Gå til innhold

Israel eller Egypt

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hvordan temperaturen er i Israel i februar ?

16 grader i snitt denne måneden, det finner du vet å google temperaturer i Israel. Men det er jo et gjennomsnitt. Du kan være heldig og få godt over 20 grader den uken du skal være der, eller det kan være 10 grader :)  Rimelig tørt klima inne i middelhavet, men du slipper den ekstreme varmen om du skal oppleve landet!  Så alt før mai er egentlig meget bra.

Om sommeren ville jeg gått for en badeferie, for da er temperaturene ekstreme.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

hvorfor er det så masse  slike tåpelige mennesker? fy faen.. jævla nordmenn og den "jeg vil ha det trygt" holdningen. faen meg redd for alt. verdens kjedeligste mennesker. mamma er litt sånn. kunne liksom aldri, for det er større sjanser for å komme ut for noe her eller der..selv om foreldrene til venninnene mine dro..og mamma kom alltid med et kjedelig alternativ fordi "der er det garantert trygt". karismaløst ass..

Anonymkode: e0611...60b

Det er faktisk heller typisk nordmenn å drite i at det ikke er trygt.. og, mamma-issues much..?

Anonymkode: 695c4...a19

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres fantastisk ut. blir nok Israel ja :)

Planlegg turen! Ellers får du veldig lite ut av den. Bare å spørre om det er noen :) Jeg har stort sett reist over hele området, har vært inne på vestbredden også, men det krever mye planlegging og kan innebære en større risiko. For førte gangs reise, en uke i vinterferien ville jeg valgt Jerusalem, og tatt en tur til Dødehavet, eventuelt buss ned til Tel Aviv og sett litt der også, transport er latterlig billig i Israel, bare skygg unna sabbaten, altså lørdagen. Da stenges det meste ned.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk heller typisk nordmenn å drite i at det ikke er trygt.. og, mamma-issues much..?

Anonymkode: 695c4...a19

absolutt ikke. 
Synes folk er forferdelig opphengt i trygghet. kanskje ikke så rart..den trygge boblen vi lever i.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ehm. Du er ikke garantert å havne i problemer, men du er garantert å måtte ta forholdsregler for å unngå det. Ville dermed heller dratt til et mindre konfliktfylt land. Masse fint å oppleve andre, tryggere steder!

Har du vært der? Hvorfor uttaler du deg om dette, når du åpenbart ikke kan noe om dette her? Si meg land som er helt trygge? De finnes ikke, terror kan dukke opp over alt når du minst venter det. Israel har kontroll på dette nå, i stor grad iallefall. Så det er rimelig trygt. Palestinerne driver med knivstikking og andre terroraktiviteter i små skala ja! Men det er stort sett alltid rettet mot politi, sikkerhetsvakter, soldater og nybyggere. De ønsker ikke å skade turister! De er like avhengig av disse som Israel er.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Var i Egypt i oktober/november. Ble positivt overrasket, hyggelige folk. Bortsett fra egyptiske selgere som er syyykt innpåslitne, de går foran deg og lar deg ikke passere osv. Veldig slitsomt. 

Vi var i sharm el sheik 1 uke og siste dagen dro vi til cairo for å se pyramidene. Ikke noe negativt bortsett fra at det et mye sleipe folk. 

Det å dra til Kairo er ikke anbefalt mener jeg å ha lest. Nå var det for noen dager siden en bombe som gikk av rett ved pyramidene 

Anonymkode: ebee8...56b

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Duftavsommerregn skrev:

Planlegg turen! Ellers får du veldig lite ut av den. Bare å spørre om det er noen :) Jeg har stort sett reist over hele området, har vært inne på vestbredden også, men det krever mye planlegging og kan innebære en større risiko. For førte gangs reise, en uke i vinterferien ville jeg valgt Jerusalem, og tatt en tur til Dødehavet, eventuelt buss ned til Tel Aviv og sett litt der også, transport er latterlig billig i Israel, bare skygg unna sabbaten, altså lørdagen. Da stenges det meste ned.

Er synagogene åpne for turister ?

Anonymkode: 058a0...fb6

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

hvorfor er det så masse  slike tåpelige mennesker? fy faen.. jævla nordmenn og den "jeg vil ha det trygt" holdningen. faen meg redd for alt. verdens kjedeligste mennesker. mamma er litt sånn. kunne liksom aldri, for det er større sjanser for å komme ut for noe her eller der..selv om foreldrene til venninnene mine dro..og mamma kom alltid med et kjedelig alternativ fordi "der er det garantert trygt". karismaløst ass..

Er du vedig ung?

Det er vel ofte heller omvendt at godtroende nordmenn ikke forstår at enkelte land ikke er like trygge som Norge, gjør som de vil og, havner i problemer på grunn av det?

Og det jeg lurer mest på; hva har dette med karisma å gjøre? :vetikke:

Anonymkode: 99a8b...b77

• Liker 4
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er synagogene åpne for turister ?

Både ja og nei! Skal du inn i en av synagogene må du bruke lokal guide, det gjorde jeg. Koster noen kr, men du må også finne den rette. Google dette på nettet,jeg traff en lokal guide i Jerusalem, men jeg var der en god stund, og kunne sjekke dette ut. Davids Tomb kommer du inn i uten noen problemer, men det er en "turist"magnet :) 

Et godt tips, like ved inngangen til Jaffa Gate, kan du betale en liten sum, så kan du gå på Jerusalems murer! En fantastisk tur! Koster 30 norske kroner. Der kan du gå på murene nesten til du kommer ned til klagemuren.

Du må alltid vise respekt når man går rundt på alle "hellige" steder, gjør man dette smiler og holder seg rolig kommer man aldri borti noe bråk. Skal du vandre rundt i Jerusalem må du ikke gå i kortebukse. Knebukse og en skikkelig T skjorte går over alt. Tur ned til Getsemane og Kedrondalen, som gå opp igjen på Oljeberget med en helt fantastisk utsikt over Jerusalem er obligatorisk. Det beste verktøyet du trenger i kofferten er noen gode "joggesko" for her får du slitt "gummi" ;) 

Endret av Duftavsommerregn
  • Liker 2
Skrevet

Det er også mye mer du kan se, men dette finner du lett på nettet, gravkirken, markeder, klagemuren, ja det er utallige severdigheter bare i Jerusalem! Så planlegg alltid om dere reiser hit! Og velg ut det dere vil se, gjerne med guide i gamlebyen, men det er det samme som at man blir dradd igjennom alle turistmagnetene :) På det verste tidspunktene :) 

Jeg elsker å lese meg opp på reisemålet selv, og selv "guide" meg rundt. Men det er tidkrevende.

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte å reise enten til Israel eller Egypt i vinterferien. Hvem anbefaller dere og hvorfor, hvordan er temepraturen i februar?

Hvis det er sydenferie du først og fremst er ute etter så er det vel strengt tatt kun to reelle alternativer så tidlig på året. Eliat (Israels eneste by mot Rødehavet) eller Sharm el Sheik på Sinai halvøya. Er ikke så veldig varmt i Middelhavet i februar vanligvis. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Kjetil E skrev:

Hvis det er sydenferie du først og fremst er ute etter så er det vel strengt tatt kun to reelle alternativer så tidlig på året. Eliat (Israels eneste by mot Rødehavet) eller Sharm el Sheik på Sinai halvøya. Er ikke så veldig varmt i Middelhavet i februar vanligvis. 

Nei, det er mer en kulturell ferie.

AnonymBruker
Skrevet
20 hours ago, Duftavsommerregn said:

Urettferdighet råder over alt,så å skylde dette på Israel og si at den kampen er mer uetisk en andre er helt latterlig.

Jeg har ikke sagt et kløyva ord om at det ikke er andre konflikter på kloden som er like ille eller verre, så den stråmannen kan du stikke et sted sola ikke skinner.

Selvfølgelig er det Israel som er skyld i situasjonen. Det er de som er den klart overlegne part. Det er hinsides rasisme det opplegget de holder på med mot palestinerne.

Boikott Israel og dra i hvertfall ikke på ferie der.

Anonymkode: f85da...87a

Skrevet (endret)

Var kun på dagstur til Israel da vi var i Jordan i januar 2015(var syd i landet).. Da var det temp på 25-30 grader. Helt herlig. Sola oss og badet i Rødehavet..(litt kaldt). Syntes ikke noen var hyggelige i Israel. Aldri følt meg så oversett. Ingen smilte til oss. Svarte nesten ikke om vi spurte noe. Sa hverken hei eller hadet på butikkene etc. 

Har vært 2 mnd i Egypt. Fra Alexandria gjennom Giza og ned til Hurghada med bil. 

Giza ligger rett utenfor byen ja, det er riktig. Men er fortsatt ganske «ørken-aktig». Sfinxen liten? Det syntes jeg ikke. Å oppleve dette, var en av mine aller største opplevelser hittil.. 

Maten i Egypt er god og folkene maste overraskende lite. Mye verre i Tunisia og Jordan vil jeg påstå.  Jeg kan en del arabisk (så jeg har lært mye av de sosiale kodene).

Jeg avviser de ved å ikke svare de, og går også med solbriller for å ikke få øyenkontakt. Funker veldig :)  

For meg hadde det blitt Egypt :)

Endret av Absurdah
AnonymBruker
Skrevet

Israel. Det er mye tryggere.

Anonymkode: 062a8...9b9

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke sagt et kløyva ord om at det ikke er andre konflikter på kloden som er like ille eller verre, så den stråmannen kan du stikke et sted sola ikke skinner.

Selvfølgelig er det Israel som er skyld i situasjonen. Det er de som er den klart overlegne part. Det er hinsides rasisme det opplegget de holder på med mot palestinerne.

Det må du gjerne mene, du kan ikke være riktig skrudd sammen. Russland med sine konflikter! Kina, USA ! Hvem er den sterke part der? Rasisme? Palestinerne er arabere, altså jødene sitt broderfolk. Har reist rundt i hele dette landet, det finnes ikke rasisme der. Når palestinerne dreper jøder, er det fordi de vil ha mer land og fører en "krig". Rasisme finnes ikke, det er antisemittisme som er noe helt annet en rasisme. De aller fleste arabere og jøder er like hvit som deg og meg.

Så dra dette inn i et reiseforum er ganske skrudd egentlig.

• Liker 2
Skrevet (endret)
5 timer siden, Absurdah skrev:

Var kun på dagstur til Israel da vi var i Jordan i januar 2015(var syd i landet).. Da var det temp på 25-30 grader. Helt herlig. Sola oss og badet i Rødehavet..(litt kaldt). Syntes ikke noen var hyggelige i Israel. Aldri følt meg så oversett. Ingen smilte til oss. Svarte nesten ikke om vi spurte noe. Sa hverken hei eller hadet på butikkene etc. 

Da har du ikke vært i Israel, men i Eilat? Det er bare en bitteliten del av dette landet. Et turiststed og badested. Ligger "midt" ute i ørkenen og er egentlig et lite isolert sted. Jeg har vært der også, stakk bare innom. Dette stedet er ikke noe som tiltaler meg. Skal man til Israel er det i Judeas fjell som Jerusalem, Dødehavet, Genesaretsjøen, Nord Israel og byene langs middelhavet som virkelig har de store historiske opplevelsene. Nazareth blant annet. Tel Aviv er jo rene perlen! Her er det alt fra moderne byliv med barer, utesteder, shopping og bading virkelig stort. Ikke i februar med badingen da :) 

Har bare positive ting å si om både palestinere og Israelere der jeg har reist iallefall, noen unntak finnes helt sikkert, men det gjør det også i London, Paris og Berlin.

Men som sagt Jerusalem og områdene rundt kan man reise til mange ganger, og allikevel ikke få sett alt, et sted i verden med et enormt historisk sus.

Endret av Duftavsommerregn
  • Liker 2
Skrevet

Jeriko er også et flott historisk sted, men da må man inn på Vestbredden. Da må man over "grensen" streng kontroll her både inn og ut. Da må du finne en guide som frakter deg rundt. Leiebil kan man bare glemme om man skal inn på vestbredden, iallefall med Israelske skilt. Du får bare ikke komme inn dit lenger. Risikoen for hendelser ville være stor. Men de aller fleste kjører bare rett forbi denne flotte byen på veien mot Dødehavet fra Jerusalem på grunn av den konflikten som vestbredden inngår i.

AnonymBruker
Skrevet

Vært i Egypt, aldri mer!!! Ikke vært Israel, men de jeg kjenner som har vært der er veldig fornøyd, men les om kultur og skikker, og det er sef endel kontroller 

Anonymkode: 66d32...22f

Skrevet

Til slutt her :) Grensekontrollen inn i Israel via lufthavnen er streng!  Har aldri opplevd problemer der, for det går rimelig raskt egentlig. Men de stiller noen spørsmål stort sett. Bare svar på disse sannferdig så glir man rett igjennom om du da ikke har ting på rullebladet ditt som aktivist :)  Da blir du virkelig spurt ut og kontrollert. Nekter du å svare blir det retur til Norge på første ledige avgang på egen regning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...