Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pusser tenner dag og kveld, bruker tanntråd og munnskyll men dårlig ånde får jeg uansett.

Kan ha pusset tennene på morningen, så en halvtime senere kjenner jeg at jeg har dårlig ånde igjen. Typen kommenterer det hele tiden, at det lukter fordervet av kjeften min haha.. Synes det er ubehagelig og vil selvfølgelig ikke ha det sånn:(

Noen som har opplevd det selv? Hva gjorde du da evnt for å fikse det?

Burde jeg bestille time hos fastlegen eller hos tannlegen? Hvem går man til når man har dårlig ånde liksom. Ifølge typen min lukter ånden min bæsj. 

Anonymkode: bd54e...2fc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være mandlene, men det kan også være tannkjøtt. 

Jeg ville begynt hos en av dem, veldig vanskelig å si. 

Anonymkode: be75c...477

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gått til fastlegen først, det er tross alt mye billigere. Kjipt å dra til tannlegen for å få vite at du må gå til fastlegen.

Anonymkode: e822f...3fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan være mandlene ja. Kommer det av og til hvite klumper ut av de? De lukter bæsj.. 

Noen får også dårlig ånde av melkeprodukter. 

Anonymkode: 35b14...e8f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det lukter bæsj kommer det sikkert fra magesekken. Moren min sin ånde lukter også bæsj. Og jeg tørr ikke å si det, for da sårer jeg henne. Gå til tannlege og lege. 

Anonymkode: a8a52...7dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det lukter bæsj kommer det sikkert fra magesekken. Moren min sin ånde lukter også bæsj. Og jeg tørr ikke å si det, for da sårer jeg henne. Gå til tannlege og lege. 

Anonymkode: a8a52...7dc

Jeg blir såret når typen nevner det, men bedre at han sier ifra slik at jeg blir OBS på det. Vil jo ikke ha det☺️

Anonymkode: bd54e...2fc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter også med dette. Ikke dårlig tannkjøtt, det er ikke selve munnhulen som lukter, det er mer et jevnt siv fra magen tror jeg. Har ikke mandler heller.  Lokket  er ikke tett mellom munnen og fordøyelsen, har jeg forska meg frem til ila noen år med prøv og feil. Tabletter som legger lokk på mageinnholdet som feks gaviscon kan hjelpe i perioder.

men puss og munnskyll har fint lite å si, munnen lukter fresh mens det stinker fra magen.

Anonymkode: 23008...e6e

AnonymBruker
Skrevet

Det som også kan hjelpe meg er å spise jevnt så det alltid er noe i magen. 

Skrevet

Har du noe som ligner dette hvis du klemmer på mandlene? 

Skrevet

Har du prøvd å pusse tungen? Eller bruke tungeskraper?

Skrevet

Tannstein? Merket en endring i lukt når jeg fikk noe mer av det en gang, men straks det var pusset bort hos tannlegen forsvann lukten også. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet også med slike gule klumper i mandlene opererte til slutt mandlene bort for å få slutt på problemet. Ellers sliter jeg litt med sure oppstøt som igjen har ført til at jeg kan få litt betent spiserør. Kan da av og til få litt blodsmak i munnen som jeg antar at også gir en forferdelig ånde. Jeg tar noe som heter esomeprazol eller pantoprazol (går under navn som somac og nexium) i perioder der jeg sliter, og unngår da at spiserøret blir betent. Fikk også et tips av fastlegen om å støtte opp med en planke på bena bak sengen så jeg ligger med litt helling, slik at ikke mageinnhold like lett siver opp i spiserøret. Er litt lubben og i følge legen vil det å gå ned i vekt kunne hjelpe på problemet.

Ellers gjelder det jo å ha god munnhygiene, noe det virker som du har hvis du pusser og bruker tanntråd jevnlig. Det er gjerne enkelte ting som har en tendens til å gi verre ånde enn annet, for eksempel husker jeg at sjokolade var festmåltid for mandlene, samt andre melkeholdige produkter med litt pasty konsistens. Baconsvorsnacks og nøtter kom vel på en god andreplass, mens ting med mye løk og hvitløk kan gi dårlig ånde da løksmaken ikke forsvinner helt ved første tannpuss.

Jeg synes Solidox frisk pust fungerer bedre mot dårlig ånde enn all annen tannkrem da den inneholder sink som visstnok tar knekken på illeluktende svovelforbindelser i munnen. Det finnes kanskje annen tannkrem som gjør samme nytte. Den koster en del mer enn det meste av tannkrem, men er den eneste jeg føler meg ordentlig fresh med. Har også pleid å skylle med klorhexidin/corsodyl tidligere, som er desinfiserende men sluttet litt med det igjen da det kan gi et gult belegg på tennene. Det er kanskje lurt å forhøre seg med lege om å bruke det da dette er mest tiltenkt midlertidig bruk når tannpuss ikke er mulig (f.eks. hvis man har trukket en tann, operert eller annet).

Anonymkode: c5b54...c43

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at du drikker for lite? Å drikke mye vann er viktig, drikk helst et glass med en gang du står opp før du spiser frokost, og drikk jevnlig gjennom hele dagen. Kutt ut kaffe, potetgull, snus og røyk. Spiser du mye bønner, erter, løk kan det også påvirke ånden. 
Hvis man er tørr i munnen fører det til høyere svovel produksjon, det fins tabletter og gel for munntørrhet og det var løsningen for meg til jeg lærte meg å drikke mer vann selv om jeg ikke var tørst :) sugetabletter i for eksempel rød eller gul fra rema kan også være en livsredder når du er rundt andre mennesker . ikke lakris men de søte frukt sukkertøyene

Anonymkode: 3c9f9...18d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter også med dette. Ikke dårlig tannkjøtt, det er ikke selve munnhulen som lukter, det er mer et jevnt siv fra magen tror jeg. Har ikke mandler heller.  Lokket  er ikke tett mellom munnen og fordøyelsen, har jeg forska meg frem til ila noen år med prøv og feil. Tabletter som legger lokk på mageinnholdet som feks gaviscon kan hjelpe i perioder.

men puss og munnskyll har fint lite å si, munnen lukter fresh mens det stinker fra magen.

Det er veldig sjeldent at dårlig ånde kommer fra magen. Er det folk som forteller deg at du har dårlig ånde? Jeg får fort vond smak i munnen og trodde i mange år jeg hadde dårlig ånde som kom fra magen. Jeg tok mandlene, men den vonde smaken forsvant ikke. Men viste seg å være vond smak, ikke lukt. Jeg bruker uansett mye tyggis/pastiller når jeg skal oppi trynet på folk, da jeg synes det er ubehagelig med den følelsen av at ånden min lukter. 

Anonymkode: 35b14...e8f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gått til tannlegen først.

Som regel kommer slike ting fra munn/hals, jeg tror det er mer sjelden at det kommer fra magen. Jeg har opplevd at det kommer fra magen selv, men da er det typisk når jeg har slanket meg, og det er mer aceton-lukt. Fortsatt ikke digg da..

Hvis det lukter råttent, så vil jeg heller vedde på at det enten er noe med tannkjøttet, en råtten tann eller mandelstein. 

Det er vanskelig å kjenne lukten av egen pust, men du kan jo prøve å ta en grundig runde med tanntråd og lukte på den etterpå? Det gir deg nyss om noe som evt. sitter mellom tennene. 

Anonymkode: 6f172...97b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det pga mandlene. Jeg gikk til fastlegen og fikk henvisning videre. Stryk fingeren din over mandlene, lukter det da? Gjør dette over tunga og tenner/tannkjøtt også. Da kjenner du hvor det kommer fra.

Anonymkode: 9cf34...795

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...