Cathie Skrevet 4. april 2005 #1 Skrevet 4. april 2005 Leste at mange av dere tover i maskin.. Hvordan gjør dere det? Fikk et lite hobbykick i dag og fikk lyst til å starte på noe sånnt... Tips, erfaringer og ideer mottas med takk
Gjest allium Skrevet 4. april 2005 #2 Skrevet 4. april 2005 Vasker i maskinen på vanlig 40 graders vask med litt grønnsåpe. Hvis den ikke blir tett nok, kjører jeg en omgang til. Eller hvis jeg vet at jeg vil ha den veldig hardt tovet, kan jeg starte på 60 grader. Noen som har noen linker til idéer til pynting av tovede vesker forresten ?
lillesky Skrevet 4. april 2005 #3 Skrevet 4. april 2005 Så rart, jeg har akkurat en veske til toving i maskinen nå! :-) I oppskriftsbladet sto det at den skulle toves på 40-60 grader med vanlig vanskepulver. Jeg har strikket en lapp som jeg skal klippe et hjerta av og sy (?) på. Perler kan også brukes.
Gjest gjest1 Skrevet 4. april 2005 #4 Skrevet 4. april 2005 Vanlig vaskepulver gjkør så absolutt nytten! :-)
lillesky Skrevet 4. april 2005 #5 Skrevet 4. april 2005 Gikk veldig bra med vanlig vaskepulver! Nå er veska tovet, og det ble ikke så ille! Men den ble litt mindre enn jeg trodde, men det gjør ikke noe. Bilde kommer etterhvert i mitt album.
Gjest Cerise Skrevet 5. april 2005 #6 Skrevet 5. april 2005 Bruker også vanlig vaskemiddel, og vasker på 60grader. Kommer litt an på de vaskemaskinen din,varierer mye. så det er bare å prøve seg fram Lykke til!
Theolina Skrevet 5. april 2005 #7 Skrevet 5. april 2005 Noen som har noen linker til idéer til pynting av tovede vesker forresten ? Har ikke linker, men har begynt å strikke to vesker selv som jeg skal tove. Har tenkt å pynte med sånne silkeblomster-brosjer og så har jeg en hjertebrosje med rosa sten der låsen er ødelagt som jeg har tenkt å sy på den ene. Du kan også brodere perler på, som det ligger et eksempel på i albumet (tjorven sin tror jeg?) Du kan også brodere med en annen trå enn fargen på vesken, helst før du tover.
Cathie Skrevet 5. april 2005 Forfatter #8 Skrevet 5. april 2005 Smarte meg kjøpte jo sånn superwash garn uten at jeg så det... Det funker kanskje ikke det da :-?
lillesky Skrevet 5. april 2005 #9 Skrevet 5. april 2005 Smarte meg kjøpte jo sånn superwash garn uten at jeg så det... Det funker kanskje ikke det da :-? Jeg har også sånne superwash-garn, men har ikke brukt dem. Kan de ikke toves? Synes jeg leste at man bare ikke skulle bruke skyldemiddel eller noe?!
Cathie Skrevet 5. april 2005 Forfatter #10 Skrevet 5. april 2005 Jeg tror ikke de toves.. Siden de tåler så mye... Noen som har prøvd??
maiia Skrevet 5. april 2005 #11 Skrevet 5. april 2005 Superwash tover ikke, det må være 100% ull. Vaskemaskinen min tover veldig, så jeg kan ikke vaske på mer enn 30 grader. Det varierer også mye for de ulike garntypene. Det er lurt å prøve seg fram først, så man slipper ubehagelige overraskelser. Lykke til!
Cathie Skrevet 5. april 2005 Forfatter #12 Skrevet 5. april 2005 Det er 100% ull da... Skjønner ikke helt jeg
maiia Skrevet 5. april 2005 #13 Skrevet 5. april 2005 Vet ikke helt hvorfor det ikke tover, men tror superwashgarnet er tilsatt et eller annet som gjør at det ikke tover. Det gjelder også hvitt garn, da det som oftest er bleket. Det må være 100% ren/ubehandlet ull.
Gjest allium Skrevet 5. april 2005 #14 Skrevet 5. april 2005 Superwashgarnet er behandlet med en tynn plastfilm utenpå garnet, og formålet med denne er nettopp at det ikke skal tove (og krympe) i vask.
Gjest Anonymous Skrevet 5. april 2005 #15 Skrevet 5. april 2005 Du kan jo evt. prøve å strikke en prøvelapp, vaske den på 90 grader og se hva som skjer? Superwashgarn skal jo vanligvis vaskes på 40 grader, mulig det belegget blir borte hvis det vaskes på høyere temperatur? Verdt forsøket hvis du allerede har kjøpt garnet! Eller så kan du jo prøve å bytte det. NB: Til vesker er min erfaring at tykt og løst spunnet garn fungerer bedre enn tynnere garn, selv om du legger det tynne garnet dobbelt. Tykt og løst garn tover rett og slett mer, og vesken holder fasongen mye bedre.
Gjest gjest1 Skrevet 5. april 2005 #16 Skrevet 5. april 2005 Jeg har prøvd å tove superwash garn. Ikke engang ved 90 grader tovet det...... 1
Gjest Anonymous Skrevet 5. april 2005 #17 Skrevet 5. april 2005 Jeg har prøvd å tove superwash garn. Ikke engang ved 90 grader tovet det...... Fillern!
lillesky Skrevet 5. april 2005 #18 Skrevet 5. april 2005 Uhu! Jeg begynte på en ny veske, også strikket jeg feil og måtte rekke opp masse! Her er forresten min første tovede veske (oppskrift fra Sandnes): http://album.kvinneguiden.no/showphoto.php...&cat=512&page=1
Gjest allium Skrevet 5. april 2005 #19 Skrevet 5. april 2005 Så fin ! Er det vanlige frynser langs kanten ?
lillesky Skrevet 5. april 2005 #20 Skrevet 5. april 2005 Takk! Ja, frynsene er lange tråder (ca 20 cm) som jeg har dytta inn i hull 6 stk sånn at det ble 12 tuster (altså "brettet" dem), og tovet med frynser, etterpå måtte jeg draaaa dem opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå