AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #1 Skrevet 6. januar 2019 Hei Jeg er så frustrert på grunn av sønnen min; jeg aner ikka hva det skal bli av ham! Sønnen min er 20 år. Han tar nå et årsstudium i noe litt tilfeldig, og må finne et "ordentlig" studium å begynne på til høsten. Han aner ikke hva han vil gjøre, og sier at han "ikke har lyst til noen ting". Det er ingenting som frister! Han var inne på tanken på å bli lærer, fordi han ser på dette som en "chill jobb" på grunn av feriene (noe som selvsagt ikke stemmer - det er en svært krevende jobb). Han har studiespes uten realfagskompentanse, og har ikke spesielt gode karakterer. Nå kan han ikke lenger søke opptak med førstegangsvitnemål heller. Han har gode evner, men han var umotivert og ga dårlig innsats på videregående. Han er litt reservert og fremstår ikke som så varm, så jeg tror ikke han passer i et omsorgsyrke (feks sykepleier). I tillegg er han utålmodig, så jeg tror ikke han passer til å jobbe med barn (barnehagelærer el). Han har også vært inne på tanken om å ta opp realfag og ta en eller annen ingeniørutdanning. Ingeniører er jo ganske ettertraktet på arbeidsmarkedet, som er bra. Jeg tror også en kontorjobb kan passe ham bra. Har dere noen gode råd? Hva kan være passende for en sånn type? Anonymkode: 22de5...e94
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #3 Skrevet 6. januar 2019 Enig med den over her. Hva er det som gjør at du stresser så mye? Han er 20 år, og det er ikke alle som vet hva de vil, det lønner seg ihvertfall ikke å bare starte på «noe» uten å egentlig vite. Jeg synes du heller skal la han finne ut av dette på egenhånd:-) Anonymkode: e44ae...6b0 5
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #4 Skrevet 6. januar 2019 Kan evt komme med et forslag om å dra til en karriereveileder, eller du kan sette deg ned med han og regne ut snitt og se hva som kan være aktuelt. Men hvis han ikke er motivert er det bare å la det gå. Anonymkode: e44ae...6b0
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #5 Skrevet 6. januar 2019 Hvis jeg ikke gjør noe blir han gående hjemme og drive dank. Han ligger hjemme hele dagen og spiller FIFA hvis han har mulighet. Det er virkelig ingen tak i ham! Jeg forstår ikke hvordan han har blitt sånn, søsknene er fulle av driv. Anonymkode: 22de5...e94
_popcorn_ Skrevet 6. januar 2019 #6 Skrevet 6. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis jeg ikke gjør noe blir han gående hjemme og drive dank. Han ligger hjemme hele dagen og spiller FIFA hvis han har mulighet. Det er virkelig ingen tak i ham! Jeg forstår ikke hvordan han har blitt sånn, søsknene er fulle av driv. Anonymkode: 22de5...e94 Da ber du han skaffe seg en jobb mens han venter på å finne ett passende studie. 11
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #7 Skrevet 6. januar 2019 Vet du, han er faktisk 20 år. Han har hele livet foran seg, og det haster ikke å finne ut av hva han vil. Noen år i arbeid eller kanskje folkehøgskole kan være veldig verdifullt for ham. Det er ikke noe galt med å ikke vite, i en alder av 20, hva man har lyst til å gjøre resten av livet. Anonymkode: 3e2a9...2af 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #8 Skrevet 6. januar 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis jeg ikke gjør noe blir han gående hjemme og drive dank. Han ligger hjemme hele dagen og spiller FIFA hvis han har mulighet. Det er virkelig ingen tak i ham! Jeg forstår ikke hvordan han har blitt sånn, søsknene er fulle av driv. Anonymkode: 22de5...e94 Si at han ikke får lov å bo hjemme når han hverken jobber eller studerer. Hvordan han løser det problemet får han finne ut selv. Men å studere uten å ha noe eget ønske om det er jo bortkastet! La han finne en butikkjobb eller noe, så kan han tenke seg om et år eller tre. Er virkelig ikke vits å stresse med sånt som 20-åring. Men da må du selvsagt ikke tillate at han later seg hjemme hele dagen. Anonymkode: 6f13a...eca 10
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #9 Skrevet 6. januar 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis jeg ikke gjør noe blir han gående hjemme og drive dank. Han ligger hjemme hele dagen og spiller FIFA hvis han har mulighet. Det er virkelig ingen tak i ham! Jeg forstår ikke hvordan han har blitt sånn, søsknene er fulle av driv. Anonymkode: 22de5...e94 Hva lever han av nå? Studielån? Anonymkode: 17448...caf
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #10 Skrevet 6. januar 2019 Kjenner typen, i mitt tilfelle kjenner jeg til en jente som er sånn. Ingen drive overhodet. Det er ikke det at de er nødt til å studere, men bare det at man er interessert i noe, får seg en jobb for å tjene penger, viser litt engasjement, for hva som helst egentlig! Jeg satt meg ned med jenta jeg nevnte og søkte studier når fristen nærmet seg. Da ble hun plutselig interessert, og da vi så gjennom listen over studier fant vi flere som hun kunne tenke seg. Flere av disse hadde ingen karakterkrav, dvs. at alle kom inn. Hun trenger rett og slett et dytt i riktig retning, det er ikke nødvendigvis det at hun overhodet ikke har lyst til noe. Hun klarer bare ikke å sette i gang noe som helst selv. Se liste over slike studier her: https://khrono.no/poenggrense-samordna-opptak-arsstudium/soknadsfristen-15-april-her-er-studiene-alle-kom-inn-pa-i-2017/213069 Kan du få en han har tillit til eller ser litt opp til til å hjelpe deg? Vedkommende kan hinte om studier, si at han kan få hjelp til å søke osv... det funker ofte dårlig når det er mamma eller pappa som gjør det samme, med mindre dere har et veldig godt forhold da. Har han studert i nærheten av hjemmet eller har han bodd borte? Har inntrykk av at det ofte kan hjelpe å komme seg bort, flytte hjemmefra, få nye venner og nye impulser - bare det i seg selv kan gi ny motivasjon, nesten uavhengig av hva man studerer. Har han venner som studerer et sted? Kan han f.eks. ta opp fag der? Jenta jeg nevnte har f.eks. venner i Trondheim, og en av mulighetene vi så på var å ta opp fag på Sonans der. Ellers ville jeg forsøkt å finne ut av hva hans manglende motivasjon skyldes - er det et karaktertrekk eller mangler han venner, er han i form psykisk og fysisk? Anonymkode: df819...037 2
Snabeltann Skrevet 6. januar 2019 #11 Skrevet 6. januar 2019 Hva med noe praktisk rettet? Innenfor fiskeri f. Eks? Gode muligheter for jobb som er relativ godt betalt, mangel på kompetanse, og en næring som bare øker! Sjekk fiskerihøgskolen i Tromsø f. Eks, kanskje en miljøforandring også kan gi motivasjon? Tromsø er en fantastisk studentby! 💕
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #12 Skrevet 6. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis jeg ikke gjør noe blir han gående hjemme og drive dank. Han ligger hjemme hele dagen og spiller FIFA hvis han har mulighet. Det er virkelig ingen tak i ham! Jeg forstår ikke hvordan han har blitt sånn, søsknene er fulle av driv. Anonymkode: 22de5...e94 Bor han hjemme? Hvis ja, si at nå er det på tide at han flytter ut og forsørger seg selv. Han burde jo finne seg en jobb i stedet for å studere noe tilfeldig til høsten. Anonymkode: a51ba...c49 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #13 Skrevet 6. januar 2019 1 hour ago, _popcorn_ said: Da ber du han skaffe seg en jobb mens han venter på å finne ett passende studie. 59 minutter siden, AnonymBruker said: Vet du, han er faktisk 20 år. Han har hele livet foran seg, og det haster ikke å finne ut av hva han vil. Noen år i arbeid eller kanskje folkehøgskole kan være veldig verdifullt for ham. Det er ikke noe galt med å ikke vite, i en alder av 20, hva man har lyst til å gjøre resten av livet. Anonymkode: 3e2a9...2af 53 minutter siden, AnonymBruker said: Si at han ikke får lov å bo hjemme når han hverken jobber eller studerer. Hvordan han løser det problemet får han finne ut selv. Men å studere uten å ha noe eget ønske om det er jo bortkastet! La han finne en butikkjobb eller noe, så kan han tenke seg om et år eller tre. Er virkelig ikke vits å stresse med sånt som 20-åring. Men da må du selvsagt ikke tillate at han later seg hjemme hele dagen. Anonymkode: 6f13a...eca Han tok et jobbår rett etter vgs. Da var dette avtalen, altså at han måtte ha en høy prosent stilling for å få bo hjemme. Han gikk hele det første halvåret med jobb kun annen hver helg. Neste halvår ble han i tillegg til helgejobben ringevikar i en barnehage helt på slutten av semesteret. Altså gikk han hjemme her og drev dank alt for lenge. Det var ikke avtalen, men han "fikk ikke jobb" i følge ham selv. Det er en sannhet med modifikasjoner, ettersom han søkte på svært få jobber. Men så satt jeg der da, med en 19 åring boende i huset som ikke bidrar eller gjør noe som helst. Jeg maste på ham og ba ham søke mer aktivt, og da fikk jeg alltid samme svar "ja da, skal gjøre det snart". Dersom jeg viste til spesifikke stillingsannonser så var det alltid et eller annet med dem som han ikke var fornøyd med, som gjorde at han ikke ville søke på stillingen. For eksempel nekter han å jobbe i service-yrker, fordi han ikke takler sure kunder. Han er så vanskelig! Uansett: Jeg kunne jo ikke kaste ham ut da heller, når han ikke har jobb. Jeg ser for meg at det samme vil skje dersom han flytter hjem. Dersom han flytter hjem for å finne jobb, kommer han til å lete med lav innsats kjempelenge, og dermed vil han gå rundt her uten å gjøre noe fornuftig. Kjenner jeg blir frustrert bare av tanken. Anonymkode: 22de5...e94
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #14 Skrevet 6. januar 2019 7 minutter siden, AnonymBruker said: Bor han hjemme? Hvis ja, si at nå er det på tide at han flytter ut og forsørger seg selv. Han burde jo finne seg en jobb i stedet for å studere noe tilfeldig til høsten. Anonymkode: a51ba...c49 Han bor ikke hjemme nå, nei. Han studerer samfunnsfag i en større by. Han hadde jo en plan om å bli lærer som sagt, og da ville dette uansett inngått som et undervisningsfag. Men jeg tror han har lagt lærerplanen på hylla nå, og dermed blir jo årsstudiet litt mer bortkastet også. Anonymkode: 22de5...e94
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #15 Skrevet 6. januar 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Hva lever han av nå? Studielån? Anonymkode: 17448...caf Ja. Planen var at han skulle få deltidsjobb også, men du må ikke tro han har fått ut fingeren og søkt på en eneste jobb. Anonymkode: 22de5...e94
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #16 Skrevet 6. januar 2019 Sett krav om at enten burde han Alternativ A) finne seg en jobb. Iallefall deltidsarbeid. Eller kanskje som vikar som kan kontaktes på ganske kort varsel, dersom noen av de faste ansatte plutselig blir syke eller noe. Alternativ B) At han finner seg ett eller annet å studere. Begynner man først å drve dank, så blir det veldig enkelt at dette sklir fullstendig ut. Plutselig har det gått nærmere 10 år, uten at man har noe som helst å vise til enn ekstremt mye dataspill og Internett-surfing. Anonymkode: 59b81...822 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #17 Skrevet 6. januar 2019 1 hour ago, Snabeltann said: Hva med noe praktisk rettet? Innenfor fiskeri f. Eks? Gode muligheter for jobb som er relativ godt betalt, mangel på kompetanse, og en næring som bare øker! Sjekk fiskerihøgskolen i Tromsø f. Eks, kanskje en miljøforandring også kan gi motivasjon? Tromsø er en fantastisk studentby! 💕 Takk for tips! Jeg tror ikke dette er helt noe for ham, men det er jo en mulighet. Anonymkode: 22de5...e94
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #18 Skrevet 6. januar 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Nå kan han ikke lenger søke opptak med førstegangsvitnemål heller. Anonymkode: 22de5...e94 Dersom han bare er 20 har han vel ett år igjen der han kan søke i kvote for førstegangsvitnemål? https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptakskvoter/kvote-for-forstegangsvitnemaal.html Anonymkode: 062c8...95a 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #19 Skrevet 6. januar 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Kjenner typen, i mitt tilfelle kjenner jeg til en jente som er sånn. Ingen drive overhodet. Det er ikke det at de er nødt til å studere, men bare det at man er interessert i noe, får seg en jobb for å tjene penger, viser litt engasjement, for hva som helst egentlig! Jeg satt meg ned med jenta jeg nevnte og søkte studier når fristen nærmet seg. Da ble hun plutselig interessert, og da vi så gjennom listen over studier fant vi flere som hun kunne tenke seg. Flere av disse hadde ingen karakterkrav, dvs. at alle kom inn. Hun trenger rett og slett et dytt i riktig retning, det er ikke nødvendigvis det at hun overhodet ikke har lyst til noe. Hun klarer bare ikke å sette i gang noe som helst selv. Se liste over slike studier her: https://khrono.no/poenggrense-samordna-opptak-arsstudium/soknadsfristen-15-april-her-er-studiene-alle-kom-inn-pa-i-2017/213069 Kan du få en han har tillit til eller ser litt opp til til å hjelpe deg? Vedkommende kan hinte om studier, si at han kan få hjelp til å søke osv... det funker ofte dårlig når det er mamma eller pappa som gjør det samme, med mindre dere har et veldig godt forhold da. Har han studert i nærheten av hjemmet eller har han bodd borte? Har inntrykk av at det ofte kan hjelpe å komme seg bort, flytte hjemmefra, få nye venner og nye impulser - bare det i seg selv kan gi ny motivasjon, nesten uavhengig av hva man studerer. Har han venner som studerer et sted? Kan han f.eks. ta opp fag der? Jenta jeg nevnte har f.eks. venner i Trondheim, og en av mulighetene vi så på var å ta opp fag på Sonans der. Ellers ville jeg forsøkt å finne ut av hva hans manglende motivasjon skyldes - er det et karaktertrekk eller mangler han venner, er han i form psykisk og fysisk? Anonymkode: df819...037 Takk for flott svar! Han flyttett til en annen og større by for å ta dette årsstudiet. Han kjenner noen fra vgs og ungdomsskolen som også har flyttet til samme by, og han bor sammen med noen av dem. Jeg trodde han skulle ha så godt av dette årsstudiet, som du sier: Nye impulser, nytt sted, nye mennesker. Men nei, det virker ikke som om det har gitt ham noe mer pågangsmot eller motivasjon. Han har en del venner der han bor, som er fra hjemstedet hans (tror ikke han har fått noen særlig nye venner). Jeg håper han blir værende der han er dersom han skal ta opp fag (selv om det er mindre lønnsomt økonomisk). Jeg kan ikke komme på noen som kunne hintet om studier. Han lytter ikke til søsknene sine, og han har vel heller ingen annen slekt jeg ser for meg at han ville lyttet til. Kanskje kusinen kunne vært aktuell, kan høre med henne. Jeg vet ikke hva den manglende motivasjonen skyldes. Han har en god kompisgjeng, som nå bor litt rundt om kring. Han er en del sosial med dem, så han har jo venner. Men som sagt tror jeg ikke han har fått noen særlig nye venner i den nye byen. Han har vel aldri vært veldig initiativsrik, men det kan godt hende han er litt smådeprimert. Han trener litt i blant, så jeg tror han er i helt ok form fysisk (absolutt ikke i toppform altså, men han er slank og spiller av og til litt fotball eller tar seg en løpetur). Men jeg tror nok absolutt han kunne vært litt lysere til sinns. Jeg mistenker at han har en mild form for sosial angst (feks det med at han nekter å jobbe i service-yrker). Men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med det. Han blir så sur hvis jeg foreslår å oppsøke hjelp hos legen eller hos studentsamskipnaden i byen han bor. Anonymkode: 22de5...e94
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #20 Skrevet 6. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Dersom han bare er 20 har han vel ett år igjen der han kan søke i kvote for førstegangsvitnemål? https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptakskvoter/kvote-for-forstegangsvitnemaal.html Anonymkode: 062c8...95a Han blir 21 straks. Etter vgs har han hatt ett jobbår og er nå midt i et årsstudium. Anonymkode: 22de5...e94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå