AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #1 Skrevet 30. desember 2018 Inspirert av en annen tråd. Håper på å få noen seriøse svar. Dette er helt uslyldige spørsmål jeg virkelkg lurer på, og håper ingen tar seg nær og blir fornærma av dem. Det er et par ting jeg lurer på når det kommer til veganisme (er det et ord...? 😂). Vegan diett som skal være «ren og naturlig». Ofte må de som går på en slik diett ha tilsetning av næringsstoffer siden de får det ikke inn via kosten. Men hvorfor er det mer naturlig å spise kunstige næringsstoffer enn å spise det man finner i naturen? Ja altså de man finner naturlig gjennom dyr i naturen. En ting som og alltid har plaget meg, hvorfor skal alltid vegansk kjøtterstatterprodukter alltid være «kjøtt». Altså må man få ikke-kjøtt til å se ut som kjøtt? Er ikke litt av poenget at man skal spise «grønt» og ikke kjøtt? Hvorfor skal alt se ut som, og ikke minst alt ha en kjøttsmak, uten at det er kjøtt? For meg virker det veldig ulogisk... Anonymkode: 39111...f87 7
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #2 Skrevet 30. desember 2018 F.eks så er jo melk tilsatt store mengder jod i kuas kost. Veganere tar da ofte den tilsetningen direkte uten å gå gjennom kuas fordøyelsessystem. Samme med Vitamin D, som er tilsatt melka og smør på meieriet.. Men de fleste veganere jeg kjenner har så god kunnskap på kosthold at de får i seg de de trenger gjennom næringsrik og variert mat. Så det er nok et litt feil bilde som blir framstilt, faktisk så er det flere «slappe rødt kjøtt, cola og grandis-spisere» der ute som har et mye større behov for kosttilskudd enn veganere. Veganere er rett og slett blitt en veldig opplyst liten (voksende) gjeng. Er selv ikke veganer. Anonymkode: 52912...138 6
Thyra Skrevet 30. desember 2018 #3 Skrevet 30. desember 2018 Å være veganer handler vel ikke først og fremst om å være naturlig? Animalske produkter er jo også "naturlige". Å være veganer handler om å kun spise plantebasert. Og hvorfor skulle det plage deg at veganere har kjøtterstatninger? Jeg er ikke veganer selv. 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #4 Skrevet 30. desember 2018 Selv spiser jeg ikke kjøtt, men synes kjøtt smaker veldig godt. Velger likevel å la være fordi jeg tenker på og bryr meg om dyr og deres lidelser. Så innimellom kjøper jeg meg kjøtterstatninger, som vegetarburgere. De er jo enkelt og smaker godt. Synes det er rart at du lar deg plage av det? Nesten så jeg får lyst til å spørre deg om hvorfor? Hvorfor plages du av det? Anonymkode: 52912...138 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #5 Skrevet 30. desember 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: F.eks så er jo melk tilsatt store mengder jod i kuas kost. Veganere tar da ofte den tilsetningen direkte uten å gå gjennom kuas fordøyelsessystem. Samme med Vitamin D, som er tilsatt melka og smør på meieriet.. Men de fleste veganere jeg kjenner har så god kunnskap på kosthold at de får i seg de de trenger gjennom næringsrik og variert mat. Så det er nok et litt feil bilde som blir framstilt, faktisk så er det flere «slappe rødt kjøtt, cola og grandis-spisere» der ute som har et mye større behov for kosttilskudd enn veganere. Veganere er rett og slett blitt en veldig opplyst liten (voksende) gjeng. Er selv ikke veganer. Anonymkode: 52912...138 16 minutter siden, Thyra skrev: Å være veganer handler vel ikke først og fremst om å være naturlig? Animalske produkter er jo også "naturlige". Å være veganer handler om å kun spise plantebasert. Og hvorfor skulle det plage deg at veganere har kjøtterstatninger? Jeg er ikke veganer selv. Er bare det jeg har hørt fra andre at vegansk diett er «ren og naturlig», er og dem som ofte skriker om e-stoffer og andre tilsetningsstoffer i maten. Er derfor jeg spør. Som sagt et helt uskyldig spørsmål om hvorfor de godtar kunstige tilsetningsstoffer i form av vitaminer og slikt men det blir ramaskrik når det står e-nummeret til sitronsyre 😅 bare jeg som genuint er interessert i å høre svaret å få oppklart litt Det plager ikke meg at det finnes kjøtterstatning. Da missforsto du helt det jeg skrev. Spørs plet er hvorfor, når de ikke ønsker å spise kjøtt, skal plent kjøtterstatningen se ut som en biff? Hvorfor skal alt av erstatninger se ut som ekte kjøtt, ha smak som kjøtt men ikke være kjøtt? Igjen et helt uskyldig oppriktig spørsmål.er en grunn til at jeg tok denne anonymt, for forventet kanskje litt negativ tilbakemelding. Men helt uskyldige spørsmål som jeg skulle likt å hatt et svar på. Å spørre face to face er ikke akuelt da de veganere jeg kjenner blir krenka av det aller minste blikket de kan få 😅 Anonymkode: 39111...f87 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #6 Skrevet 30. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selv spiser jeg ikke kjøtt, men synes kjøtt smaker veldig godt. Velger likevel å la være fordi jeg tenker på og bryr meg om dyr og deres lidelser. Så innimellom kjøper jeg meg kjøtterstatninger, som vegetarburgere. De er jo enkelt og smaker godt. Synes det er rart at du lar deg plage av det? Nesten så jeg får lyst til å spørre deg om hvorfor? Hvorfor plages du av det? Anonymkode: 52912...138 Jeg plages ikke. Kanskje jeg virkelig burde ordlagt meg på en annen måte. To stk nå som føler at det plager meg. Blir ikke plaget, er bare oppriktig interesset i å høre grunnen til at kjøtterstatningsproduktene skal se ut som og smake som kjøtt? Hvorfor skal tofuen se ut som en biff, smake som biff, men ikke være biff? Helt uskyldig spørsmål. Men som jeg genuint lurer på Igjen plager meg ikke, jeg bryr meg ganske lite sån om det, men funderer alltid på det i matbutikken når jeg går forbi produkter. Det er ikke kjøtt, men skal se ut som kjøtt... 🤔 Anonymkode: 39111...f87 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #7 Skrevet 30. desember 2018 Nå vet jeg ikke om veganere faktisk trenger B12 mere enn kjøttspisere, for jeg hører veldig ofte om kjøttspisere som også har B12-mangel. Så vidt jeg vet er dette det eneste de snakker om at man må ha i tillegg? Om det er sant vet jeg ikke, og om det er mere man liksom må tilsette tror jeg at det er mye myter. Grunnen til at man vil ha kjøttlignende produkter er at man er vokst opp på kjøtt, og det er vanskelig å endre kostholdet så radikalt fra hva man er oppvokst med. Anonymkode: 7cd4e...b31
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #8 Skrevet 30. desember 2018 Men hvilke vegetarretter ser ut som biff egentlig? Eller bacon? Eller pinnekjøtt? Aldri sett noe av det. Men sett det formet som pølse, er vel praktisk, så passer det inn i et pølsebrød? Og hamburger er jo bare en rund, flat form? Er vel en praktisk og grei form det og, så passer vegetarburgeren inn i burgerbrødet? Vegetarkjøttdeig finnes jo, og det er vel og mer praktisk enn for å «herme» etter kjøtt? Da kan det lett brukes på pizza, hakkes med løk f. eks? Så mye handler nok mer om det anvendige enn å absolutt «herme» etter kjøtt. F.eks snakker jo ingen om at fiskeprodukter alltid blir framstilt som kjøtt? Men man lager jo fiskeboller som ligner kjøttboller, fiskekaker som ligner kjøttkaker, fiskeburgere som ligner hamburgere osv😊 Anonymkode: 52912...138 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #9 Skrevet 30. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Inspirert av en annen tråd. Håper på å få noen seriøse svar. Dette er helt uslyldige spørsmål jeg virkelkg lurer på, og håper ingen tar seg nær og blir fornærma av dem. Det er et par ting jeg lurer på når det kommer til veganisme (er det et ord...? 😂). Vegan diett som skal være «ren og naturlig». Ofte må de som går på en slik diett ha tilsetning av næringsstoffer siden de får det ikke inn via kosten. Men hvorfor er det mer naturlig å spise kunstige næringsstoffer enn å spise det man finner i naturen? Ja altså de man finner naturlig gjennom dyr i naturen. En ting som og alltid har plaget meg, hvorfor skal alltid vegansk kjøtterstatterprodukter alltid være «kjøtt». Altså må man få ikke-kjøtt til å se ut som kjøtt? Er ikke litt av poenget at man skal spise «grønt» og ikke kjøtt? Hvorfor skal alt se ut som, og ikke minst alt ha en kjøttsmak, uten at det er kjøtt? For meg virker det veldig ulogisk... Anonymkode: 39111...f87 Veganisme er et livsyn og handler om dyrene,og har ingen ting med å spise rent å gjøre. Det er et tilskudd vi MÅ ta og det er b12,og hvis du tror kjøttetere får i seg vitaminer naturlig via animalske produkter må du tro om igjen. Dyrefôr er tilsatt mineraler og vitaminer,og det samme gjelder meieriprodukter. Og nei poenget er ikke å spise grønt. Poenget er å ikke spise dyr,derfor kjøtterstatninger. Folk blir ikke veganere fordi de ikke liker smaken av kjøtt. Fasongen handler om logikk. Hvorfor lage firkanta veganske burgere når burgerbrødet er rundt. Anonymkode: f0b01...455 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #10 Skrevet 30. desember 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå vet jeg ikke om veganere faktisk trenger B12 mere enn kjøttspisere, for jeg hører veldig ofte om kjøttspisere som også har B12-mangel. Så vidt jeg vet er dette det eneste de snakker om at man må ha i tillegg? Om det er sant vet jeg ikke, og om det er mere man liksom må tilsette tror jeg at det er mye myter. Grunnen til at man vil ha kjøttlignende produkter er at man er vokst opp på kjøtt, og det er vanskelig å endre kostholdet så radikalt fra hva man er oppvokst med. Anonymkode: 7cd4e...b31 Du kan lese om b12 her: https://nhi.no/sykdommer/blod/anemier/vitamin-b12-mangel/ De som får i seg kjøtt, fisk, egg, melk... ja en normal mengde med dette burde ikke ha noen mangler, men det finnes dem som har tarmproblemer som kan skape mangel på det Anonymkode: 39111...f87
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #11 Skrevet 30. desember 2018 Nå er ikke jeg veganer. Men spiser en del vegansk, men jeg bruker mye grønnsaker og linser. Og en vegetarburger, i hvert fall de jeg kjøper smaker ikke kjøtt. Men skal vi på sommeren grille på stranda med andre på engangsgriller, så er det veldig lett med en vegetarburger. Anonymkode: e0a33...299 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #12 Skrevet 30. desember 2018 Jeg er vegetarianer og for meg handler ikke det om å spise rent. Ikke at det er noe negativt at det blir noe mer "rent", men jeg er ikke motivert av det. At mange kjøtterstatninger skal ligne på kjøtt synes jeg er litt rart. Regner med det er for å selge til et større marked - men at veggispølser for eksempel har sånn "vi har laget pølser av tarm"-mønster på endene er utrolig merkelig 😑 Og for meg frister det mindre av den grunn. Anonymkode: 01276...99b 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #13 Skrevet 30. desember 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvilke vegetarretter ser ut som biff egentlig? Eller bacon? Eller pinnekjøtt? Aldri sett noe av det. Men sett det formet som pølse, er vel praktisk, så passer det inn i et pølsebrød? Og hamburger er jo bare en rund, flat form? Er vel en praktisk og grei form det og, så passer vegetarburgeren inn i burgerbrødet? Vegetarkjøttdeig finnes jo, og det er vel og mer praktisk enn for å «herme» etter kjøtt? Da kan det lett brukes på pizza, hakkes med løk f. eks? Så mye handler nok mer om det anvendige enn å absolutt «herme» etter kjøtt. F.eks snakker jo ingen om at fiskeprodukter alltid blir framstilt som kjøtt? Men man lager jo fiskeboller som ligner kjøttboller, fiskekaker som ligner kjøttkaker, fiskeburgere som ligner hamburgere osv😊 Anonymkode: 52912...138 Det er kanskje rett og slett pga, det er enkle praktiske former. Men kjøttdeig, kjøttboller, kjøttkaker, burger... Oppfatningen min blir et de plent skal få det til å «se ut som det normale», og derfor herme etter kjøttprodukter. Men kanskje bare rett og slett praktisk 🤔 (det er slike svar som er grunnen til at jeg spurte ) Men her har du biff: https://lovingitvegan.com/vegan-steak/ Er jo slike ting som gjør at jeg spør: hvorfor skal det plent se ut som biff? Du har og vegan bacon: https://www.theedgyveg.com/2016/05/30/vegan-bacon-make-vegan-bacon-using-rice-paper/ Anonymkode: 39111...f87
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #14 Skrevet 30. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er vegetarianer og for meg handler ikke det om å spise rent. Ikke at det er noe negativt at det blir noe mer "rent", men jeg er ikke motivert av det. At mange kjøtterstatninger skal ligne på kjøtt synes jeg er litt rart. Regner med det er for å selge til et større marked - men at veggispølser for eksempel har sånn "vi har laget pølser av tarm"-mønster på endene er utrolig merkelig 😑 Og for meg frister det mindre av den grunn. Anonymkode: 01276...99b Synes dette er flott å høre. Jeg kunne aldri selv valgt bort animalske produkter (elsker blant annet melk!). Men jeg tror jeg hadde hatt litt samme tanker som dette. Kanskje derfor jeg selv stusser på det. Kan ikke en gulerot bare få være en gulerot 😂 Anonymkode: 39111...f87
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #15 Skrevet 30. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes dette er flott å høre. Jeg kunne aldri selv valgt bort animalske produkter (elsker blant annet melk!). Men jeg tror jeg hadde hatt litt samme tanker som dette. Kanskje derfor jeg selv stusser på det. Kan ikke en gulerot bare få være en gulerot 😂 Anonymkode: 39111...f87 Nå velges det ikke bort fordi man ikke liker det,men fordi vi innser at våre smaksløker ikke er viktigere enn et annet individ. Nå er det forkant nøye hvorfor kjøtterstatninger finnes,og nå er det ikke sånn at kjøtt produktene ligner på sin naturlige form heller. Anonymkode: f0b01...455 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #16 Skrevet 4. januar 2019 Kjøtterstatninger minner om kjøtt fordi det er en del av vår biologi å ha lyst på kjøtt, dette fordi kjøtt er det mest nærngsrike fødevaren i hele vår evolusjonshistorie. Frivillig veganisme er i all hovedsak et urbant industrialfenomen. Veganisme som ideologi er basert på en naiv virkelighetsoppfatning og manglende forståelse av hvordan økosystemer og jordbruk fungerer. Derfor er det vanskelig å finne noen valide argumenter for denne. Anonymkode: 74ff2...5ff 1
Paprika91 Skrevet 5. januar 2019 #17 Skrevet 5. januar 2019 On 12/30/2018 at 7:33 PM, AnonymBruker said: Men hvorfor er det mer naturlig å spise kunstige næringsstoffer enn å spise det man finner i naturen? Hvorfor må kjøttspisere putte jod i fôret til kua slik at den får jod i melka?= dette er en omvei Hvorfor spise fisk når du kan få omega 3 direkte fra alger? = fisken har omega 3 i seg fordi den spiser mikroalger, og det er mikroalger som er kilden til omega 3 B12: dette MÅ alle veganere ta. Når det er sagt så er du ikke beskyttet mot B12 mangel selv om du spiser animalske produkter da opptaket i stor grad er avhengig av tarmfunksjon. Fordøyelsen av B12 starter i magesekken, og her spiller magesyren en viktig rolle for å frigjøre det fra maten. Deretter blir B12 bundet og tatt opp i kroppen. Dette skjer i nedre del av tynntarmen. Grupper som eldre, kronisk syke (crohns osv), veggiser og folk som går på spesielle medisiner som nedsetter opptak er utsatt for B12-mangel. Vitamin D : Dette anbefales at alle nordmenn tar gjennom vinteråret pga sola, uavhengig av kosthold. Konklusjon: det meste finnes i naturen. Maten veggiser spiser finnes i naturen. Det er likevel ikke perfekt, dette gjelder alle kosthold, da mangelsykdommer kan skje de fleste. B12 er det eneste du ikke kan få som veganer, men samtidig så er det mye annet du får (for min egen del: god samvittighet, høy følelse av verdighet, matglede, god mage, god helse). On 12/30/2018 at 7:33 PM, AnonymBruker said: En ting som og alltid har plaget meg, hvorfor skal alltid vegansk kjøtterstatterprodukter alltid være «kjøtt». Altså må man få ikke-kjøtt til å se ut som kjøtt? Er ikke litt av poenget at man skal spise «grønt» og ikke kjøtt? Hvorfor skal alt se ut som, og ikke minst alt ha en kjøttsmak, uten at det er kjøtt? Hvorfor må kjøttspisere endre kjøttet både i form og smak slik at det ikke ligner på kjøtt? Pølser+burger+kjøttboller osv = FORMER. Jeg har aldri sett en kylling ligne på en nugget. Jeg har aldri sett en gris ligne på en pølse. Jeg har aldri sett en ku ligne på en burger eller dyr med utsende som et pålegg. Jeg har aldri sett en slakter ta ut kjøttdeig fra oksenPoenget mitt er at det meste kjøttet som folk spiser ikke ligner kjøtt det heller.. Dette glemmer gjerne de fleste. I tillegg kutter mange kjøttet av etiske/bevisste valg da man får kunnskap om hvordan kostvalg påvirker (kloden, dyra, fremtidig generasjoner, egen helse).. Dette betyr ikke at de slutter å like pølse oden type enkel mat. Alle syns det er fint å gjøre det enkelt av og til. Dette behovet for "enkelthet" forsvinner ikke når du blir veggis. Når det er sagt så mener jeg man ikke skal anse kjøtterstatninger som fast innslag i daglig kost. Akkurat som i kjøttis-verden. Slike produkter bør anses som "unntak". Jeg prøver feks å spise mest mulig "hel mat" (dvs ikke prosessert mat), men jeg liker å ha enkle alternativer til middag når jeg er stressa/sliten/lat/fyllesyk/syk osv. Her er en link med informasjon om hvordan man setter sammen plantebaserte måltider (skrevet av fagfolk som leger og ernæringsfysiologer😞 https://hepla.no/hjem/kostrad-plantebasert-kosthold/vegetarisk-og-vegansk-matpyramide/ Håper det var til hjelp 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #18 Skrevet 5. januar 2019 Jeg er ikke veganer men lakto-obo vegetarianer, men i en liten periode da jeg var ung forsøkte jeg meg som veganer. Som lakto-ovo vegetarianer har jeg aldri manglet noe og må ikke ta tilskudd, men det eneste en veganer må ta av tilskudd er som nevnt B12, pluss D-vitamin som de fleste andre også bør ta om vinteren pga. manglende sollys. Når det gjelder erstatningsprodukter som etterligner kjøtt så har jeg faktisk aldri skjønt det selv. Jeg spiser aldri kjøtt-etterligninger da jeg rett og slett syntes det er litt uapetittelig. Jeg syntes burger med ei tykk skive tomat i steden for kjøtt er digg. Anonymkode: eb6ae...842
Gjest loveli Skrevet 5. januar 2019 #19 Skrevet 5. januar 2019 (endret) 25 minutter siden, Paprika91 skrev: Hvorfor må kjøttspisere putte jod i fôret til kua slik at den får jod i melka?= dette er en omvei Hvorfor spise fisk når du kan få omega 3 direkte fra alger? = fisken har omega 3 i seg fordi den spiser mikroalger, og det er mikroalger som er kilden til omega 3 B12: dette MÅ alle veganere ta. Når det er sagt så er du ikke beskyttet mot B12 mangel selv om du spiser animalske produkter da opptaket i stor grad er avhengig av tarmfunksjon. Fordøyelsen av B12 starter i magesekken, og her spiller magesyren en viktig rolle for å frigjøre det fra maten. Deretter blir B12 bundet og tatt opp i kroppen. Dette skjer i nedre del av tynntarmen. Grupper som eldre, kronisk syke (crohns osv), veggiser og folk som går på spesielle medisiner som nedsetter opptak er utsatt for B12-mangel. Vitamin D : Dette anbefales at alle nordmenn tar gjennom vinteråret pga sola, uavhengig av kosthold. Konklusjon: det meste finnes i naturen. Maten veggiser spiser finnes i naturen. Det er likevel ikke perfekt, dette gjelder alle kosthold, da mangelsykdommer kan skje de fleste. B12 er det eneste du ikke kan få som veganer, men samtidig så er det mye annet du får (for min egen del: god samvittighet, høy følelse av verdighet, matglede, god mage, god helse). Hvorfor må kjøttspisere endre kjøttet både i form og smak slik at det ikke ligner på kjøtt? Pølser+burger+kjøttboller osv = FORMER. Jeg har aldri sett en kylling ligne på en nugget. Jeg har aldri sett en gris ligne på en pølse. Jeg har aldri sett en ku ligne på en burger eller dyr med utsende som et pålegg. Jeg har aldri sett en slakter ta ut kjøttdeig fra oksenPoenget mitt er at det meste kjøttet som folk spiser ikke ligner kjøtt det heller.. Dette glemmer gjerne de fleste. I tillegg kutter mange kjøttet av etiske/bevisste valg da man får kunnskap om hvordan kostvalg påvirker (kloden, dyra, fremtidig generasjoner, egen helse).. Dette betyr ikke at de slutter å like pølse oden type enkel mat. Alle syns det er fint å gjøre det enkelt av og til. Dette behovet for "enkelthet" forsvinner ikke når du blir veggis. Når det er sagt så mener jeg man ikke skal anse kjøtterstatninger som fast innslag i daglig kost. Akkurat som i kjøttis-verden. Slike produkter bør anses som "unntak". Jeg prøver feks å spise mest mulig "hel mat" (dvs ikke prosessert mat), men jeg liker å ha enkle alternativer til middag når jeg er stressa/sliten/lat/fyllesyk/syk osv. Her er en link med informasjon om hvordan man setter sammen plantebaserte måltider (skrevet av fagfolk som leger og ernæringsfysiologer😞 https://hepla.no/hjem/kostrad-plantebasert-kosthold/vegetarisk-og-vegansk-matpyramide/ Håper det var til hjelp Man lager jo ikke pølser for at kjøttet skal ligne på kjøtt. Hvor fikk du den ideen fra? Farseprodukter er restemat, er det ikke bare flott at hele dyret blir brukt? Nuggets har en rund form fordi produktet må ha en form. Det skal også være et optimalt forhold mellom farsen inni og kavringen utenpå. Pølser har pølseform pga at de originalt ble laget ved å dytte farse inn i dyretarm. En burger har sin form fordi det er et farseprodukt som bare skal stekes. Det er vanskeligere å lage en firkantet burger enn en rund burger som er formet av at man ruller en ball og klemmer den flat. Hvor jevnt kjøttet steker er også avgjørende for formen, en firkantet burger ville blitt tørr i hjørnene. Farseprodukter har altså en form fordi man må ha en form på det man lager (duh!) og da er det praktiske og logiske årsaker til at formene blir som de blir. Du kan jo, med din logikk, spørre deg selv; "Hvorfor er det så mye vegetarmat som både etterligner kjøttprodukter i både smak og utseende?" Ser du? Utseendet, eller "FORMEN" som du sier, er ikke et argument mot å spise det. Innholdet er det avgjørende, og dér er jeg enig i at man ikke burde spise farse. Men mange liker det og da er det bra at hele dyret blir brukt. Endret 5. januar 2019 av loveli
Paprika91 Skrevet 5. januar 2019 #20 Skrevet 5. januar 2019 26 minutter siden, loveli said: Man lager jo ikke pølser for at kjøttet skal ligne på kjøtt. Hvor fikk du den ideen fra? 26 minutter siden, loveli said: Farseprodukter er restemat, er det ikke bare flott at hele dyret blir brukt? Jeg kan ikke se at jeg har skrevet noe om det. Mitt poeng er at trådstarter lurte på hvorfor ting skal ligne på kjøtt, og kjøtt ligner ikke på kjøtt det heller, så derfor svaret. 26 minutter siden, loveli said: Farseprodukter har altså en form fordi man må ha en form på det man lager (duh!) og da er det praktiske og logiske årsaker til at formene blir som de blir. Så da er vi jo enig? Dette er jo samme tanken i veggis-verden. Det er ikke så praktisk å putte en brokkoli mellom to brød heller. 26 minutter siden, loveli said: Du kan jo, med din logikk, spørre deg selv; "Hvorfor er det så mye vegetarmat som både etterligner kjøttprodukter i både smak og utseende?" Det svarte jeg på. 26 minutter siden, loveli said: Ser du? Utseendet, eller "FORMEN" som du sier, er ikke et argument mot å spise det. Innholdet er det avgjørende, og dér er jeg enig i at man ikke burde spise farse. Men mange liker det og da er det bra at hele dyret blir bru Da er vi jo enig her også? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå