AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #21 Skrevet 2. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: jeg skal ta kontakt med frivillighetssentralen, det er kanskje eneste sted jeg kan få hjelp, tror det er det mest riktigste her og nå. det har vært tøft mentalt å se hele løypa i denne prosessen, jeg har ikke visst arme råd hvordan få dette til, også opplever man seg presset økonomisk i tillegg, og har heller ikke noen jeg har kunne henvende meg til for å få hjelp. Dessuten jobber jeg i en veldig fysisk jobb og har ikke masse energi etter jobb, og er det noe som jeg trenger etter en jobb så er det komme til et ryddig og koselig hjem. Tror dere fikk frem smilet i meg nå. Anonymkode: ebeb1...181 Så godt å høre at du ser lysere på det Lykke til! Anonymkode: 6ab92...510
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #22 Skrevet 2. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva om du tar for deg en og en eske og går gjennom og bestemmer deg for hva som skal tas vare på og hva som skal kastes/gis bort, og sorterer både det som skal tas vare på og det som skal kastes/gis bort? Det holder om du går gjennom 1 eske på en kveld, og så tar du neste eske en annen kveld Anonymkode: 6ab92...510 jeg tipper det er hundre esker. Jeg har gjort det litt idag, men det er svært mentalt tøft. Jeg har flyttet de største tingene til boden, og forrige uke fikk jeg satt opp en hylle. Men det er svært mye tiltak som skal til for å komme i den modusen. Men som sagt så er det også en prosess når jeg ikke har bil å få kjørt noe vekk. Men jeg er der at det ikke er noe vei tilbake at det meste som kommer til å bli kastet det på bakgrunn at det viktigste er at hjemmet skal oppleves luftig og alle ting som skal være i leiligheten skal ha en oppbevaringskuff å være i. Alle ting jeg har skal få seg et "hjem" hvis ikke så blir det kastet. Blir det overflødig til slutt så blir alt kastet eller gitt bort. Anonymkode: ebeb1...181 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #23 Skrevet 2. januar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om noe av det du skal kaste etter at du har fått sortert, er klær, kan du levere det i Fretex sine dunker feks. Anonymkode: 6ab92...510 ja, en stor mengder kler blir gitt dit, det har jeg hatt i tankene. Anonymkode: ebeb1...181 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #24 Skrevet 2. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: jeg tipper det er hundre esker. Jeg har gjort det litt idag, men det er svært mentalt tøft. Jeg har flyttet de største tingene til boden, og forrige uke fikk jeg satt opp en hylle. Men det er svært mye tiltak som skal til for å komme i den modusen. Men som sagt så er det også en prosess når jeg ikke har bil å få kjørt noe vekk. Men jeg er der at det ikke er noe vei tilbake at det meste som kommer til å bli kastet det på bakgrunn at det viktigste er at hjemmet skal oppleves luftig og alle ting som skal være i leiligheten skal ha en oppbevaringskuff å være i. Alle ting jeg har skal få seg et "hjem" hvis ikke så blir det kastet. Blir det overflødig til slutt så blir alt kastet eller gitt bort. Anonymkode: ebeb1...181 Jeg forstår. Og jeg leste også at du har hardt fysisk arbeid på jobb, så det er fint at du velger å kontakte Frivilligsentralen. Anonymkode: 6ab92...510
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #25 Skrevet 2. januar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva om du tar for deg en og en eske og går gjennom og bestemmer deg for hva som skal tas vare på og hva som skal kastes/gis bort, og sorterer både det som skal tas vare på og det som skal kastes/gis bort? Det holder om du går gjennom 1 eske på en kveld, og så tar du neste eske en annen kveld Anonymkode: 6ab92...510 det ville gjort susen om jeg hadde en som kunne hjelpe meg der, fordi det er mentalt utfordrende å klare og få til alt alene, men jeg har fått tips jeg skal henvende meg til en organisasjon. Anonymkode: ebeb1...181 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #26 Skrevet 2. januar 2019 jeg kan tilføye jeg kjøpte i romjulen 3 kildesorterings søppelbøtter, så jeg har klart å tenke såpass, men det blir allikevel for overveldende til å holde fokus på at man skal klare å gjøre alt alene. Dessuten har jeg kjøpt for en stund tilbake kleshenger der jeg kan evt. henge alle klær som må i vaskemaskin, men det blir en oppfattende prosess for å holde fokus. Jeg har satt meg som et mål at jeg skal klare det innen en måned at alt skal være på plass. Deres styrke hjalp meg. Anonymkode: ebeb1...181 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #27 Skrevet 3. januar 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: jeg kan tilføye jeg kjøpte i romjulen 3 kildesorterings søppelbøtter, så jeg har klart å tenke såpass, men det blir allikevel for overveldende til å holde fokus på at man skal klare å gjøre alt alene. Dessuten har jeg kjøpt for en stund tilbake kleshenger der jeg kan evt. henge alle klær som må i vaskemaskin, men det blir en oppfattende prosess for å holde fokus. Jeg har satt meg som et mål at jeg skal klare det innen en måned at alt skal være på plass. Deres styrke hjalp meg. Anonymkode: ebeb1...181 Så bra! Lykke til! 🌹 Anonymkode: 6ab92...510
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #28 Skrevet 3. januar 2019 Forsøk å tenke at det ikke er travelt. Det er kanskje lurt å se om det er noe i leiligheten du kan flytte til boden, så dagliglivet blir enklere. Så kan du forsøke å gå løs på en og en kasse fra boden. Kast søppel (små mengder får du fint i vanlig søppel) og legg klær i fretex-boksen. Dersom det er noen veldig fine ting du ikke vil beholde kan du forsøke å legge dem ut til salgs på finn for å få inn ekstra penger. Resten fordeler du i to kasser der den ene er merket "behold" og den andre "gi bort". "Behold" kasser setter du tilbake i boden når de er fulle. Etterhvert må du lage et system så du lett finner de kassene som ikke er merket, f.esk kan du sette alle behold-kassene på den ene siden av boden. "Gi bort" kasser gir du bort til loppemarked, bruktbutikk el. Hvis det er mulig å fa slikt hentet gratis er det en god mulighet. Hvis ikke må du enten finne hjelp til å kjøre eller frakte tingene i mindre mengder med buss/sykkel. Det er også mulig å gi bort ting på finn.no eller i grupper på FB. Når du har fjernet alt unødvendig er det mye lettere å få system i boden. Da kan du kanskje faktisk gjøre en del av sorteringen i boden, så slipper du å bære alt opp og ned. Dersom du klarer å lage et godt system med merkede kasser og hyller vil det bli lettere å bruke boden til oppbevaring, så du slipper å fylle leiligheten med mer skuffer og skap enn nødvendig. Anonymkode: 50a40...522 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #29 Skrevet 3. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Forsøk å tenke at det ikke er travelt. Det er kanskje lurt å se om det er noe i leiligheten du kan flytte til boden, så dagliglivet blir enklere. Så kan du forsøke å gå løs på en og en kasse fra boden. Kast søppel (små mengder får du fint i vanlig søppel) og legg klær i fretex-boksen. Dersom det er noen veldig fine ting du ikke vil beholde kan du forsøke å legge dem ut til salgs på finn for å få inn ekstra penger. Resten fordeler du i to kasser der den ene er merket "behold" og den andre "gi bort". "Behold" kasser setter du tilbake i boden når de er fulle. Etterhvert må du lage et system så du lett finner de kassene som ikke er merket, f.esk kan du sette alle behold-kassene på den ene siden av boden. "Gi bort" kasser gir du bort til loppemarked, bruktbutikk el. Hvis det er mulig å fa slikt hentet gratis er det en god mulighet. Hvis ikke må du enten finne hjelp til å kjøre eller frakte tingene i mindre mengder med buss/sykkel. Det er også mulig å gi bort ting på finn.no eller i grupper på FB. Når du har fjernet alt unødvendig er det mye lettere å få system i boden. Da kan du kanskje faktisk gjøre en del av sorteringen i boden, så slipper du å bære alt opp og ned. Dersom du klarer å lage et godt system med merkede kasser og hyller vil det bli lettere å bruke boden til oppbevaring, så du slipper å fylle leiligheten med mer skuffer og skap enn nødvendig. Anonymkode: 50a40...522 for meg har det opplevde som at det er en propp som må løsne for å i det hele tatt komme igang, men det som har stoppet er at jeg ikke har hatt økonomi til å kjøpe akkurat det jeg trenger, samtidig så skal man lande når man flytter inn til en ny leilighet, men så har jeg innsett at jeg er helt alene, jeg har ikke noen jeg kan spørre om hjelp. Dermed har det blitt masse mørke tanker som har fått styrt meg, og har ikke sett noe lys i tunnelen, og hva skjer da, jo, man resignerer. Men jeg trenger først og fremst hyller og skuffer fordi det er mange bøker som ønsker å posere i hyllene og dessuten er det mange små dilldall som endelig ønsker å få et ordentlig hjem i skuffene enn å aldri bli sett og enda verre helt glemt. Anonymkode: ebeb1...181
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #30 Skrevet 4. januar 2019 trenger å finne startknappen, den er ute av drift nå. Anonymkode: ebeb1...181
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #31 Skrevet 4. januar 2019 Hva med å prøve å selge ting for en billig penge på finn eller Facebook? Anonymkode: e2042...8cf
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #32 Skrevet 5. januar 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva med å prøve å selge ting for en billig penge på finn eller Facebook? Anonymkode: e2042...8cf vanskelig å forklare, men jeg får det ikke til slik situasjonen er nå. Selger sporadisk større ting. Men det er vanskelig å få ordnet i stand hjemmet. Det fungerer bare ikke for meg. Anonymkode: ebeb1...181
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #33 Skrevet 18. februar 2019 Hvordan går det ts? Anonymkode: 6ab92...510
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #34 Skrevet 18. februar 2019 Se serien "Tidying up with Marie Kondo" på Netflix! Anonymkode: 5e793...b72 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #36 Skrevet 28. februar 2019 På 4.1.2019 den 21.53, AnonymBruker skrev: trenger å finne startknappen, den er ute av drift nå. Anonymkode: ebeb1...181 Har du vært i kontakt med Frivilligsentralen? Hva sa de? Anonymkode: 6ab92...510
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #37 Skrevet 28. februar 2019 På 18.2.2019 den 18.53, AnonymBruker skrev: Se serien "Tidying up with Marie Kondo" på Netflix! Anonymkode: 5e793...b72 Den serien er helt fantastisk! Anbefales virkelig! 😍 Anonymkode: 63080...b13 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå