Gjest Melk Skrevet 3. april 2005 #1 Skrevet 3. april 2005 Fredsliljen vår har ikke fått ny jord å 3år. Den spirer og gror men trenger nok litt mer plass. Nå her jeg kjøpt blomsterjord, men mangler ny sånn "innipotte". Har større pottegreie i keramikk (uten hull under og skål, kun en større potte). Kan jeg potte om oppi den, eller MÅ man ha sånn potte i plast inni /terakottapotte med hull under og skål?
Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2005 #2 Skrevet 3. april 2005 Fredsliljen vår har ikke fått ny jord å 3år. Den spirer og gror men trenger nok litt mer plass. Nå her jeg kjøpt blomsterjord, men mangler ny sånn "innipotte". Har større pottegreie i keramikk (uten hull under og skål, kun en større potte). Kan jeg potte om oppi den, eller MÅ man ha sånn potte i plast inni /terakottapotte med hull under og skål? Du kan godt plante rett i pyntepotta. Siden det ikke er drenshull under, er det lurt å legge litt dranasje i form av lecakuler, terracottaskår eller rett og slett litt grus i bunnen.
Gjest Melk Skrevet 3. april 2005 #3 Skrevet 3. april 2005 Takk for svar og godt tips. Har ikke noe av det du nevbner her, kan kanskje krølle sammen aluminiumsfolie til kuler?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 3. april 2005 #4 Skrevet 3. april 2005 Du bør ikke plante rett i pyntepotta. Selv om du har leca i bunnen, så kan det (vil det!) samle seg vann i bunnen, røttene får ikke luft, og så råtner de. Alufolie ruster, forøvrig. Ta deg en tur ut på gata og fei opp en liter eller to med grus i stedet
Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2005 #5 Skrevet 3. april 2005 Takk for svar og godt tips. Har ikke noe av det du nevbner her' date=' kan kanskje krølle sammen aluminiumsfolie til kuler?[/quote'] Har aldri prøvd det, men går sikkert greit det også. Dreneringen skal jo bare holde eventuelt for mye vann borte fra røttene. Har du ikke noe glasskår da?
Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2005 #6 Skrevet 3. april 2005 Du bør ikke plante rett i pyntepotta. Selv om du har leca i bunnen' date=' så kan det (vil det!) samle seg vann i bunnen, røttene får ikke luft, og så råtner de.[/quote'] Planter skal ikke vannes så mye at det samler seg vann i bunnen. Jeg har mange planter som står rett i pyntepotta uten problemer.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 3. april 2005 #7 Skrevet 3. april 2005 Nei, de skal ikke, men det er den vanligste dødsårsaken blant stueplanter. Når du planter rett i pyntepotta, har du ingen mulighet til å helle bort overflødig vann. Det har du når du har en plastpotte med hull inni.
Gjest Melk Skrevet 3. april 2005 #8 Skrevet 3. april 2005 Nå er den plantet om. Vise seg dessuten at den potta jeg hadde ikke var større. :-? Men fordi jeg tok ut plastpotta så får den nå litt større plass, og det så den ut til å trenge. Også hadde jeg oppi noen substralkuler jeg fant i skapet. Overvanning er ikke akkurat noe stort problem her i heimen, det er nok noe av grunnen til at dette er den eneste planten vi har som vi ikke har drept. *stolt*
Gjest Melk Skrevet 5. april 2005 #9 Skrevet 5. april 2005 Vel; som jeg skrev; her i huset dreper vi planter. Planter som må stå 2 døgn ute i pril fordi de blir glemt på terassen etter å ha blitt pottet om har det ikke så bra.....
Gjest Anonymous Skrevet 5. april 2005 #10 Skrevet 5. april 2005 Vel; som jeg skrev; her i huset dreper vi planter. Planter som må stå 2 døgn ute i pril fordi de blir glemt på terassen etter å ha blitt pottet om har det ikke så bra..... Gi den litt vann og la den komme innendørs så kommer den seg igjen. Eller så finnes det jo mye fint i plast.
Gjest Embla s Skrevet 10. april 2005 #12 Skrevet 10. april 2005 :o Så da er problemet "løst" på en måte? :trøste: og litt.
Gjest synseren Skrevet 10. april 2005 #13 Skrevet 10. april 2005 Melk da! Fredsliljer som er så villige å lette å stelle. FY!
Gjest Melk Skrevet 10. april 2005 #14 Skrevet 10. april 2005 Melk da! Fredsliljer som er så villige å lette å stelle. FY! Jepp! Derfor har den overlevd overnattingen på verandaen, og ser nå gladere ut enn på lenge! Enda den så nesten helt død ut når jeg tok den inn.
aline Skrevet 10. april 2005 #15 Skrevet 10. april 2005 det er det som er så deilig med fredsliljer, de viser tydelig når de trenger vann. jeg har to stykker, en som var pitteliten når jeg fikk den for kanskje fem-seks år siden, nå er den stooooor og blomstrer som gal om dagen!! det er sååå gøy. (og det selv om jeg vanner så mye at det blir vann på skålen under!! ) selv har jeg lurt på om jeg skal dra på ett plantesenter og prøve å få tak i en stooooor, litt avlang innerpotte som jeg kan sette de sammen i, så det blir en rekke med fredsliljer liksom, har ikke sett slike potter privat, men det må jo finnes? de trenger også ompotting snart stakkar, de har for små potter begge to, selv om jeg har de største pottene jeg har funnet i vanlig blomsterforretning.... de bare vokser og vokser.
Gjest Embla s Skrevet 10. april 2005 #16 Skrevet 10. april 2005 selv har jeg lurt på om jeg skal dra på ett plantesenter og prøve å få tak i en stooooor, litt avlang innerpotte som jeg kan sette de sammen i, så det blir en rekke med fredsliljer liksom, har ikke sett slike potter privat, men det må jo finnes? . Det høres fint ut - en liten fredsliljehekk i stua godt tips ang fredslilje: dusje bladene med sprayflaske! Det liker den veldig godt!
Gjest synseren Skrevet 10. april 2005 #17 Skrevet 10. april 2005 Jepp! Derfor har den overlevd overnattingen på verandaen, og ser nå gladere ut enn på lenge! Enda den så nesten helt død ut når jeg tok den inn. Fint at det ordnet seg
aline Skrevet 10. april 2005 #18 Skrevet 10. april 2005 Det høres fint ut - en liten fredsliljehekk i stua godt tips ang fredslilje: dusje bladene med sprayflaske! Det liker den veldig godt! nemlig, det hadde vært fint tror jeg. takk for tips foresten, skal spraye bladene på dem, de er faktisk litt støvete... :oops: om man skal tørke støv av fredsliljer (og forøvrig andre planter) er det noe man skal og ikke skal gjøre? eller er det bare å ta en fuktig (ren selvsagt) klut og tørke i vei? (men det er jo så sinnsykt mange blader på fredslilja, så jeg kan jo ikke tørke alle de...)
Gjest Embla s Skrevet 10. april 2005 #19 Skrevet 10. april 2005 nemlig, det hadde vært fint tror jeg. takk for tips foresten, skal spraye bladene på dem, de er faktisk litt støvete... :oops: om man skal tørke støv av fredsliljer (og forøvrig andre planter) er det noe man skal og ikke skal gjøre? eller er det bare å ta en fuktig (ren selvsagt) klut og tørke i vei? (men det er jo så sinnsykt mange blader på fredslilja, så jeg kan jo ikke tørke alle de...) du kan jo bruke sånn støvkost (du vet, sånn lodden kost som du bare "svusjer" over den med. Det er kanskje litt mer skånsomt og rasjonelt?) (skal se meg om etter lange potter - likte den ideen din )
aline Skrevet 10. april 2005 #20 Skrevet 10. april 2005 ja, det må jeg kjøpe meg, swiffer har vel fått noen nye sånne type koster... ser fryktelig praktisk ut til annet også. si ifra om du ser noen sånne potter da, så skal jeg si ifra om jeg finner?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå