Gå til innhold

Samme diett som slankeopererte - uten operasjon


Hjärtat

Anbefalte innlegg

Jeg har selv vært svært overvektig, og gått ned mange kilo på egenhånd. Nå sitter jeg her og tenker... Når man går gjennom en slankeoperasjon og skrumper inn magen, går man først på en diett før operasjon for å forhindre fettlever, deretter står man på en svært streng diett i etterkant, med kun næringsdrikker, og gradvis mer og mer mat, og raser derfor ned i vekt den første tiden. Så må man jo passe på å spise riktig osv. for å unngå dumping. 

Hva om disse pasientene som får innvilget slankeoperasjon, først må prøve den samme dietten bare uten operasjon? Jeg skjønner at det blir beintøft fordi man i starten kommer til å være skrubbsulten fordi magesekken er stor (i motsetning til etter operasjon), men personlig tenker jeg at en operasjon og alle risikoer den fører med seg OGSÅ er beintøff. Tenker da at pasientene i tillegg må ha noen oppfølging, selvfølgelig, på lik linje med de som opereres.

Blir dette prøvd? Eller er det noen gode grunner til at det ikke blir forsøkt? Hva tenker du?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk som kvalifiserer for slankeoperasjon, klarer ikke å holde seg til de kaloriene andre spiser for å gå ned, ikke engang de kaloriene man trenger å holde seg til for å ikke gå opp. For å klare sultekuren etter operasjonen, MÅ de ha hatt operasjonen først. Man er i en tvingende, prekær situasjon som jeg tror det er vanskelig å sette seg inn i hvis man ikke har vært der.

Anonymkode: 1a5a5...312

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi ingen tjener penger på at folk blir i stand til å slanke seg på egenhånd, men mange tjener gode penger på slankeoperasjoner etc.

Du kan si det samme om diabetes t2. Medisin er industri. Følg penga.

 

Anonymkode: af1ef...ac7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Hjärtat skrev:

Jeg har selv vært svært overvektig, og gått ned mange kilo på egenhånd. Nå sitter jeg her og tenker... Når man går gjennom en slankeoperasjon og skrumper inn magen, går man først på en diett før operasjon for å forhindre fettlever, deretter står man på en svært streng diett i etterkant, med kun næringsdrikker, og gradvis mer og mer mat, og raser derfor ned i vekt den første tiden. Så må man jo passe på å spise riktig osv. for å unngå dumping. 

Hva om disse pasientene som får innvilget slankeoperasjon, først må prøve den samme dietten bare uten operasjon? Jeg skjønner at det blir beintøft fordi man i starten kommer til å være skrubbsulten fordi magesekken er stor (i motsetning til etter operasjon), men personlig tenker jeg at en operasjon og alle risikoer den fører med seg OGSÅ er beintøff. Tenker da at pasientene i tillegg må ha noen oppfølging, selvfølgelig, på lik linje med de som opereres.

Blir dette prøvd? Eller er det noen gode grunner til at det ikke blir forsøkt? Hva tenker du?

Det spørs jo på type operasjon. Enkelte har som bivirkninger at man mister sultfølelse, blir kvitt diabetes (sånn ganske umiddelbart etter operasjon) samt får fjernet opp til en meter tynntarm som også virker opptak i stor grad. 

Anonymkode: 18f1e...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk som kvalifiserer for slankeoperasjon, klarer ikke å holde seg til de kaloriene andre spiser for å gå ned, ikke engang de kaloriene man trenger å holde seg til for å ikke gå opp. For å klare sultekuren etter operasjonen, MÅ de ha hatt operasjonen først. Man er i en tvingende, prekær situasjon som jeg tror det er vanskelig å sette seg inn i hvis man ikke har vært der.

Anonymkode: 1a5a5...312

Hva er det som får disse menneskene til å ha 0 viljestyrke og motivasjon?

Anonymkode: e3dba...0e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om viljestyrke og motivasjon

Anonymkode: 66b98...eff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som får disse menneskene til å ha 0 viljestyrke og motivasjon?

Anonymkode: e3dba...0e0

Samme som får anorektikere til å sulte seg ihjel. 

Det er en spiseforstyrrelse for svært mange. Man lar seg kontrollere av mat. 

En anorektiker kan føle suksess og lykke ved sultfølelse og tenker på mat 24/7.

En sykelig overvektig har det likeså, men henter lykkefølelsen fra metthet og spiser for mye og for ofte. 

Metthet gir serotoninutslag, det samme gjør mye usunn mat. 

En alkoholiker kan slutte tvert. En anorektiker eller overspiser må alltid forholde seg til mat, hver eneste dag. De kan ikke distansere seg fra avhengigheten eller sykdommen sin på noe tidspunkt, så det er mye verre enn å slutte å røyke, drikke eller ruse seg. 

Anonymkode: 18f1e...a46

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...