Gå til innhold

Fjerning av Mandler på barn

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Nå har det seg slik at eldstemann på rett over 7 år må fjerne mandlene sine. Han står på vente liste og det kunne ta litt tid før han fikk plass, men de håpet før sommeren. Vi har til nå fått liten informasjon, da informasjonene kommer sammen med bekreftelsen på innleggelse dato. Det eneneste vi vet er at de nå tar det på dagkirugi på de over 7 år. Det jeg lurer på er hvor lenge må han evt være hjemme etter på. Har lest og hørt litt om voksne de blir sykemeldt opp til 2 uker, så da er det kanskje slik med barn også? En annen ting, hvis han må være hjemme så lenge, få en av oss evt sykemelding den perioden da?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

De fleste barn trenger ikke så lang tid etter en mandeloperasjon. Begge mine har fjernet både mandler og polypper, og vært i barnehagen et par dager etterpå. Restriksjoner på mat er vel det eneste man må forholde seg til, altså bare spise bløt mat som brødskiver uten skorper, yoghurt og supper osv.

Skrevet

Mi jente fjernet mandlene i fjor.

Det vanlige etter slike operasjoner er 1 uke fri fra skole/barnehage og 2 uker fri fra gym og svømming. Det er jo litt vondt etter en slik operasjon og kan ta et par dager ihvertfall før spisinga er i orden, men det er vel forskjellig også. Det er jo også fare for infeksjon relatert til slike inngrep og derfor er det ikke bra å være på plasser med mange mennesker. Barnet kan også føle seg litt syk noen dager.

Jeg vet ikke om du får sykemelding for jeg hadde fri da mitt barn ble operert, men skulle tru det for egenmeldingsdagene vil jo ellers bli brukt opp!

Lykke til!

Gjest Gjesta
Skrevet

Det er ikke vanlig at man er borte en hel uke.

Gjest Anonymous
Skrevet

Litt kjapt fant jeg svar på ditt spørsmål på denne nettadressen:

http://ohjepankki.vsshp.fi/se/3614/8636

Der står det som følgende:

"Sjukledigheten

Det är skäl att vara borta från skolan och dagvården i en veckas tid. Det är skäl att vara borta från skolgymnastiken och idrotten i två veckors tid. Sjukledigheten från arbetet är två veckor."

Dette gjelder også i Norge.

Gjest Gjesta
Skrevet

Ok, ja, men ikke vanlig. Folk må nok tilbake på jobb, de færreste bruker en hel uke av sykedagene sine på å være hjemme med halsopererte barn. Vi har hatt tre som har vært tilbake mandag etter fredagsoperasjon.

Gjest Gjesta
Skrevet

-og jeg mener ikke mine barn, men barn på jobb.

Skrevet

Synes nå det litt rart det at ikke foreldrene får sykemelding slik at de kan prioritere barna når de har blitt operert. Men det er nå meg det.

Øre-nese-hals spesialisten på vårt sykehus og sykepleierne var veldig klar på dette så nå skjønner jeg ingenting. Kan det være ulike operasjonsmetoder?

Gjest Gjesta
Skrevet

Det er faktisk forbudt å sykemelde friske foreldre.

Operasjonen er den samme uansett hvor man er.

En annen ting er at foreldre kan søke velferdspermisjon.

Gjest Anonymous
Skrevet
Synes nå det litt rart det at ikke foreldrene får sykemelding slik at de kan prioritere barna når de har blitt operert. Men det er nå meg det.  

Øre-nese-hals spesialisten på vårt sykehus og sykepleierne var veldig klar på dette så nå skjønner jeg ingenting. Kan det være ulike operasjonsmetoder?

Er vel kansje alt etter hvilken lege det er da..?

Vi fikk også klar beskjed om å ta det med ro en ukes tid etter operasjonen, at vi måtte passe på så datteren vår ikke anstrengte seg fysisk. Jeg fikk en ukes sykemelding og var hjemme med henne.

Skrevet

Fjerning av mandlene kan gjøres på to ulike måter som jeg vet om: fjerning ved brenning eller kirurgisk skjæring.

Så det er en mulighet at det er det som er årsaken til ulik praksis. Legen var soleklar på dette!

Da må man vel ta ut velferdspermisjon da? Må lese litt mer på trygdereglene for jeg trodde man kunne bli sykemeldt hvis man har et sykt barn. Ja, ja tror det gjør man i kirka......

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har aldri hørt om noen som har fjernet mandler ved brenning......

Skrevet

Hei!

Fant på trydgeetatens sider noe om penger ved barns sykdom på denne adressen:

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?str...milie#generelle

"Omsorgspenger ved barns eller barnepassers sykdom

Arbeidstaker som har omsorg for barn under 12 år, har rett til omsorgspenger under fravær fra arbeidet når barnet er sykt. Det samme gjelder dersom arbeidstakeren må være borte fra arbeidet fordi den som har det daglige barnetilsynet er syk."

Da må man en lege skrive en bekreftelse?

Gjest Gjesta
Skrevet

Ja, men foreldre har tilsamme tyve slike dager i løpet av et helt år. Ofte er det langt fra nok..........

Skrevet

ja du mener egenmeldingsdager, men trodde dette var i tillegg... :klø:

Gjest Violetta
Skrevet
Hei!

Fant på trydgeetatens sider noe om penger ved barns sykdom på denne adressen:

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?str...milie#generelle

"Omsorgspenger ved barns eller barnepassers sykdom

Arbeidstaker som har omsorg for barn under 12 år, har rett til omsorgspenger under fravær fra arbeidet når barnet er sykt. Det samme gjelder dersom arbeidstakeren må være borte fra arbeidet fordi den som har det daglige barnetilsynet er syk."

Da må man en lege skrive en bekreftelse?

Dette er vel de vanlige dagene (10 for hver forelder) som man har? Krever ingen legeerklæring de vel...

Gjest Gjesta
Skrevet
ja du mener egenmeldingsdager' date=' men trodde dette var i tillegg... :klø:[/quote']

Nei desverre.......

Men velferdspermisjon kan man søke om i tillegg.

Skrevet

i reglene for egenmelding står det at hvis barnet er sykt utover 3 dager så må man få legeerklæring så da kan det jo ikke være forbudt....

Gjest Anonymous
Skrevet

Forskjell på legeerklering og sykemelding.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...