AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #21 Skrevet 26. desember 2018 27 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev: Jeg har vindu der jeg bor, men jeg kan ikke rømme ut av vinduet. Da faller jeg flere meter ned rett i asfalten, og hadde nok mest sannsynlig brukket nakken og det som var... Men du kunne blitt reddet ut via en brannbil med stige! Dette er ikke lovlig. Ei jente jeg kjenner hadde soverom uten vindu da hun var liten. Hun hadde ikke dør inn til soverommet, og gangen utenfor hadde vindu, da var det godkjent. De fikk satt inn et vindu på rommet etterhvert, og da kunne de også sette inn dør. Anonymkode: b4e1c...0aa 8
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 26. desember 2018 #22 Skrevet 26. desember 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du kunne blitt reddet ut via en brannbil med stige! Dette er ikke lovlig. Ei jente jeg kjenner hadde soverom uten vindu da hun var liten. Hun hadde ikke dør inn til soverommet, og gangen utenfor hadde vindu, da var det godkjent. De fikk satt inn et vindu på rommet etterhvert, og da kunne de også sette inn dør. Anonymkode: b4e1c...0aa Sant nok. Dette tenkte jeg ikke på.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #23 Skrevet 26. desember 2018 Det er strenge krav til soverom. Vinduet skal være stort nok for nok lys til å komme inn og til at man kan bruke det som rømningsvei. Man kan ikke bruke en innvendig bod som soverom. Anonymkode: d0833...7de 3
Drizzt Skrevet 26. desember 2018 #24 Skrevet 26. desember 2018 Det er ulovlig, helseskadelig og livsfarlig. Meld til kommunen og brannvesenet. BArnet får dele rom med søsken hvis de ikke kan ha eget soverom. Dette er ikke et soverom, men en bod. 5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #25 Skrevet 26. desember 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun hadde ikke dør inn til soverommet, Rommet var avstengt? Anonymkode: fe97a...8d8
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #26 Skrevet 26. desember 2018 9 timer siden, Kjærlighetsbarn98 skrev: Sant nok. Dette tenkte jeg ikke på. Du skulle hatt brannstige på husveggen, viser det seg å være siste utvei og brannbilen ikke kommer frem i tide så kommer du til å velge mellom å hoppe eller brenne inne. Da er det flaksen som kommer inn i bildet om hoppet går bra. En brannstige er mer pålitelig.. I minstefall en taustige i flammesikkert material. Anonymkode: 9bc95...316 4
Vox_populi Skrevet 26. desember 2018 #27 Skrevet 26. desember 2018 Hysteri! Brann forekommer rett så sjelden. Bare to-tre dusin omkommer i brann pr. år, mange ganger så mange omkommer i trafikken. Tatt i betraktning hvor lenge man oppholder seg i trafikken pr. døgn kontra hvor mange timer man oppholder seg i hus, hva er det mest grunn til å frykte: husbrann eller trafikkulykke? 1
visp Skrevet 26. desember 2018 #28 Skrevet 26. desember 2018 Man plasserer ikke ungen sin i en bod, uansett hvor nymalt og rosa/blått det er. Hva med lufting? Blir utrolig ubehagelig når sommeren kommer uansett når det ikke går an å kjøle ned med lufting. Jeg ville brukt det som argument og kjørt litt på. 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #29 Skrevet 26. desember 2018 Det blir ikke godkjent som soverom, men det er ikke noe som sier at man ikke kan bruke det som et soverom. Samme som med alle ungdommene som har orm i kjellere og på loftet for å få sin egen space. Anonymkode: ae964...7b9
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #30 Skrevet 26. desember 2018 15 minutter siden, Vox_populi skrev: Hysteri! Brann forekommer rett så sjelden. Bare to-tre dusin omkommer i brann pr. år, mange ganger så mange omkommer i trafikken. Tatt i betraktning hvor lenge man oppholder seg i trafikken pr. døgn kontra hvor mange timer man oppholder seg i hus, hva er det mest grunn til å frykte: husbrann eller trafikkulykke? Så du mener at dette er grunn nok til å la et barn sove i en potensiell brannfelle? At det er farligere å bevege seg ute i trafikken? Da kan vi jo kanskje drite i alt av sikkerhetstiltak, da, for trafikk er jo uansett farligere ? Anonymkode: 1d8ea...33d 6
estrella Skrevet 26. desember 2018 #31 Skrevet 26. desember 2018 17 minutter siden, Vox_populi skrev: Hysteri! Brann forekommer rett så sjelden. Bare to-tre dusin omkommer i brann pr. år, mange ganger så mange omkommer i trafikken. Tatt i betraktning hvor lenge man oppholder seg i trafikken pr. døgn kontra hvor mange timer man oppholder seg i hus, hva er det mest grunn til å frykte: husbrann eller trafikkulykke? Det er nå greit, men er det ikke litt kjipt hvis det er ungen din som brenner ihjel, fordi det var litt hysterisk å sikre rømningsvei? Siden det ikke er såå mange som dør i husbrann årlig uansett. Man bruker bilbelte og sikrer barna i bilen, ikke fordi man forventer bilulykke. Men for å øke sannsynligheten for å overleve hvis det er ei ulykke. Man har brannvarsler hjemme, ikke fordi vi forventer en brann, men for å øke sannsynligheten for å komme oss ut i sikkerhet hvis det skulle brenne. Av samme grunn skal boligen ha rømningsveier. I tilfelle. Derfor skal barnet ikke sove i ei bod. Uten vindu. I tilfelle. 5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #32 Skrevet 26. desember 2018 De kan jo lage det som oppholdsrom til jenta, et sted hun kan ha venner på besøk, eller få være for seg selv på dagtid. Men at hun sover sammen med en av søsknene sine på natta. Anonymkode: 48c75...699 2
Vox_populi Skrevet 26. desember 2018 #33 Skrevet 26. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da kan vi jo kanskje drite i alt av sikkerhetstiltak, da, for trafikk er jo uansett farligere ? En må, som alltid, vurdere fordeler kontra ulemper. Det er en viss risiko forbundet med å reise, enten det nå er til Marokko eller til Bø Sommarland, men er det som en kan oppnå likevel verdt den økte risikoen? Er det at jentungen får eget soverom verdt den økte risikoen i tilfelle brann? Ingenting er bedre enn om en kan minske risikoen uten for mye plunder og utlegg, men det blir en annen diskusjon. Alltid sitter en igjen med en restrisiko som må vurderes kontra det en kan oppnå.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #34 Skrevet 26. desember 2018 10 minutter siden, Vox_populi skrev: En må, som alltid, vurdere fordeler kontra ulemper. Det er en viss risiko forbundet med å reise, enten det nå er til Marokko eller til Bø Sommarland, men er det som en kan oppnå likevel verdt den økte risikoen? Er det at jentungen får eget soverom verdt den økte risikoen i tilfelle brann? Ingenting er bedre enn om en kan minske risikoen uten for mye plunder og utlegg, men det blir en annen diskusjon. Alltid sitter en igjen med en restrisiko som må vurderes kontra det en kan oppnå. Tja, man forholder seg vel uansett til lovverket. Anonymkode: 6b177...958 1
Vox_populi Skrevet 26. desember 2018 #35 Skrevet 26. desember 2018 27 minutter siden, estrella skrev: Det er nå greit, men er det ikke litt kjipt hvis det er ungen din som brenner ihjel, fordi det var litt hysterisk å sikre rømningsvei? Siden det ikke er såå mange som dør i husbrann årlig uansett. Det er like kipt som hvis ditt barn omkommer i trafikken på veg til Tusenfryd. Du tok en sjanse på at turen ville gå bra, og tapte.
Gladgutten79 Skrevet 26. desember 2018 #36 Skrevet 26. desember 2018 Minimum størrelse på vindu i et soverom er vel 0,6m× 1.0m tror jeg pga av krav til rømning mtp brann etc. 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #37 Skrevet 26. desember 2018 Nei, dette i seg selv er ikke ulovlig slik mange sier. MEN; når hun går ut av døra fra dette rommet er det krav til to ulike veier hun kan gå i tilfelle brann, altså to separerte rømningsveier. Det er det som er kravet, ikke et vindu som rømningsvei slik mange tror. Er rommet nede i en kjeller, og man må opp fra kjelleren for å komme ut (ingen andre rom i kjelleren har rømningsvei/vindu ut) da er det ikke lov. er noe annet, dersom rommet skal føres opp som soverom. Anonymkode: 8367a...ca4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #38 Skrevet 26. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, dette i seg selv er ikke ulovlig slik mange sier. MEN; når hun går ut av døra fra dette rommet er det krav til to ulike veier hun kan gå i tilfelle brann, altså to separerte rømningsveier. Det er det som er kravet, ikke et vindu som rømningsvei slik mange tror. Er rommet nede i en kjeller, og man må opp fra kjelleren for å komme ut (ingen andre rom i kjelleren har rømningsvei/vindu ut) da er det ikke lov. er noe annet, dersom rommet skal føres opp som soverom. Anonymkode: 8367a...ca4 Siste setningen ble visst ikke helt med🙂 skulle stå: Lyskravet er noe annet, dersom rommet skal føres opp som soverom. Anonymkode: 8367a...ca4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #39 Skrevet 26. desember 2018 Jeg leide en liten leilighet en gang hvor soverommet ikke hadde vindu, men da hadde de fjernet døra. Var visstnok lovlig da. Jeg hengte et forheng i døråpningen. Nå bodde jeg alene da, litt verre å ikke ha dør om man bor med andre.. Anonymkode: 96081...a45
estrella Skrevet 26. desember 2018 #40 Skrevet 26. desember 2018 8 timer siden, Vox_populi skrev: Det er like kipt som hvis ditt barn omkommer i trafikken på veg til Tusenfryd. Du tok en sjanse på at turen ville gå bra, og tapte. Selvsagt. Men i de andre tilfellene kan jeg prøve å minimere sannsynligheten for at barnet fyker ut frontruta eller brenner inne. Noen ting kan man ikke påvirke. Men i en del tilfeller kan man prøve å minimere sannsynligheten for ulykker eller utfallet av en ulykke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå