Gå til innhold

Naturopplevelser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var ute og gikk tur med hunden i måneskinnet i romjula. Vi gikk på en vei som går over jorder og skog, og det var litt tåkete, men sikten var likevel så god at det gikk ganske bra å se uten hodelykt. På hjemoverturen så jeg to store skygger ute på det ene jordet som kom gående mot veien der vi gikk, nesten rett mot oss. Det var to store elger som kom ruslende i måneskinnet og tåka, utrolig flott. Jeg stoppet opp for å se på dem og da stoppet de også, og ble stående selv om jeg gikk videre, så de kom ikke nærmere. Litt dumt at jeg ikke fikk se dem på nærmere hold. Jeg tenkte også: "Er det folk? Nei, det er bare elg.". Det fikk meg til å lure på om jeg har bodd for lenge utenfor folkeskikken.

For noen år siden teltet jeg ved en øde vei litt ovenfor Lillehammer fordi jeg lette etter  hus i det området, og jeg og hunden lå litt i bilen og litt i teltet pga skiftende vær. En natt hoppet hunden min ut av bilen (hun lå bak i stasjonsvogna, fastbundet til bilen med luka åpen), satte avgårde så det rykket i hele bilen og satte så i en forferdelig gneldring. Jeg tenkte det kanskje var sau hun hadde sett men syns hun overreagerte litt. Noen dager etter kom det en mann og snakket med oss, han skulle på hytta si i nærheten og og kom for å slå av en prat og sjekke hvordan det gikk med oss. Han hadde spurt før om jeg ikke var redd for rovdyr der jeg lå, og jeg hadde bare blåst av han og fortalt at det rett og slett krydde med rovdyr der (not). Ikke spesielt bekymret med andre ord (jeg har virkelig aldri sett et stort rovdyr i frihet, og mener man er ganske heldig om man får oppleve det). Nå kunne han imidlertid fortelle meg at det var blitt sett bjørn bare noen kilometer unna der jeg lå, for bare et par dager siden..
På samme stedet så jeg også en elg som stod inne i skogen rett ved veien jeg og hunden gikk på. Den stod og holdt øye med oss og var ikke helt lett å se. Lurer på hvor mange dyr det egentlig er rundt oss som vi ikke legger merke til. De oppdager oss nok ofte før vi oppdager dem..

Flere fine naturopplevelser, noen som har? :) 

Anonymkode: 67db2...e98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...