Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Noen som kan forklare meg forskjellen på 8 bit versus 16 bit. Jeg tenker nå på photoshop når jeg spørr :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går vel på antall farger du kan få til. 16 bits er vel 4 ganger så mange farger som 8. Tror jeg.

Catzy

Gjest Anonymous
Skrevet
Det går vel på antall farger du kan få til. 16 bits er vel 4 ganger så mange farger som 8. Tror jeg.

Catzy

Prøv 256 ganger så mange.

Skrevet

Eh, ja. Noe med potenser, ikke ganging. :)

Poenget er ihvertfall at du får flere farger. :)

Catzy

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva har dette å si i Photoshop?

Bildet blir vel større hvis man har det i 16 bit da?

Hva bør man lagre et bilde som?

Skrevet

Med 8 bit får du 2^8 = 256 farger, som jo ikke er mye og bildet vil ikke bli så pent.

Med 16 bit får du 2^16 = 65536 farger, og da begynner det å hjelpe.

Det vanlige idag er vel 24/32 bit, da har man millioner av farger.

Gjest Anonymous
Skrevet

Takker :bukke:

Men i Photoshop har man jo bare valget mellom 8 bit og 16 bit...

Det vil altså si at man bør jobbe med bilder i 16 bit og lagre de som dette også?

Jeg er ikke så flink i dette :oops:

Hvor mye større vil bildet da bli?

Gjest Anonymous
Skrevet

Siden 16 bits er det dobbelte av 8, vil filen bli dobbelt så stor.

Hvis du vil ha helt naturtro farger, bør du arbeide med 24-bits-filer. Disse kan vanligvis skaleres ned til 16 bits når du er ferdig med å arbeide med dem, uten at tapet av fargeoppløsning blir dramatisk.

Skrevet

Her er det vel eigentleg snakk om to ulike ting: Det valget mellom 8 og 16 bit har ikkje noko med talet på fargar å gjera, sjølv om fargane blir påverka. Men i biletbehandlinga så får du meir nøyaktige og jamne resultat med 16 bit kontra 8 bit. (Sånn veldig generelt og overfladisk. )

Skrevet

Hvis det ikke er fargedybde så skulle jeg gjerne likt å vite hva det er.

Det er stort sett fire parametere det er snakk om i et digitalt bilde; bredde, høyde, fargedybde og fargekoding

Bredde og høyde gis i antall piksler, fargedybde i bits og fargekoding i RGB, HSL eller CMYK(fins flere også).

Så hva det ikke er snakk om fargedybde, er det noe bildebehandlingsopplegg?

Skrevet

Litt ute på tynn grein her no:

8 bit pr fargekanal (RGB) = 3 * 8 bit = 24 bit, som er vanleg. Evt. 4 * 8 bit = 32 bit. Som er vanleg.

16 bit pr fargekanal gir jo eit vesentleg større fargerom å rekna med. Det er i utrekningar (som bruk av filter, laga overgangar, alfakanalar osv) dei ekstra bita er mest interessante, då resultatet vert meir nøyaktig.

Ut i frå kor mange fargar me kan oppfatta så er det mindre interessant. Visstnok.

Sjå på dette som eit midlertidig svar, til folk som verkeleg kan dette kjem inn og stadfestar eller korrigerar meg. Eller fortel ting grundig. (Eg veit dei finst her, nemleg.)

Skrevet

Men du kan få ei betre forklaring ;)

Det er snakk om gråtoneskalaen (du kan leggja fargar oppå.) Gjer du om eit bilete til gråtonemodus, så får du med 8 bit 256 gråtonar. Med 16 bit får du litt fleire.

Fann det nett i ein tråd på Usenet news. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...