Gå til innhold

Hvite/svarte innvandrere


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har tenkt lenge på å skrive dette innlegget, men nå har jeg jo bestemt meg for å gjøre det.

Jeg kom til Norge da jeg var to år gammel ( jeg er nå 26 )

Men det er en ting jeg alltid har lurt på???

Hvorfor skriker alle mørkhudede personer opp om rasisme hver eneste gang ting går dem i mot????

Jeg blir også mobbet fordi jeg ikke snakker skikkelig norsk, og fordi vi har andre tradisjoner enn hva som er vanlig i Norge.

Hvorfor lage bråk sånn som mange av dere gjør???

Hvorfor ikke akseptere samfunnet som det er???

Jo mer dere skriker opp jo mer misliker andre dere.

Men hvorfor aksepterer dere nordmenn hvite innvandrere lettere enn de mørkhudede???

Hilsen Cassie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest dorian-san

Hei! Bra innlegg :ler:

Mange bra spørsmål, og fra en litt annen synsvinkel.

Jeg er ganske blek av meg, men har allikevel lyst til å svare på dette.

::::Hvorfor skriker alle mørkhudede personer opp om rasisme hver eneste gang ting går dem i mot????

Sannsynligvis fordi muligheten til å bruke rasisme som en årsak er lett å ty til, umulig å forsvare seg mot og stort sett alltid gir gjennomslag.

Jeg ville ha gjort akkurat det samme :blunke:

Ingen grunn til å slappe av på antirasisme-fronten allikevel, siden veldig mange opplever dette på kroppen hver dag.

::::Hvorfor ikke akseptere samfunnet som det er???

Kanskje fordi de (vi!) ser en mulighet til å forandre på samfunnet og skape en bedre og mer rettferdig verden, der alle kan delta noenlunde på likt grunnlag - uansett bakgrunn.

::::Jo mer dere skriker opp jo mer misliker andre dere.

Sant. Og det er slik det er.

Men hvor langt skal man strekke seg for at folk skal like en? Det er viktig å si ifra!

Jeg tror det er vanskelig å opprettholde et nøytralt syn på folk som bruker hudfargen din mot deg, og ville følt trang til å skrike hvis noen prøvde å nekte meg adgang til puben fordi ørene mine var for store :ler:

::::Men hvorfor aksepterer dere nordmenn hvite innvandrere lettere enn de mørkhudede???

Godt spørsmål, og det er nådestøtet mot logikken i rasismen.

Når slutter man å være et "fullverdig" menneske (one of us...) og går over til å bli en av de mindreverdige?

Er det når man er fremmedkulturell? Annerledesreligiøs? Har rare klær? Store ører?

Tja, er du en danske i slækk grilldress er du ok, men hvis du slumper til å være en hettitisk druser som spiser en hel kamel hver dag klokken tolv, vel - feil svar!

Slik jeg ser det er dette overlevninger fra barndommen og er et sterkt tegn på umodenhet.

Jeg mener, på barneskolen blir man mobbet for rart navn, snodig nese, tjukke briller og gud vet hva annet. (Store ører?) Poenget er ikke HVA, det bare gjelder for mobberen å finne noe annerledes, slik at han/hun kan finne noe å feste tak i for å klatre opp og stå på den personen :blunke:

Som alle vet er mobbing et uttrykk for usikkerhet. Så i bunn og grunn skyldes denne inndelingen etter hudfarge en usikkerhet blant folk flest om hva de kan forvente seg av en som ser annerledes ut.

Flokkmentaliteten er sterk, også blant voksne, og det gjelder å iføre seg de rette klærne, si de rette tingene - gjøre som oss. Hvis ikke blir du utstøtt.

Og hvis du i tillegg snakker et annet (potensielt hemmelig) språk som "vi" ikke forstår, vel - da er du en trussel.

Der det finnes mer enn fem mennesker, finnes det en Gruppe.

Og hvis det finnes mer enn fem grupper kan du banne på at to av gruppene har slått seg sammen til en stor-gruppe, tre av gruppene er sterkt uenige, mens minst to ligger i direkte krig med hverandre :ler:

Det er bare sånn vi er, tror jeg :roll:

dorian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

For å fortsette i Tusenfryd's poetiske metafor: "Som sol etter sommerregn....." :D :D :D

Beste innlegget jeg har lest her på lenge, Dorian-san. :lol:

Bra utspill, Cassie! :)

Lisa-Beth

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

oki, så det er ikke snakk om innvandrere kontra nordmenn, det er snakk om hvit kontra farget!?

Og det er selvfølgelig ikke noe rassistisk i det......? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei igjen.

Vel det er jo ikke like morsomt bestandig å være hvit innvandrer heller.

På min første skoledag begynte en av jentene å knise og kikke på meg i smug fordi hun syntes navnet mitt var så morsomt. Hovedgrunnen til dette tror jeg var rett og slett at hun ikke klarte å si navnet mitt. Du kan tenke deg selv at du er syv år, har mistet fortenene og skal si Cassandra.

Men ok det viser seg at de fleste av dere som har svart her er norske.

Hvorfor har ikke mørkhudede svart her????

Jeg vet at det er noen her inne og det ser også ut til at dere svarer på alt annet som har med rasisme å gjøre, så hvorfor ikke denne??????

Cassie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare hive meg på bølgen :ler::ler: kjekt å se et så gjennomtenkt innlegg i forhold til rasisme..................vi trenger flere som deg

dorian-san :D :D sånt gir håp for fremtiden

Klem fra Nita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...