Gå til innhold

Uhell i rundkjøring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skulle kjøre ut av veldig liten rundkjøring, kikket til venstre fort og det var ingen biler der. Jeg ut første til høyre som er 2m unna. Ganske kort avstand. Så kommer det en svenske å kjører fort fra 60 sonen og skulle rett fram til neste 60 sone, han hadde stort fart når han traff. Jeg prøvde å kjøre inn i snøen til høyre side mens jeg skek til han for at dette skulle unngås. Jeg hadde veldig lav fart da. Bilen hans ble veldig skadd på siden mens min fikk en stygg liten ripe på ene siden ved fronten, altså ved dekkene mine. Jeg så han kom fort og presset seg fram og like etter stopper han i trafikken når man egt skal kjøre inn til neste innkjøring. Jeg synes det er rart bilen min ikke fikk større skader? Er det pga farten min eller har det ingenting å si? Er vel mest sannsynlig jeg får skylden i dette også?

Anonymkode: 02ad7...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke helt hva som skjedde, men hvis du allerede var inne i rundkjøringen og han på vei inn, så har jo han skylda? 

Anonymkode: 6dc36...c76

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Vox_populi skrev:

Jeg forstår det slik at du brøt høyreregelen? Da får du skylda.

Du kan ikke rundkjøringer nei? 

Anonymkode: 5df73...5de

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Vox_populi said:

Jeg forstår det slik at du brøt høyreregelen? Da får du skylda.

Hvordan i all verden tolker du HI? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis han kom inn i rundkjøringen etter deg så er det hans skyld. Fint at bilen din ikke ble så skadet, men de skadene som faktisk ble må jo han betale for hvis det skjedde slik jeg tolket det. Har du navnet hans? 

Anonymkode: 25058...b35

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke rundkjøringer nei? 

Anonymkode: 5df73...5de

Jeg trodde det var slik at om man ligger i indre felt i rundkjøringa og foretar feltskifte pga. man skal ut av rundkjøringa, har en vikeplikt for trafikk fra høyre, in casu biler som ligger i ytre felt i rundkjøringa.
Hvis dette ikke er riktig, tar jeg gjerne imot korreksjon, men helst fra en innsender med normal oppførsel.

Endret av Vox_populi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vox_populi said:

Hvis en bil ligger i indre felt 

Jeg trodde det var slik at om man ligger i indre felt i rundkjøringa og foretar feltskifte pga. man skal ut av rundkjøringa, har en vikeplikt for trafikk fra høyre, in casu biler som ligger i ytre felt i rundkjøringa.
Hvis dette ikke er riktig, tar jeg gjerne imot korreksjon, men helst fra en innsender med normal oppførsel.

Men ts lå neppe i indre felt, hun skulle jo rett til høyre, og burde ligge i høyre felt. 

Jeg tolket det som at bilen kom i høy fart fra venstre etter ts kom inn i rundkjøringa, men kan ha feiltolket, ikke så lett å forstå hva ts egentlig mener. Men at hun lå i indre felt er det jo ingenting som antyder. 

Det er uansett ikke høyreregelen du beskriver der, men vikeplikt ved feltskifte. Den gjelder uansett om man skifter til venstre eller høyre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare det litt lettere ts? Jeg skjønner ikke hvor svensken kom fra og hvor han traff deg. Hvordan skjedde ulykken egentlig? 

Anonymkode: 62f7c...f5b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Albbas skrev:

Men ts lå neppe i indre felt, hun skulle jo rett til høyre, og burde ligge i høyre felt. 

Slik tolket ikke jeg det. Bilføreren skulle ut av rundkjøringen, sto det, første avkjøring til høyre. Det var ikke nevnt hvor bilen kom fra. Men bevares, din tolkning er minst like sannsynlig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her skjønte jeg ingenting av... kan du forklare bedre? 

Anonymkode: 6e45c...6e8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nødt til å forklare dette bedre Ts. Det er umulig å skjønne hva du faktisk mener 

Anonymkode: 2c441...c63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Vox_populi said:

Slik tolket ikke jeg det. Bilføreren skulle ut av rundkjøringen, sto det, første avkjøring til høyre. Det var ikke nevnt hvor bilen kom fra. Men bevares, din tolkning er minst like sannsynlig! 

Jeg det kan hende. Dette blir uforståelig uansett. :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det 60 sone kan svensken som du sier komme i 60, har han kommet over sin vikelinje først har du skylden, har han ikke det har han skylden. Men uten vitner til stede eller videobevis ender dette nesten alltid som delt skyld så lenge ikke en tilstår. 

Dessuten ved kollisjon skal bilene stoppe øyeblikkelig, ta bilder osv og etter det kan de kjøre inn en plass så ikke trafikken blir hindret. Det at svensken stoppet var helt riktig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han kom inn i rundkjøringen etter deg så er det hans skyld. Fint at bilen din ikke ble så skadet, men de skadene som faktisk ble må jo han betale for hvis det skjedde slik jeg tolket det. Har du navnet hans? 

Anonymkode: 25058...b35

Nei alt går på forsikringen. Har kasko på bilen min, det har også han. Eneste er om jeg skal fikse på bilen min må jeg ut med egeandel. Samme med han

Anonymkode: 02ad7...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 hours ago, AnonymBruker said:

Nei alt går på forsikringen. Har kasko på bilen min, det har også han. Eneste er om jeg skal fikse på bilen min må jeg ut med egeandel. Samme med han

Anonymkode: 02ad7...9b8

 

15 hours ago, AnonymBruker said:

 Jeg synes det er rart bilen min ikke fikk større skader? Er det pga farten min eller har det ingenting å si? Er vel mest sannsynlig jeg får skylden i dette også?

Anonymkode: 02ad7...9b8

Hvis du vil ha et svar på ditt opprinnelige spørsmål, så må du prøve å forklare hva som faktisk skjedde på en bedre måte, og gjerne tegne situasjonen. Om du ikke klarer å forklare hva som skjedde så antar jeg at du får skylden...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Ibid skrev:

 

Hvis du vil ha et svar på ditt opprinnelige spørsmål, så må du prøve å forklare hva som faktisk skjedde på en bedre måte, og gjerne tegne situasjonen. Om du ikke klarer å forklare hva som skjedde så antar jeg at du får skylden...

Skal forklare litt senere, har ikke rukket å sett så mye på kommentarer her

Anonymkode: 02ad7...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er greia er at jeg sto på høyre for han, det er jo venstreregel i rundkjøring, men det var klart så jeg kjørte (sakte) han kommer i stor fart rett fra 60sona og dette ser jeg, så jeg stopper å prøver å kjøre i ”autovernet” for å unngå å treffe denne mannen, men han presser seg fremdeles fram, så jeg sto omtrent stille (veldig lav fart når jeg stoppa omtrent) mens da treffer han siden på frontskjermen min, over dekkene. Så det set ut som jeg kan ha kjørt i han også men han smalt i bilen min. Jeg mener selv om man har venstreregel i en rundkjøring skal du ikke kun kikke på venstre å kjøre rett på i stor fart. Fordi du vet aldri om du kjører på rompa på en bil foran. I en rundkjøring er som regel folk ”første mann inn” så uansett høyre ellet venstre skal man se godt. 

Anonymkode: 02ad7...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det som er greia er at jeg sto på høyre for han, det er jo venstreregel i rundkjøring, men det var klart så jeg kjørte (sakte) han kommer i stor fart rett fra 60sona og dette ser jeg, så jeg stopper å prøver å kjøre i ”autovernet” for å unngå å treffe denne mannen, men han presser seg fremdeles fram, så jeg sto omtrent stille (veldig lav fart når jeg stoppa omtrent) mens da treffer han siden på frontskjermen min, over dekkene. Så det set ut som jeg kan ha kjørt i han også men han smalt i bilen min. Jeg mener selv om man har venstreregel i en rundkjøring skal du ikke kun kikke på venstre å kjøre rett på i stor fart. Fordi du vet aldri om du kjører på rompa på en bil foran. I en rundkjøring er som regel folk ”første mann inn” så uansett høyre ellet venstre skal man se godt. 

Anonymkode: 02ad7...9b8

Det er ikke venstreregel i rundkjøring, men du har vikeplikt for alle i rundkjøringen når du kjører inn. Hvis du var først hadde han vikeplikt for deg, selv om du ikke var til venstre for han. Hvis han var først skulle du ha viket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...