AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #1 Skrevet 25. desember 2018 Jeg hadde en karriererådgiver på et attføringstiltak som skrev på pcen med to pekefingre. Det gikk fryktelig treeegt. Jeg ble veldig overrasket over at hun ikke behersket det, da hun hadde god utdanning og hatt toppjobber i næringslivet. Hvordan kan hun ha klart det med så lav skrivehastighet? Det er sjelden jeg møter personer som skriver på pc med to fingre. De kan jo umulig å komme i havn med alt de skal igjennom med så lav skrivehastighet. Det blir jo som å skrive sms. Hun klaget over at hun jobbet døgnet rundt med denne jobben pluss en annen jobb, men det kan jo ha noe med skriveferdighetene å gjøre. Ville dere sendt ansatte på et touch-kurs for å få opp produktiviteten? Anonymkode: 75089...a89 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #2 Skrevet 25. desember 2018 Jeg er ikke sjef men jeg synes det høres spesielt ut å ha pc som arbeidsverktøy og skrive med 2 fingre på den måten... Anonymkode: 0be15...2ed 14
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #3 Skrevet 25. desember 2018 Flere av mine kollegaer skriver utrolig dårlig, og langt fra noe touchmetode. De skryter derimot av meg fordi jeg er så rask.. men det er nok heller de som er treige. Så dessverre ganske normalt. Anonymkode: b3a6e...b09 11
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #4 Skrevet 25. desember 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke sjef men jeg synes det høres spesielt ut å ha pc som arbeidsverktøy og skrive med 2 fingre på den måten... Anonymkode: 0be15...2ed Jeg har sett folk skrive slik og det kan nesten se ut som om de er litt redde for tastene,at de skal sprette opp og bite dem😱 Anonymkode: 75089...a89 9
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #5 Skrevet 25. desember 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde en karriererådgiver på et attføringstiltak som skrev på pcen med to pekefingre. Det gikk fryktelig treeegt. Jeg ble veldig overrasket over at hun ikke behersket det, da hun hadde god utdanning og hatt toppjobber i næringslivet. Hvordan kan hun ha klart det med så lav skrivehastighet? Det er sjelden jeg møter personer som skriver på pc med to fingre. De kan jo umulig å komme i havn med alt de skal igjennom med så lav skrivehastighet. Det blir jo som å skrive sms. Hun klaget over at hun jobbet døgnet rundt med denne jobben pluss en annen jobb, men det kan jo ha noe med skriveferdighetene å gjøre. Ville dere sendt ansatte på et touch-kurs for å få opp produktiviteten? Anonymkode: 75089...a89 I dag er de færreste opplært i touch før de slipper fingrene løs på et tastatur. Å skrive touch uten å se på tastene er en øvelsessak. På brett er heller ikke touch noe som fungerer. I ansettelsesprosesser ser man ikke så mye som i skrivemaskinens tid på antall tegn i minuttet med trekk for feil. Feilretting på skrivemaskin var heller ikke en enkel sak. Anonymkode: 137e3...7ad 6
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #6 Skrevet 25. desember 2018 Overraskende mange som er for trege når det gjelder skriving på pc dessverre. Men nei, ofte går det ikke utover de det gjelder selv, siden det som regel er en rask kollega som tar støyten. Er man effektivt og dyktig i jobben, så får man fort mer å gjøre enn sine kolleger og jobber fort opp med å jobbe det meste av den våkne tiden i døgnet. Det er "takken" for å være en ressurs for bedriften i dagens næringsliv. Jeg starter opp for meg selv om ikke så lenge, er lei av å jobbe for bedritne ledere og bedrifter. Anonymkode: 8b767...332 6
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #7 Skrevet 25. desember 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Flere av mine kollegaer skriver utrolig dårlig, og langt fra noe touchmetode. De skryter derimot av meg fordi jeg er så rask.. men det er nok heller de som er treige. Så dessverre ganske normalt. Anonymkode: b3a6e...b09 Samme her. Folk blir "sjokkert" når de ser meg skrive og kommenterer hvor fort jeg skriver. Forskjellen er vel at dette er først og fremst menn i 50åra og eldre og de sitter noe på pc, men ikke mesteparten av arbeidsdagen. Jeg er dame i begynnelsen av 30åra, og er vokst opp med pc i hus, har interessen og sitter foran skjermen hele dagen på jobb. Jobber i industrien. Anonymkode: 35a92...140 5
jabx Skrevet 25. desember 2018 #8 Skrevet 25. desember 2018 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde en karriererådgiver på et attføringstiltak som skrev på pcen med to pekefingre. Det gikk fryktelig treeegt. Jeg ble veldig overrasket over at hun ikke behersket det, da hun hadde god utdanning og hatt toppjobber i næringslivet. Hvordan kan hun ha klart det med så lav skrivehastighet? Det er sjelden jeg møter personer som skriver på pc med to fingre. De kan jo umulig å komme i havn med alt de skal igjennom med så lav skrivehastighet. Det blir jo som å skrive sms. Hun klaget over at hun jobbet døgnet rundt med denne jobben pluss en annen jobb, men det kan jo ha noe med skriveferdighetene å gjøre. Ville dere sendt ansatte på et touch-kurs for å få opp produktiviteten? Anonymkode: 75089...a89 Endret 25. desember 2018 av jabx 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #9 Skrevet 26. desember 2018 Jeg har ikke lært meg å skrive med touch, men skriver likevel raskt. Bruker flere fingre på venstre hånd, men på høyre bruker jeg kun pekefingeren... det går likevel ganske raskt! Hadde nok gått raskere med touch, men er nok likevel raskest på kontoret. Jeg tror ikke det går så mye på touch/ikke touch, men hvor vant man er til å skrive på data. Jeg er yngst på kontoret, og de fleste av kollegene mine er 50+. Anonymkode: 7c8de...f8b 5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #10 Skrevet 26. desember 2018 Jeg hadde touch-metoden på vgs, samt ungdomsskolen siden jeg hadde maskinskriving til valgfag... Jeg har jobbet med å skriver journaler, og da har touchmetoden alltid vært viktig. Husker at jeg på 90-tallet måtte ta test på touch-metoden når jeg skulle registrere meg i forskjellige vikarbyrå... Dette var kjempeviktig i forhold til jobb. Ble testet i hvor mye jeg kunne skrive per minutt. I dag er det ikke slik, men jeg synes det er trist å se så mange som bare finner sine egne metoder til å knote på tastaturet Det tar lang tid, samtidig som de "sliter seg ut" ved å ha fokus på tastene ,og ikke det man skal skrive. Min personlige mening er at det burde bli obligatorisk å ha touch-metoden på ungdomsskolen. Anonymkode: 3673a...872 8
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #11 Skrevet 26. desember 2018 Videoen med han fyren som skriver med 2 pekefingre syns jeg er ikke særlig relevant - hvor lenge klarer han skrive slik? Det er utmattende. Touch tar i bruk alle 10 fingre vi har og er mest effektiv. I tillegg kan man lese på skjerm hva man skriver mens man skriver. Det er en øvelsessak og ikke så vanskelig. ASDF og JKLØ, har du lært det er resten barnemat. Anonymkode: f5871...80a 5
T-Rex Skrevet 26. desember 2018 #12 Skrevet 26. desember 2018 (endret) Jeg lærte meg touch i en alder av 10-12, men har hatt kolleger som er vesentlig raskere enn meg til å skrive "helt på sin egen måte". Så det er ikke sikkert at et kurs vil hjelpe så mye. (Virker kanskje litt rart, men det er en historie bak det.) Endret 26. desember 2018 av T-Rex 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #13 Skrevet 26. desember 2018 Heller ta seg god tid enn å gjøre som sjefen min. Skriver fort som faen men krydrer med minst sju stavefeil i hver setning. Det ser så uprofesjonelt ut at jeg krymper meg hver gang jeg ser noe sjefen har sendt ut. Anonymkode: 5cfe5...866 5
T-Rex Skrevet 26. desember 2018 #14 Skrevet 26. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Heller ta seg god tid enn å gjøre som sjefen min. Skriver fort som faen men krydrer med minst sju stavefeil i hver setning. Det ser så uprofesjonelt ut at jeg krymper meg hver gang jeg ser noe sjefen har sendt ut. Anonymkode: 5cfe5...866 Du får slutte å drikke på jobb.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #15 Skrevet 26. desember 2018 29 minutter siden, T-Rex skrev: Du får slutte å drikke på jobb. Og sammenhengen er? Kanskje du får slutte å drikke når du sitter på internett? Anonymkode: 5cfe5...866 3
Honey Dew Skrevet 26. desember 2018 #16 Skrevet 26. desember 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde touch-metoden på vgs, samt ungdomsskolen siden jeg hadde maskinskriving til valgfag... Jeg har jobbet med å skriver journaler, og da har touchmetoden alltid vært viktig. Husker at jeg på 90-tallet måtte ta test på touch-metoden når jeg skulle registrere meg i forskjellige vikarbyrå... Dette var kjempeviktig i forhold til jobb. Ble testet i hvor mye jeg kunne skrive per minutt. I dag er det ikke slik, men jeg synes det er trist å se så mange som bare finner sine egne metoder til å knote på tastaturet Det tar lang tid, samtidig som de "sliter seg ut" ved å ha fokus på tastene ,og ikke det man skal skrive. Min personlige mening er at det burde bli obligatorisk å ha touch-metoden på ungdomsskolen. Anonymkode: 3673a...872 Du også? Da er vi to 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #17 Skrevet 26. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Heller ta seg god tid enn å gjøre som sjefen min. Skriver fort som faen men krydrer med minst sju stavefeil i hver setning. Det ser så uprofesjonelt ut at jeg krymper meg hver gang jeg ser noe sjefen har sendt ut. Anonymkode: 5cfe5...866 Det gjelder jo bare å se over teksten etterpå? Jeg ville ikke blitt mer produktiv av å skrive langsommere Anonymkode: 75089...a89
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #18 Skrevet 26. desember 2018 7 hours ago, AnonymBruker said: Videoen med han fyren som skriver med 2 pekefingre syns jeg er ikke særlig relevant - hvor lenge klarer han skrive slik? Det er utmattende. Touch tar i bruk alle 10 fingre vi har og er mest effektiv. I tillegg kan man lese på skjerm hva man skriver mens man skriver. Det er en øvelsessak og ikke så vanskelig. ASDF og JKLØ, har du lært det er resten barnemat. Anonymkode: f5871...80a Øhm, jeg kan ikke touch, men jeg klarer da å skrive uten å se på tastaturet? Man må ikke kunne touch for å kunne se på skjermen mens man skriver. Man blir jo vant til tastaturet, og vet hvor de ulike tastene er... Anonymkode: 7c8de...f8b 5
stan Skrevet 26. desember 2018 #19 Skrevet 26. desember 2018 Er det noen som har fått kurs eller opplæring i touch? Av arbeidsgiver? Det kunne jo øke produktiviteten. 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #20 Skrevet 30. desember 2018 Har nettopp fullført voksenopplæring på VGS nivå hvor vi hadde kontorfaglige oppgaver. De som ikke hadde vært så mye borti pc fikk opplæring i touch. De av oss som bare skrev for uten å se på tastene fikk skriveoppgaver som vi skulle fullføre innen så og så kort tid, og såfremt vi fikk det til så var de tikke så nøye om vi brukte selve touchmetoden eller bare skrev på vår egen måte. Vi brukte også denne: https://10fastfingers.com/typing-test/english På eksamen hadde vi brevskriving og tid på oss for å fullføre, men jeg syntes det var alt for god tid og mange er nok rimelig trege i arbeidslivet 😕 Anonymkode: dae43...b3b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå