AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #1 Skrevet 30. desember 2018 Noen andre som sliter med fatigue men der man ikke har funnet noe årsak på de normale, typiske blodprøver hos legen? Vært slik i mange år, er på vei til å bli ufør grunnet fatigue (søkes pga depresjon osv, men er egentlig ikke deprimert). Noen som fikk diagnose etterhvert, eller på magisk vis klarte seg gjennom det? Er så sliten av å være sliten. Orker aldri noe, og livet mitt har blitt til at jeg ligger hjemme på sofaen med laptop i hendene hele dagen. Har ikke hatt ork til noe, så venner har forsvunnet. Har ikke noe ork til særlig med hobbyer heller. Trener litt iblant, men det er ikke hver dag jeg orker. Lurer på om jeg må leve sånn resten av livet. Jeg håper at fatgieu blir bedre forstått og noe man kan måle på prøver i fremtiden, kanskje det blir hjelp å få da Anonymkode: df668...2a2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #2 Skrevet 30. desember 2018 Jeg har.. De mener det er pga fibromyalgi, men jeg tror egentlig ikke det. Utmattelsen begynte før smertene ble verre og verre. Anonymkode: 18d62...620
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #3 Skrevet 30. desember 2018 Du er ikke utbrent eller noe i den duren? Det er fullt mulig at det er psykisk selv om du ikke føler deg deprimert, for noen kan depresjon faktisk vise seg hovedsakelig som utmattelse. Det kan også være en form for psykosomatisk lidelse. Opplevde du noe relativt belastende i livet ditt før utmattelsen kom? Kom den brått eller gradvis? Har du noen andre symptomer? Anonymkode: 9c3fc...edd
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #4 Skrevet 30. desember 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen andre som sliter med fatigue men der man ikke har funnet noe årsak på de normale, typiske blodprøver hos legen? Vært slik i mange år, er på vei til å bli ufør grunnet fatigue (søkes pga depresjon osv, men er egentlig ikke deprimert). Noen som fikk diagnose etterhvert, eller på magisk vis klarte seg gjennom det? Er så sliten av å være sliten. Orker aldri noe, og livet mitt har blitt til at jeg ligger hjemme på sofaen med laptop i hendene hele dagen. Har ikke hatt ork til noe, så venner har forsvunnet. Har ikke noe ork til særlig med hobbyer heller. Trener litt iblant, men det er ikke hver dag jeg orker. Lurer på om jeg må leve sånn resten av livet. Jeg håper at fatgieu blir bedre forstått og noe man kan måle på prøver i fremtiden, kanskje det blir hjelp å få da Anonymkode: df668...2a2 Fatigue er en tilleggsdiagnose til annen alvorlig sykdom og ikke en egen diagnose uten noen forklarende bakenforliggende diagnose. Hvor kommer depresjonsdiagnosen din fra, når du selv mener du ikke er depremert? Å ligge på sofaen med en laptop hele dagen er ikke akkurat helende for noen sykdom. Legg bort laptopen og b3gynn å sette deg små mål for fungering utenfor egen ytterdør. Hjernen har ikke godt av å bli aktivert av en skjerm i mange timer for dagen, særlig ikke når hjernen ikke fungerer optimalt fra før av. Her kan du gjøre mye selv, dersom du vil. Anonymkode: 1dead...d94 5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #5 Skrevet 30. desember 2018 Ja, i 10 år slet jeg med det før jeg kom meg til privat lege og fikk påvist lavt stoffskifte. Etter 2 uker på medisiner var jeg fult fungerende igjen og går til jevnlig kontroll. Anonymkode: b63bd...f39 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #6 Skrevet 30. desember 2018 Har du tatt MR? Blodprøver spesifikt på stoffskifte? Vitamin D status? Krev utredning! Anonymkode: bc8d1...10d
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #7 Skrevet 30. desember 2018 Jeg har fatigue, men det er pga. en annen diagnose. Diagnosen/årsaken fant de lenge etter jeg kontaktet legen pga. utmattelse. Dessverre var det en kronisk diagnose som ikke kan medisineres så jeg må bare leve med fatigue i tillegg til alt annet som diagnosen fører med seg. Det eneste jeg får beskjed om fra legene er å hvile og ta det med ro. Jeg er drittlei av å hvile, hodet vil så mye, men kroppen nekter å følge hodet uansett hvor mye jeg tar det med ro. Anonymkode: 4820c...765
Gjest Chroma Skrevet 30. desember 2018 #8 Skrevet 30. desember 2018 Har fatigue etter kreftbehandling, noe som ikke er uvanlig. Kosthold, tilpasset aktivitet og hvile er viktig.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #9 Skrevet 30. desember 2018 9 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, i 10 år slet jeg med det før jeg kom meg til privat lege og fikk påvist lavt stoffskifte. Etter 2 uker på medisiner var jeg fult fungerende igjen og går til jevnlig kontroll. Anonymkode: b63bd...f39 Noen ganger lurer jeg på om jeg kan ha en sykdom der jeg kunne blitt frisk. Jeg er jo syk på 8ende året nå, så jeg er jo i litt lignende situasjon som deg, har gått i årevis og vært syk uten diagnose (om jeg noen gang kommer til å få diagnose da). Det er litt absurd å tenke på at det er en mulighet for at de årene jeg har tilbrakt i fattigdom der alle sparepenger er borte, kunne vært brukt til utdanning og bygge seg opp formue. 6 minutter siden, AnonymBruker said: Har du tatt MR? Blodprøver spesifikt på stoffskifte? Vitamin D status? Krev utredning! Anonymkode: bc8d1...10d Ingen mr, har tatt noen blodprøver, kanskje et par som er relatert til stoffskifte. Vet jeg har fått avvik noen ganger, men så senere har resultatene vært innenfor normal igjen. Tror både b12, jern, folat og d vitamin er testet. Har hatt en tendens til å få lave jernnivåer etter at dette skjedde (ingen endring i kost, spiser mye kjøtt osv), så bruker tilskudd i noen perioder når jeg merker de symptomene 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg har fatigue, men det er pga. en annen diagnose. Diagnosen/årsaken fant de lenge etter jeg kontaktet legen pga. utmattelse. Dessverre var det en kronisk diagnose som ikke kan medisineres så jeg må bare leve med fatigue i tillegg til alt annet som diagnosen fører med seg. Det eneste jeg får beskjed om fra legene er å hvile og ta det med ro. Jeg er drittlei av å hvile, hodet vil så mye, men kroppen nekter å følge hodet uansett hvor mye jeg tar det med ro. Anonymkode: 4820c...765 Det må ha vært ganske frustrerende å få vite. Jeg sliter med å se for meg at livet mitt skal være slik som nå de neste 50 årene. Jeg kan ha noen plustelige perioder der jeg føler meg mye bedre, motivasjon og tiltakslyst er tilbake, men så en dag våkner jeg opp og føler meg skikkelig dritt igjen. Noen ganger daler da humøret mitt, men som regel klarer jeg ta meg samme og forsøke gjøre det beste ut av ting, kose meg med kaffe, se en kul film, spille et koselig spill. Jul og nyttår utnytter jeg til det fulle som noe som bryter opp hverdagen slik at ikke hver dag er identisk. Så julen har vært litt mer stemningsfylt og hyggelig, mindre kjedelig, selv om jeg har vært hjemme for det meste Anonymkode: df668...2a2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #10 Skrevet 30. desember 2018 Grunnen til at jeg spurte om MR er fordi jeg har mye fatigue pga MS, som syntes på MR. Verdt å sjekke ut. Fatigue er omtrent det eneste symptomet jeg har Anonymkode: bc8d1...10d
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 31. desember 2018 #11 Skrevet 31. desember 2018 (endret) Ja, jeg sliter med utmattelse grunnet psykisk sykdom. Veldig slitsomt. Blir også lei av å være sliten. Forstår deg godt ts❤️ Endret 10. januar 2019 av Kjærlighetsbarn98
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #12 Skrevet 31. desember 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, i 10 år slet jeg med det før jeg kom meg til privat lege og fikk påvist lavt stoffskifte. Etter 2 uker på medisiner var jeg fult fungerende igjen og går til jevnlig kontroll. Anonymkode: b63bd...f39 Samme her! Gikk til Joakim Iversen i Oslo, han er landets beste på stoffskifte, og endelig fikk jeg hjelp etter årevis med "helt fine" prøver hos fastlegen. Anonymkode: a1a26...ee8
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #13 Skrevet 31. desember 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Samme her! Gikk til Joakim Iversen i Oslo, han er landets beste på stoffskifte, og endelig fikk jeg hjelp etter årevis med "helt fine" prøver hos fastlegen. Anonymkode: a1a26...ee8 Ja, er desverre mange som har opplevd det samme. Godt du fikk hjelp til slutt. Anonymkode: b63bd...f39
_Lilla_Sky_ Skrevet 31. desember 2018 #14 Skrevet 31. desember 2018 Jeg er utmattet i perioder. Går konstant med en følelse av å ikke være uthvilt. Uansett hvordan kostholdet er, forholdet mellom aktivitet og hvile osv. For min del tror jeg det er en god blanding av psykiske lidelser og det hardkjøret jeg har utsatt kroppen min for i mange år. Stoffskiftet mitt har vært innenfor normalen bortsett fra én måling, men det var tilbake til normalen igjen ved neste måling. Så må vel bare leve med dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå