Gå til innhold

Hvorfor blir vi forelsket??!!

Fremhevede innlegg

Skrevet

synes det er en forferdelig unødvendig egenskap. Og særlig når man forelsker seg i de mest ulønnsomme. 
ikke fordi de er drittsekker nødvendigvis, men fordi de på alle måter ikke er særlig praktisk å innlede noe med. 

Anonymkode: e5f1e...c51

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er en litt rar egenskap, egentlig. Man behøver jo ikke forelskelse for å forplante seg.

Anonymkode: cbe74...570

• Liker 1
Skrevet

Hensikten er å finne noen å få barn med. Derfor driver vi også med seriemonogami, siden det hele tiden kan dukke opp folk vi anser som et bedre parti enn den vi allerede har.

Anonymkode: 6151f...834

Skrevet

Det er sikkert bare en ekstra beskyttelse for at man skal holde sammen til barnet er levedyktig.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, visp skrev:

Det er sikkert bare en ekstra beskyttelse for at man skal holde sammen til barnet er levedyktig.

Til barnet er født altså?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Til barnet er født altså?

Sikkert til det er fødd opp så kvinnen kan bevege seg friere og sånt. Det blir jo en ekstra beskyttelse for å sikre at ungen overlever om det er en mann der. Jeg kan tenke meg at det pga noe sånt i alle fall.

Skrevet

Forelskelse skjer for forplantningens skyld. Den varer som regel lenge nok til å gjøre henne gravid, og gjennom graviditeten pluss litt til. 

Anonymkode: ff046...357

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forelskelse skjer for forplantningens skyld. Den varer som regel lenge nok til å gjøre henne gravid, og gjennom graviditeten pluss litt til. 

Men som noen over her sa: man kan kjenne lyst uten forelskelse, så forplantningen skulle vært i boks kun med lyst.

Skrevet
26 minutter siden, visp skrev:

Men som noen over her sa: man kan kjenne lyst uten forelskelse, så forplantningen skulle vært i boks kun med lyst.

Mennesker og delfiner har sex for nytelsens skyld. Ved en forelskelse har du oppdaget noen kvaliteter du gjerne vil føre videre til et barn.

Gjest theTitanic
Skrevet

Unektelig noe jeg kunne klart meg uten. Blir følelsesmessig berg og dalbane enten den man er forelsket i gir positiv respons eller ikke. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker og delfiner har sex for nytelsens skyld. Ved en forelskelse har du oppdaget noen kvaliteter du gjerne vil føre videre til et barn.

Jo, men om man allerede hadde sørget for en graviditet som følge av kun nytelsen vil det jo være opptatt en stund. Gang på gang. Nei, jeg vet ikke. Du har sikkert rett. Det var nok også en måte å unngå sex med slektninger da man ikke hadde så mange å velge mellom. At man skulle søke seg utover.

Skrevet

Forelskelse er psykose, hjernen er i unntakstilstand. Men det går alltid over... 🙂 

Anonymkode: 48952...d4f

Skrevet
37 minutter siden, visp skrev:

Forplantningen ja, men forelskelsen gjør at en mann kan stå ved hennes side i graviditeten mens hun er sårbar og beskytte henne og deres avkom.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Forplantningen ja, men forelskelsen gjør at en mann kan stå ved hennes side i graviditeten mens hun er sårbar og beskytte henne og deres avkom.

Ja, det var det jeg foreslo lengre oppi her. For at barnet skal ha større mulighet til å overleve.

Skrevet

Jeg er uenig i at forelskelse kun handler om forplantning. For meg handler det like mye om å finne en sjelevenn som gjør livet mindre ensomt.

Anonymkode: 352d9...ba8

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er uenig i at forelskelse kun handler om forplantning. For meg handler det like mye om å finne en sjelevenn som gjør livet mindre ensomt.

Det er en tillært/miljøpåvirket oppførsel. Mange søker kun partner fordi de hører klokka tikke og andre vil helst leve som singel og partner et midlertidig "onde" man må ha for å få barn.

Alt er genetikk men miljø kan endre eller påvirke.

• Liker 3
Skrevet
På 29.12.2018 den 16.46, AnonymBruker skrev:

synes det er en forferdelig unødvendig egenskap. Og særlig når man forelsker seg i de mest ulønnsomme. 
ikke fordi de er drittsekker nødvendigvis, men fordi de på alle måter ikke er særlig praktisk å innlede noe med. 

Forelskelse er antageligvis ekstremt viktig og avgjørende for menneskers "suksess" i verden, og det er vel nettopp derfor det er det en "egenskap" vi har utviklet og spart på:vetikke: 

Om du bare går noen århundrer bakover i tid, tror du de samme tingene du ser på som "ulønnsomme og upraktiske" i dag ville ha vært gjeldene da? 

Skrevet
1 time siden, Beeblebrox skrev:

Forelskelse er antageligvis ekstremt viktig og avgjørende for menneskers "suksess" i verden, og det er vel nettopp derfor det er det en "egenskap" vi har utviklet og spart på:vetikke: 

Om du bare går noen århundrer bakover i tid, tror du de samme tingene du ser på som "ulønnsomme og upraktiske" i dag ville ha vært gjeldene da? 

mener du om forelskelse er noe jeg ville sett på som ulønnsomt før i tiden? ja egentlig. Men det er vel en grunn til at filmer om forbudte forelskelser eksisterer. Om jenter født inn i rike familier som forelsker seg i den fattige gutten, men de må skjule at de er sammen pga familien. Familien har allerede valgt mann for henne, men han vil hun egentlig ikke ha. 

Jeg vet ikke om min bestemor var forelsket? Bestefar hadde bare bestemt seg for at han skulle ha HENNE. Det var åpenbart mannen som jaktet isåfall. 
Er også vitne til eldre mennesker som har holdt ut ulykkelig ekteskap fordi de har lært at å være skilt er en skam. 

Hadde de dessuten tid til å forelske seg før? I dag forelsker vi oss eller innbiller oss at vi er forelsket i noen vi treffer på nett, eller noen vi treffer irl men som ikke passer helt inn i livet vårt, kan være både avstand og mye annet. Likevel er det merkelig nok denne vi ville valgt foran de som er mer lønnsomme.. ?! 

Skrevet

Nei, var vel ikke det jeg prøvde å komme fram til. 

Selv om alle som gjennom tiden har blitt presset inn i partnerskap (som jeg antar er normen) av religiøse, sosiologiske, eller andre "praktiske" årsaker ikke var forelsket i utgangpunktet , så er det jo stor sjanse for at det er nettopp ett stk. forelskelse de ender opp med likevel, trur je. OM man ikke hadde muligheten til å bli forelsket i slike situasjoner, hva da? Det hadde jo vært VELDIG uheldig, skulle en tru?

Forelskelse er vel bare en "greie" for at mennesker skal kunne knytte ekstra sterke bÆnd og holde sammen "selv-om-atte"? I alle fall i noen år. OG antageligvis fordi det generelt sett er "lønnsomt og praktisk" på de fleste baugar og kantar?  Slik ser jeg det i alle fall:vetikke:

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en tillært/miljøpåvirket oppførsel. Mange søker kun partner fordi de hører klokka tikke og andre vil helst leve som singel og partner et midlertidig "onde" man må ha for å få barn.

Alt er genetikk men miljø kan endre eller påvirke.

Miljøet kan være en større og mer stabil faktor enn menneskelig kultur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...