Gjest husflidoslo Skrevet 5. april 2005 #22 Skrevet 5. april 2005 Hei Toving - du bør absolutt IKKE bruke vanlig vaskepulver. Det er nemlig etsende, og kan ofte ligge igjen i små hulrom i fibrene til ullgarnet. I verste fall kan det bli hull i veska etterhvert. Bruk heller grønnsåpe eller milo, sett maskina på varmere program. Hvis det enda ikke har fått oppnådd effekt, putt en tennisball eller en sko sammem med tove-prosjektet. Toving er et resultat av vann, såpe og bevegelse. Hvis du tover flere ting sammen, jo sterkere effekt på garnet. Superwash-garn kan i realiteten ikke toves. Det er enten ikke 100% ull, eller det er tilsatt et stoff som gjør det maskinvaskbart i utgangspunktet. Bruk ren ull, der det står på etiketten at du kun skal vaske for hånd.
lillesky Skrevet 5. april 2005 #23 Skrevet 5. april 2005 Men er det noe lurt å ha grønnsåpe i vaskemaskina?
Gjest gjest1 Skrevet 6. april 2005 #24 Skrevet 6. april 2005 Hei Toving - du bør absolutt IKKE bruke vanlig vaskepulver. Det er nemlig etsende, og kan ofte ligge igjen i små hulrom i fibrene til ullgarnet. I verste fall kan det bli hull i veska etterhvert. Bruk heller grønnsåpe eller milo, sett maskina på varmere program. Hvis det enda ikke har fått oppnådd effekt, putt en tennisball eller en sko sammem med tove-prosjektet.
kiri Skrevet 6. april 2005 #25 Skrevet 6. april 2005 Ullgarn som kan vaskes i maskin tover ikke. Vil du tove må du derfor se etter garn som IKKE kan vaskes i maskin. Denne veska til Imari er fin synes jeg. Tror hun har strikket mange.
lillesky Skrevet 6. april 2005 #26 Skrevet 6. april 2005 Byttet superwash-garnene mine i dag (kjøpt på Europris).
Cathie Skrevet 6. april 2005 Forfatter #27 Skrevet 6. april 2005 Men syr man sammen veska før man tover den, eller gjør man det etterpå?
lillesky Skrevet 6. april 2005 #28 Skrevet 6. april 2005 Jeg sydde den sammen i bunnen før jeg tovet. Hankene tovet jeg etterpå, men denne gangen skal jeg sy den på først.
Tjorven Skrevet 12. april 2005 #29 Skrevet 12. april 2005 Har ikke linker, men har begynt å strikke to vesker selv som jeg skal tove. Har tenkt å pynte med sånne silkeblomster-brosjer og så har jeg en hjertebrosje med rosa sten der låsen er ødelagt som jeg har tenkt å sy på den ene. Du kan også brodere perler på, som det ligger et eksempel på i albumet (tjorven sin tror jeg?) Du kan også brodere med en annen trå enn fargen på vesken, helst før du tover. Det stemmer, denne har jeg pyntet med perler: http://album.kvinneguiden.no/showphoto.php...&cat=500&page=2 Men syr man sammen veska før man tover den' date=' eller gjør man det etterpå?[/quote'] Jeg syr alltid alle deler sammen før toving, da setter de seg bedre fast og løsner ikke ved bruk. Spesielt hankene er det viktig at sitter godt fast i veske, så ikke de plutselig faller av om man har noe tungt oppi der.
Cathie Skrevet 12. april 2005 Forfatter #30 Skrevet 12. april 2005 Se min veske?? Har aldri gjort det før da!! Men det ble i alle fall en veske! Bilde1 Bilde2
lillesky Skrevet 12. april 2005 #31 Skrevet 12. april 2005 Åååå, gleder meg å se, Cathie! Bildet ligger ikke inne enda... Jeg har min tredje tovede veske i maskina nå. Er det ikke moro?! :-)
Cathie Skrevet 12. april 2005 Forfatter #32 Skrevet 12. april 2005 Har spurt om å få de godkjent... Men det tar sikkert bare litt tid.. Det var kjempegøy!! Men den ble litt mindre enn jeg hadde trodd da!! :oops:
lillesky Skrevet 12. april 2005 #33 Skrevet 12. april 2005 Har spurt om å få de godkjent... Men det tar sikkert bare litt tid.. Det var kjempegøy!! Men den ble litt mindre enn jeg hadde trodd da!! :oops: De godkjenner automatisk, har jeg skjønt. Ja, min ble også litt mindre enn jeg trodde... Den jeg tover nå er jeg spent på, for den synes jeg var altfor stor på forhånd!
Gjest Cerise Skrevet 13. april 2005 #34 Skrevet 13. april 2005 Har spurt om å få de godkjent... Men det tar sikkert bare litt tid.. Det var kjempegøy!! Men den ble litt mindre enn jeg hadde trodd da!! :oops: wow,denne ble kjempefin!!*imponert* egenkomponert, eller har du funnet oppskrift en plass?
Cathie Skrevet 13. april 2005 Forfatter #35 Skrevet 13. april 2005 Det var mitt eget hode som fant det på... Litt gøy egentlig siden jeg aldri har gjort det før
Gjest Cerise Skrevet 13. april 2005 #36 Skrevet 13. april 2005 Som sagt, kjempefin! De bambushåndtakene du har brukt, er det sånne som er formet som en D (om du skjønner hva jeg mener..)? Og hvordan har du festet disse?
Cathie Skrevet 13. april 2005 Forfatter #37 Skrevet 13. april 2005 Ja, det er sånn D-formet... Sydde de på.. Litt vanskelig å forklare, men jeg sydde rundt den "rette" delen av håndtaket tett i tett fra ene siden til den andre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå