AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #1 Skrevet 2. januar 2019 For snart et år siden ble hunden min diagnostisert med immunmediert hemolytisk anemi og lavt stoffskifte. Han begynte umiddelbart på kortison og bedret seg heldigvis raskt (IMHA er en autoimmun sykdom som de fleste hunder dør av innen kort tid, vi har foreløpig vært svært heldige), han begynte også på medisiner for stoffskiftet. Etter at han sluttet på kortisonen i mai har det vært veldig vanskelig å få i han mat. Han blir åpenbart sulten, for han har lyst på min mat, men sin egen plukker han bare opp og spytter ut igjen, før han går og legger seg. Jeg har derfor byttet ut fôret hans, og en stund hjalp det, men nå er vi tilbake til der vi var. Det gamle fôret hans er visst helt pyton, så jeg kan ikke gå tilbake til det. Han har også veldig sensitiv mage, så det er ganske lite som kan blandes inn uten at det går dårlig. Vom er for eksempel helt uaktuelt, da magen hans ikke tåler noe særlig rått kjøtt utenom kylling. Det hører vel med å si at dette er en golden retriever på 5 år - det er ikke vanlig å være så sær i matveien. Er det noen som har tips å komme med? Noen tørrfôr som kan anbefales? Andre metoder for å få han til å spise? Medisinen han går på for stoffskiftet heter forthyron, er noen kjent med at det kan gi dårlig matlyst? For å si ifra så skal vi til veterinæren for en full sjekk i februar, så jeg skal ta det opp da, men siden han virker frisk og det bare er matlysten det går på akkurat nå ønsker jeg ikke å bruke 1500 kr på å bare snakke om kostholdet hans. Anonymkode: 38a5b...02e
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #2 Skrevet 2. januar 2019 Hvis han har en sensitiv mage, syns jeg det er helt på sin plass å diskutere med veterinæren din at appetitten er dårlig, samt høre hva hen anbefaler deg å gjøre. Du skriver også at hunden har stått på mye kortison over lang tid, dette i seg selv kan være en medvirkende årsak til at magen og apetittennikke er god, noe veterinæren din sikkert vet. F. Eks kan hunder etter lange prednisolonbehabdlinger utvikle bukspyttkjertelbetennelse. Ett av symptomene her er nedsatt appetitt og sart mage. Ta en telefon. Jeg er sikker på at dyrlegen din vil vite om dette. Anonymkode: 63d6e...dfd
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #3 Skrevet 2. januar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis han har en sensitiv mage, syns jeg det er helt på sin plass å diskutere med veterinæren din at appetitten er dårlig, samt høre hva hen anbefaler deg å gjøre. Du skriver også at hunden har stått på mye kortison over lang tid, dette i seg selv kan være en medvirkende årsak til at magen og apetittennikke er god, noe veterinæren din sikkert vet. F. Eks kan hunder etter lange prednisolonbehabdlinger utvikle bukspyttkjertelbetennelse. Ett av symptomene her er nedsatt appetitt og sart mage. Ta en telefon. Jeg er sikker på at dyrlegen din vil vite om dette. Anonymkode: 63d6e...dfd Hei, takk for svar. Han gikk på prednisolon fra omfrent februar/mars til mai, så ikke så lenge. Da han ble ferdig fikk han en full blodsjekk, verdiene hans var fine. Magen hans har vært sensitiv siden han var valp, så det er ikke nytt. Han hadde diaré nesten sammenhengende de første 6 månedene av livet sitt. Men jeg kan stikke innom veterinærkontoret for en liten prat i løpet av denne eller neste uke. Som sagt er formen hans fin ellers, han hopper og spretter på tur og har veldig lyst på alt som ikke er hans egen mat. Tannkjøttet har også fin farge, så han virker ikke anemisk. Anonymkode: 38a5b...02e
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #5 Skrevet 2. januar 2019 3 minutter siden, Snorkfrøken skrev: Prøvd fòr fra Vom og Hundemat? Som jeg skrev i HI har han veldig sensitiv mage og tåler ikke rødt kjøtt, spesielt ikke rått. 😊 Anonymkode: 38a5b...02e
Tabris Skrevet 3. januar 2019 #6 Skrevet 3. januar 2019 Har du prøvd V&H Taste Kylling eller Organisk kylling?
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #7 Skrevet 3. januar 2019 Gi han din mat, mye bedre enn tørrfor. Anonymkode: 678d3...39b
Diamant20 Skrevet 3. januar 2019 #8 Skrevet 3. januar 2019 Kan han ikke få full helsesjekk denne måneden istedet?
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #9 Skrevet 4. januar 2019 23 timer siden, Tabris skrev: Har du prøvd V&H Taste Kylling eller Organisk kylling? Nei, det har jeg ikke. Har du? Kan du fortelle litt om det? 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Gi han din mat, mye bedre enn tørrfor. Anonymkode: 678d3...39b Der tror jeg han ville vært helt enig med deg 😁 9 timer siden, Diamant20 skrev: Kan han ikke få full helsesjekk denne måneden istedet? Det går ikke denne mnd. Anonymkode: 38a5b...02e
Nerine_ Skrevet 4. januar 2019 #10 Skrevet 4. januar 2019 Norwegian polar er kokt vom, og er mye bedre og lettere fordøyelig for magen til hunden enn rå vom. Minner om grov leverpostei🙂
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #11 Skrevet 4. januar 2019 9 hours ago, AnonymBruker said: Nei, det har jeg ikke. Har du? Kan du fortelle litt om det? Anonymkode: 38a5b...02e Det er mat fra V&H som består utelukkende av kylling - kjøtt og innmat. Kanskje det kan være et alternativ? Anonymkode: 4b1b6...521
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #12 Skrevet 4. januar 2019 3 timer siden, Nerine_ skrev: Norwegian polar er kokt vom, og er mye bedre og lettere fordøyelig for magen til hunden enn rå vom. Minner om grov leverpostei🙂 Det høres ganske ideelt ut faktisk! Hvor får man kjøpt det? 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mat fra V&H som består utelukkende av kylling - kjøtt og innmat. Kanskje det kan være et alternativ? Anonymkode: 4b1b6...521 Ja det kan være, men jeg er skeptisk dersom det er rått. Men det hadde uten tvil gått ned 😊 Anonymkode: 38a5b...02e
Nerine_ Skrevet 4. januar 2019 #13 Skrevet 4. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det høres ganske ideelt ut faktisk! Hvor får man kjøpt det? Ja det kan være, men jeg er skeptisk dersom det er rått. Men det hadde uten tvil gått ned 😊 Anonymkode: 38a5b...02e Gå inn på norwegian polar sin nettside, ligger oversikt over forhandlere der. Finner du ingen i nærheten kan du sende mail og spørre, tilfelle lista ikke er helt oppdatert👍
Khloe P.T Skrevet 4. januar 2019 #14 Skrevet 4. januar 2019 Vi gir vår hund mye kyllingfilet og kyllingkjøttdeig uten tilsatt salt. Det er han veldig glad i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå