AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #1 Skrevet 3. januar 2019 Hei. Vi er interessert i å kjøpe oss bolig i Asker, har kikket litt på Borgen, men andre steder kan også være av interesse. Vi jobber begge i Oslo, så logistikk har en del å si. Men først og fremst oppvekstvilkår! Vår eldste sønn begynner på skolen om 1,5 år. Han får oppfølging av PPT i barnehage fordi han ligger etter språk-messig, er ellers en rolig liten gutt. Når vi ser etter bolig er vi spesielt opptatt av at han skal komme på en skole hvor han kan føle seg trygg, gjerne ikke mest mulig rolige omgivelser, og ikke for stort. Noen erfaringer fra Rønningen? Hagaløkka leser jeg at det har vært mye bråk rundt tidligere, erfaringer? Andre skolen? Tips mottas med takk Anonymkode: 26a65...1d8
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #2 Skrevet 3. januar 2019 Jeg bor på Borgen, sogner til Hagaløkka der eldste begynner om 1,5 år. Ja, det var tidligere noe problemer der men det har jeg ikke hørt noe om på flere år. Faktisk er Hagaløkka eneste dysleksisertifiserte skole i Asker og de scorer best på mobbeforebygging. Mye som har skjedd der de siste årene, og miljøet her på Borgen er fantastisk 😊 Ikke hørt noe negativt om skolen fra de jeg kjenner som har barn der, Rønningen har jeg ikke noe erfaring med. Anonymkode: f562f...17d
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #3 Skrevet 3. januar 2019 Tanten min jobbet på Borgen, og i den perioden røsket de tak i en gooood del. Da hun sluttet hadde skolen kommet seg betraktelig. Jeg ville hatt mine barn der:-) Anonymkode: 886c7...599
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #4 Skrevet 3. januar 2019 Nå måtte jeg melde meg inn for å svare på dette😀. Jeg har hatt to jenter som har gått på Rønningen, vært fornøyd egentlig men de siste årene har det blitt veldig store klasser med 30 elever. Vi flyttet til Drengsrud og vår 9 åring begynte i en klasse på 15 stk. Dette er noe helt annet, mye mer arbeidsro og roligere skoledager. Det som fenget meg mest med det du skriver er at gutten deres er forsinket med språk. Vi har også en herlig gutt som blir 5 år i februar og som er forsinket språklig og har spes ped. Kan dere ikke flytte i Drengsrud området så kan de kanskje finne hverandre og begynne i samme klasse😀. Anonymkode: 79106...21f 4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #5 Skrevet 3. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor på Borgen, sogner til Hagaløkka der eldste begynner om 1,5 år. Ja, det var tidligere noe problemer der men det har jeg ikke hørt noe om på flere år. Faktisk er Hagaløkka eneste dysleksisertifiserte skole i Asker og de scorer best på mobbeforebygging. Mye som har skjedd der de siste årene, og miljøet her på Borgen er fantastisk 😊 Ikke hørt noe negativt om skolen fra de jeg kjenner som har barn der, Rønningen har jeg ikke noe erfaring med. Anonymkode: f562f...17d Så hyggelig å høre! Jeg er fra Asker, og i min skolealder (90/2000-tallet) var Borgen «Gettoen» med mye problemer. Vi syntes det var skummelt å være der, og hørte helt ville historier om personer og hendelser. Det var mange steriotypisk «skumle invandrergjeng-ungdommer» og myye sosiolekt. (og selvsagt sikkert mye flotte folk av alle etnisiteter også, men de ble jo ikke like godt lagt merke til). Av denn grunn ville det ikke falt meg inn å flytte dit med barna mine, men det er jo virkelig flott om det er slik at dette har bedret seg, og at Borgen er «ryddet opp» 🙂 Anonymkode: 58b7c...122
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #6 Skrevet 3. januar 2019 Hagaløkka ville jeg fortsatt holdt meg langt unna. Joda, det har sikkert blitt bedre, men det finnes da områder i Asker med langt bedre oppvekstvilkår. Rønningen skole vet jeg ikke så mye om, men jeg tror den er grei nok. Tidligere var vel utfordringen at barna derifra kom på samme ungdomsskole som de fra Hagaløkka, nemlig Borgen skole, men miljøet der har jeg hørt har bedret seg betraktelig de siste årene. Personilg ville jeg heller bosatt meg i kretsen som sogner til Solvang ungdomsskole. Drengsrud skole skal jo være bra. Anonymkode: 27a5e...b54
Eli4321 Skrevet 3. januar 2019 #7 Skrevet 3. januar 2019 (endret) Tusen takk for veldig mange gode tilbakemeldinger her! Det høres jo helt fantastisk ut med 15 stk pr klasse på Drengsrud. Nå skal jeg begynne og følge med på finn-annonser der også Og en lekekamerat i samme situasjon hadde jo vært topp! Det virker jo som ting skjer i området rundt Borgen og Hagaløkka skole. Jeg har også lest at det har blitt gjort mye der de senere årene for å bedre skolesituasjonen. Jeg er på ingen som helst måte noe rasist, bare så det er sagt! Men må likevel kunne stille spørsmål om hvordan det er der, og faglig oppfølging dersom det er veldig stor andel av elevene som trenger oppfølging med norsk-kunnskaper. takk for gode råd! er som sagt også åpen for andre områder. Kort vei til skole, fritidsaktiviteter og marka teller veldig positivt. Pluss at det må være relativt lett å komme seg på tog til jobb i Oslo Endret 3. januar 2019 av Eli4321
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #8 Skrevet 3. januar 2019 Jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter med å flytte til Borgen, og det var et av de stedene vi vurderte da vi så på hus i Asker. Det ble Billingstad i stedet, også et veldig fint område å bo i med barn, til dels helt forskjellig fra Borgen, da. Men fin skole, hvor de også har begynt med mindre grupper for de lavere klassene. Anonymkode: 5a2a8...a18 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #9 Skrevet 3. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så hyggelig å høre! Jeg er fra Asker, og i min skolealder (90/2000-tallet) var Borgen «Gettoen» med mye problemer. Vi syntes det var skummelt å være der, og hørte helt ville historier om personer og hendelser. Det var mange steriotypisk «skumle invandrergjeng-ungdommer» og myye sosiolekt. (og selvsagt sikkert mye flotte folk av alle etnisiteter også, men de ble jo ikke like godt lagt merke til). Av denn grunn ville det ikke falt meg inn å flytte dit med barna mine, men det er jo virkelig flott om det er slik at dette har bedret seg, og at Borgen er «ryddet opp» 🙂 Anonymkode: 58b7c...122 Mannen min er også fra Asker og skulle AAAAALDRI flytte til Borgen. Nå kommer vi aldri til å flytte herfra 😁 Anonymkode: f562f...17d
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #10 Skrevet 3. januar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Så hyggelig å høre! Jeg er fra Asker, og i min skolealder (90/2000-tallet) var Borgen «Gettoen» med mye problemer. Vi syntes det var skummelt å være der, og hørte helt ville historier om personer og hendelser. Det var mange steriotypisk «skumle invandrergjeng-ungdommer» og myye sosiolekt. (og selvsagt sikkert mye flotte folk av alle etnisiteter også, men de ble jo ikke like godt lagt merke til). Av denn grunn ville det ikke falt meg inn å flytte dit med barna mine, men det er jo virkelig flott om det er slik at dette har bedret seg, og at Borgen er «ryddet opp» 🙂 Anonymkode: 58b7c...122 What..? Er fra Asker og gikk på Borgen fra 90-95, og kjenner meg virkelig ikke igjen i det du skriver... Du skriver «hørte helt ville historier, altså du har hørt - ikke opplevd? Virker ikke som om du har gått der selv, men heller baserer utsagnene på noe du har hørt? Som alle andre skoleklasser hadde også vi et par rampete gutter pr trinn som fant på mye faenskap, men jeg tror vel det er / var ganske vanlig..? Det som skal sies, fra da jeg gikk der - «rampen» bodde på venstre siden av Borgenveien og hadde gått på Hagaløkka, på høyresiden (og andre områder som sognet til Borgen, som deler av Drengsrud også gjør) var det noe helt annet. Men det var kanskje mer tilfeldig.. (eller så kan jeg spekulere i at sosialboligene lå på den siden) Anonymkode: 97caa...0ff
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #11 Skrevet 4. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: What..? Er fra Asker og gikk på Borgen fra 90-95, og kjenner meg virkelig ikke igjen i det du skriver... Du skriver «hørte helt ville historier, altså du har hørt - ikke opplevd? Virker ikke som om du har gått der selv, men heller baserer utsagnene på noe du har hørt? Som alle andre skoleklasser hadde også vi et par rampete gutter pr trinn som fant på mye faenskap, men jeg tror vel det er / var ganske vanlig..? Det som skal sies, fra da jeg gikk der - «rampen» bodde på venstre siden av Borgenveien og hadde gått på Hagaløkka, på høyresiden (og andre områder som sognet til Borgen, som deler av Drengsrud også gjør) var det noe helt annet. Men det var kanskje mer tilfeldig.. (eller så kan jeg spekulere i at sosialboligene lå på den siden) Anonymkode: 97caa...0ff Riktig at jeg selv ikke har bodd på Borgen eller gått på Borgen skole ja.. Jeg gikk på Bondi/Risenga. (Forøvrig kan jeg varmt anbefale Bleiker/Vettre området til TS) Mitt intrykk av Borgenfolket kommer fra fester, «henging» sammen, felles idrett, felles venner etc. Atså bare naturlige steder man møtte og ble kjent med folk fra andre skoler. Itillegg selvsagt noen vandrehistorier da. Jeg forteller om det ryktet Borgen hadde i min krets og det intrykket vi fikk på den tiden. Det er ikke dermed sagt at det var slik du opplevde det fra ditt ståsted. (Du er nok også noen år eldre enn meg) Ja, du har nok rett i at «rampene» gjerne bodde på venstre side. I blokkene bak Rimi ned mot bondivann, og nederst mot Ultra 😉 Men som sagt, intet er bedre enn at intrykket mitt er feil. Det syntes jeg var oppriktig hyggelig å høre! Til sammenligning ble jo Heggedal i gamledager sett på som «harry/rånere» men der har det jo vært virkelig fint i flere år nå😊 Asker er en flott bygd!❤️ Anonymkode: 58b7c...122 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #12 Skrevet 9. januar 2019 Flytt til Drengsrud ja, jeg har òg en gutt som skal begynne på Drengsrud skole om 1,5 år. 😎 Enda en lekekamerat. Min snakker litt for mye til tider, holder i grunn aldri stille han, så høres ut som perfekt kamerat til deres to som nevnt tidligere. 🤪 Beklager, ellers er dårlig med tips fra meg. Men synes mange av områdene i Asker er kjempehyggelige og med gode oppvekst vilkår, nevnte Bondi/Vettre, og Våkas/Høn, og Sem, og også Heggedal, jeg vet ikke, jeg har bare bra inntrykk av hele Asker. Men er ikke kjent med skoler der ennå, har bhg barn. Anonymkode: cd5c6...5a0
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #13 Skrevet 9. januar 2019 Vi har 3 barn, alle gått på Rønningen og Borgen. Vi har vært veldig fornøyde med det. Hagaløkka ville vi med våre barn styrt unna, grunnet mange bytter derfra til Rønningen og Drengsrud fordi andelen minioritsbarn er veldig høy på Hagaløkka, dermed opplevd at de har mobbet opptil flere etnisk norske ut av klassen. Anonymkode: 84b95...c20
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #14 Skrevet 9. januar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har 3 barn, alle gått på Rønningen og Borgen. Vi har vært veldig fornøyde med det. Hagaløkka ville vi med våre barn styrt unna, grunnet mange bytter derfra til Rønningen og Drengsrud fordi andelen minioritsbarn er veldig høy på Hagaløkka, dermed opplevd at de har mobbet opptil flere etnisk norske ut av klassen. Anonymkode: 84b95...c20 Det er vel to sider sv denne saken. Mange utlandske har blitt eskludert fra bursdager o.l, noe som også har laget et skille mellom nedre og øvre del av borgenveien. Anonymkode: 79106...21f
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #15 Skrevet 9. januar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Flytt til Drengsrud ja, jeg har òg en gutt som skal begynne på Drengsrud skole om 1,5 år. 😎 Enda en lekekamerat. Min snakker litt for mye til tider, holder i grunn aldri stille han, så høres ut som perfekt kamerat til deres to som nevnt tidligere. 🤪 Beklager, ellers er dårlig med tips fra meg. Men synes mange av områdene i Asker er kjempehyggelige og med gode oppvekst vilkår, nevnte Bondi/Vettre, og Våkas/Høn, og Sem, og også Heggedal, jeg vet ikke, jeg har bare bra inntrykk av hele Asker. Men er ikke kjent med skoler der ennå, har bhg barn. Anonymkode: cd5c6...5a0 Så gøy. Vår gutt begynner på Drengrud, men går fortsatt i bhg på Borgen siden vi har bodd der. Gruer meg litt til skolestart da han ikke vil ha med seg noen fra barnehagen. Håper å bli kjent med noen som vi kan invitere hit når skolen nærmer seg 😀 Anonymkode: 79106...21f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå