Gå til innhold

Ønsker ned 7 kg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dine tips evt mattips og. 

Takk for svar 😊

Anonymkode: 8eb64...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jogging, turer, sykling, tredemølle, hoppetau og dans. 

Smoothie bowl, havregrøt, omelett og salat. 

 

Det finnes også forskjellige grupper på Facebook som "kosthold og trening 2019" osv! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen tips som har hjulpet meg mye før:

1: Gå over til helt eller delvis vegansk eller vegetarisk kosthold - så plantebasert du klarer. Da må maten lages fra bunnen av med friske råvarer, det blir mindre anledning til ferdigmat/godteri/halvfabrikata. Sunnere, bedre for dyra, og planeten. Sjekk ut Veganuary for inspirasjon :) Du kommer til å måtte spise mer mat enn før om du har kjøtt/meieriprodukter i kostholdet fra før for å oppnå samme kalorimengde.

2: Drikk masse vann. MASSE.

3: Spis en viss mengde grønnsaker/frukt/drikk vann før du gir deg selv lov til godis (hvis du er en godtegris som meg). 

4: Lag maten fra bunnen av (litt som nr 1, men også et bra poeng i seg selv). Dette gjelder også søtsaker og snacks. Lyst på godteri? Ja, bare du baker den først! Så viser det seg at man ofte ikke hadde SÅ lyst på likevel 😄

5: Les innholdsfortegnelsen på alle varer, sjekk kaloriinnhold og sammenligne ulike typer. Avstå også fra varer med f eks palmeolje.

6: Driv med noe bevegelse du liker - gå turer, dansing, fotball, whatever, bare du syns det er gøy!

Merker jeg skal ta opp igjen noen av disse vanene selv! Lykke til! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 kg er ikke mye så dette klarer du greit! Men du må kutte ut ting som hvitt brød, hvit pasta osv og bytte til fullkorn, og kutte ut ting som brus, potetgull og sjokolade. Spis mere kylling og mindre rødt kjøtt, mer grønnsaker og mindre poteter/ris. Det kan gå sakte nedover på vekta bare ved å spise annerledes men det er et pluss om du i tillegg trener, å starte på zumba eller aerobic er veldig gøyal og effektiv trening i forhold til å stå på en tredemølle men her finner du selv ut hva som fungerer for deg :) Og husk at de første gangene er alltid kjipt å komme i gang med men etter hvert finner du gleden i treninga også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis hva du vil, bare tell kalorier. 

Det er 7000 kalorier i 1kg, så du må brenne 49 000 kalorier totalt. Hvor fort det går varier ut fra hvor mange kalorier som går i underskudd hver dag. 

Anonymkode: aa8a6...58a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spis hva du vil, bare tell kalorier. 

Det er 7000 kalorier i 1kg, så du må brenne 49 000 kalorier totalt. Hvor fort det går varier ut fra hvor mange kalorier som går i underskudd hver dag. 

Anonymkode: aa8a6...58a


Ja riktig. Så kan man si går man 1000 kalorier i underskudd hver dag går man ned 1 kg pr uke. Det er et sunt og fullt mulig tempo :)

Ta deg tid til å lese og sammenligne kalori innhold på matvarer, og kjøp alltid det alternativet med færre kalorier. Som nevnt over for eksempel kylling i stedet for rødt kjøtt, og grovbrød i stedet for loff. Sjokolade, søtsaker, brus, melk, fløte og potetgull er kaloribomber så unngå det.

Anonymkode: ba238...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ønsk i den ene hånda, spytt i den andre... Er 7 kilo alt du har "til overs", vil det ta uforholdsmessig mye lenger tid enn om du er i kategorien "fedme". På den andre siden, vil den nødvendige endringen i atferd være større, jo tyngre du er.

For å gå ned i vekt, må du spise mindre enn du forbruker, og gjøre det over noe tid. Ikke tenk på tips og oppskrifter før du har tatt fakta inn over deg, og når du har tatt fakta inn over deg, vil du merke at tips og oppskrifter bare er irriterende.

Anonymkode: 41a61...1b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. 

Er 157 og 62 kg så vipper mot overvekt. 

Vil ned til 55. 

Har lagt på 57, men i den siste tiden har jeg hatt en del som har gjort at jeg ikke har brydd meg så mye om innput og det har endt med dette. 😔

 

Anonymkode: 8eb64...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig bare slått meg til ro med at jeg må telle kalorier og veie meg jevnlig:P Så prøver til hverdags å lage mer vegetar, spise mer fisk&sjømat, og kalorifattige råvarer, spe ut kjøtt med bønner, kikerter, linser osv. Jeg har tatt av meg ca. 25kg over lang tid, skulle gjerne tatt av en 5kg til, men er normalvektig:)

Anonymkode: 6c415...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må virkelig ta grep nå. Set meg i speil og er skikkelig misfornøyd. Redd det skal bli være. 

Anonymkode: 8eb64...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 5 kg over tid gjennom å øke aktivitet, da stillesittende studier var det som førte til vektøkning.

Kosthold har jeg ikke gjort så mye med, men jeg spiste i utgangspunktet sunt (lite ferdigmat og godt inntak av grønnsaker, men også karbohydrater som kilde til energi) . Det er kalorioverskudd som gikk vektøkning, ikke enkelte produkter. Jeg spiser både sjokolade, kaker, brus og pizza uten dårlig samvittighet. Jula har jeg også kommet meg gjennom uten å gå opp i vekt.

Jeg har altså gjort livsstilsendring gjennom økt aktivitet, heller enn å nekte meg del matvarer. Man må jobbe i gjennomsnitt fem år for å holde kroppen nede på ny vekt, og derfor har jeg valgt et opplegg jeg kan leve med de neste fem årene. Altså å spise normalt (helgesnacks og kaker i anledninger) og trene 4 ganger i uka, pluss daglige turer (gå eller sykle i stedet for bil og kollektivt). 

Når du bare skal ned 7 kg har du mulighet til det uten å gjøre radikale grep. Små endringer her og der vil over tid få deg i mål, og med varige resultater. Kjappe dietter fungerer utrolig sjeldent, og ender ofte i vektøkning etter diettslutt. 

Anonymkode: 97b81...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips som funker for meg: reduser antall måltider med potet, brød, ris og andre karbohydrater som ikke er grønnsaker til kun ett om dagen (spiser du brød til lunsj, dropper du karbohydratene til middag). Dropp også å spise hvis du ikke er sulten. For eksempel frokost er for meg helt unødvendig, holder med en kaffe med melk, og det er en seigliva myte at det er dagens viktigste måltid. Jeg spiser noen dager kun middag. En befrielse for meg at kaloriregnskapet skal gå i minus i løpet av en uke i stedet for en dag. Da ender jeg ikke å gi opp før jeg får starta fordi jeg har driti meg ut.

Anonymkode: 01279...a06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...