AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #1 Skrevet 26. desember 2018 Jeg og ei venninne har bestilt tur til Spania, og lurer på om vi trenger visum? Hvordan ordner man evt det? Begge er norske statsborgere og har pass, hvis det har noe å si. Anonymkode: 8b3a6...5b1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #3 Skrevet 26. desember 2018 Trenger ikke visum til Spania. Anonymkode: 5186e...e9d
BiruBaby2 Skrevet 26. desember 2018 #4 Skrevet 26. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Trenger ikke visum til Spania. Anonymkode: 5186e...e9d Okei, hvorfor/hvorfor ikke?
Ariannah Skrevet 26. desember 2018 #5 Skrevet 26. desember 2018 Akkurat nå, BiruBaby2 skrev: Okei, hvorfor/hvorfor ikke? Hørt om Schengen? For nordmenn og EØS/EU-borgere så er det ikke visum-plikt i Europa (kommer bare på Russland som har visum-plikt for alle). Stort sett er det ikke passkontroll en gang, men anbefaler å ta med pass uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #6 Skrevet 26. desember 2018 Som de andre skriver så trenger dere ikke visum siden det er en del av schengen. Dere trenger derimot å sjekke dere for alle kjønnssykdommer, og ta med bekreftelsen til Spaniat på at dere ikke er smittebærere. Glemmer dere dette så blir dere satt i karantene i 14 dager. God bedring og lykke til. Anonymkode: d24a1...e10
Tockit Skrevet 26. desember 2018 #7 Skrevet 26. desember 2018 51 minutter siden, Ariannah skrev: Hørt om Schengen? For nordmenn og EØS/EU-borgere så er det ikke visum-plikt i Europa (kommer bare på Russland som har visum-plikt for alle). Stort sett er det ikke passkontroll en gang, men anbefaler å ta med pass uansett. Om du reiser utenlands må du ha med deg pass uansett. 1
Ariannah Skrevet 26. desember 2018 #8 Skrevet 26. desember 2018 1 minutt siden, Tockit skrev: Om du reiser utenlands må du ha med deg pass uansett. Er vel bare krav om at man har gyldig legitimasjon? Vet om folk som har reist til Frankrike og Hellas med sitt norske førerkort. Det anbefales dog at man har med pass uansett, i tilfelle noe skulle skje og man trenger hjelp fra ambassaden for eksempel. Er heller ikke passkontroll innen Schengen. Husk også at en del hoteller krever pass ved innsjekk, og muligens ved leiebil (mulig jeg tar feil, har aldri leid bil utenlands).
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #9 Skrevet 26. desember 2018 Sant så sant. Hørte forresten at man må ha regulering på øverste tanngard fra 1. Januar for å komme inn i Spania. Men det gjelder kanskje bare Gran Canada. Stemmer det? Anonymkode: d24a1...e10 1
reiseglad Skrevet 26. desember 2018 #10 Skrevet 26. desember 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sant så sant. Hørte forresten at man må ha regulering på øverste tanngard fra 1. Januar for å komme inn i Spania. Men det gjelder kanskje bare Gran Canada. Stemmer det? Anonymkode: d24a1...e10 Jepp, det stemmer!
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #11 Skrevet 26. desember 2018 2 timer siden, reiseglad skrev: Jepp, det stemmer! 😄 Anonymkode: d24a1...e10
gard Skrevet 27. desember 2018 #12 Skrevet 27. desember 2018 16 hours ago, Ariannah said: Er vel bare krav om at man har gyldig legitimasjon? Vet om folk som har reist til Frankrike og Hellas med sitt norske førerkort. Det anbefales dog at man har med pass uansett, i tilfelle noe skulle skje og man trenger hjelp fra ambassaden for eksempel. Er heller ikke passkontroll innen Schengen. Husk også at en del hoteller krever pass ved innsjekk, og muligens ved leiebil (mulig jeg tar feil, har aldri leid bil utenlands). En bør alltid ha med pass på reise til utlandet. Jeg tror at passet er det eneste gyldige identitetspapiret som vi har og derfor jobbes det med å få på plass et nasjonalt ID kort. Men det er som regel ikke et problem. Det er som regel ikke noe sjekk av passet innad i Schengen men det er en del land som krever at en skal ha pass ved innsjekk på hotell, når man skal kjøpe et lokalt sim kort etc. 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #13 Skrevet 27. desember 2018 23 timer siden, Ariannah skrev: Er vel bare krav om at man har gyldig legitimasjon? Vet om folk som har reist til Frankrike og Hellas med sitt norske førerkort. Det anbefales dog at man har med pass uansett, i tilfelle noe skulle skje og man trenger hjelp fra ambassaden for eksempel. Er heller ikke passkontroll innen Schengen. Husk også at en del hoteller krever pass ved innsjekk, og muligens ved leiebil (mulig jeg tar feil, har aldri leid bil utenlands). Nei. Når en reiser med fly er en nødt å ha med pass som legitimasjon om en reiser utenlands. Samboeren min har ikke pass og har kan derfor ikke reise utenlands, utenom til Sverige og slikt. Hva er så vitsen med pass om en bare bruker førerkort som legitimasjon? Passet ditt er et bevis for at du kan reise og skal brukes som legitimasjon når en reiser. Anonymkode: 0978c...e5e 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #14 Skrevet 27. desember 2018 Pass er det eneste gyldige legitimasjon om en ikke har internasjonalt identitetskort. Anonymkode: 12303...c13 1
gard Skrevet 27. desember 2018 #15 Skrevet 27. desember 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Nei. Når en reiser med fly er en nødt å ha med pass som legitimasjon om en reiser utenlands. Anonymkode: 0978c...e5e Tja, jeg mener at de gangene jeg har flydd internet i Europa kan en sjekke inn på automat og får boardingkort på telefon. Når en går ombord i flyet fra (i mitt tilfelle) Stavanger til København, så er det ingen som sjekker pass. Men jeg er helt enig i at man skal ha med pass når man reiser utenlands - selv i Europa. 1
Ariannah Skrevet 27. desember 2018 #16 Skrevet 27. desember 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Når en reiser med fly er en nødt å ha med pass som legitimasjon om en reiser utenlands. Samboeren min har ikke pass og har kan derfor ikke reise utenlands, utenom til Sverige og slikt. Hva er så vitsen med pass om en bare bruker førerkort som legitimasjon? Passet ditt er et bevis for at du kan reise og skal brukes som legitimasjon når en reiser. Anonymkode: 0978c...e5e Moren min har reist til Hellas flere ganger uten pass. Ikke noe jeg ville gjort, men det er altså mulig. Hvorfor, nei det vet ikke jeg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå