AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #21 Skrevet 27. desember 2018 23 timer siden, BethD skrev: Idag er første dagen jeg kan søke om foreldrepenger. Er 26+0 og på NAV sine sider kommer det opp at jeg kan trykke inn termindato. Er det lurest å søke så fort som mulig (nå) eller vente? Har det i det hele tatt noe å si? Hører folk sier at man bør ikke søke for tidlig men når det kommer opp at jeg kan søke nå så er det vel greit? Eller? Du må få terminbekreftelse fra legekontoret først. Det skriver de ut for deg i skranken på sparket. Denne må være stemplet etter gyldig ukeantall. Deretter svarer det seg å søke så fort som mulig da det ofte tar veldig lang tid å få svar og enkelte til og med ender opp med et par mnd uten lønning i påvente av at utbetalingene skal godkjennes og komme i gang. Så snart det er lov å søke anbefaler jeg å få inn søknaden fortest mulig. Anonymkode: 24778...2d3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #22 Skrevet 27. desember 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er mye regler for oss som skal i permisjon etter nyttår. Kan ikke søke før uke 33 eller når det er. Anonymkode: 245d5...7bb HVA? Anonymkode: 24778...2d3
kvinne35+ Skrevet 27. desember 2018 #23 Skrevet 27. desember 2018 1. Frist for å søke om foreldrepenger Skal du starte foreldrepermisjonen etter nyttår, kan du tidligst søke om foreldrepenger fra NAV seks uker før permisjonen starter. Starter permisjonen din i 2018, skal du fremdeles følge dagens regler. WHAT?? https://www.smp.no/familieogoppvekst/Nye-regler-for-a-soke-om-foreldrepermisjon-Her-er-endringene-12448b.html
addict Skrevet 27. desember 2018 #24 Skrevet 27. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må få terminbekreftelse fra legekontoret først. Det skriver de ut for deg i skranken på sparket. Denne må være stemplet etter gyldig ukeantall. Deretter svarer det seg å søke så fort som mulig da det ofte tar veldig lang tid å få svar og enkelte til og med ender opp med et par mnd uten lønning i påvente av at utbetalingene skal godkjennes og komme i gang. Så snart det er lov å søke anbefaler jeg å få inn søknaden fortest mulig. Anonymkode: 24778...2d3 Men dette er feil. Man trenger ikke terminbekreftelse og kan ikke søke før 6 uker før man går ut i permisjon. I tillegg er behandlingsiden på et par dager. Greit å oppdatere seg før man svarer 😊 1
addict Skrevet 27. desember 2018 #25 Skrevet 27. desember 2018 2 minutter siden, kvinne35+ skrev: 1. Frist for å søke om foreldrepenger Skal du starte foreldrepermisjonen etter nyttår, kan du tidligst søke om foreldrepenger fra NAV seks uker før permisjonen starter. Starter permisjonen din i 2018, skal du fremdeles følge dagens regler. WHAT?? https://www.smp.no/familieogoppvekst/Nye-regler-for-a-soke-om-foreldrepermisjon-Her-er-endringene-12448b.html Hva er det du lurer på siden du skriver «what»? 1
kvinne35+ Skrevet 27. desember 2018 #26 Skrevet 27. desember 2018 1 minutt siden, addict skrev: Hva er det du lurer på siden du skriver «what»? Det er jo helt ekstremt å ikke få søke før 31+0. Jeg har nå hatt to nylige barselpermisjoner og søkte 27+0 på begge. Ene kom det svar 39+0 eller hva det var, permisjon startet 37+3. Andre kom det svar 2dager før termin altså 41+1, permisjon startet 37+3... Så nå skal det søkes enda 4uker senere.. Ja da blir det mange som må gå uten lønning i påvente av svar ja.. Ikke alltid det går i hop med alt annet som ligger å venter..
addict Skrevet 27. desember 2018 #27 Skrevet 27. desember 2018 1 minutt siden, kvinne35+ skrev: Det er jo helt ekstremt å ikke få søke før 31+0. Jeg har nå hatt to nylige barselpermisjoner og søkte 27+0 på begge. Ene kom det svar 39+0 eller hva det var, permisjon startet 37+3. Andre kom det svar 2dager før termin altså 41+1, permisjon startet 37+3... Så nå skal det søkes enda 4uker senere.. Ja da blir det mange som må gå uten lønning i påvente av svar ja.. Ikke alltid det går i hop med alt annet som ligger å venter.. Det tok 1-2 dager før søknaden var behandlet og godkjent etter at arbeidsgiver hadde bekreftet lønna mi. Alt er elektronisk og det er så og si ikke behandlingstid lengre. Jeg ser virkelig ikke problemet i det. NAV ringte meg til og med 2 dager etter at arbeidsgiver kunne bekrefte lønna slik at de kunne godkjenne søknaden min før jul 😊 1
Gjest BethD Skrevet 27. desember 2018 #28 Skrevet 27. desember 2018 53 minutter siden, addict skrev: Bare hyggelig, lykke til 😊 er mye å sette seg inn i, men heldigvis er det totale arbeidet med å søke mye mer forenklet nå enn før 😄 Åårh ja er sykt mye styr med disse papirene! Men gikk som sagt gjennom hele søknaden her om dagen og jeg syns det virket veldig enkelt spesielt siden jeg trodde jeg måtte grave frem lønnsslipper å sende inn osv. Men nå må jo arbeidsgiver gjøre det Veldig greit
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #29 Skrevet 27. desember 2018 54 minutter siden, addict said: Det tok 1-2 dager før søknaden var behandlet og godkjent etter at arbeidsgiver hadde bekreftet lønna mi. Alt er elektronisk og det er så og si ikke behandlingstid lengre. Jeg ser virkelig ikke problemet i det. NAV ringte meg til og med 2 dager etter at arbeidsgiver kunne bekrefte lønna slik at de kunne godkjenne søknaden min før jul 😊 Slik var det før også, at noen fikk søknaden behandlet på 2 dager, andre 12 uker. Etter NAV ennå ikke har begynt 100% med ny ordning kan vi ikke være trygge på at de greier kort saksbehandlingstid på alle, dette vil variere fra kontor til kontor. På sikt vil de nok greie det, men noen oppstartsvansker må man regne med. NAV regner med 6 ukers behandlingstid fra og med 2019, og som mange av oss erfarer bruker de rett som det er mer behandlingstid enn de lover... Anonymkode: 6bf85...cb6
addict Skrevet 27. desember 2018 #30 Skrevet 27. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slik var det før også, at noen fikk søknaden behandlet på 2 dager, andre 12 uker. Etter NAV ennå ikke har begynt 100% med ny ordning kan vi ikke være trygge på at de greier kort saksbehandlingstid på alle, dette vil variere fra kontor til kontor. På sikt vil de nok greie det, men noen oppstartsvansker må man regne med. NAV regner med 6 ukers behandlingstid fra og med 2019, og som mange av oss erfarer bruker de rett som det er mer behandlingstid enn de lover... Anonymkode: 6bf85...cb6 Vel vi er 350 stk i termingruppa jeg er medlem i på facebook og alle som starter termin etter 31.12.18 som følger de nye retningslinjene har fått søknad godkjent et par dager etter at lønn er bekreftet. Vi hadde poll på dette pga nysgjerrighet på om ting kom til å fungere i praksis. Det er ingen som har fått søknad godkjent etter permisjonsstart, og har det vært forsinkelser så har det vært pga arbeidsgiver som ikke har gjort jobben sin. Jeg ser virkelig ikke poenget med å dramatisere eller blåse opp noe man ikke engang har erfaring eller direkte kunnskap om, bare for å gjøre det 🤷🏼♀️
kvinne35+ Skrevet 27. desember 2018 #31 Skrevet 27. desember 2018 2 timer siden, addict skrev: Det tok 1-2 dager før søknaden var behandlet og godkjent etter at arbeidsgiver hadde bekreftet lønna mi. Alt er elektronisk og det er så og si ikke behandlingstid lengre. Jeg ser virkelig ikke problemet i det. NAV ringte meg til og med 2 dager etter at arbeidsgiver kunne bekrefte lønna slik at de kunne godkjenne søknaden min før jul 😊 siste permisjon startet i mars i år så vil påstå at jeg har ganske oppdatert kunnskap om dette. Så siste søknad jeg sendte sendte jeg i januar i år (2018). det tok desidert ikke 1-2dager menn 12-13uker her. begge permisjonene som var på rad.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #32 Skrevet 27. desember 2018 On 12/26/2018 at 3:29 PM, AnonymBruker said: Det stemmer ikke, man kan tidligst søke uke 26 fortsatt. Bare se på nav.no det. Uke 33 går jo ikke når det er opp mot 12 ukers behandlingstid noen steder. Anonymkode: 1530d...115 Det er maks 6 uker i det nye systemet. Og man får tidligst godkjent 4 uker før permisjon. Anonymkode: c216e...6a4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #33 Skrevet 27. desember 2018 1 hour ago, kvinne35+ said: siste permisjon startet i mars i år så vil påstå at jeg har ganske oppdatert kunnskap om dette. Så siste søknad jeg sendte sendte jeg i januar i år (2018). det tok desidert ikke 1-2dager menn 12-13uker her. begge permisjonene som var på rad. Regelendringene er fra november i år. Anonymkode: c216e...6a4 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #34 Skrevet 27. desember 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Du må få terminbekreftelse fra legekontoret først. Det skriver de ut for deg i skranken på sparket. Denne må være stemplet etter gyldig ukeantall. Deretter svarer det seg å søke så fort som mulig da det ofte tar veldig lang tid å få svar og enkelte til og med ender opp med et par mnd uten lønning i påvente av at utbetalingene skal godkjennes og komme i gang. Så snart det er lov å søke anbefaler jeg å få inn søknaden fortest mulig. Anonymkode: 24778...2d3 Utdatert info. Anonymkode: c216e...6a4 1
addict Skrevet 27. desember 2018 #35 Skrevet 27. desember 2018 (endret) 2 timer siden, kvinne35+ skrev: siste permisjon startet i mars i år så vil påstå at jeg har ganske oppdatert kunnskap om dette. Så siste søknad jeg sendte sendte jeg i januar i år (2018). det tok desidert ikke 1-2dager menn 12-13uker her. begge permisjonene som var på rad. Jøss det var svært så påståelig du skulle være når du faktisk tar feil. Endringene kom jo i november i år. Det er HELT nye rutiner og gjelder for de som skal ut i permisjon etter 31.12.18. Hele søkeprosessen er endret og hele prosessen for arbeidsgiver er endret. Behandlingstiden er også halvert. Alt går elektronisk og informasjonen NAV skal ha er minimalisert og forenklet. Så nei, du har faktisk null oppdatert kunnskap om dette om du søkte permisjon i januar 2018. Jeg derimot, skal ut i permisjon 7. januar 2019, søkte i slutten av november, og har forholdt meg til de nye endringene. Endret 27. desember 2018 av addict 2
kvinne35+ Skrevet 27. desember 2018 #36 Skrevet 27. desember 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Regelendringene er fra november i år. Anonymkode: c216e...6a4 ok så nå er søknadstidspunkt fra uke 31+3 da? Satser på de klarer svare i tide. Er enda ei lita stund til søketidspunkt da ja.
Gjest BethD Skrevet 27. desember 2018 #37 Skrevet 27. desember 2018 3 minutter siden, kvinne35+ skrev: ok så nå er søknadstidspunkt fra uke 31+3 da? Satser på de klarer svare i tide. Er enda ei lita stund til søketidspunkt da ja. Regner med de klarer å svare i tide når det er såpass drastiske endringer og alt går elektronisk nå
kvinne35+ Skrevet 27. desember 2018 #38 Skrevet 27. desember 2018 1 minutt siden, BethD skrev: Regner med de klarer å svare i tide når det er såpass drastiske endringer og alt går elektronisk nå Det går ikke elektronisk alle steder. I kommunen er det på papir og så sender arbeidsgiver inn.
addict Skrevet 27. desember 2018 #39 Skrevet 27. desember 2018 10 minutter siden, kvinne35+ skrev: Det går ikke elektronisk alle steder. I kommunen er det på papir og så sender arbeidsgiver inn. NAV godkjenner ikke dette lengre. De må forholde seg til det elektroniske. Ei bekjent av meg sin arbeidsgiver sende inn på papir like før jul nå og de fikk beskjed om å følge retningslinjene og gjøre det på nytt. Hennes foreldrepenger er derfor ikke godkjent enda, på grunn av feil fra arbeidsgiver.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #40 Skrevet 27. desember 2018 15 minutter siden, kvinne35+ said: Det går ikke elektronisk alle steder. I kommunen er det på papir og så sender arbeidsgiver inn. Fra 4. Desember er ikke papir et alternativ lenger. Jeg krangler med jobben om akkurat det der selv. Anonymkode: c216e...6a4 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå