Gå til innhold

Pusser du tennene til din hund/katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det har vært så fokus på tenner hos hund og katt de siste årene, og mange må bruke tusenvis av kr på tanntrekking. Ser enkelte forsikringer ikke dekker tenner, og dyrlegene anbefaler daglig tannpuss. 

Pusser du tennene på hunden/katten?

Anonymkode: 908ae...ec5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katten vår har en personlighet som ALDRI hadde tillat tannpuss. Hun har hatt noia for å bli holdt fast osv siden hun omtrent var nyfødt, så misstenker et snev av klaustrofobi. Skulle jeg begynt å pusse tennene hennes ville vi nok blitt uvenner og mistet båndet vi har. Å før noen kommer med den fantastiske ideen; selvfølgelig er dette trent mye på. 

Anonymkode: 8789e...902

Skrevet (endret)

Jeg burde gjort det, den ene katten min har kronisk tannkjøttbetennelse, dyrlegen har sagt han er allergisk mot sitt eget tannplakk, og han må inn til rens et par ganger i året, men tannpussen får vi bare ikke til.

Vi og har prøvd alt mulig rart, forskjellige typer børster, trening og øvelse, men han tillater rett og slett bare ikke noe som helst pirking i munnen uten at han er neddopa.

Er jeg heldig får jeg pusset noen milisekunder ytterst i munnen, men det er ikke de tennene han har mest problemer med og som *trenger* å pusses.

De dyra, de dyra....

Endret av 282_NaughtySpark
Skrevet

Tannstein fjernes ved å ikke kun gi våtfor!

Om kjæledyret spiser tørrfôr og bruker tennene sine, og sliper dem naturlig ned, så er tannpuss unødvendig. 

• Liker 4
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det har vært så fokus på tenner hos hund og katt de siste årene, og mange må bruke tusenvis av kr på tanntrekking.

Litt "wild-guess", men grunnen til økningen angående tann-problemer (hvis det er en økning?), kan jo være på grunn av maten vi gir dyr i dag kontra før.

• Liker 1
Skrevet

Nå forventer jeg at hunden ikke får "vafler" og annen menneskemat. Kun hundemat til hund. Kanskje en bit leverpostei om det er dressur. 

Den ene hunden min ELSKER vom, og spiser denne frosset. Det er visstnok bra for tannstein og tenner. 

Skrevet
5 minutter siden, Rødbrus skrev:

Om kjæledyret spiser tørrfôr og bruker tennene sine, og sliper dem naturlig ned, så er tannpuss unødvendig. 

Jaha? Alle katteeierne jeg kjenner gir tørrfor. Allikevel er det tannråte og trekking av tenner hos en del av kattene, 

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaha? Alle katteeierne jeg kjenner gir tørrfor. Allikevel er det tannråte og trekking av tenner hos en del av kattene, 

Hvor stor del da ca?

Og er dette innekatter, hvor matforsyningen kan overvåkes? Eller kan de gå ute og spise ting de finner? 

Og er det veterinær-fôr eller den billigvarianten man kjøper på butikken? 

Skrevet (endret)

Har aldri pusset tennene på hundene våre. Eldste er straks 10 år og har aldri måttet fjerne tannsten, har aldri hatt tannproblemer 

Hundene våre får nesten bare tørrfôr 

edit: de får også ting å tygge på av og til, f.eks oksestrupe 

Endret av skruf
Skrevet
12 timer siden, Rødbrus skrev:

Hvor stor del da ca?

Og er dette innekatter, hvor matforsyningen kan overvåkes? Eller kan de gå ute og spise ting de finner? 

Og er det veterinær-fôr eller den billigvarianten man kjøper på butikken? 

De går ut, men tviler på at de finner så mye vafler. En og annen mus, ble levert på dørmatten. 

Dyrebutikk/veterinær tørrfôr hver dag og våtfor et par ganger i uken.

• Liker 1
Skrevet

Nei. Er for glad i fingrene mine til det... 

Ene har slitt med tannsten, men fjernes greit hos dyrlege nå og da. Andre to har utmerket tannhelse, selv om de er 10+ år. 

De spiser stort sett tørrfôr. Store biter beregnet på sliping av tenner og forebygging tannsten. 

Anonymkode: 50010...ab9

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjør det ikke, men burde vel....skal skjerpe meg å komme igang med det!

Anonymkode: 86e1c...201

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei, den daglige kampen orket jeg ikke. Så jeg pusser ikke tennene på hunden min (8 år gammel). Vi går til veterinæren en gang i året og får fjernet tannsteinen hennes under bedøvelse. Hun får tørrfôr 6 dager i uken, og våtfôr fra boks en gang i uken. Hun tåler ikke kjøttbein og får diare eller forstoppelse av alt mulig, så det er veldig lite jeg kan gi henne for å slipe tannsteinen naturlig bort.

Endret av Million
Skrevet

Generelt sliter små hunder over en viss alder mer med tannstein enn andre hunder. Uansett hvor flink du er med tannpuss. Jeg pusser tennene til hunden min omtrent annenhver uke (burde vært flinkere), og det holder tannsteinen greit i sjakk. Må likevel spandere på henne en tannrens noen ganger. Hun får kun tørrfôr og ofte andre tyggegodbiter, og det holder faktisk ikke tannsteinen borte

Anonymkode: 14e5a...9b7

Skrevet
20 timer siden, Rødbrus skrev:

Noen hunderaser og -individer får lettere tannstein enn andre, selv med samme fôr. Noen mennesker er mer genetisk disponerte for periodontitt enn andre, slik er det med hunder også.

Enig i at tørrfôr er best, men eksempelvis trenger noen hunder også tannrens jevnlig likevel. Hos en del eldre hunder må hyppig tannpuss til pga at spyttsekresjonen og bakteriefloraen kan endres, noe som kan generere periodontitt.

Anonymkode: 882d3...4a6

• Liker 1
Skrevet

Nei, har aldri hatt behov for det. Fôrer rått og gir gjerne halvfrosne porsjoner med mat, i tillegg til en del naturlig snacks å tygge på. 

Skrevet
På 29.12.2018 den 0.15, AnonymBruker skrev:

Pus får kun tørrfôr, men har allikevel trekt to tenner og får tannstein. Får mat fra dyrlegen og våtfor maks to ganger i halvåret, også fra dyrlegen

Skrevet
On 12/29/2018 at 12:08 AM, Rødbrus said:

Begge mine får kun RC Oral Care, fordi han ene som sagt har tannkjøttsproblemer og er allergisk mot sitt eget tannplakk.

Dette hjelper kun til en viss grad, dvs at vi kan drøye tannrens opptil 6 mnd mellom hver gang, istedenfor å ta han inn til det  "hele tiden".

Skrevet

Hunden min spiser kun tørrfôr, og fjernet tannstein for første gang i en alder av seks år, så hun har veldig gode tenner. Aldri pusset en eneste tann.

Skrevet

Hunden er 13,5 år, fikk for noen måneder siden førsre tannrens pga tannkjøttbetennelse. Har aldri pusset tennene hans nei. Men han har alltid spist kun hundemat, tørrfor, og fått tyggebein stortsett daglig. 

Veterinæren foreslo tannpuss, men helt ærlig, jeg ser ikke nødvendigheten. Hadde kanskje gitt det ett forsøk om jeg hadde hatt en yngre hund med dårlige tenner.

Anonymkode: 2d50e...6f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...