Gjest Exceldama Skrevet 4. april 2005 #1 Skrevet 4. april 2005 Jeg har et excelark hvor ei kolonne er nto pris - ei mvakolonne og et bruttobeløp Mva skal avrundes til hele tall. Det er greit, helt til jeg skal summere kolonnen. Da summerer den med desimalene......... det samme gjelder når jeg fletter dokumentet mot et word-dokument. Da blir verdien i mva-kolonnen helt "koko" i word-dokumentet......... HJELP - hva kan jeg gjøre med dette problemet :klø:
Jellyfish Skrevet 4. april 2005 #2 Skrevet 4. april 2005 Du kan enten merke cellen der summen står, høyreklikke på musa, trykke på formater celler, merke f.eks. valuta, endre desimalene til 0 og sette symbol til ingen". Evt kan du merke cellen og klikke på det ikonet på verktøylinja som heter "reduser desimaler", så får du helt tall frem. Var det dette du luret på, eller misforstod jeg spørsmålet ditt?
Gjest Anonymous Skrevet 4. april 2005 #3 Skrevet 4. april 2005 Det du ønsker er å avrunde tallet ikke bare redusere antall desimaler som vises. Nå kjenner jeg ikke excel så godt lengre så jeg kan ikke hjelpe deg med hvor du finner avrundingsformelen. Jeg kan derimot hjelpe deg litt på vei og si at den ikke har noe med formateringen av celler og gjøre. Formateringer har bare hvordan tallet og cellen skal presanteres. Slik at hvis du sier at det bare skal vises to desimaler, så vil tallverdien i cellen forbli den samme unasett. Du kan prøve å skrive noe som dette =int(A1*0.24) hvorav A1 er netto prisen din. 0.24 er prosentsatsen for moms og int() er avrundingsformelen. Vet ikke om den virker i excel.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå