Gå til innhold

Menskopp - erfaringe, tips og triks

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er denne tråden i seksualitetsforumet? 

Anonymkode: 68a4a...81b

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei! Bare nei! Jeg ville ikke satt pris på om noen tømte menskoppen sin hos meg. Vaske den i min vask på badet. Syntes det er utrolig ekkelt! Greit at man spyler av den i do først, men syntes bare det er grisete likevel.

Anonymkode: 98568...887

Hva hvis noen som bruker bind eller tamponger får blod på hendene og vasker disse, er det mindre ekkelt? Eller lar dolokket stå åpent når de trekker ned etter å ha bæsja? Og får man lov til å kaste bind/tamponger i søpla di? Eller hva om noen vasker munnen etter å ha spydd? Eller vasker rumpa i dusjen din? 

Lurer oppriktig. :)

Anonymkode: 5f556...b51

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Husk at det ikke bør brukes om du har spiral! Vakuumet kan trekke den ut

Anonymkode: 23ade...969

Skrevet

Jeg elsker menskopp! Slipper å bytte så ofte. Jeg blør ganske mye, men trenger som regel bare å tømme morgen og kveld. I tillegg kan man holde rede på hvor mye man blør. Menskopp er også bedre for økonomien, miljøet og oss som kvinner. Bakterier vokser og trives mye bedre i bind og tamponger, men ikke i menskopp pga overflaten. Dersom den sitter rett kjenner man den ikke og jeg har opplevd mange ganger at jeg har glemt at jeg har mensen. Når har jeg fått satt inn hormonspiral og fått beskjed om at jeg ikke kan bruke menskopp, og det ble jeg faktisk skikkelig lei meg for! Ser en som har skrevet før meg, sier at jeg kan snakke med lege om dette, så det skal jeg gjøre. Menskopp er revolusjonerende for kvinner. Alle som synes det er ekkelt, jeg kan skjønne det, men det er faktisk mye mer hygienisk enn bind og tamponger.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt menskopp i halvannet år, og har forsåvidt vært greit fornøyd. MEN, de første par dagene må jeg tømme den mange ganger om dagen, og dette synes jeg er både styrete og grisete når jeg er på jobb f.eks. Mye blod på handa når jeg tar den ut, mye tørking av «overskuddsblod» og en lang greie med å få vasken ren etter skylling av koppen. Siste menstruasjon gikk jeg tilbake til bind og tamponger og opplevde det som mye enklere selv om jeg må skifte tamponger hver annen time de første dagene.

Mulig jeg kommer til å kombinere i framtiden. Bind/tampax de første par dagene, menskopp mot slutten... 

Anonymkode: 87784...415

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes menskopp fungerer supert når jeg blør akkurat nok til å trenge ob, men ikke blør mye. Da kan den bare være der uten at jeg må tenke på bytting. Eller nå som jeg har satt inn p-stav og har noe uregelmessig småblødninger i begynnelsen. 

Men jeg sliter med en ting, som er det som hindrer meg fra å bruke den hele tiden og lurer på om noen andre har erfaring med det? Jeg opplever at livmortappen blir større og myye lavere når jeg bruker koppen, kan det være vakuumet som trekker den ner? Det fører til at koppen blir mye fortere full (kan ikke brukes når jeg blør mye, lekker) og jeg blir stresset for om jeg irriterer ting der nede når livmortappen plutselig er nesten nede ved åpningen, kun når jeg bruker koppen. Har organicup.

Anonymkode: 51b2a...88d

AnonymBruker
Skrevet
På 1.1.2019 den 13.20, AnonymBruker skrev:

Nei! Bare nei! Jeg ville ikke satt pris på om noen tømte menskoppen sin hos meg. Vaske den i min vask på badet. Syntes det er utrolig ekkelt! Greit at man spyler av den i do først, men syntes bare det er grisete likevel.

Anonymkode: 98568...887

Vel, hva synes du om evt kasting av tamponger i ditt søppel da? noen tenker nok ikke over det, de bare kaster det i søpla..det blir ei forferdelig lukt!

Anonymkode: 170ef...9d8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Menskoppen er en treningssak. Den var veldig skummel å ha i de første gangene pga du kan tro du ikke skal få den ut igjen. den blir glatt og litt dyttet innover. men den er ikke så vanskelig å få ut så ikke få panikk.
det skjer hos meg at det har rent litt utover ja, mulig jeg ikke får satt den i riktig. men det skjedde ikke sist jeg brukte den. dessuten så lukter den ikke slik som tamponger gjør.

Anonymkode: 170ef...9d8

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt menskopp i halvannet år, og har forsåvidt vært greit fornøyd. MEN, de første par dagene må jeg tømme den mange ganger om dagen, og dette synes jeg er både styrete og grisete når jeg er på jobb f.eks. Mye blod på handa når jeg tar den ut, mye tørking av «overskuddsblod» og en lang greie med å få vasken ren etter skylling av koppen. Siste menstruasjon gikk jeg tilbake til bind og tamponger og opplevde det som mye enklere selv om jeg må skifte tamponger hver annen time de første dagene.

Mulig jeg kommer til å kombinere i framtiden. Bind/tampax de første par dagene, menskopp mot slutten... 

Men i alle. Hvordan heller du? Hva med å først helle ut i toalettet (oppå litt toalettpapir så det ikke synker i vannet) og så skylle det bittelille som er igjen med en tynn stråle? Hos meg er det minimalt igjen i vasken da, blir borte ved den normale håndvasken til slutt. 

Jeg er enig i at det er mye blod i starten og at jeg må tømme kanskje hver 3.time for å unngå lekkasje, men jeg ser ikke på det som så fryktelig at jeg heller vil tilbake til tamponger, stank og tørrhet. 

Til andre som har nevnt dette: Jeg har forresten brukt menskopp med kobberspiral i fire år uten noe som helst problem. Tror ikke vakuumet (hos meg hvertfall) kan være så sterkt at det suger den ut. Man slipper jo vakuumet før menskoppen trekkes ut, holder jo ikke på som en nærmest dosuger der inne.. 😂 Er det en gynekolog som har advart mot dette eller er det en venninne som har hørt noe av noen..? 🤔 

Anonymkode: 54503...685

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes menskopp fungerer supert når jeg blør akkurat nok til å trenge ob, men ikke blør mye. Da kan den bare være der uten at jeg må tenke på bytting. Eller nå som jeg har satt inn p-stav og har noe uregelmessig småblødninger i begynnelsen. 

Men jeg sliter med en ting, som er det som hindrer meg fra å bruke den hele tiden og lurer på om noen andre har erfaring med det? Jeg opplever at livmortappen blir større og myye lavere når jeg bruker koppen, kan det være vakuumet som trekker den ner? Det fører til at koppen blir mye fortere full (kan ikke brukes når jeg blør mye, lekker) og jeg blir stresset for om jeg irriterer ting der nede når livmortappen plutselig er nesten nede ved åpningen, kun når jeg bruker koppen. Har organicup.

Anonymkode: 51b2a...88d

Livmortappen flytter seg og endrer åpning og fasthet gjennom hele syklusen, så det er sannsynlig at det bare merkes bedre når du bruker koppen. Ved eggløsning er livmoren høy, ingen åpning og fast mormunn, mens under mensen er livmoren lav, åpen og mormunnen er myk. 

Å kjenne på livmortappen er en av tegnene som brukes når man skal kartlegge syklusen sin, sammen med f.eks temperatur og skjedesekret. :)

Anonymkode: 5f556...b51

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men i alle. Hvordan heller du? Hva med å først helle ut i toalettet (oppå litt toalettpapir så det ikke synker i vannet) og så skylle det bittelille som er igjen med en tynn stråle? Hos meg er det minimalt igjen i vasken da, blir borte ved den normale håndvasken til slutt. 

Jeg er enig i at det er mye blod i starten og at jeg må tømme kanskje hver 3.time for å unngå lekkasje, men jeg ser ikke på det som så fryktelig at jeg heller vil tilbake til tamponger, stank og tørrhet. 

Til andre som har nevnt dette: Jeg har forresten brukt menskopp med kobberspiral i fire år uten noe som helst problem. Tror ikke vakuumet (hos meg hvertfall) kan være så sterkt at det suger den ut. Man slipper jo vakuumet før menskoppen trekkes ut, holder jo ikke på som en nærmest dosuger der inne.. 😂 Er det en gynekolog som har advart mot dette eller er det en venninne som har hørt noe av noen..? 🤔 

Anonymkode: 54503...685

Jeg heller selvsagt i do først 😅 Men det er alikevel så mye blod og "gris" ettersom jeg fyller koppen i løpet av en time eller to. Så derfor går jeg heller tilbake til ob, iallefall de første par-tre dagene, så ser jeg for meg at koppen blir brukt mer mot slutten når blødningene har avtatt. 

Skrevet

Jeg har brukt kopp siden 2007. Er kjempefornøyd og skal aldri ha noe annet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har egentlig lyst til å prøve det ut, bruker for tiden OB normal og synes den kan være ekkel å putte inn. Pga trang åpning i en vanlig setting. Klarer ikke helt å se for meg at jeg skal klare å putte den svære tingen (menskopp) inn med begge fingrene og drive å styre med den🤣 Flere som hadde samme bekymring som meg før dere begynte å bruke det? 

Anonymkode: 8d0da...849

AnonymBruker
Skrevet

Det ble mye bedre å ha mensen etter jeg fikk meg sånn kopp. Jeg dusjer morgen og kveld og da tømmer jeg den og setter den inn i dusjen. Alltid ren, og ingen lukt eller klamt ubehag som ved bind. Brukte bind om natta før og jeg sov ekstremt dårlig for jeg våknet av klamt ubehagelig bind hele tiden. Slipper det nå. 

Eneste jeg har merket et par ganger er at jeg har blitt litt sår i inngangen. 

Anonymkode: 26120...52f

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Hva er dere damers erfaring med menskopp og svømmebasseng?  Sitter vakuumet eller risikerer man blodbad?  Har brukt menskopp i mange år uten problemer med lekkasje, men har aldri tatt sjansen på å bade med den før.  

Anonymkode: 834da...135

Skrevet
På 25.12.2018 den 23.47, AnonymBruker skrev:

Jeg ramla over en reklame for menskopp og syns det så ekkelt ut, men så så jeg en test på vgtv om det og begynte å Google. 

Idag endte jeg opp med å bestille en.

må si jeg er skjeptisk til søl og lekkasje, men er det virkelig så flott som de sier det er?

om det er så fantastisk som på reklamen så gleder jeg meg til å prøve den 😁

tips, triks råd og erfaringer? 

Anonymkode: cba21...64c

Jeg har prøvd to forskjellige, og det funket ikke for meg. Først valgte jeg den størrelsen jeg i følge min alder og at jeg ikke har født barn skulle ha. Den var alt for stiv og stor, helt grusom å sette inn og få ut. Dessuten lekket den masse. Senere prøvde jeg en mykere og mindre kopp av samme merke (Lunette) og den fungerte bedre,men siden jeg blør mye må den tømmes ofte. Å tømme en full menskopp ute på offentlige toaletter eller hjemme hos folk er ikke noe jeg gidder. Var jo rene blodbadet hver gang den skulle tømmes. Gikk derfor tilbake til tamponger. Men ut i fra et helse- og miljøperspektiv er det flott at mange bruker disse koppene. Økonomisk besparende er det jo også.

Anonymkode: c4e9a...6ea

Skrevet

Min satt fast og jeg fikk den uke ut, den var kanskje for stor eller for liten, hva vet jeg, men jeg fikk i alle fall helt panikk, prøvde alt! Holdt på i flere timer, aldri mer menskopp! 

Anonymkode: 94a77...e4e

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min satt fast og jeg fikk den uke ut, den var kanskje for stor eller for liten, hva vet jeg, men jeg fikk i alle fall helt panikk, prøvde alt! Holdt på i flere timer, aldri mer menskopp! 

Da har du ikke klart å bryte vakuumet, det er en treningssak 😛 

Anonymkode: 65f8c...eac

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du ikke klart å bryte vakuumet, det er en treningssak 😛 

Anonymkode: 65f8c...eac

Treningssak!? Jeg skal aldri igjen ha noe med menskopp å gjøre. Endte med at samboer fikk den ut med en pinsett, men hele underlivet mitt ble jo kjøper og rispet opp i samme sleng. Kunne ikke ha sex på ukesvis. 

Neitakk, det får noen andre trene på 😱😱😱

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...