Elliiee Skrevet 22. desember 2018 #1 Skrevet 22. desember 2018 Jeg bor i nærheten av et hyttefelt hvor det er utrolig mange løskatter. Jeg har selv fått tak i 6 stykker som har bitt ompassert, men det kommer fler og fler. Jeg har lagt merke til at alle er langhårede og helt svarte, de er prikk like. Det er en som bor i hyttefeltet der som har en slik katt, som jeg vet ikke er sterilisert og går drektig nesten hvert år (alle andre hunnkatter i områder er sterilisert). Jeg og flere andre har prøvd å snakke med han om at han må sterilisere katten sin. Katten har født flere kull inne hos han tidligere, men han tar livet av kattungene, så nå har katten begynt å føde kattunger under hytter i nærheten. Vi synes det er så fælt å finne masse døde kattunger som ikke har klart seg, også se katten komme drektig igjen kort tid senere. Enda verre med tanke på at hun sannsynligvis får kattunger med de hannkattene (ungene hennes) som overlever (alle andre hannkatter i området er kastrerte). Er det noe jeg kan gjøre? Vet noen om det er mulig å kontakte noen som kan si at han må sterilisere den? Så på mattilsynet sine sider at man kan sende bekymringsmelding der, ringte og hørte med dem, men de sa at kattene sannsynligvis blir avlivet, og vil helst unngå det om de ikke er såpass syke at de ikke kan omplasseres. Har prøvd å tilby han å betale for det, eller få en venn som er veterinær til å komme hjem til han å sterilisere, men han nekter. Han nekter også p-piller til katten fordi han er kristen og mener at det går imot det han tror på. Skulle tatt inn noen katter, men har en selv som ikke går overens med andre katter, også vet jeg at flere av kattungene fra tidligere har dødd av sykdommer som er ekstremt smittsomme, så tør ikke å risikere min egen katts helse. Er en sånn bekymringsmelding det eneste jeg kan gjøre?
Sinsiew Skrevet 22. desember 2018 #2 Skrevet 22. desember 2018 Æsj, for en dritt av et menneske og stakkars katt! Jeg ville meldt han inn jeg altså, men først ville jeg skaffet bevis. Har du bilder av de døde kattene og drektig katt? 1
Tvist Skrevet 22. desember 2018 #3 Skrevet 22. desember 2018 Ville sendt n bekymringsmelding. Eller evt "lånt" katten med til dyrlgen, og fått den kastrert om du har råd til det. Men den må holdes innendørs noen dager etter inngrepet, med smertestillende. 3
Elliiee Skrevet 22. desember 2018 Forfatter #4 Skrevet 22. desember 2018 17 minutter siden, Sinsiew skrev: Æsj, for en dritt av et menneske og stakkars katt! Jeg ville meldt han inn jeg altså, men først ville jeg skaffet bevis. Har du bilder av de døde kattene og drektig katt? Jeg har ingen bilder, men alle kattungene, både døde og i live, har blitt meldt inn til mattilsynet når jeg har funnet dem, så de vet om dem. Har ingen bilder av den drektige katten ettersom at den er blitt så menneskesky de siste årene at den løper om den ser oss. Men skal forhøre meg rundt i området om noen andre harr tatt noen bilder (vi er ganske mange rundt her som prøver å løse dette). Takk for svar! 1
Elliiee Skrevet 22. desember 2018 Forfatter #5 Skrevet 22. desember 2018 15 minutter siden, Tvist skrev: Ville sendt n bekymringsmelding. Eller evt "lånt" katten med til dyrlgen, og fått den kastrert om du har råd til det. Men den må holdes innendørs noen dager etter inngrepet, med smertestillende. Prøver å fange inn katten, har satt opp bur med feller i og lagt ut mat. Tenker å ta den til veterinæren om jeg får tak i den, men vet ikke om den er chippet slik at de blir nødt til å kontakte eieren for godkjenning av behandling. Takk for svar! 1
Tvist Skrevet 22. desember 2018 #6 Skrevet 22. desember 2018 3 minutter siden, Elliiee skrev: Prøver å fange inn katten, har satt opp bur med feller i og lagt ut mat. Tenker å ta den til veterinæren om jeg får tak i den, men vet ikke om den er chippet slik at de blir nødt til å kontakte eieren for godkjenning av behandling. Takk for svar! Supert. Er svært sjeldent noen som ikke kastrerer katten har chippet den. 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #7 Skrevet 22. desember 2018 Det er hankattene som er problemet. Anonymkode: 609d3...62a
Elliiee Skrevet 22. desember 2018 Forfatter #8 Skrevet 22. desember 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er hankattene som er problemet. Anonymkode: 609d3...62a Det er det at hun ikke er sterilisert som er problemet. Den hannkatten hun først fikk kattunger med ble kastrert på grunn av det. Nå får hun kattunger med sine egne barn. Blir hun sterilisert så er problemet løst. 3
Sinsiew Skrevet 22. desember 2018 #9 Skrevet 22. desember 2018 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er hankattene som er problemet. Anonymkode: 609d3...62a Nei, begge er problemet. Det må to ukastrerte katter til for å lage katteunger. Du vet, eggcelle og sædcelle og alt det der. 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #10 Skrevet 22. desember 2018 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er hankattene som er problemet. Anonymkode: 609d3...62a I hvilken verden lever du egentlig? Selvfølgelig er det både hann og hunn som er problemet. Anonymkode: dd164...174 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #11 Skrevet 22. desember 2018 Stjel katten, få den enten kastrert eller omplassert. Anonymkode: bb2a5...85d 3
Diamant20 Skrevet 23. desember 2018 #12 Skrevet 23. desember 2018 Jeg ville prøvd å fange den også fått kastrert den. Eieren merker vel ikke noe til det utenom at katta ikke blir drektig mer
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå