Gå til innhold

innrede hjemmet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er utholdelig vanskelig å innrede hjemmet og få sortert alt av alle ting jeg har. Det er en et rent logistikk problem for meg. Det kan være at leiligheten jeg bor i, ikke  har kapasitet til å ha alle ting i  hjemmet. Men jeg har et bod som jeg disponerer, uansett det er ganske mye for et menneske å få sortert.

Hvem fikk du hjelp av når du flyttet til ny leilighet? hvor mye fikk dere gjort sammen når dere gikk løs sammen? 

Det er klart livskvalitet svekkes når det er sånt "rot" jeg har i hjemmet. 

Hvilke tips finnes det der ute? hvem kan jeg henvende meg til?

Anonymkode: ebeb1...181

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvem kan jeg henvende meg til?

Du kan spørre en venn, slektning eller bekjent om hjelp, eller du kan sette inn en annonse på Finn småjobber feks.

Anonymkode: 6ab92...510

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det er ganske mye for et menneske å få sortert.

Er mange av tingene dine usortert? Ble de ikke pakket i merkede esker før du flyttet fra forrige bosted?

Jeg ville begynt med å skrive en plan over hvilke ting som skal plasseres hvor, og få ting på plass. Har du forresten hyller fra gulv til tak i boden, og er boden tørr?

Evt gi bort ting du ikke trenger.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du nok skap-plass i leilligheten? Kanskje du trenger flere skap?
Er feks stue eller et soverom så stort at du kan bevilge deg å lage skyvedørsgarderobe på en hel vegg og ha oppbevaring der?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du legger ut en tegning av leiligheten, kan vi på KG sikkert hjelpe deg med forslag til passering av smarte oppbevaringsmøbler.

Sjekk også Ikeas oppbevaringssystem og oppbevaringsmøbler. De har mye smart :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Se innlegg nr 4 her: 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg hører at ingen av dere har hjulpet andre eller har fått hjelp av andre, da blir det et problem. Tror dere ikke forstår tankegangen og min henvendelse. les teksten det jeg skriver så blir det lettere for meg å høre andres historier, ikke at dere skal belære. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

1) Hvem fikk du hjelp av når du flyttet til ny leilighet? 2) hvor mye fikk dere gjort sammen når dere gikk løs sammen? 

1) Ingen

2) Jeg ryddet på plass det meste samme dag som jeg flyttet inn. Resten ble ryddet på plass i løpet av den første uken etter at jeg flyttet inn.

• Liker 1
Skrevet

Hva er det du egentlig spør om da? Hvordan du skal kvitte deg med ting og rydde? Du får vel bare ta tak i det, ett rom om gangen, og ikke gi deg før det rommet er "perfekt".

Jeg har skilt meg og flyttet for et par år siden. Da pakket jeg selv ned det jeg skulle ha med meg, og leide inn et flyttebyrå til all bæring og frakting. Jeg har nesten ingen "pynt" eller dilldall i hjemmet mitt, jeg hater nips. Har et par vaser jeg har fått i gave bare.

Gi vekk alt du kan klare deg uten. Vær streng med prioriteringene dine. "Men den er jo så fin" kan du si om bare en eller to ting, ikke mer. Alt annet kan du gi vekk eller selge på Finn  og Facebook. Det er mange lokale KJøp og Salgs-sider på Facebook for steder i hele landet.

• Liker 5
Skrevet

Kanskje ts lurer på hvordan man får gode oppbevaringsløsninger og hvordan man sorterer det man faktisk har så det blir enkelt å finne? Det er ikke alle problemer som løses ved å kaste ting....

Jeg driver å tenker ut gode løsninger for de haugene av ting vi har hjemme nå. Problemet er ikke at vi har ting, det er jo ting vi trenger og som er i bruk, problemet her er de dårlige oppbevaringsløsningene og jeg må gjøre noe med dette grunnleggende problemet før jeg får orden på resten. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

vanskelig å innrede hjemmet og få sortert alt av alle ting jeg har.

Hva om det meste får si egen hylle i et skap eller sin egen eske (som merkes) i boden?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

pengene stopper for at jeg kan "handle", jeg får ikke leid bil etc. for å få kastet ting. Det er det som stopper meg til å ta grep, jeg har prøvd å gjøre tiltak, men det stopper opp siden det er så "massive" mengder. Siden penger stopper for å "handle", så får jeg ikke kjøpt møbler som bidrar til det får "fjernet overflødig" dilldall, det er faktisk nødvendige ting som jeg trenger, men leiligheten er ikke massiv til å få sortert alt det jeg eier. Det er tøft mentalt å klare dette. Jeg vil gjerne få kastet det meste, det er ting jeg ikke har sett på lenge siden det er i kasser, og det som ligger i kassene har ikke noe sted å bli plassert. 

Jeg trenger iallfall bokhylle. Samt mange små og store skuffer der ting kan plasseres. Jeg hadde lett kommet i programmet der det er rot, fordi jeg er verken samler eller annet, men det stopper opp fordi jeg bor alene, og har ikke noen "hjelpere" som er tilgjengelig, og da vil man heller ikke mase siden dem er opptatte med sitt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos meg er det det som brukes ofte som plasseres i skap, og det som brukes sjelden (som feks julepynt) plasseres i esker i boden.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

pengene stopper for at jeg kan "handle", jeg får ikke leid bil etc. for å få kastet ting. Det er det som stopper meg til å ta grep, jeg har prøvd å gjøre tiltak, men det stopper opp siden det er så "massive" mengder. Siden penger stopper for å "handle", så får jeg ikke kjøpt møbler som bidrar til det får "fjernet overflødig" dilldall, det er faktisk nødvendige ting som jeg trenger, men leiligheten er ikke massiv til å få sortert alt det jeg eier. Det er tøft mentalt å klare dette. Jeg vil gjerne få kastet det meste, det er ting jeg ikke har sett på lenge siden det er i kasser, og det som ligger i kassene har ikke noe sted å bli plassert. 

Jeg trenger iallfall bokhylle. Samt mange små og store skuffer der ting kan plasseres. Jeg hadde lett kommet i programmet der det er rot, fordi jeg er verken samler eller annet, men det stopper opp fordi jeg bor alene, og har ikke noen "hjelpere" som er tilgjengelig, og da vil man heller ikke mase siden dem er opptatte med sitt. 

Ettersom du forteller at pengene og mangel på hjelpere stopper deg: Hvis du kontakter Frivilligsentralen  https://www.frivilligsentral.no/ der du bor, så yter de gratis hjelp. Det eneste du må betale for er drivstoffutgifter for kjøring (og ved bortkjøring av rask må du i tillegg betale det som det koster å kaste tingene på avfallsmottaket).
Man kan også spørre Frivilligsentralen om hjelp til sortering, rydding, bæring, vasking, hagearbeid osv

• Liker 2
Skrevet

Det første du kan gjøre er å lage deg et budsjett som skal dekke opp innkjøp av oppbevaringsmøbker (skap kommode, gjerne bruktfunn, loppis etc) og leie inn noen til å hjelpe deg få ting på tippen (det har jeg gjort selv, kjempegreit!). Du kan også sjekke med forskjellige loppemarkeder etc, de henter gjerne ting og loppemarkedsesongen er jo i anmarsj.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det blir til at du kontakter Frivilligsentralen for å få  hjelp, kan du også spørre de om de kan frakte møbler for deg dersom du velger å skaffe deg gratis hyller, kommoder etc gjennom Finn.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan også høre med Frivilligsentralen om en eller flere av de som jobber der kan hjelpe deg under hele prosessen, fra planlegging og til alt er ordnet. Til og med montering av hyller etc kan man få hjelp til, gratis gjennom de.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om noe av det du skal kaste etter at du har fått sortert, er klær, kan du levere det i Fretex sine dunker feks.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

, det er faktisk nødvendige ting som jeg trenger, men leiligheten er ikke massiv til å få sortert alt det jeg eier. Det er tøft mentalt å klare dette. Jeg vil gjerne få kastet det meste, det er ting jeg ikke har sett på lenge siden det er i kasser, og det som ligger i kassene har ikke noe sted å bli plassert.

Hva om du tar for deg en og en eske og går gjennom og bestemmer deg for hva som skal tas vare på og hva som skal kastes/gis bort, og sorterer både det som skal tas vare på og det som skal kastes/gis bort? Det holder om du går gjennom 1 eske på en kveld, og så tar du neste eske en annen kveld :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg skal ta kontakt med frivillighetssentralen, det er kanskje eneste sted jeg kan få hjelp, tror det er det mest riktigste her og nå. 

det har vært tøft mentalt å se hele løypa i denne prosessen,  jeg har ikke visst arme råd hvordan få dette til, også opplever man seg presset økonomisk i tillegg, og har heller ikke noen jeg har kunne henvende meg til for å få hjelp. 

Dessuten jobber jeg i en veldig fysisk jobb og har ikke masse energi etter jobb, og er det noe som jeg trenger etter en jobb så er det komme til et ryddig og koselig hjem. 

Tror dere fikk frem smilet i meg nå.

:) 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...