Gå til innhold

Velge kommune vedr gravplass?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nærmeste pårørende til et fam.medl som er bosatt i kommune A.

H_n har ingen tilknytning til denne kommunen, tilfeldig at h_n bor der, på pleiehjem.

Må vedkommende gravlegges i den kommunen h_n dør i? 

-Mei

Anonymkode: 33763...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nærmeste pårørende til et fam.medl som er bosatt i kommune A.

H_n har ingen tilknytning til denne kommunen, tilfeldig at h_n bor der, på pleiehjem.

Må vedkommende gravlegges i den kommunen h_n dør i? 

-Mei

Anonymkode: 33763...e65

Man slipper å betale ett eller annet gebyr når man blir begravet i hjemkommunen. Ellers står man fritt, mot betaling til å bli begravet/bisatt der man selv velger. Hva ønsker personen selv? Det bør nemlig vektlegges og avklares. Ønsker ikke pårørende å ta temaet opp selv, så er der både prest og lege tilknyttet landets sykehjem som kan hjelpe med denne typen spørsmål. 

Anonymkode: 113b5...e36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nærmeste pårørende til et fam.medl som er bosatt i kommune A.

H_n har ingen tilknytning til denne kommunen, tilfeldig at h_n bor der, på pleiehjem.

Må vedkommende gravlegges i den kommunen h_n dør i? 

-Mei

Anonymkode: 33763...e65

Når vi gravla sønnen vår fikk vi beskjed om at man kan gravlegges hvor man vil. Det eneste er at dersom man bor i kommunen man gravlegges er de første 10årene(tror jeg det vad) gratis. Ellers må man betale rundt 1000kr i året for gravplassen. 

Anonymkode: a740f...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når vi gravla sønnen vår fikk vi beskjed om at man kan gravlegges hvor man vil. Det eneste er at dersom man bor i kommunen man gravlegges er de første 10årene(tror jeg det vad) gratis. Ellers må man betale rundt 1000kr i året for gravplassen. 

Anonymkode: a740f...91d

Graver er vanligvis fritatt fra betaling de første 20/25 årene, deretter må man betale festeavgift for å beholde gravstedet. Urnelunder/grav med bisatte har samme regel, men hvilken løsning som har 20 og 25 år før man må betale festeavgift husker jeg ikke i farten. Fredningstiden skal være lik over hele Norge. 

Anonymkode: 113b5...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor far og datter ligger i samme grav.Og der skal min bror og jeg ligge.Vi blir kremert for da er det plass til 6 personer og jeg tror ikke det koster mer enn for 1 grav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...