Gå til innhold

Baker du brød selv?  

1 stemme

1. 1. Baker du brød selv?

• Aldri
      11
    • Alltid
      14
    • Noen ganger
      27

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg bruker det jeg har i skapet eller om jeg har lyst på noe spesiellt. Ex.: 50% hvetemel eller spelt, sammalt mel av alle slag og havregryn. Mye nøtter, tørka frukt og noen ganger forskjellig krydder. Jeg benytter helst økologiske varer.

Inntil middagsmat er det godt med et ikke for grovt brød med soltørka tomater, fersk hvitløk og sorte oliven! :sikle:

Videoannonse
Annonse
Gjest lillelou
Skrevet

Av og til. Senest i går, faktisk. :kul:

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja. hver uke. Fort og greit med en kenvood i huset. Er kresen på brød. Orker ikke kjøpe billigbrød på rime/rema. De er tørre før du kommer hjem. Oppdaget at det ble kastet mye brød a den grunn.

Nå spises det opp hele brødet.

Mine er saftig og gode

marits Brød

fyll opp med:

Ca 2 dl havregryn

1.5 dl rug

1.5 dl solsikefrø

1.5 kg hvetemel

2 pk tørrgjær

Fyll opp et litermål med varmt vann, tilsett to -te ss sirup,litt olje,salt. Set maskin på sakte og tilsett vesken.

reguler med hv.mel/vann etter som det passer

Skrevet

Jeg svarte Alltid, på vegne av husstanden. For det er mannen som baker hver uke. Jeg vet ikke helt hva han har oppi, men godt er det! :)

Skrevet

Jeg baker sjelden brød, eller gjærbakst i det hele tatt.

Men når jeg først baker brød så lager jeg 2 stk ut av en pakke "Mel til grovbakst". Følger oppskriften på pakken. Kjempegreit!

Vi har så lite frysekapasitet, så når vi bare kan fryse 1 brød av gangen blir det lite baking.

Jeg drømmer om en diger fryser...

Gjest Litjmæ
Skrevet

Jeg gjorde det alltid før - det er jo helt overlegent bedre enn kjøpabrød - og jeg tenker hele tida at jeg skal begynne igjen, men det er liksom sånt som man aldri "får tid" til... :roll:

Skrevet

Vi baker brød - sambo baker mest, fordi han er flinkest. Vi bruker forskjellige meltyper for å variere, men mikser stort sett finmalt hvetemel (50%) med grovt sammalt. Rug, helkorn av hvete, bygg, havregryn, linfrø, solsikkefrø, rosiner, oliven, soltørket tomat er vanlige "variabler".

Skrevet

Jeg baker alt brødet vi spiser, fordi jeg liker å bake og fordi det smaker bedre og inneholder mer "bra" ting. Jeg baker nesten bare grovbrød, med forskjellige grove melsorter, havrekli, ulike slags frø og nøtter, olivenolje, av og til oliven, soltørkede tomater, revet gulrot osv osv.

Anbefaler kokeboka "Kjærlighet, oliven og timian" av Anna Bergenström. Der er det mange helt fantastiske brødoppskrifter!

• 2 uker senere...
Skrevet

Gøy å høre at så mange baker brød selv! Var vant med dette hjemmefra, og nå baker jeg 4 brød i slengen på varmluft. Bruker ofte disse ferdigblanda posene, olje, salt, sukker og gjær. Prøvde med litt grovere mel,men fant ut at pakkene med "grovbakst" var gode nok... Nå ønsker jeg meg en Kenwood. Men får jo litt trening av å elte en deig med 3 pakker mel oppi..... :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...