Gjest linsina Skrevet 26. desember 2018 #1 Del Skrevet 26. desember 2018 Jeg er gravid i uke 16. Jobber 100% i butikk med kanskje 1-2 «tidligvakter» i uka (da hjemme rundt 18-18:30..), ellers jobber jeg til kl. 21 og er ikke hjemme før kl. 22 de resterende dagene. Neste måned har jeg vel 6-7 «tidligvakter».. Jeg er så sliten og har ikke overskudd til noe utenom jobb. Jeg skulle ønske jeg hadde hatt tid og energi til å gå turer og bevege meg litt. Har nesten ikke beveget meg så langt i svangerskapet, forutenom å gå rundt på butikkgulvet.. hatt 4 dager juleferie nå, og kjenner jeg bare vil gråte av tanken på å gå på jobb fra og med i morgen igjen. Dere som er gravide og slitne, hva gjør dere i forhold tll jobb? 😩 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #2 Del Skrevet 26. desember 2018 Ja, man blir sliten av å være gravid, men på jobb må man likevel. Hvil og sov mens du kan. Anonymkode: 14f52...dc3 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #3 Del Skrevet 26. desember 2018 Sliten. Men jobbe må man. Man trenger ikke være gravid for å være sliten og ikke ha overskudd etter jobb. Det er ikke en bedre unnskyldning enn annet. Bit tennene sammen. I andre trimester går det ofte lettere. Anonymkode: 6e047...0d8 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #4 Del Skrevet 26. desember 2018 Hvil og sov mens du kan. Du har så vidt ikke en butikk med veldig tunge løft, siden du skriver at du går rundt på butikkgulvet i flere timer? Hva innebærer det? Jeg er i uke 28 og jobber i hjemmesykepleien. Må snart gi opp pga ekstremt tunge pasienter, støttestrømper, dusjer og elsykler. Men det er ikke bare fordi jeg er sliten. Anonymkode: e1790...c47 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #5 Del Skrevet 26. desember 2018 Hør med sjefen din om det finnes oppgaver du blir sliten av som du kan unngå i en periode. Er også mer sliten på jobb nå enn før, men man må nesten ta ansvar selv og gi beskjed om man trenger tilrettelegging. Anonymkode: 6f3e9...ed3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #6 Del Skrevet 26. desember 2018 Er i uke 36. Har to små barn før. Jobber fremdeles fullt og skal på jobb nå med dundrende hodepine. Sover dårlig, bekkenløsning, kvalme, svimmelhet og hemoroider. Ja slik går nu dagan. Blir ikke mye turgåing her. Ts du får bare hvile når du kan. Å gå gravid er en jobb i seg selv. Du blir ikke sykemeldt fordi du ikke har overskudd til noe annet enn jobben. Er kun for en periode. Ofte blir det bedre i 2 trimester før det blir verre igjen i tredje 😅 Anonymkode: f1602...038 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #7 Del Skrevet 26. desember 2018 Sånn har det vært i alle mine svangerskap. Er gravid med nr 3 nå i uke 29. Orker kun jobb og ingenting annet. Mannen lager middag og aktiviserer barna ellers. Vi har vaskehjelp som tar unna det tyngste. Jeg jobber 100 % som sykepleier på sykehus og orker aldri å være sosial etter jobb med verken venner eller kollegaer. Helgene bruker jeg til å hvile og være sammen med barna å gjøre rolige aktiviteter. Så tar mannen ansvar for aking og andre uteting. Jeg skulle ønske jeg hadde energi til å være mer aktiv med barna, treffe venninner på fritiden eller dra ut å spise med mannen på kvelden men energien rekker ikke til. Man kan ikke forvente sykemelding for å orke julebord og andre sosiale ting når man er gravid. Anonymkode: 130b9...35c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #8 Del Skrevet 26. desember 2018 Jeg er i uke 19 og er også utrolig utmattet. Jobber, spiser middag og legger meg samtidig med datteren min i 19-20-tiden. Vi har vaskehjelp og ukeshandler på kolonial. Det hjelper. Prøv å tenk at det bare er en kort periode vi må gjennom dette her. Jeg tenker at det bare er 3 mnd igjen på jobb, så er det påskemåned og etter det er det permisjon. Anonymkode: 7387a...1dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #9 Del Skrevet 26. desember 2018 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sliten. Men jobbe må man. Man trenger ikke være gravid for å være sliten og ikke ha overskudd etter jobb. Det er ikke en bedre unnskyldning enn annet. Bit tennene sammen. I andre trimester går det ofte lettere. Anonymkode: 6e047...0d8 Den slitenheten jeg opplever når jeg er gravid kan ikke sammenlignes med å være vanlig trøtt og sliten. Ikke at det er et argument for sykmelding, men for min del blir jeg helt satt ut over hvordan kroppen reagerer på å gå gravid. Er i andre trimester nå og det er heldigvis bedre, men fortsatt er den kroniske utmattelsen over meg. Gleder meg så sinnsykt til fødselen og når alt er overstått! Anonymkode: 7387a...1dc 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #10 Del Skrevet 26. desember 2018 Jeg er 23 uker på vei, og er 50% sm nå grunnet bekkenløsning. Slet med kvalme og trøtthet i starten og ble sykemeldt 30%. Jeg klarte heller ikke gjøre noe annet enn å jobbe og sove før jeg ble sykemeldt. Sønnen min fikk alt for lite oppmerksomhet, huset var kaos, og samboer sur. Følte alt hanglet, derfor sykemeldte jeg meg. Man trenger ikke være «super-flink-gravid» bare fordi det er noen som er det. Skaff deg en sykemelding og pass på deg selv og familien din. Hilsen en som ikke syntes jobben er viktigst i livet 😉 Anonymkode: 4b859...b8d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #11 Del Skrevet 26. desember 2018 Jeg var også sliten i begynnelsen, jobbet 100% som lærer i et veldig travelt skoleår med mye fast overtid og retting. Men det gikk faktisk, så lenge jeg vil hvile godt på ettermiddagen og prioritere vekk alt som ikke var viktig. Kom meg gjennom uten sykemelding. Men som man sier det er ingen som takker deg for å slite deg ut, så blir det for mye, snakk med legen om en delvis sykemelding eller med arbeidsplassen om tilpasning. Anonymkode: c2773...dce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #12 Del Skrevet 26. desember 2018 Jeg var også veldig trøtt og sliten i begynnelsen av graviditeten. Både student og jobb krevde mye, men det for meg er ingen grunn til sykemelding. Fikk bekkenløsning i uke 15, men tvang meg selv på jobb frem til uke 25 tror jeg det var. Da hadde jeg fått gjentatte beskjeder fra fysio og kiropraktor og jordmor om å sykemelde meg for det ville gå utover barn og meg selv. Syns mange sykemelder seg veldig fort som gravid og jeg hadde planer om å jobbe helt til fødselen. Trøtthet er ingen grunn i mine øyne, men man kan vel få tilrettelagt slik at det ikke blir så belastende for deg? Anonymkode: b5f4f...b30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #13 Del Skrevet 26. desember 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 23 uker på vei, og er 50% sm nå grunnet bekkenløsning. Slet med kvalme og trøtthet i starten og ble sykemeldt 30%. Jeg klarte heller ikke gjøre noe annet enn å jobbe og sove før jeg ble sykemeldt. Sønnen min fikk alt for lite oppmerksomhet, huset var kaos, og samboer sur. Følte alt hanglet, derfor sykemeldte jeg meg. Man trenger ikke være «super-flink-gravid» bare fordi det er noen som er det. Skaff deg en sykemelding og pass på deg selv og familien din. Hilsen en som ikke syntes jobben er viktigst i livet 😉 Anonymkode: 4b859...b8d Du sykemeldte deg fordi huset var kaos og samboeren din var sur. Sykemelding for å passe på familien din? Helt ærlig ville jeg forventet mer av mannen om jeg var deg. Han må kunne bidra mer med hus og barn når partneren er gravid. Helt tullete at kvinnen må sykemelde seg fordi mannen ikke evner å ta i ekstra de få månedene. Anonymkode: 130b9...35c 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #14 Del Skrevet 26. desember 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var også veldig trøtt og sliten i begynnelsen av graviditeten. Både student og jobb krevde mye, men det for meg er ingen grunn til sykemelding. Fikk bekkenløsning i uke 15, men tvang meg selv på jobb frem til uke 25 tror jeg det var. Da hadde jeg fått gjentatte beskjeder fra fysio og kiropraktor og jordmor om å sykemelde meg for det ville gå utover barn og meg selv. Syns mange sykemelder seg veldig fort som gravid og jeg hadde planer om å jobbe helt til fødselen. Trøtthet er ingen grunn i mine øyne, men man kan vel få tilrettelagt slik at det ikke blir så belastende for deg? Anonymkode: b5f4f...b30 Kjenner ingen som «sykemeldte seg fort». Kjenner du mange og vet du egentlig grunnen til at de ble sykmeldt? Jeg ble sykmeldt noen uker med nr 2 pga hypermesis, men til kollegaer sa jeg bare at jeg ble dårlig. Ingen har vel krav på detaljer! Ellers har jeg venner som ble sykmeldt på bekkenløsning, risikograviditet etc. Helt legitime grunner. I min sykmelding lå jeg på et mørkt rom og spydde døgnet rundt. Koste meg ikke på cafe akkurat. Anonymkode: 7387a...1dc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #15 Del Skrevet 26. desember 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var også veldig trøtt og sliten i begynnelsen av graviditeten. Både student og jobb krevde mye, men det for meg er ingen grunn til sykemelding. Fikk bekkenløsning i uke 15, men tvang meg selv på jobb frem til uke 25 tror jeg det var. Da hadde jeg fått gjentatte beskjeder fra fysio og kiropraktor og jordmor om å sykemelde meg for det ville gå utover barn og meg selv. Syns mange sykemelder seg veldig fort som gravid og jeg hadde planer om å jobbe helt til fødselen. Trøtthet er ingen grunn i mine øyne, men man kan vel få tilrettelagt slik at det ikke blir så belastende for deg? Anonymkode: b5f4f...b30 Det høres ut som du sykemeldte deg litt for seint, og vil ha applaus for at du klarte å holde ut til tross for gjentatte beskjeder fra fagfolk rundt deg? Skjønner ikke vitsen med å være trass og tvinge seg på jobb, når det kan gå utover den lille i magen. Jeg tror ingen sykemelder seg for fort, og dessuten er det legen som bestemmer om du får sykemelding eller ikke. Hvis en lege mener at sykemelding er på sin plass, så hører man selvfølgelig på legen. De fleste ønsker vel heller å jobbe og være nyttig enn å ligge hjemme med kvalme og trøtthet. Man får jo ikke gjort så forferdelig mye uansett. Anonymkode: 99c4c...694 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #16 Del Skrevet 26. desember 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner ingen som «sykemeldte seg fort». Kjenner du mange og vet du egentlig grunnen til at de ble sykmeldt? Jeg ble sykmeldt noen uker med nr 2 pga hypermesis, men til kollegaer sa jeg bare at jeg ble dårlig. Ingen har vel krav på detaljer! Ellers har jeg venner som ble sykmeldt på bekkenløsning, risikograviditet etc. Helt legitime grunner. I min sykmelding lå jeg på et mørkt rom og spydde døgnet rundt. Koste meg ikke på cafe akkurat. Anonymkode: 7387a...1dc Har erfaring fra personer jeg kjenner som sykemeldte seg så fort di fikk positiv test. Da var trøtthet en grunn og kvalme en annen grunn. Jeg kan godt forstå det dersom det hemmer deg i hverdagen. Men når di da reiser på utenlandsferie i to uker og drar på shopping og kafeturer om dagene så kan man jammen dra seg på jobb også. Dette har jeg hørt flere si i graviditetsgrupper og er ikke bare enkelttilfeller jeg vet om. Selvfølgelig har mange gode grunner til å sykemelde seg og det er ikke de jeg snakker om nå. Jeg sier bare at trøtthet og det å være sliten ikke er en legitim grunn til å sykemelde seg... Anonymkode: b5f4f...b30 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #17 Del Skrevet 26. desember 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres ut som du sykemeldte deg litt for seint, og vil ha applaus for at du klarte å holde ut til tross for gjentatte beskjeder fra fagfolk rundt deg? Skjønner ikke vitsen med å være trass og tvinge seg på jobb, når det kan gå utover den lille i magen. Jeg tror ingen sykemelder seg for fort, og dessuten er det legen som bestemmer om du får sykemelding eller ikke. Hvis en lege mener at sykemelding er på sin plass, så hører man selvfølgelig på legen. De fleste ønsker vel heller å jobbe og være nyttig enn å ligge hjemme med kvalme og trøtthet. Man får jo ikke gjort så forferdelig mye uansett. Anonymkode: 99c4c...694 Er ikke på jakt etter applaus i det hele tatt! Jeg syns bare det er litt dårlig arbeidsmoral å sykemelde seg fordi man er trøtt. Da kan man kanskje ta noen egenmeldingdager de dagene man føler det er som verst, men ikke ta ut sykemelding. Jeg har full forståelse for at det er slitsomt, syns jo det selv når jeg var gravid i begynnelsen. TS sier hun er sliten og vil ha tid til å gjøre andre ting enn å bare jobbe. Hva med å høre om å få flere tidligvakter pga graviditeten og at det passer seg bedre pga du er så trøtt og sliten når du kommer hjem etter senvaktene? Man skal få tilrettelegging så langt det er mulig. Er det altfor tungt og slitsomt så får du ta turen til legen og høre om du får sykemelding. Anonymkode: b5f4f...b30 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest linsina Skrevet 26. desember 2018 #18 Del Skrevet 26. desember 2018 (endret) 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke på jakt etter applaus i det hele tatt! Jeg syns bare det er litt dårlig arbeidsmoral å sykemelde seg fordi man er trøtt. Da kan man kanskje ta noen egenmeldingdager de dagene man føler det er som verst, men ikke ta ut sykemelding. Jeg har full forståelse for at det er slitsomt, syns jo det selv når jeg var gravid i begynnelsen. TS sier hun er sliten og vil ha tid til å gjøre andre ting enn å bare jobbe. Hva med å høre om å få flere tidligvakter pga graviditeten og at det passer seg bedre pga du er så trøtt og sliten når du kommer hjem etter senvaktene? Man skal få tilrettelegging så langt det er mulig. Er det altfor tungt og slitsomt så får du ta turen til legen og høre om du får sykemelding. Anonymkode: b5f4f...b30 Jeg sier ikke jeg vil ha tid til andre ting i den forstand at jeg vil gå på cafe, være sosial og andre ting som flere her nevner sykemeldte gravide gjør.. Jeg ønsker meg tid og overskudd til å kunne gå en tur hver dag, for helsa sin del, da det er bra og anbefalt for gravide å bevege seg i svangerskapet. Hadde jeg gått til legen og legen hadde gitt meg gradert sykemelding hadde jeg vel ikke hatt så mye mer overskudd enn å gå på jobb og kanskje få gått meg en tur hver dag. En ting mer enn å bare jobbe og sove. Tilrettelegging kan jeg bare glemme.. her står vi i butikk hele dagen, sitter bare i lunsjen (kanskje noen minutter ila. dagen om det er mulighet for det). En dag her endte jeg opp med å dra hjem etter 5 timer på jobb fordi jeg var så uvel og dårlig. Hadde da spurt om å få sitte litt, men sjefen var opptatt så stolen på bakrommet var ikke ledig.. flere tidligvakter kan jeg bare glemme, for sjefene selv skal ha de. Var 50% sykemeldt i en uke tidlig i svangerskapet pga. kvalme, og sa da til sjefen at legen anbefalte halve dager. Men det passet ikke jobben, så da endte jeg med å jobbe annenhver dag.. hjalp meg lite når dagene i seg selv var for lange.. Det har vært flere dager de siste ukene jeg har vært så dårlig etter jobb at jeg har kastet opp som en gris fordi jeg mest sannsynlig har presset kroppen over flere dager og utfallet blir en kveld hvor jeg er dritdårlig. Det å være sliten som gravid kan ikke sammenlignes med å det å være sliten slm ikke-gravid. Jeg er sliten på en helt annen måte. Ikke trøtt, bare sliten.. Endret 26. desember 2018 av linsina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #19 Del Skrevet 26. desember 2018 36 minutter siden, linsina skrev: Jeg sier ikke jeg vil ha tid til andre ting i den forstand at jeg vil gå på cafe, være sosial og andre ting som flere her nevner sykemeldte gravide gjør.. Jeg ønsker meg tid og overskudd til å kunne gå en tur hver dag, for helsa sin del, da det er bra og anbefalt for gravide å bevege seg i svangerskapet. Hadde jeg gått til legen og legen hadde gitt meg gradert sykemelding hadde jeg vel ikke hatt så mye mer overskudd enn å gå på jobb og kanskje få gått meg en tur hver dag. En ting mer enn å bare jobbe og sove. Tilrettelegging kan jeg bare glemme.. her står vi i butikk hele dagen, sitter bare i lunsjen (kanskje noen minutter ila. dagen om det er mulighet for det). En dag her endte jeg opp med å dra hjem etter 5 timer på jobb fordi jeg var så uvel og dårlig. Hadde da spurt om å få sitte litt, men sjefen var opptatt så stolen på bakrommet var ikke ledig.. flere tidligvakter kan jeg bare glemme, for sjefene selv skal ha de. Var 50% sykemeldt i en uke tidlig i svangerskapet pga. kvalme, og sa da til sjefen at legen anbefalte halve dager. Men det passet ikke jobben, så da endte jeg med å jobbe annenhver dag.. hjalp meg lite når dagene i seg selv var for lange.. Det har vært flere dager de siste ukene jeg har vært så dårlig etter jobb at jeg har kastet opp som en gris fordi jeg mest sannsynlig har presset kroppen over flere dager og utfallet blir en kveld hvor jeg er dritdårlig. Det å være sliten som gravid kan ikke sammenlignes med å det å være sliten slm ikke-gravid. Jeg er sliten på en helt annen måte. Ikke trøtt, bare sliten.. Hva jobber du med da? Hva slags butikk er dette? Anonymkode: e1790...c47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #20 Del Skrevet 26. desember 2018 Selv om graviditet i seg selv ikke er sykdom, er det lett å pådra seg andre sykdommer søm følge av gravideten. Enten det er fysisk eller psykisk sykdom. Gå til legen og forklar situasjonen. Så er det opp til legen å bestemme om du er syk og må ha sykmelding eller om du kan dra på jobb. Anonymkode: fb643...241 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå