Gå til innhold

Hvor skal vi reise? (USA)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Luksusproblem deluxe her: HVOR SKAL VI REISE?

Vi har noen måneder med felles permisjon / ferie hvor vi gjerne skulle ha reist bort sammen i 1-3 måneder. Vi har ca. 150.000 , - i budsjett. Optimalt skulle vi gjerne ha dratt til Florida (kjørt litt rundt) men redd det blir ALT for varmt og / eller midt i orkansesongen. Tidsperioden vi tenker er rundt juli - august - september. Vi kan eventuelt strekke ut til oktober.

Vi ønsker først og fremst å reise til USA, men er så usikre på hvor og hva. Ingen av oss er noe særlig fan av Los Angeles, og vi er begge ganske "lei" av New York.
Lille T er rundt 9-12 måneder i reiseperioden.

Vi reiser for vår egen del (har ingen illusjoner om at en baby på 9 måneder får noe ut av denne ferien annet enn å være sammen med mor og far hver eneste dag over en lengre periode), så barnevennlige attraksjoner er absolutt ikke et must, men greit at det er barnevennlige steder i form av tilrettelegging for å reise med en baby.

Så kjære forum, er det noen av dere som har erfaring med permisjonstur til USA? Hvor dro dere, og ikke minst når? Er det helt idiotisk av oss å reise til Florida i august-september-oktober f.eks? Eller er det noen fantastiske steder i USA vi ikke helt klarer å tenke oss til selv? BONUS om det går direktefly dit, men ikke et absolutt must.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har hørt at man burde oppleve Phoenix i Arizona. En helt fantastisk storby. 

Anonymkode: f3222...508

AnonymBruker
Skrevet

Vi har leid bobil og starter turen i Phoenix, og ender turen på Viktoria falls. Genial måte å reise på med små unger. I fjor hadde vi bilferie igjennom Europa til Frankrike, uten noen rute og tok overnatting på sparket, men ble mye pes med inn og ut av bil med bagasje på overnattingene selv om vi storkoste oss. Også var vi en tur på en fast plass i høst,  men det ble kjedelig for oss voksne når vi måtte sitte så mye inne. Så har troa på bobil denne gangen! 

Anonymkode: a2e35...040

• Liker 1
Skrevet

Fly til Los Angeles, og kjør rett til Santa Monica beach med bilen/bobilen dere leier, og start reisen derfra. Kjør Highway 1 oppover og ta noen dager i Big Sur - gjerne med en lokal guide som kan vise dere hvordan hippier fortsatt lever. Anbefaler på det sterkeste et stopp i Carmel-by-the-sea - hvor dukkehusene pryder den lille byen. Carmel-by-the-sea er også en av de mest hundevennlige byene i USA, hvor omtrent alle hotellene har egen seng til hundene, samt egen meny på restaurantene. Veldig idyllisk med alle "dog walkers" som går rundt med de staslige og rolige hundene. Anbefaler også en tur innom golfbanen ved Pebble Beach, hvor amatørgolferne holder til (les: Clint Eastwood & co). Monterey like nord er en litt større by, med fine shoppingmuligheter. Fortsett gjerne, etter et stopp i San Francisco og nordover til Seattle :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere i utgangspunktet gjerne ville dratt til Florida, antar jeg det er pga klima? At dere ønsker sol og sommer? Enig i at det da vil være alt for varmt i sensommermånedene. Jeg ville dratt til Hawaii!! Litt lenger tur, men det er det verdt når dere skal være borte såpass lenge. 

Der er klimaet som en god, norsk sommerdag, stort sett helt året. Var der 3 uker midt på sommeren en gang, og det var verken for varmt (23-26 grader) eller høy luftfuktighet. Du har alle fordelene med USA (språk, kjent kultur, tilgang på kjente varer i butikken etc) samtidig som du får oppleve stedets historie, fantastisk og variert natur, og en litt mer avslappet mentalitet enn på fastlandet. De er bare en kort og grei flytur mellom øyene, og de er utrolig forskjellige mtp natur! Jeg ville definitivt sjekket det ut :)

Anonymkode: e9544...ef6

AnonymBruker
Skrevet

Hei du reisesyke. 

Jeg har ikke fartet så veldig mye i USA med bil og den slags, men har vært på noen ovale helgeturer og småferier i NY, Washington, San Fransisco, Orlando, Austin og omegn i Tx.. Den byen som jeg falt helt pladask for var Austin og San Antonio i Texas. Skulle opprinnelig være der i 14 dager, men måtte snike til meg en ekstra uke da det var så bra. Har sagt til meg selv at jeg ikke kommer til å reise til USA igjen da jeg heller vil oppleve resten av verden, men hvis jeg absolutt skal til USA igjen så blir valget definitivt Texas. 

Anonymkode: 77d04...f3b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjørte fra San Fransisco til San Diego i sommer via Highway One. Strålende tur og om du tar noen avstikkere inn i landet til Californias mange nasjonalparker så kan du får den noen flotte naturopplevelser på kjøpet. Highway One er i seg selv en attraksjon. Anbefaler i tilfelle å ta den nedover slik at du har havet på høyre siden. Da får du med mer av naturen. Stopp gjerne og kjøp frukt og grønt i bodene som noen steder står lang veien. Fly gikk direkte til San Fransisco og direkte fra Los Angeles.

Anonymkode: f931e...a16

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

I deler av den tidsperioden TS nevner er det oppi 45 C i Phoenix. Uutholdelig varmt om sommeren, fire måneder i året.

Anonymkode: 9a557...337

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde absolutt ikke dratt til Phoenix på sommeren, temperaturene kommer lett over 40 grader og det er knusktørt. Vi har familie der og unngår alltid denne tiden av året. 

17 timer siden, Zozo Tornado skrev:

Luksusproblem deluxe her: HVOR SKAL VI REISE?

Vi har noen måneder med felles permisjon / ferie hvor vi gjerne skulle ha reist bort sammen i 1-3 måneder. Vi har ca. 150.000 , - i budsjett. Optimalt skulle vi gjerne ha dratt til Florida (kjørt litt rundt) men redd det blir ALT for varmt og / eller midt i orkansesongen. Tidsperioden vi tenker er rundt juli - august - september. Vi kan eventuelt strekke ut til oktober.

Vi ønsker først og fremst å reise til USA, men er så usikre på hvor og hva. Ingen av oss er noe særlig fan av Los Angeles, og vi er begge ganske "lei" av New York.
Lille T er rundt 9-12 måneder i reiseperioden.

Vi reiser for vår egen del (har ingen illusjoner om at en baby på 9 måneder får noe ut av denne ferien annet enn å være sammen med mor og far hver eneste dag over en lengre periode), så barnevennlige attraksjoner er absolutt ikke et must, men greit at det er barnevennlige steder i form av tilrettelegging for å reise med en baby.

Så kjære forum, er det noen av dere som har erfaring med permisjonstur til USA? Hvor dro dere, og ikke minst når? Er det helt idiotisk av oss å reise til Florida i august-september-oktober f.eks? Eller er det noen fantastiske steder i USA vi ikke helt klarer å tenke oss til selv? BONUS om det går direktefly dit, men ikke et absolutt must.

Jeg er ikke noe fan av LA selv men vil absolutt anbefale å reise rundt i California. Ta f.eks flyet til SAn Fransisco som er en fantastisk by i seg selv og kjør nedover og innom alle småbyene på veien (Santa Barbra er fantastisk) og helt ned til San Diego. Maten er fantastisk, klimaet deilig og masse fine steder å se og oppleve og en avslappende atmosfære. Florida blir fort varmt for meg på sommeren, spesielt med en baby. Syntes klimaet er mye mer behagelig i California da det ikke er så vått og fuktig som i Florida.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, moroklompen skrev:

Hadde absolutt ikke dratt til Phoenix på sommeren, temperaturene kommer lett over 40 grader og det er knusktørt. Vi har familie der og unngår alltid denne tiden av året. 

Jeg er ikke noe fan av LA selv men vil absolutt anbefale å reise rundt i California. Ta f.eks flyet til SAn Fransisco som er en fantastisk by i seg selv og kjør nedover og innom alle småbyene på veien (Santa Barbra er fantastisk) og helt ned til San Diego. Maten er fantastisk, klimaet deilig og masse fine steder å se og oppleve og en avslappende atmosfære. Florida blir fort varmt for meg på sommeren, spesielt med en baby. Syntes klimaet er mye mer behagelig i California da det ikke er så vått og fuktig som i Florida.

Definitivt varmt på sommeren i California også. Var rundt 40 grader i LA da jeg var der for 5 måneder siden. Det er også greit å minne om at verdens varmeste sted (Death Valley) ligger i California selv om det neppe er slike steder TS tenker seg.

Anonymkode: f931e...a16

Skrevet

San Antonio,Tx

Austin,Tx

New Orleans,LA

Orlando,FL

Miami,FL

Skrevet

Orlando er magisk i september! Vi var der i 3 uker da storebror var 6 mnder. Var helt nydelig! Akkurat passe og ikke så mye kø i parker og slikt. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det bare er "varmt klima" dere er ute etter, så finnes det faktisk flust av tilbud over hele Europa om sommeren.

Overhodet ikke nødvensig å reise helt til USA, bare for å oppleve varmen liksom... 

Anonymkode: cfe39...beb

Skrevet (endret)

Takk for mange gode tips. Vi tenkte primært Florida på grunnlag av rimelige og fine hus (liker luksus, bare ikke så glad i å betale for det 🤷🏼‍♀️), stort aktivitetstilbud og enkelt å komme seg rundt. Klimaet er faktisk egentlig et minus da ingen av oss er så glad i trykkende varme. Hadde det kun vært sol og varme vi var ute etter kunne vi bare dratt til Spania ... Men, lille har ikke fått meslingvaksine på avreisetidspunktet, og på grunn av meslingutbrudd i store deler av Europa utgår de stedene i Europa vi kunne tenke oss. Derfor USA. 

Skal sjekke ut Texas litt mer, men ser for meg at det er uholdbart der på sommeren? 

Er det noen av dere som har vært i Florida med barn rundt August? Er det alt for varmt og trykkende, eller er det levelig? 

Vi bør kunne leie hus for 1-3 måneder, og helst ikke kjøre så mye. Vi har kjørt MYE på tvers av USA så dette er primært tenkt som en «hverdagsferie med rutiner» (ønsker følelsen av at vi bor et sted over en liten periode) uten at vi går oppå hverandre her hjemme. 

Endret av Zozo Tornado
AnonymBruker
Skrevet

Vil anbefale deg å sjekke ut noen av stedene i fjellene i California. Feks. Idyllwild, Julian, Lake Tahoe, Mammoth osv. Magiske steder, varmt og godt, større byer innen kort avstand og fantastisk natur utenfor dørstokken! 

Anonymkode: 2a081...a9a

Skrevet

Jeg ville anbefale dere å leie hus på et fint sted i Florida. Det er jo aircondition over alt inne og hvis en har tilgang til basseng og/eller sjøen er ikke varmen noe problem synes jeg. :) 

I august er det varmt de fleste steder i USA, med unntak av San Francisco m/omegn som kan ha tåke og høyereliggende steder. 

Skrevet
23 minutter siden, Zozo Tornado said:

Takk for mange gode tips. Vi tenkte primært Florida på grunnlag av rimelige og fine hus (liker luksus, bare ikke så glad i å betale for det 🤷🏼‍♀️), stort aktivitetstilbud og enkelt å komme seg rundt. Klimaet er faktisk egentlig et minus da ingen av oss er så glad i trykkende varme. Hadde det kun vært sol og varme vi var ute etter kunne vi bare dratt til Spania ... Men, lille har ikke fått meslingvaksine på avreisetidspunktet, og på grunn av meslingutbrudd i store deler av Europa utgår de stedene i Europa vi kunne tenke oss. Derfor USA. 

Skal sjekke ut Texas litt mer, men ser for meg at det er uholdbart der på sommeren? 

Er det noen av dere som har vært i Florida med barn rundt August? Er det alt for varmt og trykkende, eller er det levelig? 

Vi bør kunne leie hus for 1-3 måneder, og helst ikke kjøre så mye. Vi har kjørt MYE på tvers av USA så dette er primært tenkt som en «hverdagsferie med rutiner» (ønsker følelsen av at vi bor et sted over en liten periode) uten at vi går oppå hverandre her hjemme. 

Vi har hatt flere ferier i Texas, men stort sett på kysten. San Antonio anbefales på og for kontrastene ta turen videre inn i Hill Country. 2016 tilbragte vi 3 uker i Juli i Galveston, Texas og hadde det helt fantastisk. Varmt, men ikke uutholdelig varmt. New Orleans var verre, da en fikk høy luftfuktighet på toppen. Air condition over alt og litt mer behagelig nivå på mengden turister. Prisnivået er også behagelig i forhold til det vi har opplevd i New York, San Diego og Chicago. Lett å leie ferieboliger, med et rikelig utvalg til en fornuftig pris.

AnonymBruker
Skrevet

San Francisco er en fantastisk by etter min mening. Mye å finne på i byen og mange kjekke ting å se i nærheten om dere vil leie bil for å komme dere litt rundt. Bodde der ett år som student for ca. 10 år siden. Reiser gjerne tilbake en gang i fremtiden.

Klimaet er veldig «snilt». Sjelden veldig varmt, men relativt tørt (altså ikke mye regn). 

Anonymkode: 0016f...f75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...