Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Artikkelen er veldig partisk og foreldrene blir beskrevet som gode mennesker som helt uten forsvarsel mister det kjæreste de har. 

Selv om denne psykiateren er dømt for overgrepsbildene så har han ikke jobbet alene. Avgjørelsen om omsorgsovertakelse er det teamet som har gjort. 

• Liker 3
Gjest Kristina S.
Skrevet

Hva FN vurderer og konkluderer med skal man ta med en klype salt. Sikter da til første setningen i artikkelen. Ellers er den psykiateren det handler om til å kaste opp av. Utrolig at han fikk være i tjeneste så lenge.

Skrevet (endret)
2 timer siden, Kristina Schwartz skrev:

Hva FN vurderer og konkluderer med skal man ta med en klype salt. Sikter da til første setningen i artikkelen. Ellers er den psykiateren det handler om til å kaste opp av. Utrolig at han fikk være i tjeneste så lenge.

Han ba også om å få slippe fengselsstraff da han var alenepappa for to barn og hadde forpliktelser. Det tok retten heldigvis og naturlig nok IKKE hensyn til

edit: glemte ordet ikke

Endret av Pipaluk
  • Liker 1
Gjest Kristina S.
Skrevet
1 minutt siden, Pipaluk skrev:

Han ba også om å få slippe fengselsstraff da han var alenepappa for to barn og hadde forpliktelser. Det tok retten heldigvis og naturlig nok hensyn til

Så du forsvarer dette kreket? Heldigvis (?!?) tok de hensyn til ham? Ja, men så bra da, at Norges befolkning synes slike mennesker er så gode fedre.(ironi).

Skrevet
45 minutter siden, Kristina Schwartz skrev:

Så du forsvarer dette kreket? Heldigvis (?!?) tok de hensyn til ham? Ja, men så bra da, at Norges befolkning synes slike mennesker er så gode fedre.(ironi).

Glemte et IKKE I teksten. Sympatiserer ikke med fyren

Skrevet
2 timer siden, Kristina Schwartz skrev:

Hva FN vurderer og konkluderer med skal man ta med en klype   S e k k   Med salt.

Meg ...  Seff.  H e l t  enig med deg, Kristina S. ..!

A.(CAVE:Fnatt)

Gjest Onkel Blå
Skrevet

Helt utrolig at denne psykiateren har fått beholde omsorgen for egne barn. Høyrisiko, spør du meg. 

Har lest dommen, og der framkommer det at hans barn opplever at andre foreldre i klassen deres, tar avstand fra psykiateren. 

I tillegg, sliter visst ett av barna som følge av hva faren har gjort (kilde: folk som var tilstede under rettssaken). 

Da saken var oppe i nemnda, var det en forsterket nemd som bestemte (med dissens) at barna skulle fortsette å bo hos far. Fagdommerne gikk inn for at barna skulle fortsette å være hos far, mens legdommerne gikk for omsorgsovertakelse. 

Gjest Onkel Blå
Skrevet
4 timer siden, Pipaluk skrev:

Artikkelen er veldig partisk og foreldrene blir beskrevet som gode mennesker som helt uten forsvarsel mister det kjæreste de har. 

Selv om denne psykiateren er dømt for overgrepsbildene så har han ikke jobbet alene. Avgjørelsen om omsorgsovertakelse er det teamet som har gjort. 

Det er vel ikke helt riktig? Han har jobbet som sakkyndig i mange år, og sakkyndigrapporter blir tillagt stor vekt i retten. 

Skrevet
14 minutter siden, Onkel Blå skrev:

Det er vel ikke helt riktig? Han har jobbet som sakkyndig i mange år, og sakkyndigrapporter blir tillagt stor vekt i retten. 

Jeg vet at slike rapporter blir tillagt stor vekt, men han må jo bygge på uttalelser fra andre fagfolk, ellers blir den alt for partisk. 

Gjest Onkel Blå
Skrevet
23 minutter siden, Pipaluk skrev:

Jeg vet at slike rapporter blir tillagt stor vekt, men han må jo bygge på uttalelser fra andre fagfolk, ellers blir den alt for partisk. 

Det stemmer ikke, slik jeg har forstått det. Sakkyndigrapporten blir riktignok kvalitetssikret av barnesakkyndig kommisjon (hvor denne psykiateren også har sittet), men tror at det ofte bare er formaliteter. 

Tenker vel også at sakkyndige skal kunne levere en rapport som står støtt i seg selv. Slike rapporter er jo ofte veldig grundige med observasjoner, utredninger m.m

Skrevet (endret)

Som alltid er det umulig for uinnvidde å ta stilling til barnevernsaker. Bak basaden til veldig pene, hyggelige og innflytelsesrike mennesker, kan det skje mye rart. Tro meg.

Siden avgjørelser i barnevernsaker kan ha så vanvittig stor innvirkning på menneskers liv, er det viktig at de dobbel- og trippelsikres. Og det skjer i dag. Det som i hovedsak er svakheten, er oppfølging, både av bekymringsmeldinger og barn i fosterhjem og på institusjon.

Endret av T-Rex
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Lurer på hvor ryktet om at barna blir stjålet vekk fra foreldrene kommer fra?

De som har jobbet tett med barnevernet vet at det skal fryktelig mye til før et barn blir tatt vekk fra foreldrene.

Kanskje finnes det unntak, men det tror jeg er veldig få. Feil skjer, men som sagt skal det mye til før et barn blir adskilt fra sine foreldre. MYE.

Hadde foreldrene behandlet barna med respekt og forholdt seg til norsk lov hadde de ikke mistet barna sine.

Endret av loveli
Skrevet
10 minutter siden, loveli skrev:

Lurer på hvor ryktet om at barna blir stjålet vekk fra foreldrene kommer fra?

De som har jobbet tett med barnevernet vet at det skal fryktelig mye til før et barn blir tatt vekk fra foreldrene.

Kanskje finnes det unntak, men det tror jeg er veldig få. Feil skjer, men som sagt skal det mye til før et barn blir adskilt fra sine foreldre. MYE.

Hadde foreldrene behandlet barna med respekt og forholdt seg til norsk lov hadde de ikke mistet barna sine.

Tenker det samme. Og om én fagperson med autoritet går inn for omsorgsovertakelse og vurderingen er helt feil, så ville de høyst sannsynlig fått tilbake barna hvis andre fagpersoner kommer inn i bildet og ser ting annerledes.

Gjest Onkel Blå
Skrevet
13 minutter siden, Pipaluk skrev:

Tenker det samme. Og om én fagperson med autoritet går inn for omsorgsovertakelse og vurderingen er helt feil, så ville de høyst sannsynlig fått tilbake barna hvis andre fagpersoner kommer inn i bildet og ser ting annerledes.

Så systemtro som dere er, er nok ikke jeg. Et langt yrkesliv har lært meg at der det er mennesker skjer det feil. 

Er helt overbevist om at det også skjer feil i barnevernssaker, og at domstolen kan dømme feil fordi grunnlaget er feil. 

Det er mange kritiske røster innenfor dette feltet som er verd å lytte til, bl.a. Gro Hillestad Thune, Sverre Asmervik m.fl. 

Alle saker hvor den nå dømte pedofile psykiateren har vært involvert, bør gjenopptas. 

Har lyst til å presisere at barnevernet gjør mye godt for mange, men at systemkritikk er svært viktig. På den måten kan det bli mindre vilkårlighet og bedre rettssikkerhet. 

Skrevet (endret)
20 minutter siden, Onkel Blå said:

Så systemtro som dere er, er nok ikke jeg. Et langt yrkesliv har lært meg at der det er mennesker skjer det feil. 

Er helt overbevist om at det også skjer feil i barnevernssaker, og at domstolen kan dømme feil fordi grunnlaget er feil. 

Det er mange kritiske røster innenfor dette feltet som er verd å lytte til, bl.a. Gro Hillestad Thune, Sverre Asmervik m.fl. 

Alle saker hvor den nå dømte pedofile psykiateren har vært involvert, bør gjenopptas. 

Har lyst til å presisere at barnevernet gjør mye godt for mange, men at systemkritikk er svært viktig. På den måten kan det bli mindre vilkårlighet og bedre rettssikkerhet. 

Jeg kan love deg at jeg ikke er veldig systemtro. Mennesker gjør feil, det er helt klart. Det er derfor systemet er sånn at i barnevernssaker som går mot omsorgsovertakelse (noe som er veldig sjelden), er det nokså mange personer, i flere ulike ledd i systemet, som skal ha et ord med i laget.

At mindre feil kan begås, på tross av disse sikkerhetsforanstaltningene, er selvsagt mulig. Men helt seriøst: når en barnevernssak går så langt som til omsorgsovertakelse, da er det ikke uten grunn.

Prøv å tenke deg det, selv om det er vanskelig. Hva hadde du gjort om du var småbarnsovergriper, som ble fratatt omsorgsansvaret. Hva ville du sagt til de rundt deg, som forklaring? Innrømmet forholdene?

Se på statistikken, tallene for hvor mange som opplever overgrep av omsorgspersoner. Sammenlign det tallet med omsorgsovertakelser. Hva kommer du fram til? At folk lyver i anonyme spørreundersøkelser, i voksen alder?

Endret av T-Rex
Gjest Onkel Blå
Skrevet
14 minutter siden, T-Rex skrev:

Jeg kan love deg at jeg ikke er veldig systemtro. Mennesker gjør feil, det er helt klart. Det er derfor systemet er sånn at i barnevernssaker som går mot omsorgsovertakelse (noe som er veldig sjelden), er det nokså mange personer, i flere ulike ledd i systemet, som skal ha et ord med i laget.

At mindre feil kan begås, på tross av disse sikkerhetsforanstaltningene, er selvsagt mulig. Men helt seriøst: når en barnevernssak går så langt som til omsorgsovertakelse, da er det ikke uten grunn.

Prøv å tenke deg det, selv om det er vanskelig. Hva hadde du gjort om du var småbarnsovergriper, som ble fratatt omsorgsansvaret. Hva ville du sagt til de rundt deg, som forklaring? Innrømmet forholdene?

Jeg opprettholder at du framstår som systemtro. Det er ikke bare mindre feil som begås. Norge har fått kritikk internasjonalt gjentatte ganger for praksis i barnevernssaker. 

Per utgangen av 2017, var det nesten 16.000 barn og unge som var plassert utenfor hjemmet (kilde: bufdir). Det er vel ikke akkurat sjeldent? 

Jeg tenker at det må være rom for å diskutere barnevernet som system. Når de begår feil enten ved å IKKE gripe inn når de burde, eller ved å gripe inn når de IKKE burde, ved å la være å føre tilsyn i fosterhjem, plassering av ungdom i institusjon hvor det er fritt fram for å bruke narkotiske stoffer mm. Eksemplene er mange. 

Tenker at det er viktig å lytte til de stemmene innenfor dette feltet som kan vise til gode resultater for de involverte.

Blant annet er det verd å merke seg bv i Kongsvinger eller Kongsberg (blander alltid de to byene), hvor antall akuttvedtak har gått dramatisk ned. Akuttvedtak vet alle, ikke er bra for barna. 

Mange ting som kan gjøres bedre (selv om det som tidligere nevnt; gjøres mye bra), særlig på systemnivå. 

At alle omsorgsovertakelser er nødvendige, tror jeg ikke noe på. På samme måte som det bor barn hos biologisk famile som ikke skulle bodd hjemme. 

Skrevet (endret)
21 minutter siden, Onkel Blå said:

Jeg opprettholder at du framstår som systemtro. Det er ikke bare mindre feil som begås. Norge har fått kritikk internasjonalt gjentatte ganger for praksis i barnevernssaker.

Hvis kritikken det refereres til i HI er standarden, kan vi ikke ta hensyn til den typen kritikk. Det er andre normer for barneoppdragelse i Norge og Polen (og mange andre land). I Norge er det ikke aksept for vold i barneoppdragelsen, og det er ikke aksept for omfattende rusbruk hos forelder. Dette avviker fra normen i en god del land. Vi kan rett og slett ikke bry oss om hva andre land har som normer for omsorgsovertakelse.

Per utgangen av 2017, var det nesten 16.000 barn og unge som var plassert utenfor hjemmet (kilde: bufdir). Det er vel ikke akkurat sjeldent? 

3% av bekymringsmeldingene resulterer i overtakelse av foreldreansvar. Det er sannsynligvis for lite, selv om vi bare ser tallet i forhold til hvor mange som har opplevd overgrep av omsorgspersoner. (I tillegg til overgrep er psykisk sykdom og rusbruk vanlige årsaker til de uvanlige omsorgsovertakelsene. Men her vil det vær en overlapp, naturligvis.)

Jeg tenker at det må være rom for å diskutere barnevernet som system. Når de begår feil enten ved å IKKE gripe inn når de burde, eller ved å gripe inn når de IKKE burde, ved å la være å føre tilsyn i fosterhjem, plassering av ungdom i institusjon hvor det er fritt fram for å bruke narkotiske stoffer mm. Eksemplene er mange. 

Tenker at det er viktig å lytte til de stemmene innenfor dette feltet som kan vise til gode resultater for de involverte.

Blant annet er det verd å merke seg bv i Kongsvinger eller Kongsberg (blander alltid de to byene), hvor antall akuttvedtak har gått dramatisk ned. Akuttvedtak vet alle, ikke er bra for barna. 

Mange ting som kan gjøres bedre (selv om det som tidligere nevnt; gjøres mye bra), særlig på systemnivå. 

At alle omsorgsovertakelser er nødvendige, tror jeg ikke noe på. På samme måte som det bor barn hos biologisk famile som ikke skulle bodd hjemme.

Nå har det vært mye fokus på dette i mediene de siste årene, og vi får håpe og tro at det som kan forbedres, blir forbedret.

Men det folk blir i harnisk over, er i det store og hele omsorgsovertakelsene. Og dem er det sannsynligvis for få av.

Endret av T-Rex
  • Liker 1
Gjest Onkel Blå
Skrevet
3 minutter siden, T-Rex skrev:

Hvis kritikken det refereres til i HI er standarden, kan vi ikke ta hensyn til den typen kritikk. Det er andre normer for barneoppdragelse i Norge og Polen (og mange andre land). I Norge er det ikke aksept for vold i barneoppdragelsen, og det er ikke aksept for omfattende rusbruk hos forelder. Dette avviker fra normen i en god del land. Vi kan rett og slett ikke bry oss om hva andre land har som normer for omsorgsovertakelse.

3% av bekymringsmeldingene resulterer i overtakelse av foreldreansvar. Det er sannsynligvis for lite, selv om vi bare ser tallet i forhold til hvor mange som har opplevd overgrep av omsorgspersoner. (I tillegg til overgrep er psykisk sykdom og rusbruk vanlige årsaker til de uvanlige omsorgsovertakelsene. Men her vil det vær en overlapp, naturligvis.)

Nå har det vært mye fokus på dette i mediene de siste årene, og vi får håpe og tro at det som kan forbedres, blir forbedret.

Men det folk blir i harnisk over, er i det store og hele omsorgsovertakelsene. Og de er det sannsynligvis for få av.

Prøv å nullstille deg, altså prøv å vær åpen for ny informasjon. 

Jeg viser bl.a til kjennelse i Strasbourg hvor den norske stat ble dømt og kjent erstatningspliktig ifm omsorgsovertakelse som aldri skulle funnet sted. Google litt, så finner du det. 

Det du skriver om 3 prosent av bekymringsmeldinger osv, er heller ikke riktig. Gå inn på Bufdir sine sider og se. Der står det også at nærmere 40 prosent av alle som mottar tiltak er plassert utenfor hjemmet og tallet er økende. 

Jeg tenker at vi må ikke komme dit at det er et mål i seg selv å øke antall omsorgsovertakelser. Derimot bør det være et mål å få de ned, der hvor det er mulig, med hjelp og tiltak. For mulig er det, mange kommuner som jobber målrettet og godt for et slikt mål. 

Skrevet

jeg tror de som jobber i barnevernet enten er idealister, får ikke jobb noe annet sted, eller som i dette tilfelle hadde seksuelle motiver ( skjelden ) . Å jobbe med å ta fra folk barna er ikke akkurat noen drømme jobb, derfor tror jeg kvaliteten på de som jobber der er sterkt varierende. I den konkrete saken tror jeg de som kom bare så på helt overfladiske ting, slik som huset og hvordan mor hadde det. Det er mye farligere å vokse opp i et flott hus med resurs sterke foreldre som samtidig ikke gir kjærlighet eller på en eller annen måte mishandler barna.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...