AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #21 Skrevet 30. desember 2018 Hvis det er en jobb som krever skriving så hadde jeg selvsagt forventet både korrekt språk og et rimelig godt tempo. Om det er touch eller ikke spiller mindre rolle, jeg har ikke hørt noen snakke om touchmetoden siden 90-tallet. De fleste som sitter mye på pc har vel et ok tempo på skrivingen nå til dags. Det er et langt større problem at folk knapt kan norsk lenger. Anonymkode: 6b204...d83 6
gudbevaremegvel Skrevet 31. desember 2018 #22 Skrevet 31. desember 2018 På 26.12.2018 den 1.07, AnonymBruker skrev: Jeg hadde touch-metoden på vgs, samt ungdomsskolen siden jeg hadde maskinskriving til valgfag... Jeg har jobbet med å skriver journaler, og da har touchmetoden alltid vært viktig. Husker at jeg på 90-tallet måtte ta test på touch-metoden når jeg skulle registrere meg i forskjellige vikarbyrå... Dette var kjempeviktig i forhold til jobb. Ble testet i hvor mye jeg kunne skrive per minutt. I dag er det ikke slik, men jeg synes det er trist å se så mange som bare finner sine egne metoder til å knote på tastaturet Det tar lang tid, samtidig som de "sliter seg ut" ved å ha fokus på tastene ,og ikke det man skal skrive. Min personlige mening er at det burde bli obligatorisk å ha touch-metoden på ungdomsskolen. Anonymkode: 3673a...872 Hehe, tror ikke det er så relevant per dags dato, da vi som er oppvokst med pc jevnt over skriver veldig raskt. Jeg har aldri lært noen "metode", men skriver med ca alle fingrene, i hvert fall såvidt jeg vet. Trenger ikke tenke over noen spesiell teknikk, da jeg har brukt tastatur siden barndommen. 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #23 Skrevet 31. desember 2018 På 30.12.2018 den 15.31, AnonymBruker skrev: Hvis det er en jobb som krever skriving så hadde jeg selvsagt forventet både korrekt språk og et rimelig godt tempo. Om det er touch eller ikke spiller mindre rolle, jeg har ikke hørt noen snakke om touchmetoden siden 90-tallet. De fleste som sitter mye på pc har vel et ok tempo på skrivingen nå til dags. Det er et langt større problem at folk knapt kan norsk lenger. Anonymkode: 6b204...d83 Ja, selv sekretærer...! (Og lærere!) Gremmer meg over alle særskrivingsfeilene, slurvefeilene og ???????? som peprer dokumentene/mailene jeg får. Er du ansatt som sekretær så ha yrkesstolthet nok til å skrive riktig! (Ikke skriver de særlig fort heller...) Er det innenfor å sende en korrekturlest versjon tilbake...? 😂 Anonymkode: 300ab...2a3 1
Cata Skrevet 31. desember 2018 #24 Skrevet 31. desember 2018 På 30.12.2018 den 15.25, AnonymBruker skrev: Vi brukte også denne: https://10fastfingers.com/typing-test/english Måtte jammen teste. 34 WPM og 85,86% nøyaktighet. Tok den på engelsk med PC i fanget. Hadde forhåpentlig gått raskere og bedre med PC på bordet foran meg. Har aldri lært touch men skriver greit uten å se på tastene og bruker vel 6-7 fingre. (Lillefingrene er sjelden involvert.)
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #25 Skrevet 31. desember 2018 Er ikke dette noe man bare lærer seg på egenhånd da? Jeg har aldri lært denne metoden på skolen, kanskje fordi lærerne brukte én finger da de skrev, men jeg har verken problemer med å skrive uten å se på tastaturet eller skjermen. Moren min på 60 år skriver selvsagt saktere enn meg, men hun bruker nå touch og skriver relativt raskt. Studenter på generell basis har nå i alle fall ikke et problem med dette. På mine forelesningene skrives det så fort at tastaturene blir helt varme. Anonymkode: 1a8f6...987 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #26 Skrevet 31. desember 2018 On 12/30/2018 at 3:25 PM, AnonymBruker said: Vi brukte også denne: https://10fastfingers.com/typing-test/english 😕 Anonymkode: dae43...b3b 75 WPM, og 91.44%. Ikke så ille for noen som ikke kan touch.. Anonymkode: 7c8de...f8b 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #27 Skrevet 31. desember 2018 På 25.12.2018 den 21.13, AnonymBruker skrev: Jeg hadde en karriererådgiver på et attføringstiltak som skrev på pcen med to pekefingre. Det gikk fryktelig treeegt. Jeg ble veldig overrasket over at hun ikke behersket det, da hun hadde god utdanning og hatt toppjobber i næringslivet. Hvordan kan hun ha klart det med så lav skrivehastighet? Det er sjelden jeg møter personer som skriver på pc med to fingre. De kan jo umulig å komme i havn med alt de skal igjennom med så lav skrivehastighet. Det blir jo som å skrive sms. Hun klaget over at hun jobbet døgnet rundt med denne jobben pluss en annen jobb, men det kan jo ha noe med skriveferdighetene å gjøre. Ville dere sendt ansatte på et touch-kurs for å få opp produktiviteten? Anonymkode: 75089...a89 Attføringstiltak har ikke eksistert siden begynnelsen av nittitallet.... Anonymkode: 81d67...8ba
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #28 Skrevet 1. januar 2019 Begynte på VGS i 1994 (Reform 94). Vi hadde et fag som var obligatorisk for alle der vi blant annet lærte touchmetoden. Er en racer på tastaturet i dag takket være dette. Anonymkode: 54bfd...493 1
Gjest Albbas Skrevet 1. januar 2019 #29 Skrevet 1. januar 2019 Jeg kan ikke touch (aldri hatt mulighet til å lære), skriver mye raskere enn mannen min som kan touch (og som jobber med IT). Så det handler ikke bare om metode. Jeg må se mer på tastaturet enn han da, men det skjer ganske ubevisst. Jeg vil tippe både jeg og han ville være ganske ubrukelige til hurtig referatskriving/teksting, men til mitt arbeid skriver jeg mer enn bra nok. Men jeg skulle gjerne lært touch likevel, jeg plages en del med senebetennelser, og innbiller meg at en mer effektiv måte å skrive på (rent bevegelsesmessig, ikke nødvendigvis tidsmessig) kanskje kunne begrenset problemet litt. Men alternativet til touch er liksom ikke å skrive med to fingre, da.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #30 Skrevet 4. januar 2019 På 31.12.2018 den 19.32, Cata skrev: Måtte jammen teste. 34 WPM og 85,86% nøyaktighet. Tok den på engelsk med PC i fanget. Hadde forhåpentlig gått raskere og bedre med PC på bordet foran meg. Har aldri lært touch men skriver greit uten å se på tastene og bruker vel 6-7 fingre. (Lillefingrene er sjelden involvert.) På 31.12.2018 den 19.58, AnonymBruker skrev: 75 WPM, og 91.44%. Ikke så ille for noen som ikke kan touch.. Anonymkode: 7c8de...f8b Jeg fikk 59 wpm og 88.86. Med touch. Riktig nok på engelsk med pc'n i fanget og ute av trening. Det beviser vel én gang for alle at touch ikke nødvendigvis er en vidunderkur for skrivehastighet. Anonymkode: 12f6d...848
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #31 Skrevet 4. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk 59 wpm og 88.86. Med touch. Riktig nok på engelsk med pc'n i fanget og ute av trening. Det beviser vel én gang for alle at touch ikke nødvendigvis er en vidunderkur for skrivehastighet. Anonymkode: 12f6d...848 På norsk ble det 82 wpm, 98.33% nøyaktighet. 416 tastetrykk i minuttet. Ikke ille. Anonymkode: 12f6d...848
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #32 Skrevet 4. januar 2019 På 30.12.2018 den 15.25, AnonymBruker skrev: Vi brukte også denne: https://10fastfingers.com/typing-test/english Anonymkode: dae43...b3b Jeg fikk 75 WPM og 97,4% treffsikkerhet, enda jeg skriver med to fingre. Er student da, så jeg er vandt til å skrive hele dagen, uten å se på tastaturet. Anonymkode: 9c3b6...5ab 1
Cuntzilla Skrevet 4. januar 2019 #33 Skrevet 4. januar 2019 Touch for the win! OK, blingset masse, jeg tok det som et spill og skrev så raskt jeg bare kunne og på ingen måte det tempoet jeg skriver i til vanlig Ble 85 WPM da jeg skrev som normalt i stedet for som besatt. Legger ikke sånn merke til hvilken metode kolleger av meg benytter, kan godt være det er mye kjapp two finger typing i lokalet. Eneste jeg har lagt merke til er at noen av de eldste mennene dundrer løs på tastaturet som om de prøver å drepe tastene, antar at de lærte teknikken på skrivemaskinkurs og har tatt det med seg i den digitale verden.
Gjest O.G. Skrevet 4. januar 2019 #34 Skrevet 4. januar 2019 Har ikke hørt om touchmetoden på årevis.
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 4. januar 2019 #35 Skrevet 4. januar 2019 Tror ingen lærer touch mer. Jeg har aldri fått tilbud om å lære det noe sted, hverken på skole, studier eller jobb. Skriver stort sett med to fingre på venstre hånd og én på høyre, skriver ganske raskt likevel. Og kan fint skrive uten å se på tastaturet.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #36 Skrevet 4. januar 2019 Det synes jeg er en merkelig ting å forvente. Skriver ganske kjapt selv, men har aldri hørt om touch. Anonymkode: 7a9f9...dcf 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #37 Skrevet 4. januar 2019 På 31.12.2018 den 19.14, AnonymBruker skrev: Ja, selv sekretærer...! (Og lærere!) Gremmer meg over alle særskrivingsfeilene, slurvefeilene og ???????? som peprer dokumentene/mailene jeg får. Er du ansatt som sekretær så ha yrkesstolthet nok til å skrive riktig! (Ikke skriver de særlig fort heller...) Er det innenfor å sende en korrekturlest versjon tilbake...? 😂 Anonymkode: 300ab...2a3 Skrivesekretærer og korrekturlesing med tlbakemelding hvor feil og endringer er skrevet for hånd med rødt tilhører en historisk tidsperiode. Anonymkode: 76122...c15 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå