæresten. Da blir det vanskelig å skille mellom romantisk (kjæreste) og kjærlighet (barnet) sine "type" nuss. 

Det er nok mer enn èn pedofil som nusser barna sine seksuelt, men dekker over det med at det er kjærlig. Og bare tanken på det er kvalmene nok til at jeg ønsker ett slags forbud mot å kysse barn på munn. Fordi noen få praktiserende pedofile ødelegger for alle de normale foreldrene. 

Hensiken er forskjellig, men utførelsen er tilsynelatende den samme. Jeg ble nusset på munnen av mine foreldre til jeg var ca 2 år. Husker ingenting av det, så har ikke hatt noe å si for meg i voksen alder. Men jeg tror at foreldrene mine syntes det var en hyggelig måte å vise kjærligheten til meg på. Per dags dato synes jeg at kyssing på lepper er for intimt til at jeg ønsker å gjøre det med noen andre enn kjæresten min. For da blir det med leppekysset. Om jeg kysser (fremtidige) barna mine på kinnet kan det likksom etterfølges med en klem og være minst like hyggelig uten å trø over intimsoner. Jeg liker for eksempel ikke tanken på å ha kysset mamma og pappa på munnen da jeg var barn likksom, og jeg elsker foreldrene mine. 

Dessuten er munnen borti så mye rart  i løpet av dagen, så jeg ville ikke at mine barn skal få bakteriene fra min munn til sin munn og dermed bli syke. Barn har ett dårlige imunforsvar enn voksne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nusser 3-åringen :) hovedsaklig når vi sier "ha det" og "natta". Ingenting seksuelt ladet og så lenge barnet er ok med det, så synes jeg ikke det er noe galt i det. Om barnet selv etterhvert viser at hun ikke er interessert, er det greit!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er 32 år og mamma 60, vi nusser fortsatt på munn! Gjør det med egne barn også 😘

Anonymkode: 05398...bda

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke vil gjøre det på litt større barn og definitivt ikke voksne, så betyr det ikke at jeg synes nussing er seksuelt ladet. Noen ting passer seg bare bedre i visse aldre. 

Anonymkode: 997a3...9ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malone

Egentlig rart at de fleste her inne, inkludert meg selv, føler behovet for å påpeke at vi gir ‘nuss’ og ikke ‘kyss’ :fnise: Er jo egentlig unødvendig å påpeke, selv om ett kyss i mine øyne er akkurat det barnet mitt får. Et helt vanlig kyss, eller nuss om du vil. Jeg kysser barnet mitt, og jeg kysser mannen min. Men kyssene er ikke av samme sort. Akkurat på samme måte som jeg sier til mannen at jeg elsker han, sier jeg til barnet at jeg også elsker han. Totalt ulik kjærlighet. 

Skal man gå ut fra KG så er jo definisjonen av ett kyss nærmest klining, noe jeg håper og tror de færreste deler med sine barn🙃

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malone
22 minutter siden, Tran09 skrev:

Selve nusset til barnet er ikke nødvendigvis problematisk. Utfordringene kommer ved at tilsynelatende samme "type" nuss gis på en seksuell måte til kjæresten. Da blir det vanskelig å skille mellom romantisk (kjæreste) og kjærlighet (barnet) sine "type" nuss. 

Det er nok mer enn èn pedofil som nusser barna sine seksuelt, men dekker over det med at det er kjærlig. Og bare tanken på det er kvalmene nok til at jeg ønsker ett slags forbud mot å kysse barn på munn. Fordi noen få praktiserende pedofile ødelegger for alle de normale foreldrene. 

Hensiken er forskjellig, men utførelsen er tilsynelatende den samme. Jeg ble nusset på munnen av mine foreldre til jeg var ca 2 år. Husker ingenting av det, så har ikke hatt noe å si for meg i voksen alder. Men jeg tror at foreldrene mine syntes det var en hyggelig måte å vise kjærligheten til meg på. Per dags dato synes jeg at kyssing på lepper er for intimt til at jeg ønsker å gjøre det med noen andre enn kjæresten min. For da blir det med leppekysset. Om jeg kysser (fremtidige) barna mine på kinnet kan det likksom etterfølges med en klem og være minst like hyggelig uten å trø over intimsoner. Jeg liker for eksempel ikke tanken på å ha kysset mamma og pappa på munnen da jeg var barn likksom, og jeg elsker foreldrene mine. 

Dessuten er munnen borti så mye rart  i løpet av dagen, så jeg ville ikke at mine barn skal få bakteriene fra min munn til sin munn og dermed bli syke. Barn har ett dårlige imunforsvar enn voksne. 

Å sette forbud mot å kysse barna sine fordi noen misbruker det blir jo helt feil. Blir nesten litt som å ‘la terroren vinne’, hvis du skjønner. 

På 90-tallet eksploderte det i media rundt pedofili og misbruk av barn. Så mye at det førte til at mange fedre ikke turte å ta del i sine barns liv på samme måte som mor. Ikke dusje med barna sine, ikke sove sammen, ha på fanget osv. 

En som ønsker å forgripe seg på barn vil jo også gjøre alle disse tingene med et unormalt formål. Med en seksuell tilnærming. Men vi kan ikke forby alle å gjøre dette med barna sine, tross for at det alltid vil være noen som misbruker. 

Jeg syns derfor det er viktig at foreldre uten seksuelle intensjoner tørr å gi barna sine et nuss. Det er kjærlighet, og bør jo slettes ikke anses som unormalt. Hvis ingen hadde misbrukt barn ville aldri et nuss blitt sett på som noe galt eller ekkelt. Vi kan ikke la pedofile/overgripere gjøre oss redde for å utrykke kjærlighet ovenfor de vi elsker mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...