Gå til innhold

Menskopp - erfaringe, tips og triks

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ramla over en reklame for menskopp og syns det så ekkelt ut, men så så jeg en test på vgtv om det og begynte å Google. 

Idag endte jeg opp med å bestille en.

må si jeg er skjeptisk til søl og lekkasje, men er det virkelig så flott som de sier det er?

om det er så fantastisk som på reklamen så gleder jeg meg til å prøve den 😁

tips, triks råd og erfaringer? 

Anonymkode: cba21...64c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har brukt menskopp i mange år, er strålende fornøyd. Første natten blør jeg så mye at jeg som regel blør gjennom, må sove på håndkle. Det må jeg gjøre om jeg bruker bind og, så det er ikke noen forskjell. 

Bare du finner teknikken på å sette den inn går det fint, du skal ikke kjenne at du har den i når den sitter riktig. 

Har sex med koppen i og, blir ikke helt det samme som uten, men det funker. 

Skrevet

Har god erfaring med menskopp. Brukte alltid truseinnlegg i tillegg.

Det største «problemet» jeg hadde var at blod er tyngre enn vann og legger seg i bunnen av dasskåla når man tømmer den, og det kan delvis ligge igjen når man trekker opp. Løste dette ved å prøve å tømme det oppå dopapir.

Anonymkode: 30d08...9fd

• Liker 2
Skrevet
På 26.12.2018 den 0.31, AnonymBruker skrev:

Har god erfaring med menskopp. Brukte alltid truseinnlegg i tillegg.

Det største «problemet» jeg hadde var at blod er tyngre enn vann og legger seg i bunnen av dasskåla når man tømmer den, og det kan delvis ligge igjen når man trekker opp. Løste dette ved å prøve å tømme det oppå dopapir.

Anonymkode: 30d08...9fd

Samme her, på begge punkter. 

Kjenner den ikke om den er korrekt plassert. Så å si aldri lekkasje, men bruker alltid truseinnlegg de første dagene i tilfelle jeg ikke får tømt så ofte.

Positivt at vagina ikke tørker ut som den gjør med tamponger 👍

Jeg liker å holde et øye med mengde blod (bare for å vite om alt er som det pleier), noe som er umulig ved bruk av tamponger.. 😂 

Har også fått kortere blødninger, men det kan være tilfeldig. 

Anonymkode: 54503...685

• Liker 4
Skrevet

Kjæresten min bruker det og er strålende fornøyd. Aldri noe søl. Det hun er mest fornøyd med er at hun kan gå i svømmehallen også når hun har mensen. 

Anonymkode: 97dfe...466

• Liker 1
Skrevet

Livet mitt ble mye lettere da jeg oppdaget menskopp, har brukt det i mange år og savner overhodet ikke livet med tamponger eller bind som stadig hadde lekkasjer, i tillegg til å være ubehagelige. Har ikke opplevd noe lignende med menskopp. 

• Liker 2
Skrevet

Livet mitt er endret etter at menskoppen kom inn i bildet. Jeg opplevde lekkasjer hele tiden i begynnelsen og viste seg at jeg trengte en større kopp selv om jeg ikke har født barn. Så fort jeg byttet har jeg aldri hatt en eneste lekkasje side , ikke engang på under de kraftigste blødningene. 

Anonymkode: 1cfa6...19b

• Liker 2
Skrevet

Har brukt menskopp i 2 år nå og jeg er veldig fornøyd. Bruker kun koppen uten truseinnlegg eller noe ekstra, har hatt en mindre leksje på to år. Du slipper også lukten av mensblod som jeg hvertfall synes er det verste ved bind og tamponger. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hei!
Jeg har brukt menskopp siden 2015, og kunne ikke vært mer fornøyd! Bruker CleanCup, og synes den er veldig bra. Fra norsk selskap. 😊

For noen så kan det bli litt søl de første gangene kanskje, men man blir fort vant til den. Jeg opplever aldri noe søl (bortsett fra den ene gangen jeg mistet den i do 😂). Anbefaler å sette den inn og ta den ut i dusjen de første gangene, om du er usikker! Lykke til! 

Edit: synes denne er fin med svar på vanlige spørsmål. Finnes også videoer på YouTube om du søker på "CleanCup menskopp"

Endret av kroppspositive_eli
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 27.12.2018 den 22.24, AnonymBruker skrev:

Samme her, på begge punkter. 

Kjenner den ikke om den er korrekt plassert. Så å si aldri lekkasje, men bruker alltid truseinnlegg de første dagene i tilfelle jeg ikke får tømt så ofte.

Positivt at vagina ikke tørker ut som den gjør med tamponger 👍

Jeg liker å holde et øye med mengde blod (bare for å vite om alt er som det pleier), noe som er umulig ved bruk av tamponger.. 😂 

Har også fått kortere blødninger, men det kan være tilfeldig

Anonymkode: 54503...685

Jeg har brukt menskopp i over 10 år, og fikk også kortere blødning da jeg begynte, fra 5 til 3 dager. :) Har hørt fra flere venninner om liknende erfaringer. :)

Jeg elsker alt ved den, miljøaspektet, prisen (har brukt 500,- på mensen siden jeg fikk kopp, måtte ha ny etter fødsel), ikke sopp, ikke bakteriell ubalanse. 

Og jeg digger at jeg slipper å forholde meg til mensen mer enn en gang i døgnet, tømmer den om morgenen, og resten av tiden kunne jeg like godt ikke hatt mensen. :)

Har også fått mindre pms-symptomer. :)

Anonymkode: 5f556...b51

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen som har spiral som også bruker menskopp? Har nylig fått satt inn spiral og er usikker på hvordan mensblødningene blir fremover. Har blødd MYE før, men virker som at ting roer seg litt nå. Hvis jeg derimot fortsetter å blø mye kunne jeg tenke meg å teste ut menskopp. Noen med erfaring? Hvilken menskopp anbefales eventuelt?

Anonymkode: 9cb9a...9c8

Skrevet

Jeg angrer som en hund på at jeg ikke kjøpte kopp for mange år siden! 

Men det tok 2/3 sykluser før jeg fikk teken på det og det ble lekkasjefritt.

Jeg anbefaler på det sterkeste en gruppe på Facebook som heter "Tøybind og Menskopp".

Der er det veldig mange tips om hvilken kopp som er best, bretteteknikker osv. Det kan variere hvilken kopp som passer deg. 

Jeg lærte forferdelig mye om kroppen min etter at jeg kjøpte kopp! (Jeg bruker Organicup, men tenker det er mulig jeg må bytte når jeg er ferdig med graviditeten.)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært veldig plaget med sopp, ubalanse og ubehag når jeg har hatt mensen - og har virkelig fått et nytt liv med menskopp :) Det er enkelt, renslig, billig og man slipper å stresse med å glemme bind/tamponger på reiser osv! 

Jeg syns du bør være forberedt på at det er knotete å få den inn og ut den første tiden. Jeg trodde dette ville være lett som en plett fordi alle skryter sånn av det, men jeg sleit en del i starten og holdt på å gi opp. Men fikk etter en liten stund gode teknikker som gjør det enkelt :) 

Jeg har, selv om jeg slet med å sette den inn, aldri hatt lekkasje. Eller, har hatt én lekkasje, men det var fordi jeg ikke fikk tømt den på 10 timer aller første mensdag (den dagen jeg blør mest) så den var rett og slett overfylt. Jeg har lært at hvis jeg drar litt i tuppen etter jeg har sett den inn, så retter den seg opp og skaper vakuum uansett om den har kommet inn skeivt 😛 

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen som har spiral som også bruker menskopp? Har nylig fått satt inn spiral og er usikker på hvordan mensblødningene blir fremover. Har blødd MYE før, men virker som at ting roer seg litt nå. Hvis jeg derimot fortsetter å blø mye kunne jeg tenke meg å teste ut menskopp. Noen med erfaring? Hvilken menskopp anbefales eventuelt?

Anonymkode: 9cb9a...9c8

Du burde snakke med lege/gyn først. Jeg vet om flere som bruker kopp og har spiral, men man må være veldig forsiktig når man tar den ut, og sørge for at man klemmer ut vakuumet helt, sånn at vakuumet ikke påvirker spiralen. For noen fungerer det ikke å kombinere, dessverre.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har veldig lyst og prøve,er det noen som er bedre enn andre eller er det samme hvor man kjøper ? 

Skrevet
1 minutt siden, Scoops said:

Jeg har veldig lyst og prøve,er det noen som er bedre enn andre eller er det samme hvor man kjøper ? 

Det er litt forskjellig hvilken kopp som passer hvem best. Alle kropper er forskjellige, og menskopper har forskjellig størrelse og fasthet. Derfor burde man lese litt før man bestiller en. Som jeg har skrevet lengre opp, så bruker jeg selv CleanCup. CleanCup har en del guider og nyttige innlegg på nettsiden. Kanskje denne videoen om hvordan velge størrelse kan hjelpe deg? Det viktigste når man velger størrelse er 1. høyde på cervix og 2. hvor stor blødning man har. Det forklares bedre i videoen. 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei! Bare nei! Jeg ville ikke satt pris på om noen tømte menskoppen sin hos meg. Vaske den i min vask på badet. Syntes det er utrolig ekkelt! Greit at man spyler av den i do først, men syntes bare det er grisete likevel.

Anonymkode: 98568...887

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei! Bare nei! Jeg ville ikke satt pris på om noen tømte menskoppen sin hos meg. Vaske den i min vask på badet. Syntes det er utrolig ekkelt! Greit at man spyler av den i do først, men syntes bare det er grisete likevel.

Men i alle dager 😛 hvordan veit du at folk ikke gjør det allerede? ;) 

å uansett så trenger de fleste kun å tømme den morgen og kveld (bortsett fra ved mye blødning). 

Å går du å spør alle kvinner om de bruker Menskopp før de får komme på besøk, sånn at du kan si «nei, da tar vi det når du ikke har mensen, eller bruk en uhygienisk tampong som kan stinke opp badet istedet» 

Anonymkode: 65f8c...eac

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være lurt å stikke en finger opp langs koppen og sjekke at livmortappen(?) faktisk er kommet nedi koppen! Det var det som var feil hos meg de første gangene jeg brukte den og det var lekkasje. Ellers så kan det være en ide å skylle den i litt varmt vann før du setter den inn, da er det lettere enn om den er kald. Jeg tar den også inn og ut mens jeg sitter på do, etter mye prøving så var det det enkleste, men hos andre funker det å sitte på huk eller ha et bein oppå toalettsetet eller noe sånt.

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men så lenge man skyller vasken etter seg så er det jo ingen som ser at de har gjort det! Og en vask er jo til for nettopp det - å vaske! Dessuten så trenger man ikke å tømme koppen så ofte, så lenge man ikke blør veldig mye da! Jeg tømmer min morgen og ettermiddag og så rett før jeg legger meg.

Anonymkode: 07046...a76

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men i alle dager 😛 hvordan veit du at folk ikke gjør det allerede? ;) 

å uansett så trenger de fleste kun å tømme den morgen og kveld (bortsett fra ved mye blødning). 

Å går du å spør alle kvinner om de bruker Menskopp før de får komme på besøk, sånn at du kan si «nei, da tar vi det når du ikke har mensen, eller bruk en uhygienisk tampong som kan stinke opp badet istedet» 

Anonymkode: 65f8c...eac

Selvfølgelig spør jeg ikke om det, men har ikke besøk av så veldig mange jenter annet en venninner og de vet jeg at ikke bruker det. Og om noen jeg har besøk av bruker det må det vell fortsatt være lov å syntes det er litt ekkelt å vaske menskoppen sin i baderomsvasken til andre? Jeg syntes hvertfall det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...