Gå til innhold

Gåen dynamo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Jeg har en liten toyota aygo og fikk satt inn helt nytt batteri i oktober,men opplever nå  innimellom(ikke alltid) at bilen streiker etter typ 15 min på tomgang mens jeg skarper bilen og nå er det ikke så kaldt heller. Så det kan vel ikke skyldes batteriet? Og det som er så merkelig er at batterier gikk helt tomt for noe uker siden da det var 18 minus så falck kom og ladet batteriet(det nye) for meg og da sto den og gikk på tomgang i 1,5 time uten å streike. Så er det dynamoen? Jeg hadde den nylig på eu kontroll uten at dette ble nevnt,men de sjekker kanskje ikke dynamo?

Anonymkode: f33a4...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dynamo sjekkes ikke på en EU-kontroll, nei.

Dette høres ikke ut som et problem med dynamoen. 

Starter bilen etter den stopper?

Endret av Husholdning1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe teknisk innsikt, -og multi-måler... Frisk dynamo bør levere opp i mot 14,1 Volt -14,|2 ish... Volt målt på batteri. Mål VOLT FØR DU Starter motor, og etterpå. Skal STIGE

fra ca. pluss 12 VOLT ...

Spesialist dynamo. Starter -Lever gammel, for innbytte-pris.

http://www.triconor.no/kontakt-oss.aspx

a.

Endret av Sliten&kjørt51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sliten&kjørt51 skrev:

Har du noe teknisk innsikt, -og multi-måler... Frisk dynamo bør levere opp i mot 14,1 Volt -14,|2 ish... Volt målt på batteri. Mål VOLT FØR DU Starter motor, og etterpå. Skal STIGE

fra ca. pluss 12 VOLT ...

Spesialist dynamo. Starter -Lever gammel, for innbytte-pris.

http://www.triconor.no/kontakt-oss.aspx

a.

Ladespenning skal ligge på 14,4 volt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dynamo som lader 14,1 Volt eller mer er ikke deffekt ... Liten bil. lite batteri...

Sjekk ladespenning

Ideell ladespenning er 14,2-14,4 volt. Ved mye småkjøring kan det fungere med ladespenning opp til 14,5-14-6 volt, men ved langkjøring kan man da risikere at batteriet koker. Ladespenning bør ikke være under 13,8-13,9 volt. Ved slike lave spenninger ser vi tydelig sammenheng med at batteriet ikke er fulladet. Fra: www.bilkontroll.no/batteri-lading-ledningsnett

a.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Sliten&kjørt51 skrev:

En dynamo som lader 14,1 Volt eller mer er ikke deffekt ... Liten bil. lite batteri...

Sjekk ladespenning

Ideell ladespenning er 14,2-14,4 volt. Ved mye småkjøring kan det fungere med ladespenning opp til 14,5-14-6 volt, men ved langkjøring kan man da risikere at batteriet koker. Ladespenning bør ikke være under 13,8-13,9 volt. Ved slike lave spenninger ser vi tydelig sammenheng med at batteriet ikke er fulladet. Fra: www.bilkontroll.no/batteri-lading-ledningsnett

a.

 

StørrelSe p:å bilen OG _ batteri har ingen sammenheng.

Mye småkjøring kan ta knekken på batteriet, spesielt hvis du kjører vifta på fult samt setevarme. Rekker rett og slett ikke å lade batteriet fullt opp.

4 timer siden, Sliten&kjørt51 skrev:

Har du noe teknisk innsikt, -og multi-måler... Frisk dynamo bør levere opp i mot 14,1 Volt -14,|2 ish... Volt målt på batteri. Mål VOLT FØR DU Starter motor, og etterpå. Skal STIGE

fra ca. pluss 12 VOLT ...

Spesialist dynamo. Starter -Lever gammel, for innbytte-pris.

http://www.triconor.no/kontakt-oss.aspx

a.

Det heter multimeter, ikke "-og multi-måler". Måler heller ikke volt på batteriet, ladespenningen skal måles fra dynamo. Hvilespenning kan måles på batteriet.

Anonymkode: 01818...665

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

StørrelSe p:å bilen OG _ batteri har ingen sammenheng.

Mye småkjøring kan ta knekken på batteriet, spesielt hvis du kjører vifta på fult samt setevarme. Rekker rett og slett ikke å lade batteriet fullt opp.

Det heter multimeter, ikke "-og multi-måler". Måler heller ikke volt på batteriet, ladespenningen skal måles fra dynamo. Hvilespenning kan måles på batteriet.

Anonymkode: 01818...665

Du mener denne er en annen enn det du måler på batteriet, når motoren er i gang?

Anonymkode: 02659...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener denne er en annen enn det du måler på batteriet, når motoren er i gang?

Anonymkode: 02659...9ea

Slik man måler ladespenning uten spenningsfall. Men enklest å måle på batteriet uansett. Og ideell ladespenning er altså 14,4V, selv om 14,2.holder.

Det høres imidlertid fortsatt ikke ut som TS sitt problem er dynamoen,  siden vedkommende ikke har kommet med mer informasjon. 

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det heter multimeter, ikke "-og multi-måler". 
Anonymkode: 01818...665

Et meter er akkurat det samme som en måler, forskjellen er at det første er fremmedord og det andre er rotnorsk.

Anonymkode: 3e2c3...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...