Gå til innhold

Falsk bekymringsmelding

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For to år siden, sendte noen inn en skriftlig, anonym bekymringsmelding på meg til bv.
Meldingen inneholdt påstander som var lett å avkrefte, og også mistanke om rus, som jeg ikke har noe erfaring med.
Jeg gikk med på en urinprøve og ett hjemmebesøk. Saken ble avsluttet raskt.

For noen uker siden, fattet jeg mistanke om hvem det kunne være, og fikk denne personen til å innrømme det via Facebook. Personen er en ungdomsvenninne av meg, som på den tiden tilbringte mye tid med min beste venninne. Hun innrømmer å ha postet brevet, men anklager min beste venninne for å ha diktert brevet, for å lage ett helvete for meg i "mitt perfekte liv".
Min beste venninne har ingen motiv for å gjøre dette, og visste/vet at mitt liv er langt fra perfekt..
Denne jenta sliter med sjalusi, rus, har lurt både familie, venner og eks-kjærester for hundre-tusener av kroner, er kjent for å være en lystløgner og vi vet med sikkerhet at hun har ringt inn bekymring på 2-3 andre vi også vet hvem er, bare for å "være jævlig". I tillegg har hun nylig beskyldt far til sine barn, for å ha utsatt henne for seksuelt overgrep og mishandling i over ti år, for å få hovedomsorg for barna, men trakk tilbake alle beskyldningene når han dro henne til retten.

Jeg ønsker at hun skal få konsekvenser for dette, men vet ikke hva jeg kan gjøre.
Å si fra til barnevernet nå, 2 år etter, har vel lite for seg? Og å anmelde henne, vil kanskje bli en ord-mot-ord-sak?
Hun innrømmer som sagt å ha postet brevet, men legger skylda på min beste venninne, og jeg er da redd for at sistnevnte også vil bli innkalt til avhør og at det blir en svak sak som ender med å bli henlagt. 

Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: 2cb15...63d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke over nå da? Eller er du på hevn-aksjon? 

Er hun en venninne så går det vel Ann å snakke om det.. viser det seg at det er venninna di, så hadde jeg avsluttet det vennskapet i det stille.. ikke kalle inn til politiavhør..! 

Anonymkode: 0b7b2...010

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke over nå da? Eller er du på hevn-aksjon? 

Er hun en venninne så går det vel Ann å snakke om det.. viser det seg at det er venninna di, så hadde jeg avsluttet det vennskapet i det stille.. ikke kalle inn til politiavhør..! 

Anonymkode: 0b7b2...010

Nei, jeg har ikke omgitt meg med henne på 6-7 år.
Jeg hadde litt å gjøre med bv i fjor, pga mitt barns far, og da ble dette dratt opp, at de hadde "kjennskap til meg" pga den bekymringsmeldingen for to år siden, pluss at min eks brukte dette mot meg i en barnefordelingssak i retten nå nylig, selv om det selvsagt ikke gjorde noe utslag.
Så det henger igjen, selv om det ikke var noe hold i det som ble skrevet.
Det er ikke greit å sende inn falske bekymringsmeldinger, og jeg har fundert mye over hvem som skrev dette i to år, så derfor mener jeg det bør få konsekvenser.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har også blitt meldt til barnevernet for flere år siden, ikke av en privatperson, men det er tøft likevel. Vår sak ble også raskt henlagt, men det sitter i en. Det følger en som foresatte. Hvis du anmelder henne, så tror jeg det kommer til å ta lengre tid før du blir "ferdig" med dette i deg selv. Det er en del tilfeller i livet der man bør ta the high road, om du skjønner hva jeg mener. Det å lage noe mer kluss med dette, vil ikke gjøre noe bedre for din del. Bare sørg for at du ikke har noe kontakt med hun som meldte deg mer, ever. For deg er hun luft fra nå av. :klem:

Anonymkode: 7cc26...5e0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt at du ønsker at hun får konsekvenser, men jeg er stygt redd det kun går utover deg selv. Hun er tydeligvis i stand til å gjøre ganske syke ting.

Anonymkode: 6b29f...024

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du egentlig skal anmelde henne for? Jeg skjønner det har vært vanskelig for deg, men kan ikke se at hun har gjort noe ulovlig. 

Anonymkode: 32b6b...9ed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun der ville jeg bare holdt meg lengst mulig unna.

Anonymkode: 8bbe9...2b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klekk ut en genial, iskald hevn. Men husk: den som graver en grav for andre, kan fort falle i den selv.

Anonymkode: f31bc...d41

• Liker 1
Gjest BearMama
Skrevet

Du burde snu nesen fremover og komme deg videre. Hun sendte bekymringsmelding, den ble avvist, du ble renvasket.

Å lage en stor sak av dette år senere vil ikke gagne noen. Det vil ikke få noen rettslige konsekvenser for henne om hun meldte inn en bekymring på falsk grunnlag. Eneste blir vel at barnevernet har notert det og vil ta en ny bekymringsmelding fra henne med en klype salt.

AnonymBruker
Skrevet

Når noen sender en bekymringsmelding til barnevernet, er det enten fordi de er bekymret, eller fordi de vil lage kvalm.

Har noen kommet med direkte løgner i en bekymringsmelding, kan det være straffbart. Hvis noen har vært bekymret uten grunn, er det ikke straffbart.

Hva gjelder her?

Anonymkode: 9fee3...d06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville latt det ligge. Det kan ikke komme noe godt ut av å dra opp dette nå 

Anonymkode: adf31...218

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så dumt å anmelde! Det er ofte de som gjør noe med ting som kommer seg videre. Hun har lagd problemer for deg, så snakk med en advokat om hvordan gå frem. Mennesker som henne må også bli stoppet, eller iallefall gitt konsekvenser. Om det vil gå under ærekrenkelse eller annet er jeg usikker på, men ville uansett prøvd å gjøre noe. 

Anonymkode: b5c86...347

• Liker 3
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har ikke omgitt meg med henne på 6-7 år.
Jeg hadde litt å gjøre med bv i fjor, pga mitt barns far, og da ble dette dratt opp, at de hadde "kjennskap til meg" pga den bekymringsmeldingen for to år siden, pluss at min eks brukte dette mot meg i en barnefordelingssak i retten nå nylig, selv om det selvsagt ikke gjorde noe utslag.
Så det henger igjen, selv om det ikke var noe hold i det som ble skrevet.
Det er ikke greit å sende inn falske bekymringsmeldinger, og jeg har fundert mye over hvem som skrev dette i to år, så derfor mener jeg det bør få konsekvenser.

Du må komme deg videre i livet og ikke henge deg fast i fortiden. Krenketfølelser og hevntanker er verken godt for foreldre eller barn. Kom deg til behandling for det du sliter med.

Anonymkode: 06a52...96a

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må komme deg videre i livet og ikke henge deg fast i fortiden. Krenketfølelser og hevntanker er verken godt for foreldre eller barn. Kom deg til behandling for det du sliter med.

Anonymkode: 06a52...96a

Herregud! Dramaqueen! Er vel ikke rart å reagere på å bli urettmessig meldt til barnevernet. 

Kom deg til behandling selv du.

Anonymkode: 4d4ae...9a6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når noen sender en bekymringsmelding til barnevernet, er det enten fordi de er bekymret, eller fordi de vil lage kvalm.

Har noen kommet med direkte løgner i en bekymringsmelding, kan det være straffbart. Hvis noen har vært bekymret uten grunn, er det ikke straffbart.

Hva gjelder her?

Anonymkode: 9fee3...d06

Det er kun løgner og antakelser. Og ja, det er faktisk ulovlig å sende inn falske bekymringsmelder, fordi bv må bruke unødvendige ressurser på det.

Jeg personlig kunne gått videre i livet, men jeg kjenner flere som er i konflikt med henne og det vurderes å få med disse 2-3 andre som også har vært hennes ofre for falsk bekymringsmelding, fordi min sak alene blir nok ikke fulgt opp.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Det du kan gjøre er å ta kontakt med barnevernet i din kommune og levere fra deg dokumentasjonen du har hvor din venninne innrømmer at hun sendte en melding på deg for å "fucke med det perfekte livet ditt", be samtidig om at det blir skannet inn i saken din, slik at barnet kan lese det hvis de ønsker tilgang på mappa si, eller så andre får hele bildet hvis de skal lese. 

I tillegg må jeg si at hun høres utrolig ustabil ut, du burde vurdere å sende en bekymringsmelding på henne hvor du forteller hvordan du oppfatter henne og hvorfor du mener det kan skade barnet hennes. 

Anonymkode: b219a...9a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anmeld henne. Dette kommer på hennes rulleblad og blir brukt mot henne om hun finner på flere sprell.

Anonymkode: bb2bd...776

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Anmeld henne. Dette kommer på hennes rulleblad og blir brukt mot henne om hun finner på flere sprell.

Anonymkode: bb2bd...776

Det gjør det, selv om saken blir henlagt? Forventer ikke at noe spesielt blir gjort med dette nå to år etterpå, men straff nok å få det på rullebladet hennes..

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også, at noe må du jo prøve å gjøre. Jeg synes det er rart at så mange sier at du bare må komme deg videre, Det er jo sånt sånne folk får lov å holde på i flere tiår, at ingen anmelder og lager sak ut av det. Noen må jo ta kampen mot henne? Hvis du finner flere i samme situasjonen, det hjelper nok, for sammen er dere sterkere. Og det er ikke sikkert det blir noe mer ut av det, men anmelder du, så har du ihvertfall gjort ditt.

Anonymkode: cee70...11c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...