AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #1 Skrevet 5. januar 2019 Hei! Vurderer å kjøpe et hus, men det er et stort problem.. I kjelleren er det et enormt beist av en oljetank, og slik jeg forstår det, så skal dette bort før 2020. Lurer litt på hvordan dette skal gå seg til. Man kan vel neppe bare kappe den opp sånn uten videre. Det ser ut som om tanken er bygget inni huset. Den har ikke plass gjennom døren og ikke er det noe vindu i dette rommet da dette er under jorden. Er dette noe som lar seg gjøre? Hvor mye vil noe slikt koste? Erfaringer? Anonymkode: 2050d...994
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #2 Skrevet 5. januar 2019 Det kostet lik mor 100 000 å fjerne en stor tank fra hagen som lå rett ved veien. Her må du nok ut med en større sum. Anonymkode: 02608...7de
_popcorn_ Skrevet 5. januar 2019 #3 Skrevet 5. januar 2019 man kan ikke kappe den opp sånn uten videre nei, den må tømmes skikkelig først. https://www.hitechenergy.no/tjenester/utfasing-oljefyr/priser/ Disse har priser fra 14 000,- for jobben. 1
tdm900 Skrevet 5. januar 2019 #4 Skrevet 5. januar 2019 For nedgravde oljetanker som ligger i masser som kan rase sammen, er det slik at den skal tømmes, avgasses og renses. Deretter skal den fylles opp med pukk el.lign og bare få ligge. Ellers så skal den vekk. Når den ligger i kjeller, er det vel en 1000liters tank du har der, tipper jeg. Å begynne å kappe den er skummelt, da gasser kan antenne. Spør heller hos noen som driver med sannering av slikt.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #5 Skrevet 5. januar 2019 28 minutter siden, _popcorn_ skrev: man kan ikke kappe den opp sånn uten videre nei, den må tømmes skikkelig først. https://www.hitechenergy.no/tjenester/utfasing-oljefyr/priser/ Disse har priser fra 14 000,- for jobben. Tusen takk for link :). Har tittet litt rundt på lignende selskaper i nærområdet, men finner ingen priser. Man må ringe for mer informasjon her og der, men når et selskap i Oslo tar såpass «lite» så ser jeg mere optimistisk på det. Det blir jo overkommelig og ikke minst mulig :). Ser også flere som tilbyr støtte dersom man går over til fornybar energi og samboeren snakker mye om bergvarme. Kanskje det lønner seg å ta begge i samme slengen? Eller er dette den type «støtte» som man betaler tilbake med renter og diverse MON tro. Også noe å titte inn i. Nå har jeg i alle fall det jeg trenger for å undersøke videre :). TS Anonymkode: 2050d...994
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #6 Skrevet 5. januar 2019 Er den tanken i bruk? Hvis ikke, hvordan varmes opp huset?! Vi kjøpte oss et gammelt hus med oljefyr. Selve oljefyr er jo ikke en stor beløp å fjerne, så lenge tanken ikke er nedgravd i hagen. Det er ca 20 tusen. Oljetank må man ikke fjerne heller, kan du ofte plass, kan du fylle den opp. Men hus trenger oppvarming, varmtvann. Blir dyrt å varme opp med bare strøm. Så her byttet vi peis med moderne ovn, isolerte vegger, byttet vinduer, satt inn ny varmtvannstank og luft til luft varmepumpe. Vi er oppe i 500 000 med alle forbedringer og da har vi ikke tatt noe innvendig oppussing ennå. Anonymkode: bc3dd...c39
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #7 Skrevet 5. januar 2019 Bergvarme alene kommer på 300 000, og da refunderer enova litt ja, men det hjelper lite når det er så pass stor utgift. Det er veldig bra men dere må vurdere om dere har råd til det. I Oslo er det også lnge ventetider og enda høyre priser. Anonymkode: bc3dd...c39
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #8 Skrevet 5. januar 2019 Hvis det bare er en tank i kjelleren som står åpent til fjernet vi en for noen år siden, betalte vel ca 5000 for å få den kappet opp og kjørt vekk. Den var tom olje da. Da fjernet de også dagtanken og rørene. Anonymkode: 70068...c74
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå