Gå til innhold

Krevende 2-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jente på 2 år og 3 mnd. Hun er snill og god som dagen er langt, men også (i mitt syn) enormt krevende. Ekstremt sta og viljesterk, hører svært sjeldent etter på beskjeder som blir gitt selv om hun skjønner meget godt, trasser og styrer noe verre når hun må gjøre noe hun ikke vil. Er veldig dårlig til å leke selv, om vi ikke leker aktivt med henne ender hun opp med å sutre og klenge, evt gjør masse ugagn sånn at hun får oppmerksomhet på den måten. Går jeg får i 2 minutter for å sette på en klesvask har hun garantert gjort noe bøll. Så lenge hun er våken får jeg altså sjeldent pusterom til noe som helst. 

Er det noen som kjenner seg igjen? Er dette normalt, eller har jeg et barn som krever litt mer enn normalen? 

Det er altfor tidlig å tenke diagnoser, så det vil jeg ikke ha. Jeg er klar over at småbarnstiden er krevende, men føler liksom at det ikke skal være SÅ slitsomt med bare ett barn, som har blitt såpass stort. Hun går i barnehage, men jeg merker egentlig lite forskjell på dager med og uten barnehage, sånn bortsett fra at jeg faktisk får puste de timene hun er borte og dermed har litt mer tålmodighet de dagene. Det som fungerer best her er å forhandle i forkant av situasjoner der jeg vet det kommer til å bli krøll, men jeg føler at det blir veldig feil å forhandle om alt hele tiden. Noen ganger må man faktisk bare gjør som man får beskjed om. 

Når det er sagt er det verdens fineste lille jente, som jeg elsker over alt på denne jord.

Erfaringer eller tips tas i mot med takk!

Anonymkode: bdb20...d00

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres i store trekk ut som min som er like gammel. Det har begynt å komme små blaff av at han kan leke selv, men vil helst at vi er med hele tiden. Helt kaos om han er sliten og må ta i mot beskjeder. Men det skjer ekstremt mye utvikling akkurat nå, så regner med det går i bølgedaler fremover. 

Anonymkode: 8e742...5e9

Skrevet

Jepp, kjenner meg igjen. Vi har fått kjørt oss med vår eldste, for å si det sånn 😅 tror ikke det er noe feil med å si at noen barn er mer krevende enn andre. Elsker vår lille "Dennis", men har jo tidvis lyst til å rive av meg håret eller stikke av til Maldivene en måneds tid. Med vår er det viktig å gi klare beskjeder, være tydelige og konsekvente. En advarsel, så konsekvens, feks at leken blir lagt bort. Helst litt i forkant, men det går jo ikke alltid. Vi regner med at det blir folk av han også :)

Anonymkode: 1b9af...92e

• Liker 1
Skrevet

Godt at noen kjenner seg igjen. Det som plager meg mest, tror jeg, er at jeg føler jeg ikke klarer å håndtere situasjonene godt nok. Og at jeg reagerer feil og "upedagogisk". Når jeg har gitt samme beskjed x antall ganger uten at noe skjer, og egentlig bare er dritsliten og lei, så klarer jeg ikke å forholde meg rolig og pedagogisk riktig. Jeg er tydelig irritert og kanskje litt for brå. Så blir jeg sint på meg selv for at jeg reagerer sånn. Ingen god følelse. Menneskelig, javisst. Men likevel. 

TS

• Liker 1
Skrevet

Vær takknemlig for at hun har normal utvikling og ikke er forsinket med språk i hvertfall. Autisme er vel noe mange frykter hvis språket er seint og det sosiale samspillet ikke er på plass. 

Anonymkode: df915...8fb

• Liker 1
Skrevet

Høres kjent ut. Min er 2,5 år. 

Anonymkode: a7a1e...3df

Gjest BearMama
Skrevet

Helt normalt. Her deltok min med klesvask. Stor stas å putte klærne inn, åpne såpeskuffen og trykke på maskinen. 

Men 2 åringer er i et utviklingssprang og oppdager at de har mulighet til å påvirke omgivelsene. 

Han holder ikke på lenge med én aktivitet. Sliter han ut i helgene med aktiviteter der han kan løpe fra seg slik at litt roligere innelek er aktuelt på ettermiddagen.

Ellers har vi eggestol som snurrer og sammenleggbar sklie som er veldig populært. Da kan han holde på litt. 

Puslespill med lyd, 4 på rad er gøy å putle med, interaktive leker, aktivitetsbord med Kulebane, keyboard etc.

Nå er han 3 1/2 og fremdeles leker han ikke veldig lenge alene.

Skrevet

Høres veldig normalt ut :)

Anbefaler boken Vil ikke, gjøre selv av Elisabeth Gerhardsen. Den er veldig enkel og har også praktiske løsninger :) 

• Liker 1
Skrevet

Min på snart 2 år er ganske lik. Men det jeg legger merke til at det blir mindre bøll og sutring hvis han får delta på mine aktiviteter. Dvs vi setter inn og ut av oppvaskmaskinen sammen, vasker klær og lager middag i lag. Han synes ikke leker for barn er så spennende men kjøkkenting osv er veldig gøy. Pleier å gi han noen sleiver og kjeler. Da spiller han trommer på de. Evt liker han godt å helle klosser fra kjele til kjele og røre i de. 

Anonymkode: db66c...60f

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en jente på 2 år og 3 mnd. Hun er snill og god som dagen er langt, men også (i mitt syn) enormt krevende. Ekstremt sta og viljesterk, hører svært sjeldent etter på beskjeder som blir gitt selv om hun skjønner meget godt, trasser og styrer noe verre når hun må gjøre noe hun ikke vil. Er veldig dårlig til å leke selv, om vi ikke leker aktivt med henne ender hun opp med å sutre og klenge, evt gjør masse ugagn sånn at hun får oppmerksomhet på den måten. Går jeg får i 2 minutter for å sette på en klesvask har hun garantert gjort noe bøll. Så lenge hun er våken får jeg altså sjeldent pusterom til noe som helst. 

Er det noen som kjenner seg igjen? Er dette normalt, eller har jeg et barn som krever litt mer enn normalen? 

Det er altfor tidlig å tenke diagnoser, så det vil jeg ikke ha. Jeg er klar over at småbarnstiden er krevende, men føler liksom at det ikke skal være SÅ slitsomt med bare ett barn, som har blitt såpass stort. Hun går i barnehage, men jeg merker egentlig lite forskjell på dager med og uten barnehage, sånn bortsett fra at jeg faktisk får puste de timene hun er borte og dermed har litt mer tålmodighet de dagene. Det som fungerer best her er å forhandle i forkant av situasjoner der jeg vet det kommer til å bli krøll, men jeg føler at det blir veldig feil å forhandle om alt hele tiden. Noen ganger må man faktisk bare gjør som man får beskjed om. 

Når det er sagt er det verdens fineste lille jente, som jeg elsker over alt på denne jord.

Erfaringer eller tips tas i mot med takk!

Syns det høres veldig normalt ut jeg. 

Anonymkode: e9ab9...49e

• Liker 1
Skrevet

Høres kjent ut det, ja. Jeg har tre barn så det har vært noen hektiske år! Det å være pedagogisk tror jeg er veldig viktig, spesielt når de er så små. Du må bare telle til ti inni deg og si "Oisann, lille Per, har du helt ut all juicen til mamma og står og tramper i den på gulvet? Ikke lov, nå må mamma vaske opp. Det er ikke bra å søle. 😊" 😬😬😬 Frykt ikke, det åpner seg en helt ny verden i 4 årsalderen. 😁

Anonymkode: 917e6...c98

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Høres kjent ut det, ja. Jeg har tre barn så det har vært noen hektiske år! Det å være pedagogisk tror jeg er veldig viktig, spesielt når de er så små. Du må bare telle til ti inni deg og si "Oisann, lille Per, har du helt ut all juicen til mamma og står og tramper i den på gulvet? Ikke lov, nå må mamma vaske opp. Det er ikke bra å søle. 😊" 😬😬😬 Frykt ikke, det åpner seg en helt ny verden i 4 årsalderen. 😁

Mener du virkelig at en som har passert 2 år skal få søle med vilje uten at man få lov til å bli litt sint for det? Nå mener jeg ikke rasende sint, altså. Men tydelig beskjed om at det ikke er greit. Om hun søler ved et uhell blir jeg selvfølgelig aldri sint, aldri blitt en eneste gang. Men å helle ut noe med vilje er IKKE lov. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mener du virkelig at en som har passert 2 år skal få søle med vilje uten at man få lov til å bli litt sint for det? Nå mener jeg ikke rasende sint, altså. Men tydelig beskjed om at det ikke er greit. Om hun søler ved et uhell blir jeg selvfølgelig aldri sint, aldri blitt en eneste gang. Men å helle ut noe med vilje er IKKE lov. 

Ja, det mener jeg. Man skal da ikke bli sint på et barn som bare er to år gammel! De er i en utforskende og tøysete alder og kommer til å helle ut juice flere ganger uansett hvor mye du kjefter. Ærlig talt.

• Liker 6
Skrevet

Tusen takk for alle svar! Godt å vite at dette er en normal del av utviklingen, selv om jeg blir helt svett :P Ble nok bare litt skuffet nå etter jul, hadde liksom trodd at alle de nye lekene skulle okkupere litt mer av tiden. Men den gang ei....

Takk for tips om å la henne delta i husarbeidet, jeg tar til meg det, jeg vet hun liker det også. Vi har gjort det innimellom og det er stas. Det er bare at det som regel fører til endel merarbeid, noe jeg egentlig ikke orker. 

TS

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en gutt på snart tre år som er verdens snilleste.. men tiden fra han var nyfødt frem til for ett par måneder siden var ekstremt krevende 😅 Så viljesterk, aktiv, sint (!) og sov nesten ikke.. jeg trodde jeg skulle klikke 🤪Men noe skjedde da han fikk språk.. gutten som aldri hadde tid til å sitte og kose skal nå kose, stulle og stelle.. så det er håp 😅

Anonymkode: 77ff6...839

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det mener jeg. Man skal da ikke bli sint på et barn som bare er to år gammel! De er i en utforskende og tøysete alder og kommer til å helle ut juice flere ganger uansett hvor mye du kjefter. Ærlig talt.

Så i hvilken alder er det ok å bli sint? Ja hun er "bare" 2 år, men er det for mye å forlange at hun faktisk følger en beskjed hun forstår? Hvordan skal barna lære å oppføre seg, hvis man aldri blir sint og ingenting får konsekvenser? 

• Liker 1
Skrevet

Men trenger ikke å kjefte, men å gi beskjed at det ikke er lov er en annen ting. Forklar gjerne hvorfor også. Når mine barn har sølt ut ting med vilje, må de tørke det opp også. Når det er uhell må de også tørke det opp. Dette vet de og gjør det automatisk. Minste er 3 år. Derfor søler de ikke drikke med vilje fordi det er tiltak å tørke det opp. 

Ikke rart at det finnes uoppdragne barn der ute når det mangler oppdragelse. 

Til TS: barnet ditt høres helt normalt ut :) 2-årsalderen er krevende 😫

Anonymkode: 2a8c2...e5f

• Liker 3
Skrevet

Har en som er akkurat like gammel og kjenner meg igjen i det du skriver. Jeg blir også dritsliten og mister all lyst til å være pedagogisk hele tida. Tror det aller viktigste er å velge sine kamper. Fokusere på alt det positive med barnet ditt, alt det gode hun gjør, så blir hverdagen enklere for deg også :) anbefaler også cos-kurs, der kan du få mange nyttige innspill. 

Anonymkode: d7190...ad1

Skrevet

Men trenger ikke å kjefte, men å gi beskjed at det ikke er lov er en annen ting. Forklar gjerne hvorfor også. Når mine barn har sølt ut ting med vilje, må de tørke det opp også. Når det er uhell må de også tørke det opp. Dette vet de og gjør det automatisk. Minste er 3 år. Derfor søler de ikke drikke med vilje fordi det er tiltak å tørke det opp. 

Ikke rart at det finnes uoppdragne barn der ute når det mangler oppdragelse. 

Til TS: barnet ditt høres helt normalt ut :) 2-årsalderen er krevende 😫

Anonymkode: 2a8c2...e5f

Takk for svar :)  Jeg har også forsøkt dette med å tørke opp selv noen ganger, men enn så lenge syns hun bare det er gøy å få lov til det :P Så da kvier jeg meg nesten for å be om det, tilfelle hun søler masse så hun kan få lov til å tørke :alice:

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...