AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #1 Skrevet 1. januar 2019 Jeg er veldig glad i salt på maten, men det er jo ikke bra for kroppen. Liker pepper også. Men hvilke andre kryddere kan nan bruke i stedet for salt? Finnes jo mange gode, men ikke som "erstatter" salt. Anonymkode: d2b99...772 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #3 Skrevet 1. januar 2019 Noen retter kan man bruke ferskpresset sitron på, men det passer ikke på alt. Velg himalayasalt eller et rent havsalt og strø direkte på maten på tallerken istedenfor å salte hele retten i gryta. Jeg syns urtesalt smaker spesielt godt. Det hjelper også å ha tomat eller selleri i maten, da det smaker litt salt i seg selv. Anonymkode: 449ce...b97 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #4 Skrevet 1. januar 2019 Og behovet for salt kommer ofte av at man mangler mineralsalter, ikke bordsalt. Saltene finnes blant annet i i tomater, selleri, fennikkel, agurk, oliven, bladgrønt og sjøgrønnsaker. Et godt tips er å drikke sellerijuice, det vil redusere behovet for salt litt. Drikker man 1/2 liter på tom mage på morgenen blir fordøyelsen bedre også. Anonymkode: 449ce...b97
282_NaughtySpark Skrevet 1. januar 2019 #5 Skrevet 1. januar 2019 (endret) Seltin eller andre salterstatninger. Et gammelt "jungelord" er at salt er det som gjør at maten din smaker vondt når det IKKE er der. Endret 1. januar 2019 av 282_NaughtySpark 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #6 Skrevet 1. januar 2019 Reduser gradvis og bruk krydder/urter istedet. Jeg trenger aldri salte maten mer etter jeg redusere mer og mer på saltet. Ser venninner alltid tar ekstra salt når de er på besøk, eller når vi spiser ute. For meg smaker det nå salt nok 👍🏼😄 Anonymkode: 242b1...b89 3
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 1. januar 2019 #7 Skrevet 1. januar 2019 Jeg bruker ofte et krydder som heter Aromat, istedet for salt.
282_NaughtySpark Skrevet 1. januar 2019 #8 Skrevet 1. januar 2019 Just now, Catalina Culès said: Jeg bruker ofte et krydder som heter Aromat, istedet for salt. Det er det masse salt, og deilig MSG i 👍 11
FantasDick Skrevet 1. januar 2019 #9 Skrevet 1. januar 2019 Synes syre ofte reduserer behovet for salt i maten. Prøv det først og så ev litt salt på toppen. 1
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 1. januar 2019 #10 Skrevet 1. januar 2019 Akkurat nå, 282_NaughtySpark skrev: Det er det masse salt, og deilig MSG i 👍 Å, er det
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #11 Skrevet 1. januar 2019 Herbamare er en blanding av urter og salt. Det kan oppleves som at man trenger mindre salt når det er andre smaker også. Naturligvis går det an å lage sitt eget urtesalt også. Anonymkode: 59eb9...8e4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #12 Skrevet 1. januar 2019 tips til hvilke krydder som kan erstatte saltet: Hvit fisk: Varme krydder, som allehånde, pepper, anis, koriander, smaksatt pepper (sitron,lime) og chili. Rød fisk: Urter, peppervarianter, koriander Okse: Ingefær, chili, kanel, urter Vilt: Einebær, kanel, urter Kylling: Urter, ingefær , chili, spisskummen, koriander Grønnsaker: Spisskummen,urter, ingefær,chili Lam: Rosmarin, hvitløk, kanel, persille, ingefær https://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/Nordmenn-bruker-altfor-mye-salt-i-maten-Dette-bruker-Hanna-23-i-stedet-215638b.html Anonymkode: 51dcf...a6f 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #13 Skrevet 1. januar 2019 Det har med vane å gjøre, som med så mye annet. Bordsalt kan fint erstattes med urter, krydder og naturlige smakstilsetninger. For eksempel spisskummin, basilikum, oregano, kroiander, timian, rosmarin, hvitløk, løk, lime, sitron, chili og ingefær. https://www.vektklubb.no/artikkel/derfor-skriker-kroppen-etter-salt-23296225 Anonymkode: 51dcf...a6f 1
Gjest IommI Skrevet 1. januar 2019 #14 Skrevet 1. januar 2019 Sitron, pepperrot, chili, ingefær, diverse urter, grillet og tørket paprika, løk, stang selleri, hvitløk. Jeg bruker ofte sitron eller lime, i stedet for salt.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #15 Skrevet 1. januar 2019 13 minutter siden, Catalina Culès skrev: Jeg bruker ofte et krydder som heter Aromat, istedet for salt. Det er masse salt i aromat Anonymkode: 18975...b65 2
K.B. Skrevet 1. januar 2019 #16 Skrevet 1. januar 2019 Bare bullshit svar. Nei det er ikke noe krydder som kan erstatte salt, men du kan sagtens bruke andre krydder i tillegg for å få frem smak. Redselen for oversalting er litt hysteri, saltinntaket ditt skal være ganske ekstremt før det er skadelig. Salt får frem smaken i råvarene, det er derfor det brukes. 4
Djungelvrål Skrevet 1. januar 2019 #17 Skrevet 1. januar 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen retter kan man bruke ferskpresset sitron på, men det passer ikke på alt. Velg himalayasalt eller et rent havsalt og strø direkte på maten på tallerken istedenfor å salte hele retten i gryta. Jeg syns urtesalt smaker spesielt godt. Det hjelper også å ha tomat eller selleri i maten, da det smaker litt salt i seg selv. Anonymkode: 449ce...b97 Himalayasal og "rent" havsalt (vanlig bordsalt er havsalt) er like salt som vanlig kjøkkensalt. 6
Gjest IommI Skrevet 1. januar 2019 #18 Skrevet 1. januar 2019 (endret) 11 minutter siden, K.B. skrev: Bare bullshit svar. Nei det er ikke noe krydder som kan erstatte salt, men du kan sagtens bruke andre krydder i tillegg for å få frem smak. Redselen for oversalting er litt hysteri, saltinntaket ditt skal være ganske ekstremt før det er skadelig. Salt får frem smaken i råvarene, det er derfor det brukes. Nå innholder mange råvarer allerede masse salt, og de fleste får i seg for mye. Det gjør ingenting å redusere saltinntaket, vi bor tross alt i Norge ikke i Sahara. Endret 1. januar 2019 av IommI
Djungelvrål Skrevet 1. januar 2019 #19 Skrevet 1. januar 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: tips til hvilke krydder som kan erstatte saltet: Hvit fisk: Varme krydder, som allehånde, pepper, anis, koriander, smaksatt pepper (sitron,lime) og chili. Rød fisk: Urter, peppervarianter, koriander Okse: Ingefær, chili, kanel, urter Vilt: Einebær, kanel, urter Kylling: Urter, ingefær , chili, spisskummen, koriander Grønnsaker: Spisskummen,urter, ingefær,chili Lam: Rosmarin, hvitløk, kanel, persille, ingefær https://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/Nordmenn-bruker-altfor-mye-salt-i-maten-Dette-bruker-Hanna-23-i-stedet-215638b.html Anonymkode: 51dcf...a6f Ingen av disse krydderene erstatter salt. Salt der derimot med på forsterke smak på urter og krydder. Mange krydder er veldig smakløse alene uten salt.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #20 Skrevet 1. januar 2019 1 minutt siden, Peonjenta skrev: Himalayasal og "rent" havsalt (vanlig bordsalt er havsalt) er like salt som vanlig kjøkkensalt. Himalaya saltet er det mest forurensete saltet. Det er ikke sunnere eller bedre, slik som helsekostbutikkene påstår. Anonymkode: 3f617...785 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå